Trygve Kvithyld
Om
Førstelektor med ph.d.
Institutt for lærerutdanning
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
7491 Trondheim
Telefon: 99 00 10 25
Publikasjoner
2024
-
Kvithyld, Trygve;
Morud, Elin Bø;
Kvistad, Anne Holten.
(2024)
Lokal forankring i storskala skoleutviklingsprosjekter – en evaluering av en modell for skolebasert kompetanseutvikling der mange skoler deltar.
Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis
Vitenskapelig artikkel
2021
-
Kvithyld, Trygve.
(2021)
Hvordan iscenesetter to lærere skriveundervisning ut fra den samme pedagogiske ressursen, og hvordan nyttiggjør elevene seg av denne undervisningen når de skriver?.
Acta Didactica Norden (ADNO)
Vitenskapelig artikkel
-
Kvithyld, Trygve.
(2021)
Argumenterende skriving i norskfaget - bidrar bruken av læringsressurser til bedre skriveopplæring? .
Norsklæreren
Vitenskapelig artikkel
2020
-
Kvithyld, Trygve;
Kringstad, Trude;
Melby, Guri.
(2020)
Gode skrivestrategier.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Fagbok
2019
-
Kvithyld, Trygve.
(2019)
Hva skjer når lærere benytter pedagogiske ressurser anbefalt av utdanningsmyndighetene?
- En komparativ kasusstudie av hvordan to lærere iscenesetter en pedagogisk ressurs utviklet til «Ungdomstrinn i utvikling».
Nordic Journal of Literacy Research
Vitenskapelig artikkel
2015
-
Kvithyld, Trygve;
Kringstad, Trude;
Melby, Guri.
(2015)
Gode skrivestrategier -på mellemtrinnet og i overbygningen.
Klim
Klim
Fagbok
2014
-
Kringstad, Trude;
Kvithyld, Trygve.
(2014)
Modellering - læreren som aktiv veileder i elevenes skriveprosesser.
Fagbokforlaget
Faglig kapittel
-
Kringstad, Trude;
Kvithyld, Trygve.
(2014)
Innledning.
Fagbokforlaget
Innledning
-
Kringstad, Trude;
Kvithyld, Trygve.
(2014)
Vurdering av skriving.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
2013
-
Kvithyld, Trygve;
Kringstad, Trude.
(2013)
Modellering af fagtekster - eksplicit skriveundervisning skaber skrivelyst og mestring.
Dansk Psykologisk Forlag
Faglig kapittel
-
Kringstad, Trude;
Kvithyld, Trygve.
(2013)
Fem prinsipper for god skriveopplæring.
Bedre Skole
Fagartikkel
2011
-
Kvithyld, Trygve;
Aasen, Arne Johannes.
(2011)
Fem teser om funksjonell respons på elevtekster.
Viden om Læsning
Fagartikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Kvithyld, Trygve;
Morud, Elin Bø;
Kvistad, Anne Holten.
(2024)
Lokal forankring i storskala skoleutviklingsprosjekter – en evaluering av en modell for skolebasert kompetanseutvikling der mange skoler deltar.
Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis
Vitenskapelig artikkel
-
Kvithyld, Trygve.
(2021)
Hvordan iscenesetter to lærere skriveundervisning ut fra den samme pedagogiske ressursen, og hvordan nyttiggjør elevene seg av denne undervisningen når de skriver?.
Acta Didactica Norden (ADNO)
Vitenskapelig artikkel
-
Kvithyld, Trygve.
(2021)
Argumenterende skriving i norskfaget - bidrar bruken av læringsressurser til bedre skriveopplæring? .
Norsklæreren
Vitenskapelig artikkel
-
Kvithyld, Trygve.
(2019)
Hva skjer når lærere benytter pedagogiske ressurser anbefalt av utdanningsmyndighetene?
- En komparativ kasusstudie av hvordan to lærere iscenesetter en pedagogisk ressurs utviklet til «Ungdomstrinn i utvikling».
Nordic Journal of Literacy Research
Vitenskapelig artikkel
-
Kringstad, Trude;
Kvithyld, Trygve.
(2013)
Fem prinsipper for god skriveopplæring.
Bedre Skole
Fagartikkel
-
Kvithyld, Trygve;
Aasen, Arne Johannes.
(2011)
Fem teser om funksjonell respons på elevtekster.
Viden om Læsning
Fagartikkel
Bøker
-
Kvithyld, Trygve;
Kringstad, Trude;
Melby, Guri.
(2020)
Gode skrivestrategier.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Fagbok
-
Kvithyld, Trygve;
Kringstad, Trude;
Melby, Guri.
(2015)
Gode skrivestrategier -på mellemtrinnet og i overbygningen.
