Så har Buer-utvalget avgitt sin innstilling. Høringsfristen er ute, og det gjenstår å se hva politikerne sier. Det synes imidlertid å være stor interesse for etter- og videreutdanning både hos politikerne og i næringsliv og forvaltning. I forhold til det antatte behovet er omfanget av etter- og videreutdanning ved NTNU (og de andre universitetene) alt for lavt. På et seminar som Universitetsrådet arrangerte i Oslo i desember, ble det antydet at etter- og videreutdanning om ti år vil utgjøre hovedvirksomheten ved universitetene.
Ved NTNU har Kollegiet opprettet et eget utvalg for etter- og videreutdanning (EVID) med ekstern representasjon. EVID har i løpet av høsten utarbeidet et forslag til en strategi- og handlingsplan for NTNUs etter- og videreutdanningsvirksomhet. Innstillingen ble oversendt Rektor 13. januar og er nå sendt på høring på vanlig måte.
Den skisserer åtte hovedmål samt en rekke tiltak for å nå hvert av disse målene. Målene inneholder formuleringer om at NTNU skal ha etter- og videreutdanning på internasjonalt nivå på alle sine områder, at NTNU skal utgjøre Norges fremste miljø på etter- og videreutdanning innen bestemte områder, at etter- og videreutdanning skal prioriteres på lik linje med grunnutdanning og at NTNU skal være ledende i bruk av teknologi til utdanning og formidling.
NTNU bør satse på en betydelig økning av etter- og videreutdanningsvirksomheten og bør legge særlig vekt på utvikling av fjærnundervisning. Det bør brukes økonomiske incentiver for å oppnå dette. Tanken om å etablere et åpent universitet i samarbeid med andre universiteter og/eller høgskoler bør vurderes, og det haster med å finne en løsning hvis universitetene ønsker en hovedrolle i dette.