Fra
østrogen til
adrenalin
Frikjøreren:
- I enkelte øyeblikk i frikjøringen finnes klimaks,
gode opplevelser som gjør at du får innsikt i deg
selv og i verden. Samtidig som man er seg selv, i seg selv, er
man en integrert del av omgivelsene. Hvis jeg klarer å beskrive
det, kan også andre få se litt av mangfoldet i verden.
Forskeren:
- Dragvoll har alt for høyt østrogen-nivå.
Det handler om å lese og forske, og i alt for liten grad
om kropp og handling. Sosialantropologi er et fag som har verden,
livet og menneskene som forskningsobjekter. Hva er vel bedre enn
å
forske på den kroppslige erfaringen, hvordan vi opplever
og erfarer verden?
Når pudderet har lagt seg i bakken, starter jakten på
ekstasen. Da må frikjører Svein-Halvard Jørgensen
opp i bakken for å forske.
Den optimale opplevelsen får man i solskinn og nysnø
som ingen har satt sine ski i. Foto: Audun Holmøy. Frikjører:
Jan Prokes
Han suser ned ei dalside med puddersnø. Noen steder brytes
snøidyllen av stein. Idet sansene registrerer en stein,
setter han ekstra trykk på bakerste fot, trekker brettet
passelig hardt mot kroppen, flyr over steinen og går umiddelbart
over i et venstreskjær for å beholde kontroll og retning,
rytmeog fart.
Når frikjøreren Svein-Halvard Jørgensen braser
utfor bakkene i Vangslia og Hovden på Oppdal og St. Anton
i Østerrike, er det forskning han driver med. Han er sosialantropolog
og med på forskningsprosjektet «Improvisasjon i tverrfaglig
lys» ved NTNU.
Peak-performance
Den ene foten på skrevs over t-heisen og blikket rettet
oppover i bakken. En sitring i kroppen. Han funderer på
hvor det er størst sannsynlighet for å finne forhold
som kan gi den store opplevelsen - en peak-performance. Svein-Halvard
Jørgensen fornemmer sin egen forventning om en nær
framtidig ekstase. Han bestemmer seg for Skarbekkdalen.
- Gitt de riktige omstendighetene - puddersnø og god sikt
- kan jeg oppleve at tiden oppheves; jeg går på en
måte inn i «evigheten». Ett sekund kan føles
som en evighet, og et perfekt åk tar nødvendigvis
ikke så mange sekunder, men det gjør noe med deg,
sier frikjøreren. Han har drevet med sporten i 7-8 år.
- Snøbrettkjøring faller inn under kategorien kjærlighet
og forelskelse. Ubeskrivelige følelser, sier frikjøreren.
Han tenker på når jakten på ekstasen lykkes,
og han og kameratene kommer til ei perfekt dalside med puddersnø
og superforhold. Da endrer hver enkelt av gutta modus. Det er
som å være på jakt og et bytte flyr opp. Plutselig
blir det noe helt annet, jeg er ikke på jakt men
i jakt, da er det bare meg, snøen og verden. Da er
de andre gutta glemt, kjæresten glemt. Alt som teller, er
at jeg er fjellet.
For mye østrogen
Kanskje ikke det mest tradisjonelle forskningsprosjekt? En filosofisk-sosialantropologisk
avhandling som har frikjøringens improvisasjon, kroppen
i verden, som tema. Av alle steder har avhandlingen sitt «tilholdssted»
på Musikkvitenskapelig institutt. Forskeren selv er heller
ikke så tradisjonell, når han sier at forskere leser
for mye. Og bruker kroppen for lite.
- På Dragvoll er det et altfor høyt «østrogen-nivå».
Det handler om å lese og forske, og i alt for liten grad
handler det om kropp og handling. Jeg mener ikke å provosere
kvinnelige forskere. Østrogen er i denne sammenhengen minst
like utbredt blant Dragvolls menn. Sosialantropologi er et fag
som har verden, livet og menneskene som forskningsobjekter. Hva
er vel bedre enn å forske på den kroppslige erfaringen,
hvordan vi opplever og erfarer verden?
