Kronikk
Torgeir Dingsøyr er doktorgradskandidat ved Institutt
for datateknikk og informasjonsvitenskap, hvor han ser på
kunnskapsforvaltning for norsk IKT-industri. Han har vært
redaktør for Under Dusken.
Mindre handlerom for ny undervisnings-strategi
NTNU har fått et forslag til ny undervisningsstrategi med
mange gode målsettinger, men hvordan skal det vitenskapelige
personalet oppmuntres til å endre praksis?
1,5 milliarder kroner - praktisk talt uten
grupperom.
Det har vært mye diskusjon om undervisning og evaluering
på universitetene de siste årene, spesielt har undervisningen
ved sivilingeniørstudiene ved NTNU blitt kritisert for
å være lite
«Evalueringen i fag
på tester i liten grad kunnskap som er relevant for
bruk senere, og oppleves derfor ikke som spesielt nyttig prøve
for studentene.» |
tilpasset den virkeligheten studentene møter i arbeid
etter studier. Universitetene i Norge har generelt blitt kritisert
for å bruke altfor mye tid på evaluering, og for liten
tid på undervisning.
Med den bakgrunnen er det veldig interessant at NTNU har begynt
arbeidet med å lage en undervisningsstrategi. Et utvalg
leverte en rapport i februar, som nå er på høring
hos fakultetene.
Utvalget foreslår å satse mer på problembasert
læring som undervisningsform og derved støtte opp
om mer studentsentrert læring. Det vil satse mer på
veiledning i studiet, ved å ansette flere studentassistenter,
og gi disse opplæring før de begynner arbeidet. Videre
skal NTNU satse mer på å bruke informasjons- og kommunikasjonsteknologi
i undervisningen, for ytterligere å gjøre undervisningen
med studentsentrert. NTNU skal også belønne kunnskap
om undervisning bedre ved nyansettelser eller opprykk, og redusere
vekten på vitenskapelig produksjon. Utvalget anbefaler også
økt satsing på infrastruktur som bidrar til studentsentrert
undervisning: både fysisk i form av bygninger, og i form
av nettverk og tilgjengelighet på datamaskiner. Til slutt
poengteres det at undervisningen må bli kontinuerlig forbedret,
gjennom tilbakemeldinger fra studenter i form av referansegrupper,
spørreskjema og andre typer evalueringer.
Hva er nytt?
Så hva er det som er nytt her? Det nye ligger vel først
og fremst i at det som skisseres, er et utkast til en strategi
for NTNU. Mer studentsentrering har vært diskutert i forskjellige
fora på NTNU i lang tid. Det nye er at det nå har
nådd høyere opp i systemet.
Men før vi går inn på punkter i selve strategien,
hva har vært den viktigste kritikken av undervisningen slik
den foregår på NTNU i dag?
Evalueringen i fag på tester i liten grad kunnskap som
er relevant for bruk senere, og oppleves derfor ikke som spesielt
nyttig prøve for studentene. I en undersøkelse av
faget matematikk 2 på sivilingeniørstudiet (Uniped
#2/3, 1993), ble det gjort et forsøk med å gi eksamen
i kurset til forskere som jobbet med matematikk daglig, og til
studenter som tok kurset et år tidligere og som da fikk
gode karakterer. Samtlige strøk i eksamen i faget. Samtidig
viste en test i hukommelse at det var stort samsvar mellom de
som var gode til å huske og de som gjorde det bra på
eksamen.
«Det hadde vært
lurt om målsettingen om å legge om til en
annen bruk av undervisningslokaler, hadde blitt lansert
før man bruker 1.5 milliarder på å
bygge et Realfagbygg praktisk talt uten grupperom.»
|
Et annen generell tendens er at vi bruker mye krefter på
å evaluere, og lite på å undervise. OECD anbefaler
Norge å legge om satsing på dette (Aftenposten 27.
juli 1997).
Det har også gått en lang debatt i Universitetsavisa
om det er riktig å bruke eksamener med multiple-choice for
å forenkle sensurarbeid. En slik overgang kan gjøre
at ressurser kan frigjøres til undervisning, og forelesere
slipper en del repeterende arbeid som ikke er særlig interessant.
Spørsmålet er hvilke typer kunnskap som er testbart
med en slik type evaluering, om det stort sett er ting som kan
pugges, eller om det er mulig å teste også forståelse
av metoder for å finne svar på spørsmål.
