Prosjektmedlemmer Universitetskulturskolen

Prosjektmedlemmer Universitetskulturskolen

Prosjektledere

Prosjektledere

  • Elin Angelo leder prosjektet Universitetskulturskole. Hun er professor i musikkpedagogikk ved Institutt for musikk (IMU) og Institutt for lærerutdanning (ILU) ved NTNU, og professor 2 ved Nord Universitet. Elin deltar i alle arbeidspakker i Universitetskulturskoleprosjektet.
  • Iver Dragseth er prosjektkoordinator, Trondheim Kulturskole - NTNU. Iver er avdelingsleder for sangavdelingen i Trondheim Kulturskole, og han leder arbeidet med Kulturdag og samarbeid mellom grunnskoler og kulturskole i Trondheim.

Arbeidspakke 1

Arbeidspakke 1

Arbeidspakke 1 ledes av Bjørn-Terje Bandlien. Beskrivelse av arbeidspakke 1.

  • Bjørn-Terje Bandlien er førsteamanuensis i musikk ved Institutt for lærerutdanning, NTNU, og har erfaring som lærer i flere skoleslag. Bjørn-Terje har blant annet undervist i studiet Kulturpedagogen og er engasjert i forskning om samarbeid mellom kulturskole grunnskole og kulturskole, blant annet gjennom ledelse av forskningsgruppa Kunstutdanning i samarbeid
  • Egil Reistadbakk er universitetslektor i musikk ved Institutt for lærerutdanning, NTNU, i tillegg til DJ og produsent. Egil har erfaring fra musikkundervisning i ulike skoleslag
  • Ingrid Fostad er sangpedagog og ph.d.-stipendiat ved Trondheim Kulturskole og NTNU, Institutt for lærerutdanning
  • Solveig Rivenes Lone er ph.d.-stipendiat ved NTNU, Institutt for musikk
  • Kirsti Nørstebø er ph.d.-stipendiat i OutMus-prosjektet på Nord Universitet
  • Iver Dragset er avdelingsleder i Trondheim kulturskole, med ansvar for forsknings- og utviklingssamarbeid med universitetssektoren
  • Ronald Mubirigwe Kibirige er førsteamanuensis ved institutt for lærerutdanning, NTNU
  • Kathinka Hveem Johannessen er universitetslektor ved Institutt for lærerutdanning, lærer ved Huseby barneskole, og har en kombinertstilling i universitetsskolesamarbeidet
  • Ingrid Lauten er førstekonsulent ved Institutt for musikk, NTNU og forskerassistent i OutMus-prosjektet på Nord Universitet
  • Jon Gabriel Flikke er masterstudent ved Institutt for lærerutdanning, NTNU
  • Gry Olsen Ulrichsen er ph.d.-stipendiat ved Institutt for lærerutdanning, NTNU
  • Trine E. Unander er førsteamanuensis i kunst og håndverk ved NTNU, Institutt for lærerutdanning
  • Hege Segtnan er rektor ved Malvik kulturskole og tok master of public administration ved NTNU i 2023
  • Ingrid Marie Natrud gikk ut fra grunnskolelærerutdanninga ved NTNU i 2023
  • Sebastian Braathen gikk ut fra grunnskolelærerutdanninga ved NTNU i 2023
  • Hanne Konstad Aalberg er avdelingsleder ved kulturskolen i Trondheim

Arbeidspakke 2

Arbeidspakke 2

Arbeidspakke 2 ledes av Wenche Waagen  sammen med Trine Knutsen. Beskrivelse av arbeidspakke 2.

  • Wenche Waagen er førstelektor ved institutt for musikk, NTNU. Wenche har lang erfaring fra musikkdidaktikkundervisning,  forskning og utviklingsarbeid knyttet til kulturskolen. Dette i tillegg til erfaring som leder for videreutdanningen Kulturpedagogen, som tilbys til kulturskolelærere som også vil undervise i grunnskolen.
  • Trine Knutsen er førsteamanuensis i fløyte ved institutt for musikk, NTNU, og har lang erfaring som orkestermusiker, kammermusiker og musikerutdanner. Trine var instituttleder ved institutt for musikk fra 2009 til 2015, og er tidligere leder for Trondheim kammermusikkfestival og TrondheimSolistene.
  • Øyvind Gimse er professor på cello og utøvende cellist, og var i 15 år leder for Trondheimssolistene.
  • Marianne Baudouin Lie (PhD) er musiker, cellopedagog og leder for det utøvende masterprogrammet ved Institutt for musikk, NTNU. 
  • Trygve Brøske er førsteamanuensis ved ved institutt for musikk, NTNU, i tillegg til pianist, komponist og arrangør.
  • David Scott Hamnes er universitetslektor ved institutt for musikk, NTNU, og underviser i Liturgikk/hymnologi/liturgisk spill og i bransjekunnskap.
  • Reidun Gran er universitetslektor ved institutt for musikk, NTNU, og lærer på messingblås ved Trondheim kulturskole. Reidun har i en årrekke koordinert og ledet praksisen for utøvende musikkstudenter. 
  • Anders Vassli Brekke er kantor og masterstudent ved institutt for musikk, NTNU.
  • Kristin Eek er kantor og orgelpedagog i Steinkjer. 
  • Marit Laugen er strykepedagog ved Trondheim kulturskole.
  • Ingrid Lauten er dirigent og korpsleder i Trondheim kommune og universitetslektor i messingdidaktikk og førstekonsulent ved institutt for musikk, NTNU. Ingrid er også forskerassistent i OutMus-prosjektet på Nord Universitet. 
  • Odd Johan Overøye er førsteamanuensis i gehør/satslære ved institutt for musikk, NTNU.
  • Jarl Strømdal er førsteamanuensis i gitar ved Institutt for musikk, NTNU.
  • Mona Skjeldal er sangpedagog ved Trondheim kulturskole.
  • Hilde Gjermundsen er førsteamanuensis i vokalfag ved institutt for musikk, NTNU. Hilde er også vokalpedagog ved Trondheim Katedralskole.
  • Knut Erik Jensen er universitetslektor i klaver ved institutt for musikk, NTNU, i tillegg til pianolærer i kulturskolen i Trondheim og Selbu.
  • Sten Erik Grønningssæter er universitetslektor ved institutt for lærerutdanning, NTNU, og lærer i kulturskolen i Trondheim og Klæbu. 