- Jazz og frikjøring er to eksempler på hvordan
man kan utvikle sitt improvisasjonspotensial, noe alle mennesker
er utrustet med. Kreativitet som sådan kan du ikke lære,
det er et biprodukt av handling som utvikles ved improvisatorisk
atferd, sier forskeren.
For ham er det mer rasjonelt å ikke forholde seg
til snøbrettkjøring rasjonelt.
- Ultra-subjektiv datainnsamling som dette er, vil jeg påstå
kan legge grunnen for en mer dyptgående virkelighetsforståelse.
Subjektivitet og objektivitet står ikke for meg som motsetninger
i tradisjonell forstand, objektiviteten er subjektivitetens alter
ego, sier forskeren.
Improvisasjon og økologi
Når forskeren i etterkant av sin egen frikjøring
betrakter seg selv og sin egen opplevelse, forsøker han
å gripe og forstå noe som ikke helt lar seg gripe.
Han snakker om noe som nærmer seg det unevnelige, og sirkler
rundt essensen med verbale kreative løsninger. Han bruker
metaforer.
- Frikjøring er som jazz-improvisasjon, sier han. Brettet
er mitt instrument. Jeg samspiller med omgivelsene. Det er noe
religiøst og magisk over fenomenet, det kan ikke helt forklares.
Kanskje vil noen hevde at dette blir kvasipsykologi eller metafysikk,
men da kan jeg med en omskriving av Merleau-Ponty si at uten metafysikk
blir verden forferdelig flat, sier forskeren. Han fortsetter ?
som for å sette ting i en større sammenheng:
- Frikjøringsakten er en rituell handling i en verden hvor
kontrollerte omgivelser har stått som ideal for mesteparten
av vår aktivitet.
Sosialantropologens påstand er at frikjøring er
en aktivitet som danner grunnlag for handlingsmønster og
en virkelighetsforståelse som går langt utover selve
frikjøringen.
- Merleau-Pontys fenomenologi kan sees på som en økologisk
ontologi. Han ser på «egenkroppen» som en integrert
del av «verdenskroppen».Vi befinner oss kontinuerlig
i en prosess. Dette er en forståelsesmodell vi kjenner fra
Østen, og som improvisasjon i musikk og snøbrett
kan være gode eksempler på, fordi det er snakk om
å forholde seg aktivt til omgivelsene.
- En dyktig snøbrettkjører kan under optimale forhold
oppleve at brettet forsvinner, det vil si at det blir en del av
den sansemotoriske enheten «kroppen». Kjøringen
«foregår» og kroppen strekker seg ut i terrenget,
jeg er bakken, snøen, fjellet. Jeg er ikke styrt av fornuften,
men er en integrert del av økosystemet. Jeg tar på
meg fjellet, og sammen skaper vi hendelsen.
Snømært
Han kjører med splitter nytt utstyr på seg og føler
seg ikke helt «innkjørt». Det er som å
spille inn et nytt instrument, sier han. Det føles uvant.
Føttene står for langt fra hverandre. Vinkelen på
anklene er litt for brå. Han justerer festet. Bruker et
skrujern han har i lomma.
Så er han på jakt igjen. Han tråkker i dyp
snø noen meter over en topp hvor heisen ikke rekker. Han
ser ned Skarbekkdalen. Steinene er tydelige å se der de
stikker opp, men snøskavlene forsvinner i hvitt. Det er
«snømært». Alt er hvitt ? det er ingen
kontraster. Likevel, her skal det improviseres. Svein-Halvard
ser ingenting, plutselig er skavlen der, improvisasjonen kommer
til kort, han faller. Han kjører videre ned gjennom den
trange dalen i kjent bevegelsesmønster, i slalåm
mellom steinene. Flyter videre ned Vangslia. Deilig, også
uten ekstase.
- I dag ble det kjøring på en anstrengt måte.
Jeg så ingenting. Underlaget var ikke godt. Idealet er nysnø
som ingen har satt sine ski i, og lysforhold som gjør det
mulig å se konturene i terrenget, fortrinnsvis solskinn,
sier frikjøreren.
