IT på Fornebu - hva nå, NTNU? I et debattinnlegg i Universitetsavisa 15. januar 1998 stilte jeg meg skeptisk til NTNUs smale IT-satsing med dramatisk øking av studentopptaket på de rene IT-studiene datateknikk, elektronikk og kybernetikk, samt informatikk på de frie studier. Jeg påpekte også at Stortingets vedtak og de rådende planer for IT-satsing på Fornebu gjør denne strategien svært sårbar. Bratsbergengen og Sølvberg (B&S) gir meg svar i Universitetsavisa 29. januar 1998. I dette innlegget vil jeg først utdype mine synspunkter på NTNU's planlagte IT-satsing, for deretter å kommentere noen av B&S's utsagn. Henning Omres innlegg kan du lese her
Jenter og data. For ett år siden gikk jeg bl.a. i Adresseavisen
ut mot kvoteringen og likebehandling av jenter. Samtidig skrev jeg et brev
til prorektoren vår, hvor jeg
forklarte mitt syn litt nærmere og kom med et forslag. Nå
blir vitenskapelige ansatte bedt om å komme med ideer og forslag
rettet mot bl.a. skolejenter for å vekke deres interesse for realfag.
Derfor har en del av dette brevet blitt aktuelt igjen: Hvis man vil gjøre
noe som er bare for jenter, så gjør noe som er bare tilknyttet
fritida. Hva med en D@taSyKlubb? Noe for jenter i videregående og
ungdomsskole? Syklubb viser hva som skal være utgangspunktet. Jenter
møtes uforpliktende for prat om mote, gutter, strikkemønster
og matlaging. Les
Beate Ystenes sitt innlegg her
Om økonomi, dugnad og SINTEF-B. Dette er kortversjonen
(!) av en del synspunkter som jeg har brygget på lenge, men som jeg
av forskjellige grunner har kviet
meg for å be om spalteplass for. Etter å ha lest Bjørn
Christensens kronikk om SINTEF-B i Universitetsavisa 1/98, har jeg imidlertid
kommet til at også min versjon omkring det samme tema kanskje har
en viss interesse. Hensynet til etterretteligheten fremtvinger dessverre
en viss fokusering på min egen situasjon. Min person er selvsagt
av liten interesse i denne sammenheng, og hadde jeg ikke ment at min historie
beskriver en hverdag som mange kjenner seg igjen i, hadde jeg holdt dette
for meg selv. Les
Kolbein Bells innlegg her
Uten konsesjon og uten personvern. Som faglærer ved siv.ing.-studiet
kjenner du det sikkert, skjemaet med rosa rand der du ber studentene bedømme
ditt kurs på
en skala fra 1 (svært dårlig) til 9 (svært godt).
På skjemaets revers er det avsatt plass for friske kommentarer fra
dem du har «underholdt» med vekslende hell de siste uker og
måneder. Sentral fagevaluering kalles dette tiltaket - og blir administrert
av Pedagogisk avdeling i Studieadministrasjonen. Resultatene formidles
til faglærer, instituttstyrer, fakultetsdirektør, pedagogisk
koordinator, det lokale undervisningsutvalg, m.fl. Tiltaket er både
prisbelønt og omstridt, men er det lovlig, slik det praktiseres
idag? Les
Jostein Grepstads innlegg her
Studier ved sosialøkonomisk institutt. Det er ikke min
hensikt å bruke mye spalteplass på denne diskusjonen om fagtilbudet
på sosialøkonomisk institutt, men jeg
finner det nødvendig å komme med en presisering av kritikken
som jeg kom med i mitt forrige innlegg og komme med noen kommentarer til
instituttstyrer Dyrstads innlegg. . Les
Rune Logsteins innlegg her
Velkommen til Modul 2 neste gang. I siste nummer avlegger Universitetsavisa
Modul 2 i Fellesemnet en snarvisitt med oppslaget «Takker nei til
Modul 2». Her går
det frem at enkelte studentassistenter fra Modul 1 ikke ønsker
å gjøre en tilsvarende innsats i Modul 2, fordi deltakelse
som studentassistent i denne delen av innføringsemnet skal være
dårligere betalt enn i Modul 1. Det er synd om dette inn-trykket
skal feste seg ettersom påstanden langt på vei er feilaktig.
Les Gunnar
Fermanns innlegg her