9 viktige biter i prosessen
Ved juletider 1997 satte Kollegiet i gang 11 Orgut-prosjekter. To
av prosjektene skulle vurdere selve organiseringen av NTNU, og ble etter
vårsemesteret 1998 slått sammen til ett prosjekt: Organisasjonsprosjektet.
Dette store, overordnede prosjektet er omtalt fyldig blant annet på
side 2 og 3 i dette bilaget. Prosjektet har resultert i omorganiseringen
av sentraladministrasjonen, og presiseringen av styring, ledelse og administrasjon
på alle nivå i organisasjonen. De resterende ni prosjektene
– «hverdagsprosjektene» – frister en mer anonym tilværelse,
men er kanskje vel så viktige. På disse to sidene får
du status akkurat nå. Ifølge universitetsdirektøren
skal alle prosjektene gjennomføres i løpet av 1999.
Budsjettprosjektet
– Budsjetterings-, fordelings- og rapporteringsprosessen
Prosjektet skulle komme fram til rasjonelle rutiner og prosedyrer i
forbindelse med NTNUs budsjettering, fordeling og rapportering. Arbeidet
med budsjettmodellen er videreført av Økonomiavdelingen fra
Budsjettutvalget. En prinsippskisse diskuteres av Kollegierådet i
møtet 13. april og Kollegiet behandler saken i møtet 27.
april. Arbeidet med budsjetthjul, rapporteringsrutiner og nytt budsjettrundskriv
tas opp umiddelbart over påske, når arbeidet med budsjettdokumentet
1998–2000 er endelig avsluttet. Ansvaret for å følge opp prosjektet
er lagt til økonomidirektøren.
Økonomistyringsprosjektet
– Fakturabehandling, økonomistyring og regnskapsrapportering
Oppdraget gikk ut på å foreslå bedre prosedyrer for
fakturabehandling, regnskapsrapportering og økonomistyring. Arbeidet
med å avstemme regnskap og utføre regnskapsavlegg til Riksrevisjonen
er prioritert. Styringsgruppa for det lokale LØP-prosjektet tok
før påske stilling til konkrete planer for å få
forbedret regnskapsrapporteringen og muligheten til å registrere
fakturaer ute i enhetene. Det ble vedtatt å prioritere kvalitetssikring
av regnskapet og forbedret regnskapsrapportering før sommerferien.
I samme tidsrom skal det også utføres en grundig test av opplegg
og rutiner for dette. Opplæringen for alle relevante brukere skal
gjennomføres til høsten. Det er videre gjennomført
et forprosjekt med spesifisering og iverksetting av modul for administrasjon
av eksternt finansierte prosjekter. Representanter for de kommende brukerne
har deltatt i arbeidet. Styringsgruppa vedtok å se nærmere
på ressursbruk og kost/nytteverdi før det tas beslutning om
iverksetting. Etter omorganiseringen av sentraladministrasjonen har økoniomiavdelingen
fått tilført personale for å kunne oppfylle den overordnete
målsettingen for det nye økonomisystemet. Ansvaret for å
følge opp prosjektet er lagt til økonomidirektøren.
Forsyningsprosjektet
– Rammeavtaler og forsyningsbaserte rutiner ved anskaffelse av
rekvisita
Målet for prosjektet var å effektivisere innkjøp
av varer og tjenester med riktig kvalitet til lavest mulig pris. Dette
prosjektet har ved alle sjekkpunkter blitt rangert som eksemplarisk, og
MA-seksjonen har fått tilbakemeldinger om at kursen er riktig. Helt
uavhengig av Orgut-prosessen har sittende MA-sjef søkt og fått
ny jobb utenfor NTNU. Det er derfor nylig konstituert en seksjonssjef som
vil følge opp prosjektet. Ansvaret for å følge opp
prosjektet er i hovedsak lagt til økonomidirektøren.
Undervisningsstøtteprosjektet
– Teknisk-administrative tjenester i forbindelse med undervisning
og faglige ad hoc-tjenester
Prosjektet skulle ende i forslag til enklere system for tildeling av
undervisningsrom og for å utnytte NTNUs audiovisuelle utstyr bedre.
Den første delen av prosjektet er hovedsakelig anskaffelse av et
databasert romreservasjonssystem. For å utnytte AV-utstyret bedre
sender Teknisk avdeling ut praktisk informasjon for brukerne i løpet
av våren. Umiddelbart før påske ble det laget en brosjyre
om mulighetene for videokonferanser ved NTNU og med relevante samarbeidspartnere.
Ansvaret for å følge opp prosjektet er lagt til Studieavdelingen
og Teknisk avdeling.
Byggetjenesteprosjektet
– Teknisk-administrative tjenester i forbindelse med ombyggingstiltak
Oppgaven var å foreslå mer koordinerte og rasjonelle rutiner
og prosedyrer for ombyggingstiltak. Ansvaret for å følge opp
prosjektet er lagt til Teknisk avdeling.