Nede igjen. Oppdalsgutta har lange pauser i skiutleierbua. Forholdene
er ikke gode. De gidder nesten ikke kjøre. Mens de venter
på at sola blir mer ivrig, ser de på World-cup-renn
og snakker om steder de gjerne skulle ha vært. Svein-Halvard
Jørgensen skal til ett av disse stedene, St. Anton i Østerrike.
Men det er fortsatt Oppdals puddersnø og Skarbekkdalen
som har en helt
spesiell plass i kroppen.
Det improviserende mennesket
Mer følelser, sensitivitet og impulsivitet inn i forskningen.
Slik blir det, hvis statsstipendiat og økofilosof Sigmund
Setereng får det som han vil.
Jazz og frikjøring på snøbrett er bare to
eksempler på forskningsområder hvor improvisasjon
er et viktig element. Sigmund Setereng kan nevne utallige eksempler.
Med en veldig sprikende pensumliste, hvor alt fra teorier om jazzimprovisasjon
til «Anna i ødemarka» har fått innpass,
har han denne høsten forelest over temaet «Improvisasjon
i et tverrfaglig lys».
- For å forklare hvordan frikjøring og jazz-spilling
fungerer, kan man ikke bare forholde seg til hvordan intellektet
virker. Hele kroppen er engasjert. Når du for eksempel kjører
nedover fjellsiden, rekker ikke ditt rasjonelle jeg å samle
data og tenke rasjonelt - men kroppen løser oppgaven. Møter
du en hindring, en stein eller noe, finner hele kroppssystemet
lynhurtig en ny løsning. Men en slik vellykket improvisasjon
krever et høyt beredskap, trening og øvelse, sier
Setereng, som finner improvisasjonseksempler hvor enn han snur
seg.
Komplisert og komplekst
Sigmund Setereng mener at universitetet i for stor grad betrakter
verden utfra en analytisk metode. Den går ut på å
bryte alt ned til bestanddeler, for så å addere og
slik komme fram til helheten.
- Denne metoden går igjen mer eller mindre i alle fag.
Dette forutsetter en maskinmodell for virkeligheten. Det har plaget
vestlig filosofi helt siden Platon og Pytagoras. Tendensene ble
veldig forsterket i renessansen, med Descartes og den strenge
todelingen mellom kropp og sjel - ånd og materie.
- Menneskesjelen er noe ikke-materielt, som vi ikke kan bygge
vitenskap på, på samme måte. Det er noe religiøst
over det. Det vi kan studere her, det er det materielle eller
det som kan gis en mekanistisk struktur. Jeg ønsker meg
et universitet som i stedet for den maskinelle strukturen tar
innover seg de levende og helhetlige prosessene ? det komplekse.
Det ideelle universitet
Sigmund Setereng mener at vi på våre universiteter
er trenet opp til å forså det kompliserte, ikke det
komplekse. Han trekker fram Green Bay ved Universitetet i Wisconsin
og et forsøk som ble gjort der på 70-tallet, og mener
dette kunne stå som et forbilde for NTNU.
- Green Bay-campusen ble bygd opp for å gripe an problemene
som kom med den økososiale krisen. Studentene valgte sine
favorittfag som de startet på, samtidig som de var nødt
til å jobbe i team med andre studenter med andre fagspesialiteter.
Setereng ønsker seg et universitet som Green Bay hvor
de utdannet spesialister som var kritiske og skeptiske til det
de selv drev med, fordi de hadde innsikt i at det bare var en
del av et hele.
Modell for NTNU
Prosjekt «Improvisasjon i tverrfaglig lys» er et
forsøk på å gjøre noe annet enn den
tradisjonelle forskningen. Et større mål det har,
er å bidra til å endre universitetsstrukturen.
Setereng mener at det improviserende mennesket kan være
en modell for NTNU. Det handler om å være en levende
enhet, som har en bred beredskap til å kunne finne løsninger
som går utover det mekanisk rasjonelle. Et universitet med
forskere som tør å bruke hele seg. Det handler om
at man også på universitetet kan tore å bruke
intellektet i sammenheng med følelsene, sensitiviteten,
evnen til helhetsgrep og det å ta impulser alvorlig. Slik
kan vi få et universitet som er trenet til å se det
komplekse, og dermed en rikere virkelighet.
