Atomubåt på søk etter trønderske
skipsvrak
Vitenskapsmuseet har søkt Forsvarsdepartementet om å
få bruke en spesiell amerikansk, militær, atomdrevet ubåt
til å lete etter maritime fornminner i Trondheimsleia.
Det er første gang at norske forskere får anledning til
å bruke dette avanserte fartøyet i norske farvann.
Undervannsfarkosten har tidligere vært brukt til tilsvarende formål
av amerikanske forskere i Middelhavet. Den er atomdrevet og er eid av U.S.
Navy, men er ikke konstruert til stridsformål og er ikke bestykket
med kjernefysiske våpen. Det er Institutt for arkeologi og kulturhistorie
ved Vitenskapsmuseet, NTNU, som har søkt Forsvarsdepartementet og
Forsvarets Overkommando om tillatelse. Ubåten, som har den militære
typebetegnelsen NR-1, opereres av amerikansk militært personell.
Den har plass til fem sivile forskere.
Amerikanerne betaler
NR-1 ankommer etter planen Trøndelagskysten til sommeren for
å gjennomføre et prosjekt langs kysten av Trøndelag
i samarbeid med det norske Sjøforsvaret. Det er vanlig praksis at
deler av farkostens toktkapasitet kan bli benyttet av forskningsmiljøer,
forteller forsker Marek E. Jasinski ved Institutt for arkeologi og kulturhistorie.
- Vi fikk tilbudet gjennom forskningskontakter ved Institute of Nautical
Archaeology, College Station i Texas, forteller Jasinski. Fartøyet
vil være disponibelt i en 2-4 dagers periode. Alle omkostninger dekkes
av amerikanerne.
NR-1 ble opprinnelig konstruert for å spore opp og heve gjenstander
som det amerikanske forsvaret helst ikke vil miste - for eksempel styrtede
militære fly og liknende. Ubåten har tidligere vært brukt
i skipsleia inn til Bergen, og fant da en rekke ukjente skipsvrak på
dypt vann. Den gang var ingen norske forskere involvert, og man foretok
seg intet med de funn som ble gjort, utover å registrere dem.
- Ser du noen forskningsetiske betenkeligheter med å bruke et
amerikansk militært atomdrevet fartøy i forskningsformål?
- Nei. Båten er ikke stridende, og den har ikke atomvåpen
ombord. Om bruk av denne skulle være et etisk problem, måtte
det også være etisk betenkelig å kjøpe svensk
elektrisitet produsert ved atomkraftverk, sier Jasinski.
Skipsvrak
Det er helt unike muligheter som åpner seg i og med at dette fartøyet
gjøres tilgjengelig, sier Marek E. Jasinski og Fredrik Søreide.
Sistnevnte er ansatt ved Institutt for marin prosjektering, som samarbeider
med Institutt for arkeologi og kulturhistorie om bruk og utvikling av avansert
undervannsteknologi for marin arkeologi.
- Båten er utstyrt med avansert søkeutstyr, observasjonsvinduer
og gripearmer, og kan dykke til større dyp enn de dypeste områdene
av Trondheimsfjorden som er i overkant av 600 meter. Dermed har vi en unik
mulighet til å lete etter og registrere undersjøiske kulturminner
som for eksempel gamle skipsvrak, sier Søreide.
Tidligere kartlegging av bunnområder med sonar gir indikasjoner
på at det kan befinne seg slike vrak der. Man har begrenset med skriftlig
materiale til å støtte opp under sannsynligheten av slike
funn, men med Trondheims tusenårige historie bør muligheten
være god for å gjøre interessante oppdagelser. Forskerne
avviser ikke muligheten for å gjøre funn helt tilbake til
vikingtida. Sannsynligheten er likevel større for at man finner
vrak som skriver seg fra 2-400 år tilbake.
- Vi regner med at prognosene for å gjøre interessante
funn er gode, sier Jasinski og Søreide.
Fra Forsvarets Overkommando får vi opplyst at man ikke har noen
innvendinger til at arkeologene ved NTNU får benytte det amerikanske
fartøyet.
TEKST: TORE OKSHOLEN
Les
også: Vurderer lekkasjefare
Les
også: - Ingen betenkeligheter |