Debatt
Ros for Rice?
I to artikler prøver redaktøren
å vise hvor eksellent det er å studere ved Rice,
et amerikansk eliteuniversitet. Det koster mange penger og
noen nervøse sammenbrudd, men sluttresultat er overveldende.
Rice-professor Sidney C. Burrus, dekan ved ingeniørfakultetet
ble sitert: Han kritiserer det europeiske universitetssystem
som etter hans mening fremmer middelmådigheten. Prof.
Sigurd Skogestad er enig med ham i sitt leserinnlegg. Han
misunner Rice og håper at en dag vil NTNU, som Rice,
kunne satse på høy akademisk kvalitet i undervisning
og forskning.
Er Rice så bra- Er det amerikanske elitesystem
så fremragende- Utdanner europeiske universiteter til
middelmådighet-
Rice står på 14. plass i rangering
av amerikanske universiteter. I enkelte disipliner har Rice
nådd «top 5» eliten , f. eks. i kjemi, fysikk
og data (ISI citation impact, most papers, most cited universities).
Ellers er Rice sjelden oppført i «top 5»
eliteklassen.
Nasjonalt sett blir norske publikasjoner i ingeniørvitenskap
sitert 22% over verdens gjennomsnitt. USA-publikasjoner i
dette feltet siteres 32% over gjennomsnitt, ikke så
adskillig mye bedre. I USA er det mange universiteter som
bidrar til dette tallet. I Norge kommer publikasjoner i ingeniørvitenskap
stort sett fra NTNU. Sverige rangerer med 59% siteringen over
gjennomsnitt mye bedre enn USA, og her er det hovedsakelig
KTH som bidrar. Toppen i sitering over verdens gjennomsnitt
i ingeniørvitenskap oppnår Sveits (68%), hvor
dette kan hovedsakelig lokaliseres til Eidgenössische
Technische Hochschule Zürich (ETHZ) og École Polytechnique
Fédérale de Lausanne (EPFL). Ved ETH eller EPFL
vil en norsk ingeniørstudent derfor få en mye
billigere topputdanning enn ved Rice og uten at nervøse
sammenbrudd er del av studieprogrammet.
I fysikk står Norge lavt (8% av artikler
ble sitert over verdens gjenommsnitt 1994-1998). USA med 57%
er bedre, men Danmark med 61% er enda bedre. Verdenseliten
i fysikk ligger i Sveits med 94%. I kjemi, data og biologi
står USA og Sveits omtrent likt. I matematikk konkurrerer
Norge med Sveits, men hvis norske studenter vil velge en eliteutdanning
i dette faget, så må de dra til Danmark (90% av
publikasjoner i matematikk ble sitert over verdensgjennomsnitt
i 1992-1996).
Det klassiske europeiske universitetssystemet
satser sterk på eget initiativ i læring. Det gjenspeiles
i undervisningstimer. I Norge, Danmark og Sverige sitter ikke
studenter lenge i forelesningssalen (ca. 505 timer per år).
Amerikanske studenter blir fortalt nøyaktig hva de
skal lære i 942 timer per år.
Det er klart at det amerikanske undervisningssystemet
med sine mange eliteuniversiteter driver eliteforskning. Og
Rice hører sikkert til i denne kategorien. Nobelprisvinner
Richard Smalley fra Rice har nylig utgitt et «hot paper»
i kjemi.
Men hva brukes denne eliten i USA til- I hvert
fall ikke til å løse viktige nasjonale problemer.
13% av den amerikanske befolkningen må betraktes som
fattig, det er to ganger mer enn i andre industrialiserte
land. 10% av alle familier har ikke nok å spise. 17%
av amerikanerne har ingen helseforsikring. Bare 20% av amerikanerne
kan lese og skrive fordringsfulle tekster, og ca. 20% er funksjonelle
analfabeter. I Houston, hvor Rice universitet ligger, er 59
% av innbyggere ikke i stand til å lese de mange formidable
publikasjonene som Rice utgir (literacy level 1+2). Forventet
levetid for amerikanere er mye lavere enn i Norge. En amerikansk
mann har ca. to år kortere forventet levetid enn en
norsk mann, mens en amerikansk kvinne har ca. tre år
kortere forventet levetid. Amerikanere forurenser miljøet
med SO2 og NOx like mye som polakker (Polen har
ingen eliteuniversitet).
Den høyeste CO2 -utslipp i
vesten klarer de velutdannete USA-ingeniører ikke å
redusere. USA har den høyeste kriminaliteten i industrialiserte
land (645 innsatte per 100 000 innbyggere), Norge har 55.
I Norge er sjansen til å bli myrdet liten (0.9 mord
per 100 000) men den er svært høy i USA (7.3).
Texas, hvor Rice hører til, har det nest høyeste
antall dødsdømte i USA. Den største antall
dødsdømte har California, og her holder også
mange eliteuniversiteter til.
Eliteutdanning hjelper åpenbart ikke til
å løse truende problemer. Det «middelmådige»
europeiske universitetssystemet har til nå utdannet
skolerte og selvstendige mennesker som arbeider og forsker
ikke bare til sine egne lommer men også for å
fremme livskvaliteten for alle. Det «middelmådige»
universitetssystemet er best representert i Sveits. I en samlet
rangering av vitenskapelig produksjon (publikasjoner per innbygger),
kvalitet (sitering per publikasjon), teknologi (patent per
innbygger) står Sveits langt foran Sverige, USA kommer
på 3. plass.
Sveits er det land som utdanner flest «dr.»,
429 dr. per innbyggere, (USA 155). Dette oppnår sveitsiske
universiteter uten strenge utvelgelsesprosesser eller skyhøye
SAT-scores. Hvis en ser på eliten av eliten, nobelprisvinnere,
så har det europeiske systemet «produsert»
flere enn det amerikanske systemet: Sveits 1.83 nobelpriser
per mill. innbygger, Østerrike 1.58, Sverige 1.15,
Danmark 1.14. Selv Norge har med 0.75 nobelprisvinner nesten
dobbelt så mange nobelprisvinnere som USA med 0.43.
Middelmådig-
Det er mulig at det tradisjonelle universitetssystemet
er «på vei ut», det er mulig at nye systemer
må prøves ut. Men et reformert europeisk system
er svaret, og ikke en kopi av det amerikanske systemet. Resultat
av eliteutdanning burde fortsatt sosialiseres og ikke individualiseres.
Eksellensen i vitenskap skal ikke korreleres
med topp rangering i «murder rate, poverty, criminals,
illiteracy, low life-expectancy».
(Tallene er fra US News, ISI, OECD, World Homicide
statistics, World prison population, WIPO, National Adult
Literacy Survey database, US Hunger and Poverty information,
The Scientist, Database of the Nobel Foundation).
Richard Sliwka
Internasjonal seksjon