Å ødelegge for sine
medstudenter
To studenter har stått fram i Under Dusken og fortalt at
de lager sine egne kompendier. Jeg vil herved gratulere dem med de
har fått AGA as til å sponse rent tyveri og at de
effektivt har ødelagt muligheten for å få
utgitt visse norske lærebøker eller å få
oversatt visse engelske lærebøker til norsk. At de står
fram i Under Dusken for å be om heltestatus, tyder på
en viss kortsiktighet i den leiren.
Reklamen er det eneste nye
De to studentene har laget et «komponistens IT-kompendium,
sif8001», som er en ren avskrift av boken «Innføring
i informasjonsteknologi». De har prøvd å endre
på formuleringene, av og til er det så påfallende
at det er pinlig.
Boka: «Et program er et sett av instrukser for hva en
datamaskin skal gjøre for å løse en bestemt
oppgave». Kompendiet: «Et program er ordnede
instruksjoner for hvordan en datamaskin skal gå fram for å
løse en bestemt oppgave».
«Forfatterne» har tydeligvis innbilt seg at dette er
tilstrekkelig for å unngå plagiatbeskyldninger, men
slike språklig forskjeller har liten betydning når
innholdet ellers er nær identisk. Kompendiet er organisert
slavisk etter læreboka, selv der visse kapitler er utelatt
fra kompendiet har man beholdt bokens kapittelnummerering. Men det
mest avgjørende er at det knapt er mulig å finne noe
originalt i kompendiet. Jeg har ikke klart å finne en eneste
informasjon i kompendiet som ikke er hentet fra læreboka -
med unntak av at de av og til har valgt andre eksempler.
Kompendiet er rent plagiat, eller for å si det på godt
norsk: Tyveri. Gad vite hva «forfatterne» har fortalt
sin sponsor AGA as om dette.
Kan du gi meg noe å kopiere?
Jeg skulle likt å vite om de fortsatt forventer at man
skal skrive nye bøker eller oversette lærebøker
til norsk. Jeg er ikke sikker på at potensielle forfattere
er interessert i å bruke en hel sommerferie og alle helgene
i et semester på å skrive hvis de ikke har noe økonomisk
igjen for det. I framtiden risikerer de to «forfatterne»
å måtte skrive bøkene sine selv.
Skjønt en ros skal de to ha. Sammenligner man
formuleringene, ser man at læreboka kunne ha vært
redusert til kanskje det halve i størrelse.
Boka: «Hyllevare er programmer som man kan kjøpe
ferdiglaget i forretning eller fra leverandør, og som er
masseprodusert med tanke på en rekke potensielle brukere.»
Kompendiet: «Hyllevare er masseproduserte programmer som kjøpes
ferdige i butikken.» Hva mangler i den siste setningen,
bortsett fra en masse ord? Her, lærebokforfattere, har dere
mye å lære.
Useriøst salg.
Generelt har faglærere vært skeptiske til
studentskrevne kompendier, av pedagogiske grunner. Som faglærer
i kjemi kjenner jeg til et kompendium som studentene blir fortalt
er en nødvendighetsartikkel, men som alle faglære
oppfatter som et problem. Dette kompendiet inneholder tildels
alvorlige feil, uten at det i seg selv er det avgjørende.
Et langt viktigere problem er at slike forenklede kompendier får
studentene til å lete etter formler i kompendiet i stedet
for å tenke selv.
Det er min påstand at kompendiet hjelper studenter til en
karakter nærmere 4.0 - ovenfra eller nedenfra. Påstanden
er basert både på observasjoner av studenter i
klassen, og på erfaringer fra retting av flere hundre
eksamensbesvarelser.
Fordelen med kompendiet er at det har tvunget fram oppgaver som
legger mer vekt på forståelse. Problemet i den
sammenheng er at de som selger kompendiet, selvfølgelig
ikke informerer sine kjøpere om dette. I dagens samfunn er
det lett å selge fordummende litteratur, men resultatet kan
bli et problem for mange.
Martin Ystenes |