Universitetsavisas debattsider

IT på Fornebu - hva nå, NTNU? I et debattinnlegg i Universitetsavisa 15. januar 1998 stilte jeg meg skeptisk til NTNUs smale IT-satsing med dramatisk øking av studentopptaket på de rene IT-studiene datateknikk, elektronikk og kybernetikk, samt informatikk på de frie studier. Jeg påpekte også at Stortingets vedtak og de rådende planer for IT-satsing på Fornebu gjør denne strategien svært sårbar. Bratsbergengen og Sølvberg (B&S) gir meg svar i Universitetsavisa 29. januar 1998. I dette innlegget vil jeg først utdype mine synspunkter på NTNU's planlagte IT-satsing, for deretter å kommentere noen av B&S's utsagn. Henning Omres innlegg kan du lese her

Jenter og data. For ett år siden gikk jeg bl.a. i Adresseavisen ut mot kvoteringen og likebehandling av jenter. Samtidig skrev jeg et brev til prorektoren vår, hvor jeg
forklarte mitt syn litt nærmere og kom med et forslag. Nå blir vitenskapelige ansatte bedt om å komme med ideer og forslag rettet mot bl.a. skolejenter for å vekke deres interesse for realfag. Derfor har en del av dette brevet blitt aktuelt igjen: Hvis man vil gjøre noe som er bare for jenter, så gjør noe som er bare tilknyttet fritida. Hva med en D@taSyKlubb? Noe for jenter i videregående og ungdomsskole? Syklubb viser hva som skal være utgangspunktet. Jenter møtes uforpliktende for prat om mote, gutter, strikkemønster og matlaging. Les Beate Ystenes sitt innlegg her

Om økonomi, dugnad og SINTEF-B. Dette er kortversjonen (!) av en del synspunkter som jeg har brygget på lenge, men som jeg av forskjellige grunner har kviet
meg for å be om spalteplass for. Etter å ha lest Bjørn Christensens kronikk om SINTEF-B i Universitetsavisa 1/98, har jeg imidlertid kommet til at også min versjon omkring det samme tema kanskje har en viss interesse. Hensynet til etterretteligheten fremtvinger dessverre en viss fokusering på min egen situasjon. Min person er selvsagt av liten interesse i denne sammenheng, og hadde jeg ikke ment at min historie beskriver en hverdag som mange kjenner seg igjen i, hadde jeg holdt dette for meg selv. Les Kolbein Bells innlegg her

Uten konsesjon og uten personvern. Som faglærer ved siv.ing.-studiet kjenner du det sikkert, skjemaet med rosa rand der du ber studentene bedømme ditt kurs på
en skala fra 1 (svært dårlig) til 9 (svært godt). På skjemaets revers er det avsatt plass for friske kommentarer fra dem du har «underholdt» med vekslende hell de siste uker og måneder. Sentral fagevaluering kalles dette tiltaket - og blir administrert av Pedagogisk avdeling i Studieadministrasjonen. Resultatene formidles til faglærer, instituttstyrer, fakultetsdirektør, pedagogisk koordinator, det lokale undervisningsutvalg, m.fl. Tiltaket er både prisbelønt og omstridt, men er det lovlig, slik det praktiseres idag?  Les Jostein Grepstads innlegg her

Studier ved sosialøkonomisk institutt. Det er ikke min hensikt å bruke mye spalteplass på denne diskusjonen om fagtilbudet på sosialøkonomisk institutt, men jeg
finner det nødvendig å komme med en presisering av kritikken som jeg kom med i mitt forrige innlegg og komme med noen kommentarer til instituttstyrer Dyrstads innlegg. . Les Rune Logsteins innlegg her

Velkommen til Modul 2 neste gang. I siste nummer avlegger Universitetsavisa Modul 2 i Fellesemnet en snarvisitt med oppslaget «Takker nei til Modul 2». Her går
det frem at enkelte studentassistenter fra Modul 1 ikke ønsker å gjøre en tilsvarende innsats i Modul 2, fordi deltakelse som studentassistent i denne delen av innføringsemnet skal være dårligere betalt enn i Modul 1. Det er synd om dette inn-trykket skal feste seg ettersom påstanden langt på vei er feilaktig. Les Gunnar Fermanns innlegg her



forsida  nyheter  kronikk  innspill  kultur  debatt