Topptung toppadministrasjon? I siste nummer tar Universitetsavisa opp en interessant debatt om administrativ belastning og administrasjonens rolle og størrelse. Dette er en viktig debatt og sentral for NTNU, og vi i ORGUT setter stor pris på at temaet tas opp. For å få en debatt som bringer oss framover, er det avgjørende at den er basert på faktiske forhold og at de riktige spørsmålene blir stilt.Les Per Eivind Kjøl innlegg kan du lese her
Ikke bare bra med SINTEF-B og NTNU. Sintef-B ordningen er praktisk
og populær for de som benytter seg av den, men den hjelper til med
å skjule et problem som er nokså alvorlig for universitetet
som helhet. På mitt institutt med 50 ansatte har vi et ordinært
budsjett med 89% lønnsandel og 11% driftsandel. Når nødvendige
driftsutgifter som telefon, kopiering og tidsskrifter er betalt, er
det lite igjen.. Les
Allan Krill sitt innlegg her
«Drukner i byråkrati». Det er godt at Universitetsavisa tar opp den stadig voksende administrative byrden som akademikerne ved NTNU (og ved andre universiteter) sliter med. Les Jeremy Hawthorn innlegg her
Fagevalueringen og personvernet. I forrige nummer av Universi-tetsavisa, 13.02.98, skriver Jostein Grepstad at den sentrale fagevalueringen ved sivilingeniørutdanningen skjer «uten konsesjon og uten personvern.» Seksjon for universitetspedagogikk, som utfører det praktiske arbeidet med fagevalueringen, ønsker her å presisere følgende: Les Vidar Gynnilds innlegg her
IT ved NTNU. I Universitetsavisa 3/98 gjentar professor Omre sin kritikk av NTNUs ekspansjon av opptaket til utdanningen av IT-spesialister. Som alternativ foreslåes å øke opptaket i fag som anvender IT. Dette er en diskusjon som med vekslende intensitet har pågått siden datamaskinen ble oppfunnet og undervisning i IT ble organisert. Det er derfor ikke underlig at diskusjonen tar seg opp igjen når vi nå opplever en periode med betydelig økning i bruk av IT både i arbeid og fritid. Les Arne Sølbergs innlegg her
Jantemodul 1, jantemodul 2. Felles innføringsemne er en
typisk norsk løsning - alle skal ha så likt utgangspunkt som
mulig. En typisk amerikansk løsning er noe som
heter «Breadth Requirements.» Hver student er nødt
til å ta minst tre emner fra den regulære studieplan i hvert
av følgende fagområder: humanitære fag, sosialvitenskapelige
fag, naturvitenskapelige fag (9 emner tilsammen). Les
Allan Krills innlegg her
Herr Redaktør. På første side i siste nummer av Universitetsavisen slås det opp at de rene administrative enhetene ved NTNU vokser i rekordfart, og at «det uttrykkes mistillit til den forvokste sentraladministrasjonen ved universitetet». Dette inntrykket av en inkompetent administrasjon med et årlig innsparingspotensial på opp mot 100 millioner kroner har også blitt spredd til Adresseavisen og andre presseorganer. Les Jens Nordback innlegg her
Nå ble jeg sint, professor Aas! I Universitetsavisa 12. februar ser jeg at du har definert administrasjonens (universitetsbyråkratiets - gjerne for meg) rolle til å være «tjenerskap». Tjenerskap er et gammeldags, i dag verdiladet, begrep som må oppfattes som nedlatende av dem som skal være tjenerskapet. Les Bjørg Ulsakers innlegg her
Universitetsavisa trenger dask? Innlegget mitt i forrige nummer av Universitetsavisa kom ganske skjevt ut etter problemer med dataoverføringen. Les Beate Ystenes innlegg her
Studentevaluering av undervisning. Undervisning bør være forskningsbasert, ha godt innhold og ha god organisering og klarhet. Du får imidlertid ikke god studentevaluering av din undervisning på det grunnlaget. Les Steinar Ilstads innlegg her
Mystisk likestilling. I en kronikk om kjønnsbaserte lønnsforskjeller
mellom kvinner og menn ved NTNU (12. februar) konkluderer Kristin Dæhli
og Ingunn Aagård med at det går fremover, men at mye fortsatt
gjenstår før reell likestilling er oppnådd. Et implisitt
premiss er antakelig at det jevnt over er kvinner som «diskrimineres»
i en eller annen forstand.
Arve
Hjelseths innlegg kan du lese her