Klim
Klim
Fagbok
-
Kringstad, Trude;
Kvithyld, Trygve.
(2014)
Vurdering av skriving.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Del av bok/rapport
-
Kringstad, Trude;
Kvithyld, Trygve.
(2014)
Modellering - læreren som aktiv veileder i elevenes skriveprosesser.
Fagbokforlaget
Faglig kapittel
-
Kringstad, Trude;
Kvithyld, Trygve.
(2014)
Innledning.
Fagbokforlaget
Innledning
-
Kvithyld, Trygve;
Kringstad, Trude.
(2013)
Modellering af fagtekster - eksplicit skriveundervisning skaber skrivelyst og mestring.
Dansk Psykologisk Forlag
Faglig kapittel
Undervisning
Emner
- NORD6021 - Text History and Exploratory Literature Work in L1
- MGLU4101 - Writing, reading and oral competencies in the Norwegian L1 subject - theoretical, analytical, and didactic perspective
- DID3603 - Writing and Reading in Norwegian Language and Literature Education
- MGLU4501 - Writing, reading and oral competencies in the Norwegian L1 subject - theoretical, analytical, and didactic perspectives
Formidling
2024
-
Faglig foredragKvithyld, Trygve. (2024) Partnerskap i storskala samarbeidsprosjekt - Mission impossible?. EVU-region Nord Nettverkssamling, EVU-region Nord , Nord universitet 2024-10-22 - 2024-10-23
-
Faglig foredragKvithyld, Trygve. (2024) Ressursgruppemodellen – hva kan vi lære av evalueringene av to runder med kompetansepakker i Storby-nettverket?. Storby-nettverket Oppstartssamling pulje 3, Stoby-nettverket , Erkebispegården 2024-10-31 - 2024-10-31
-
Vitenskapelig foredragKvithyld, Trygve; Morud, Elin Bø; Kvistad, Anne Holten. (2024) Locally Grounded School Development Projects on a Large-Scale – Mission Impossible? . University of Cyprus ECER 2024 , Nicosia 2024-08-27 - 2024-08-30
-
Vitenskapelig foredragKvithyld, Trygve; Larsen, Ann Sylvi; Solheim, Randi. (2024) Å skrive praksisforankra norskfaglige masteroppgaver. Institutt for lærarutdanning, NTNU SkrivePuff , Trondheim 2024-04-11 -
2023
-
Vitenskapelig foredragKvithyld, Trygve. (2023) Å skrive master om skriving og skriveopplæring - erfaringer fra PRANO-prosjektet. NNMF Nordisk nettverk for morsmålsdidaktisk forsking (NNMF) , Helsingfors 2023-10-24 - 2023-10-27
2019
-
Vitenskapelig foredragKvithyld, Trygve. (2019) Hva kjennetegner skriveprosessene til elevene – og hvordan opplever elevene selv disse – når undervisningen tar utgangspunkt i en pedagogisk ressurs anbefalt av utdanningsmyndighetene?. NOLES-nettverket og Nationalt Videncenter for Læsning Literacy i opplæringen , Schæffergården (Danmark) 2019-03-11 - 2019-03-13
2017
-
Vitenskapelig foredragKvithyld, Trygve. (2017) Pedagogiske nettressurser og skriveopplæring. Lesesenteret og Skrivesenteret Skriv!Les! 2017 , Trondheim 2017-05-09 - 2017-05-11
-
Vitenskapelig foredragKvithyld, Trygve. (2017) Pedagogiske nettressurser og skriveopplæring. NOLES-nettverket og Nationalt Videncenter for Læsning Literacy og dybdelæring , Schæffergården (Danmark) 2017-03-27 - 2019-03-29
-
Faglig foredragKvithyld, Trygve. (2017) Fagspesifikk literacy i norskfaget. Univsersitetet i Stavanger Den nasjonale lesekonferansen , Stavanger 2017-04-03 - 2017-04-04
2014
-
Vitenskapelig foredragWadsten, Marit; Kvithyld, Trygve; Hoel, Trude. (2014) NOLES-konferanse, Framtidas skole. Nynorsksenteret, Lesesenteret, Skrivesenteret NOLES-konferanse for lærarutdanningane , Oslo 2014-10-02 - 2014-10-03
-
Vitenskapelig foredragWadsten, Marit; Kvithyld, Trygve; Nielsen, Ingrid. (2014) NOLES-konferanse. Literacy i lærarutdanninga. Nyttig forsking eller kritiske røyster?. Nynorsksenteret, Lesesenteret, Skrivesenteret NOLES-konferanse for lærarutdanningane , Gardermoen 2014-02-05 - 2014-02-06