Tilsettingsprosjektet
– Rekrutterings- og tilsettingsprosedyren av vitenskapelig personale
Prosjektet skulle foreslå forbedring av rekrutterings- og tilsettingsprosessen
for vitenskapelig personale – fra utforming av utlysningsteksten til den
som tilsettes er i arbeid. Personalseksjonen lager nå retningslinjer
for det praktiske arbeidet med prosessen fram til tilsettingsvedtak, som
f.eks. tidsplan og avtaler med sakkyndige komitéer. Dette gjøres
i samarbeid med fakultetene. Arbeid med retningslinjer for vurdering av
søkeres pedagogiske egenskaper er også satt i gang. Dette
arbeidet vil støtte seg på en arbeidsgruppe med deltakelse
fra både fakultet og sentraladministrasjon. Samme arbeidsmåte
velges for å lage sjekkliste til bruk når man tar imot nytilsatte.
Det er også satt i gang arbeid med et introduksjonskurs spesielt
beregnet på nytilsatt vitenskapelig personale. Professorene vil som
før tilsettes av Kollegiet. Etter hvert som instituttene og fakultetene
får godkjente strategier for sin faglige utvikling vil styrene mer
reelt enn i dag kunne vurdere virkningen av den enkelte tilsetting på
NTNUs samlede faglige utvikling. Tilsetting av mellomstillinger delegeres
til fakultetene, som allerede har opprettet egne tilsettingsutvalg for
å kunne håndtere dette smidig, siden fakultetstyrene nå
møtes sjeldnere. Et umiddelbart behov i kjølvannet av Orgut
er utviklingskurs for de nær 80 nytiltrådte instituttlederne.
Den sentrale personalseksjonen tar nå initiativ for å arrangere
et slikt kurs. Ansvaret for å følge opp prosjektet er lagt
til fakultetsdirektørene og OU-direktøren.
Informasjonssystemprosjektet
– Gjennomgående og integrerte system for saksbehandling
og informasjon
Prosjektet skal finne felles IT-system for dataassistert saksbehandling
og databaser i et integrert nettverk, et såkalt «intranett»,
for all relevant informasjon for driften av NTNU. Ansvaret for å
følge opp prosjektet er lagt til informasjonsdirektøren.
IT-standardiseringsprosjektet
– Standardisering av IT-infrastruktur og programvare
Prosjektet skal redusere kostnadene ved å anskaffe og drifte
IT-infrastruktur og programvare. Man ønsker å forenkle opplæring
og brukerstøtte samt bedre IT-basert kommunikasjon og mulighet for
å utveksle dokumenter. Virkemidlet skal være en fornuftig standardisering
av den «trivielle» IT-strukturen og kontorstøtteprogrammer
som kan gjøres gjeldende for hele NTNU. Ansvaret for å følge
opp prosjektet er i hovedsak lagt til fakultetsdirektørene og OU-direktøren.
Opptaksprosjektet
– Opptak og mottak av nye studenter ved de allmennvitenskapelige
studier
Prosjektet dreier seg om forbedringer i og effektivisering av opptaksprosessen
fra og med kunngjøring av studiene til studenten er registrert og
eksamensoppmeldt. Studieavdelingen synes godt fornøyd med funksjonaliteten
med dataverktøyet FS (Felles studentdatabase) i forhold til opptaksarbeidet.
Det vurderes nå løsninger for å utvide kapasiteten på
anlegget slik at det skal kunne betjene enda flere brukere uten ventetid.
SA omorganiserer og samler i én seksjon saksbehandlere for opptak
og eksamen og IT-kompetanse for drift og utvikling av FS. Derved får
en også integrert opplæringen på datasystemene i det
aktuelle opptaksarbeidet. Årets opptaksprosjekt starter 28. april
med base i Kjelhuset samt kontaktgrupper overfor fakultetene. I en prøvekjøring
ved opptaket til jul lot en studentene ved de allmennfaglige studiene selv
foreta fagpåmelding direkte inn i databasen via de utplasserte dataterminalene.
Forsøket anses vellykket. Framgangsmåten vil spare administrasjonen
for en betydelig manuell jobb. Fakultetene arbeider jevnlig med mer rasjonell
innpassing og godkjenning av eksterne studier innenfor de allmennvitenskapelige
studiene, og med forenklet behandling av søknader om fritak for
fag i siv.ing.-utdanningen. Her synes det ennå å være
forbedringspotensiale i samhandlingen mellom fakultetene og sentraladministrasjonen.
Ansvaret for å følge opp prosjektet er lagt til fakultetsdirektørene
og studiedirektøren.
Universitetsdirektøren skal levere en samlerapport 1. juli om
status i delprosjektene. Vi viser foreløpig til sluttrapport
levert Kollegiet desember 1998 og tilhørende Kollegievedtak på
websidene http://www.ntnu.no/orgut/
AV MENTZ INDERGAARD
|