Finnes det noe i utkastet til undervisningsstrategi som kan rette
på disse forholdene? Utvalget foreslår å bruke
mindre ressurser på evaluering, blant annet med å
droppe ekstern sensor i enkelte fag, og at disse ressursene skal
brukes til undervisning i stedet. Det legger også vekt på
metoden problembasert læring, som antakelig vil føre
til at studenter blir mer motiverte og opplever at spørsmålene
de lærer noe om i undervisning, er relevante for hva de
kommer til å gjøre senere. En undersøkelse
om prosjektarbeid på Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap
viser at 85% prosent av studentene i ettertid mener at dette arbeidet
resulterte i erfaringer som de ikke ville fått gjennom tradisjonelle
forelesninger, øvinger og eksamener i fag.
Med ny strategi vil NTNU ha som mål å variere bruken
av eksamener mer. Men diskusjonen om å erstatte eksamener
med multiple-choice oppgaver i enkelte fag er ikke nevnt eksplisitt.
Mer fokus på bredde?
Det er også rart at det ikke er mer fokus på at studenter
som tar samme fag, kan foretrekke forskjellige måter å
lære seg stoffet på. Ved American University i USA
bruker de et spørreskjema for å finne ut hvilken
«læringsstil» hver enkelt student foretrekker.
Etter å ha fylt ut ca. 50 spørsmål, genererer
de en profil, der du får anbefalinger om det ser ut som
om det holder å følge forelesninger, eller om du
bør velge en mer problemorientert form for å lære
stoffet du skal gjennom i faget. De som vil, får avtaler
med veiledere om kontinuerlig oppfølging, og de som mener
de ikke trenger det, belaster ikke systemet unødig.
Ved Institutt for datateknikk har det vært diskutert hvordan
faget Grunnkurs i programmering skal undervises. Noen foretrekker
å forelese faget fra bunn og opp - altså ved å
begynne å se på hvordan datamaskiner fungerer, hvordan
de kan programmeres i maskinkode, og derfra se hvordan høyere
ordens språk fungerer. Andre foretrekker å forelese
det ovenfra og ned - ved å se først på hvordan
problemer man skal løse, kan deles opp og klassifiseres,
for deretter å komme inn på hvordan dette kan representeres
og løses ved hjelp av en datamaskin. Antakeligvis finnes
det studenter som lærer best enten ved den ene eller den
andre metoden. Kunne NTNU overlate til studentene selv å
bestemme hvilken måte de ønsker å få
materialet presentert på?
Hovedutfordring: De som ikke er med
Men hovedutfordringen for NTNU blir likevel å dra med alle
rundt 1000 vitenskapelige ansatte i én retning. På
seminarer der temaer rundt pedagogikk og læring blir diskutert,
er det bare et fåtall av de ansatte som deltar, og det virker
som om det er mange som går igjen. Hvordan skal NTNU få
de ansatte som egentlig ikke er interessert i undervisningsopplegg,
til å forbedre dem? Er det tilstrekkelig å bli evaluert
ved ujevne mellomrom? Vil det i så fall føre til
noe raskere forandringer enn i dag? Et problem er at det i dag
ikke finnes noen arenaer hvor disse spørsmålene blir
diskutert. Hvor foregår debatten om undervisning på
NTNU?
Et annet punkt som burde vært dekket i en undervisningsstrategi,
er å sikre riktig kompetanse til de som skal drive med undervisning.
I dag gjøres mye av undervisningen, spesielt i det å
lage øvinger og å administrere praktisk gjennomføring
av kurs, av rundt 500 vitenskapelige assistenter. I dag finnes
det ikke noen opplæring for disse utover det de måtte
få fra hver enkelt faglærer. Det finnes heller ingen
fora hvor saker som angår denne delen av undervisningsopplegget
diskuteres.
Et annet savn i en undervisningsstrategi er å fokusere
klarere på å gi studenter raskere og bedre tilbakemelding.
Med dagens eksamensordning tar det veldig lang tid før
studenter får vite om hvilket kunnskapsnivå de har.
Det burde også være mulig å få mer tilbakemelding
etter å ha sittet i timevis og gjennomført en eksamen,
enn et tall.
Følelsen jeg sitter igjen med etter å ha lest utkastet
til strategi, er at det er mange bra tanker her, men at det kommer
veldig seint, og at det mangler mye på konkretisering av
målsettinger. Det hadde vært lurt om målsettingen
om å legge om til en annen bruk av undervisningslokaler
hadde blitt lansert før man bruker 1.5 milliarder
på å bygge et Realfagbygg praktisk talt uten grupperom,
som vil forkalke studiemetoder for tiår framover.
|