Webtenderen

NTNU-student Pål Løbergs elektroniske bartenderskole er langt bedre besøkt enn www.ntnu.no

Ikke skal Universitetsavisa oppfordre til alkoholinntak i utide, men om en av våre lesere nå skulle ha en skjellig grunn til å feire, og om vedkommende nå skulle få lyst til å servere sine gjester en fancy cocktail, men ikke helt vet hvordan den skal mikses, så er det hjelp å hente.

Som så ofte ellers: det er på nettet det skjer. Webtender heter et tilbud som nærmest må være å betrakte som en skole i det edle fag bartenderi. Her finner du oppskrifter, veiledning om råvarer og utstyr, diskusjonsgrupper og litteraturhenvisninger. Blant mye annet.

Webtenderen selv heter Pål Løberg. Han er 23 år gammel og fjerdeårsstudent ved NTNUs Institutt for telematikk - og visste for noen få år siden lite eller ingenting om bartenderi. - Det var datainteressen som satte det hele i gang. Da web'en var ny, før det fantes noe som het www.ntnu.no, ville jeg gjerne prøve å legge ut noe som kombinerte database og web. På nettet fant jeg noen data som passet å legge ut ? det var tilfeldigvis 1000 cocktailoppskrifter, som jeg konverterte og gjorde om til database. Samtidig ville jeg jo legge ut noe som mange ville finne interessant. Og sprit selger, medgir han.

30 000 besøk i døgnet

Det gjør det åpenbart. Bare i desember kunne Webtender - som nå ligger på en stor, amerikansk server - notere seg for en million besøk. Daglig er rundt 30 000 besøkende innom, det er halvannen gang så mye som som www.ntnu.no har. Mange av disse er amerikanske studenter, men sida brukes også flittig av profesjonelle bartendere verden over.

De 1000 oppskriftene har vokst til 3 600; kalde og varme, med og uten alkohol. Og i løpet av to og et halvt år er det hentet ut oppskrifter over tre millioner ganger. På spørre- og diskusjonssidene utveksles det oppskrifter og synspunkter på bruk av utstyr og råvarer, og fra den amerikanske nettbokhandelen Løberg har avtale med, kan både profesjonelle og amatører bestille bøker og tidsskrifter om bartenderi.

Avtalen med bokhandelen skaffer Løberg noen kjærkomne prosenter. Han tjener også nok på reklame til at serverabonnementet på rundt 3000 kroner årlig lønner seg, og han antar at inntjeningspotensialet er vesentlig større. Men noe levebrød kan det neppe bli, å drive webtenderi. - Det får holde å ha det som hobby, mener han.

Mot flatfyll

- Du har ingen problemer med å markedsføre alkohol?

- Jeg har ikke mye til overs for den norske flatfylla, men har inntrykk av at de som er innom Webtender, er av det ansvarsfulle slaget. Jeg tror ingen har blitt alkoholiker av å besøke sida mi, nei.

Derimot er hans selv skeptisk til den omfattende lista over temmelig infantile drikkeleker vi også finner på Webtender: - Det var stor etterspørsel etter de lekene. Men kanskje jeg fjerner dem.

Mens webtender Pål Løberg tidligere var veldig interessert i data og bare litt i bartenderi, ligger nå sistnevnte interesse på linje med den første. Men noen planer om å ta seg jobb i en bar, har han ikke. Og han hevder, med krav på å bli trodd, at hans eget alkoholforbuk er av det særdeles moderate slaget.

- Men om du nå skulle ta deg en drink, hva ville du foretrekke? En Acapulco, en Hairy Sunrise, eller kanskje en Texas Rattlesnak?

- Da tror jeg det ble et enkelt glass god whiskey!

LISA OLSTAD


forsida  nyheter  kronikk  innspill  kultur  debatt