Medisinsk pedagogikk - CAME
Medisinsk pedagogikk for undervisere
Mange undervisere opplever at det er vanskelig å finne gode ressurser når de skal lage undervisning for studentene. Hvor starter du?
Det finnes både et solid fundament å lene seg på, og mange nye, spennende funn innen forskningen å se på, for den som vet hvor den skal lete. Vi har derfor laget en oversikt på denne siden. Under kan du lese mer om de ulike undervisningsveilederne for eksamensformene ved medisinstudiet. På siden finner du inspirasjon til videre lesning og oppdatering.
Andre ressurser
For full oversikt over alt som vedrører eksamen kan du gå inn på denne oversiktssiden. Her finner du bla. maler og retningslinjer, i tilegg til årsrapporter fra tidligere eksamener.
Fakultet for medisin og helse har dessuten laget en portal for undervisere ved fakultetet. Her finner du informasjon om organisering av studiet, undervisningsressurser og kvalitetssikring, samt tips til hvordan du kan gjøre undervisningen bedre. Mer informasjon finner du her.
Hold deg oppdatert
Under finner du en liste med tidsskrifter innen medisinsk utdanning, rangert etter siste impactskår (2019).
- Academic Medicine (5.354)
- Medical Education (4.570)
- Anatomical Sciences Education (3.759)
- Medical teacher (2.654)
- Advances in Health Sciences Education (2.480)
- CBE-Life Sciences Education (2.241)
- Journal of Surgical Education (2.220)
- Teaching and Learning in Medicine (1.848)
- BMC Medical Education (1.831)
- Advances in Physiology Education (1.534)
- Journal of Continuing Education in the Health Professions (1.440)
- American Journal of Pharmaceutical Education (1.280)
- European Journal of Dental Education (1.050)
- Biochemistry and Molecular Biology Education (0.924)
- Journal of Biological Education (0.764)
- Indian Journal of Pharmaceutical Education and Research (0.501)
Utvalget er basert på artikkelen "Impact factor of medical education journals and recently developed indicies: Can any of them support academic protmotion criteria?". Den fordyper seg også i hvilke kriterier man bruker for å rangere tidsskriftene.
Flervalgsoppgaver
En god flervalgsoppgave er mer utfordrende å lage enn man skulle tro, men med en liten innføring i oppgavelaging blir det raskt mye lettere. I undervisningsveilederen får du veiledning til hvordan du kan unngå klassiske oppgavefeil, enkle grep for å forbedre oppgaver og hvordan du kan tolke hvor godt dine oppgaver fungerte på eksamen.
Undervisningsveilederen for flervalgsoppgaver finner du her.
Kortsvarsoppgaver
Arbeidet med å lage kortsvarsoppgaver er i utgangspunktet lettere enn å lage flervalgsoppgaver, men å utarbeide en god fasit/sensurveiledning krever betydelig mye mer arbeid. Sensurveiledningen er en viktig kilde til læring for studentene på både den eksamen oppgaven gis og for studenter som kommer senere og bruker eksamen.
OSKE
OSKE erstattet muntlig stasjonseksamen på medisinstudiet våren 2017. En OSKE tester studentene kommunikasjonsferdigheter, klinisk undersøkelse og klinisk ferdighet. I veilederen finner du forklaring og eksempler på de ulike delene av eksamensoppgaven, og tips til hvordan du lager en god oppgave.