course-details-portlet

TPD4168

Spilldesign

Velg studieår
Studiepoeng 7,5
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Høst 2024
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Engelsk og norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Arbeider
Spesielle frister for å melde seg opp til undervisning
Høst: 01.06.2024

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet gir en innføring i spilldesign med fokus på mekanikk, balansering, narativ og lyd og spillopplevelsen. Spillutviklingsmetodikk, dokumentasjon, og spillmotoren Unity blir brukt i prosjektarbeid. Anvendelser av spill i læring, interaktiv litteratur og spillifisering av applikasjoner blir behandlet. Kritisk diskusjon av spillerkultur og etikk taes opp i kontekst av spillgenre.

Læringsutbytte

Kunnskap:

Studenten har

  • grunnleggende kunnskap om egenskapene som skiller spill fra andre produkter og tjenester.
  • En forståelse av spill som regelbaserte system bestående av mekanikk, balanseteknikker og vinnerbetingelser.
  • Evne til å analysere design, tilbakemelding, flyt, fortelling, lyd med hensyn til opplevelsen spillet skaper hos spilleren.
  • Innsikt i spilldesignmetodikk og teoretiske perspektiver om spill, spillere og spill som medie.

Ferdigheter:

Studenten kan:

  • Skissere og prototype spill på papir
  • Skape et enkelt og engasjerende spill
  • Bruke sentrale deler av Unity spillmotoren
  • Skrive spilldesign dokumentasjon

Generell kompetanse:

Studenten kan

  • Analysere hvordan spill virker og er bygd opp.
  • Vurdere kvaliteten på spill.
  • Vurdere om spill er en riktig løsning på et kommunikasjons- eller læringsbehov.

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger, øvinger, en prosjektoppgave. Innledende øvinger i brettspilldesign fokuserer på mekanikk, balansering og vinnerbetingelser. Et obligatorisk karaktergivende prosjekt gjennomføres i grupper på tre personer. Prosjektet omfatter utvikling av et casual spill-level med Unity spillmotoren. Som dokumentasjon skrives et spilldesign dokument som inngår i evalueringen. Det blir en muntlig presentasjon av resultatene og en utstilling.

Mer om vurdering

Studenter skal utvikle et spill (teller 85%) og levere et spilldesigndokument (teller 15%). Det forventer også at studentene lager en plakat og presenterer muntlig.

Utsatt eksamen kan gis i neste semester.

Forkunnskapskrav

Emnet er forbeholdt studenter ved studieprogrammet 5-årig Master in Industriell design for studieretning interaksjonsdesign. Emnet er valgbart for studenter i 2-årig master i Industriell design 3. semester. Studenter i Master i Musikkteknologi, Bachelor i Musikkteknologi, Master i Informatikk for studieretning Interaksjonsdesign, spill og læringsteknologi kan melde seg opp til emnet innen fristen og få tildelt ledige plasser ved suppleringsopptak i august.

Forkunnskaper pr. studieretning: Industriell design forutsetter IT2805 Webteknologi og TPD4134 Brukergrensesnittdesign. Musikkteknologi forutsetter MUST2053 Musikk og lyddesign for audiovisuelle medier (masterstudenter prioriteres). Informatikk forutsetter opptak til interaksjonsdesign, spill- og læringsteknologi (7098) masterprogram. Oppmelding innen 1. juni for samtlige studenter som skal ha emnet, eller søker om tilgang til å ta emnet.

Kursmateriell

Jesse Schell, "The Art of Game Design" 3. utgave.

Øvrige tekster blir oppgitt under kurset.

Fagområder

  • Interaksjonsdesign

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Institutt for design