Arbeidspakke 3

Arbeidspakke 3

Arbeidspakke 3 ledes av Anne-Lise Heide og Marit Stranden. Beskrivelse av arbeidspakke 3.

  • Anne-Lise Heide er førstelektor ved institutt for lærerutdanning, og har lang erfaring med det tverrkunstfaglige uttrykk både som pedagog, utøver, leder, forsker og utvikler. 
  • Marit Stranden er dr.scient. og daglig leder ved Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg, Nord Universitet
  • Kari Bjerke Batt-Rawden er dosent emerita ved institutt for helseutdanning (Gjøvik), og har en doktorgrad innenfor musikk og helse. Kari har lang erfaring fra forskning og utviklingsarbeid knyttet til musikk i helsefremmende arbeid. 
  • Andrea Otterstad Johansen er universitetslektor på institutt for musikk, i tillegg til fløyte- og saksofonpedagog ved Trondheim kulturskole, Trondheim Katedralskole og Orkdal videregående skole. I AP3 bidrar hun med undervisning i Timani for musikkstudenter. 
  • Egil Reistadbakk er universitetslektor i musikk ved institutt for lærerutdanning, NTNU.
  • Arve Almvik er psykiatrisk sykepleier og faglig rådgiver ved Nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsearbeid (NAPHA).  
  • Mali Hauen er kulturskolepedagog på fløyte og klarinett, rektor og offentlig PHD innen kulturskoleutvikling, samarbeid TATO/Tynset kommune og tilknyttet Universitetet i Agder.
  • Mattias Solli er forsker ved institutt for filosofi og religionsvitenskap, NTNU, og førsteamanuensis II ved Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen, Nord universitet.  
  • Elisabeth Nygård-Pearson er koordinator for samarbeidet kulturskole/grunnskole i Trondheim kommune og universitetslektor ved institutt for musikk, NTNU.
  • Svetlana Stokke er dansepedagog ved Trondheim kulturskole. 
  • Ronald Mubirigwe Kibirige er førsteamanuensis ved institutt for lærerutdanning, NTNU.
  • Bjørn David Dolmen er universitetslektor (ph.d.) ved institutt for lærerutdanning, NTNU, og er lærer Trondheim kommune.
  • Wigdis Helen Sæther er dosent emerita ved institutt for psykisk helse, NTNU.
  • Bente Irene Løkken er forskningsrådgiver ved Helse Nord-Trøndelag. 
  • Bjørg Solveig Fretheim er førstelektor ved Nord Universitet, Fakultet for lærerutdanning, kunst og kultur.
  • Solveig Salthammer Kolaas er ph.d.-stipendiat og førstelektor ved Nord Universitet, Fakultet for lærerutdanning, kunst og kultur.
  • Susanne Braad Andersen er frilanser kultur- og kunstpedagog og kunstterapeut for ARTbased coaching. 
  • Xiangming Zhan er postdoktor ved institutt for lærerutdanning, NTNU.
  • Runa Hestad Jenssen er førsteamanuensis ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag, Nord universitet.
  • Berit Bøysen, musikkterapeut
  • Ellen Foyn Bruun er professor emerita ved institutt for kunst- og medievitenskap, NTNU. 
  • Jorid Steigum er universitetslektor ved institutt for estetiske fag, OsloMet
  • Stein Erik Grønningsæter er universitetslektor i kunst og håndverk ved NTNU Institutt for lærerutdanning.
     

Referansegruppe

Referansegruppe

Prosjektet ledsages av en bredt sammensatt referansegruppe:

  • Anne Berit Emstad, professor i skoleledelse, innovasjonsleder ved institutt for lærerutdanning og sentral i Universitetsskolen i Trondheim
  • Anders Rønningen, FOU-leder i Norsk Kulturskoleråd og førsteamanuensis ved Universitetet i Sør-Øst Norge
  • Jens Knigge, professor i musikkpedagogikk ved Nord Universitet, prosjektleder for DiKU-prosjektet MoVeM og NFR-prosjektet OutMus, og bl.a. tidligere medlem av den tyske Jeki-forskningsgruppen
  • Hege Segtnan, rektor ved Malvik kulturskole
  • Rosemary Kate Martin, Professor i kunstfagdidaktikk ved institutt for lærerutdanning
  • Sten Frode Solvang, rektor ved Singsaker skole
  • Tuva Halse, studentrepresentant fra institutt for musikk
  • Mathias Vistnes, studentrepresentant fra institutt for musikk

Referansegruppen møtes årlig med styringsgruppen for UniKuP, og er til rådighet ved behov i arbeidspakkene.