- Med det improviserende mennesket som modell, kan NTNU gripe
an det komplekse, avslutter Sigmund Setereng.
Jazz - et utgangspunkt
Improvisasjon er ikke bare forbeholdt jazzmusikere.
Alle mennesker har et improvisasjonspotensial.
Prosjektet «Improvisasjon i tverrfaglig lys» ved
NTNU søker å belyse fenomenet improvisasjon fra ulike
faglige vinklinger. Hensikten er å vinne ny forståelse
av læring, kunnskap og organisering.
- Dette er et utradisjonelt forskningsområde som blir vist
stor interesse både nasjonalt og internasjonalt, sier lederen
for prosjektet, Bjørn Alterhaug ved Musikkvitenskapelig
institutt.
Eksistensiell erfaring
- I vårt vestlige samfunn fungerer enkeltindividet som
en maskindel, hvor rom for improvisasjon og kreativitet er minimal.
Vår vestlig organisering av samfunn og virksomhet er i hovedsak
basert på toppstyring,- en såkalt pyramidal struktur.
Også store orkestre kan tjene som metafor på en slik
pyramidal modell, sier Alterhaug og trekker fram jazzens flate
struktur som orkesterets motsats.
- I jazzen blir man aktivisert på en annen måte enn
i et orkester. For at det skal fungere improvisatorisk, er det
ikke nok bare å spille det som er nødvendig; du er
nødt til å ta initiativ, tore å utfordre deg
selv og medspillerne. Dessuten må du være så
beredt at «feil» brukes som grunnlag for nye kreative
innspill. Å kunne handle slik forutsetter mye kunnskap,
trening og en improviserende holdning.
- Improvisasjonen skjerper deg, gjør deg årvåken,
og sansene brukes optimalt; det rasjonelle og det emosjonelle
blir ett. Vi snakker om en eksistensiell erfaring, uavhengig om
det er på ekspertnivå eller blant nybegynnere, sier
Alterhaug. Han har ca. 35 års erfaring som jazzmusiker.
Frikjøring - jazz
Prosjektet springer ut fra Musikkvitenskapelig institutt og har
knyttet til seg filosofer, psykologer, pedagoger og sosialantropologer.
Sosialantropolog Svein-Halvard Jørgensen er nettopp blitt
tilsatt og bruker frikjøring på snøbrett som
utgangspunkt for studier av improvisasjon. Dette noe uortodokse
valg av tema begrunner Alterhaug med at improvisasjon er et alt
for viktig emne for musikkvitere alene.
(FOTO:KENNETH AAR)
Svein-Halvard Jørgensen
tar i bruk metaforer når han forklarer essensen av frikjøring.
- Det er som å spille sammen med omgivelser som stadig gir
meg nye innspill jeg må improvisere
i forhold til.
- Frikjøring på brett er en ferdighetskultur som
kan sammenliknes med jazzimprovisering. Det handler om kommunikasjon
med en selv, og om å spille på lag med omgivelsene.
Frikjøring er i hovedsak en ensom aktivitet. Slik sett
kan den for eksempel sammenliknes med jazzpianisten Keith Jarretts
solokonserter. Jarretts internaliserte kunnskaper og ferdigheter,
hans trening, beredskap og timing, gjør at han kreativt
takler de risikosituasjonene og «feil» han oppsøker
og møter i den prosessuelle improvisasjonsakten. Slik er
det også for en frikjører som hele tiden må
gå inn og korrigere og forandre sin kjøring for å
tilpasse seg landskapet og forandringene i snøen. Dette
krever trening, konsentrasjon og oppmerksomhet. En type kunnskap
og ferdighet som konstitueres gjennom erfaring og som aktiviserer
hele kroppens naturlige sanseapparat, sier Alterhaug.
Han mener at de ved å forske på slike ferdighetskulturer,
kan få nye og mer helhetlige perspektiver på kunnskap
og læring, knyttet til en dypere forståelse av de
prosessene som er aktive ved improvisatorisk virksomhet.
|