Utenlandske universiteter
fester grepet om Norge
Stadig flere deltar i nettbasert fjernundervisning ved utenlandske
universiteter. NTNU-rektor Emil Spjøtvoll tror utenlandske universiteter
snart kan komme til å opprette egne filialer i Norge.
En kartlegging som EU-prosjektet CISAER nylig foretok, viser at minst
150 universiteter og undervisningsinstitusjoner rundt om i verden tilbyr
ren web-basert fjernundervisning. Nye aktører kommer til i meget
høyt tempo.
- Markedet er i ferd med å eksplodere, sier Morten Flate Paulsen.
Han har doktorgrad i nettbasert undervisning fra Pennsylvania State University.
Ringvirkninger
Via Internett har norske studenter allerede registrert seg som fjernundervisningsstudenter
ved utenlandske universiteter. Til varierende priser lokkes det med muligheter
for både Master- og Bachelor-grader. NTNU-rektor Emil Spjøtvoll
mener et stadig mer grenseløst undervisningstilbud i verste fall
kan føre til færre studenter ved norske undervisningsinstitusjoner.
Resultatet blir trangere budsjetter og dårligere undervisnings- og
forskningsvilkår.
- Budsjettene våre er knyttet til studenttallet. Dersom flere
norske studenter foretrekker utenlandske undervisningstilbud, vil det rokke
ved hele det økonomiske undervisningsfundamentet i Norge, påpeker
Spjøt-voll.
Han blir ikke overrasket den dagen de mest pågående utenlandske
aktørene følger opp fjernundervisningstilbudene sine med
fysisk tilstedeværelse i Norge. Enten ved opprettelse av egne undervisningsfilialer
for norske studenter i de største byene, eller ved å innlede
et svært tett samarbeid med allerede eksisterende institusjoner.
- De statlige høgskolene samarbeider alt i dag nært med
utlandet. Samarbeidet kan jo bli utvidet til en kombinert form for nær-
og fjernundervisning. De utenlandske institusjonene kommer til Norge med
egne lærerressurser og underviser sine norske fjernundervisningsstudenter
her, sier Spjøtvoll.
Utfordrer
Spesielt har engelske og amerikanske universiteter klart å feste
grep om studiemarkeder milevis unna egne landegrenser. Flere har også
åpnet filialer for studentene, blant annet i Hellas, Israel og i
Sørøst-Asia. American InterContinental University har filialer
både i London og Dubai, i tillegg til avdelingene i Atlanta og Los
Angeles.
- Mange undervisningsaktører på nettet bryr seg ikke om
nasjonale og geografiske grenser. De har en visjon om å bli globale
aktører i et globalt marked, sier Morten Flate Paulsen, som til
daglig er leder av NKI Nettskolen.
Han mener nettbaserte universiteter er i ferd med å bli en reell
utfordrer til det han betegner som «rigide høyskoler».
Blant annet viser han til nettuniversitet «The Open University»
i Storbritannia, som anslagsvis skal ha 100 000 studenter. Universitetet
er et foregangsuniversitet når det gjelder fjernundervisning, og
blant de mest aggressive markedsførerne av egen nettundervisning
- Teknikk er ikke lenger et problem for global fjernundervisning. Problemene
som oppstår, kommer av ulike måter å beregne vekttall
på, ulike språk og kulturforskjeller mellom landene, sier Paulsen.
Han tror i likhet med Spjøtvoll at utenlandske undervisningsinstitusjoner
vil etablere seg i Norge i årene som kommer, men da fortrinnsvis
via norske aktører.
Varsler debatt
Fjernundervisningstilbudene på nettet er særlig omfattende
innen fagområder som informasjonsteknologi og «business and
administration». Alt tyder på at de utenlandske universitetene
først og fremst ser et marked innen den raskt voksende etter- og
videreutdanningssektoren. Den nettbaserte undervisningen kan nemlig langt
på vei skilte med en uovertruffen fleksibilitet: Studentene kan starte
opp når som helst, sitte hvor som helst og følge sitt eget
tempo. Over nettet kan de få umiddelbar, individuell veiledning og
tilbakemelding fra lærerne, samt delta i faglige gruppediskusjoner.
Underdirektør Jarle Rønhovd i Det norske universitetsråd
varsler en snarlig debatt om nettbaserte universiteter både i universitetsrådet
og i det sammensatte drøftingsorganet som ble nedsatt i forbindelse
med Buer-utvalget. Selv tror Rønhovd at et utvidet studietilbud
kan bli et nyttig og verdifullt supplement til tradisjonell undervisning.
Men underdirektøren understreker at nettbasert virksomhet aldri
vil kunne erstatte forskningsbasert undervisning ved landets universiteter.
- Undervisning som er knyttet til forskning, borger nemlig for kvalitet.
Utdanning som «kjøpes på gata», er ikke underlagt
samme kvalitetskontroll, påpeker han.
Også universitetsrektor Emil Spjøtvoll advarer mot sjarlataner
i undervisningsmarkedet - skoler som utelukkende er ute etter å få
kloa i pengene til studentene. I Sør-Europa er manglende kvalitetssikring
av undervisningen blitt et alvorlig problem.
AV TROND R. HAAKENSEN
Les også: - Spennende utvikling
Les også: Rektor om fremtida |