Dr.ing. søker metode
|
Lars Brede Johansen er kjemiker, men har
forlatt den trygge lab-tilværelsen til fordel for «the
real world». Nå forsker han på organisasjonsutvikling
i tråd med prinsipper om økologisk system- og
livssyklustenkning. |
Doktorand Lars Brede Johansen er et barn av NTNU, men likevel
overlatt til seg selv - utn hjelpleter han etter en forskningsmetode.
Lars Brede Johansen tar doktorgraden sin ved Institutt for industriell
økonomi og teknologiledelse (IØT), og er tilknyttet
ett av NTNUs tverrfaglige program, Industriell økologi.
Faglig arbeid baseres her på livssyklus og økologiske
prinsipper, så vel som sosiale, politiske og samfunnsmessige
faktorer. Med dette som utgangspunkt søkes helhetlige løsninger
for bærekraftig produksjon og forbruk.
I dette studiemiljøet møtes forskjellige fagtradisjoner,
og med det dukker det opp et problem: metodologi. Dette har dr.ing.-student
Lars Brede Johansen erfart. Han ser valg av metode som en svært
viktig del av sitt arbeid, og savner både et bredere tilbud
av «forskerkurs» og større rom for å
ta slike inn i fagplanen.
Ikke en matoppskrift
- Jeg har et behov for å lære å forske, sier
kjemikeren. Han har forlatt den instrumentelle metoden hvor man
så å si følger en oppskrift på hvordan
man skal komme fram til resultater. Han ønsker å
bruke «mykere» og fleksible metoder i sin forskning.
Han er et barn av NTNU.
- Hele poenget med NTNU må være å omdefinere
hva en sivilingeniør er. Da bør man kunne forvente
en faglig strategi som bygger opp under de målene man har
satt seg. I dagens system er studentenes faglige skjebne lagt
i hendene på faglærere og andre personer i det nærmeste
fagmiljøet. Selv om jeg slik sett har vært heldig
- veilederen min Annik Fet, er svært åpen for mine
ville ideer, støtter meg i det jeg finner på, og
oppfordrer meg til å finne støtteveiledere på
områder hun behersker mindre godt - ser jeg mange kolleger
som sliter i miljøer som ikke evner å omstille seg
i takt med NTNUs intensjoner. Det er en stor forskjell mellom
det jeg og et økende antall doktorander prøver på
innenfor tverrfaglige studieprogram, og den tradisjonelle «matoppskriften»
man i stor grad har fulgt i dr.ing.-studiene på Gløshaugen,
sier Johansen.
Etterlyser forskerkurs
Lars Brede Johansen mener at det burde være gode muligheter
til å vektlegge metodedelen tyngre innenfor dr.ing.-studiet.
- Forskriften sier at fagstudiet skal ha god balanse mellom faglig
bredde og dybde. I dag resulterer dette i at mange studenter tar
noen tilfeldige og unyttige «breddefag». Disse kan
helt klart erstattes av metodefag. I tillegg må de fakultetene
som bruker sin rett til å begrense doktorstudentenes valgmuligheter,
slutte med det. Relevans for oppgaven er det eneste som betyr
noe, ikke hvilket institutt og fakultet som leverer fagene, mener
doktoranden.
- Alt fra vitenskapsteori til praktisk forskningsmetodikk kreves
for å kunne ta bevisste valg. Jeg ønsker først
og fremst å uttrykke min teoretiske posisjon, og gjennom
hele forskningsprosessen se sammenhengen mellom denne og mine
konkrete handlinger i forhold til den virkelige verden, forteller
Lars Brede Johansen. Som et første skritt til forbedring
av studiet, foreslår han at erfarne forskere kan fortelle
om gangen fra idé til artikkel som trykkes i et faglig
anerkjent tidsskrift.
KAREN ANNE OKSTAD
FOTO: SISSEL MYKLEBUST
|