Trine Elisabeth Unander
Om
Trine Unander er førsteamanuensis i tekstil og bærekraft ved grunnskolelærerutdanningen ved institutt for lærerutdanning, fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). Her både forsker hun, underviser og veileder masterstudenter ved MGLU. Fra 2022 er hun også master-koordinator på faggruppen for kunst og håndverk.
Hun disputerte i studier av teknologi og samfunn ved institutt for tverrfaglige kulturstudier (HF-fakultetet / NTNU) i 2019, med en undersøkelse av hvordan frivillige (miljø-) organisasjoner bruker kunnskap i arbeidet med å påvirke politikk på nasjonalt plan i Norge (Found in Translation? How environmental organisations acquire environmental knowledge and communicate it to policymakers). Avhandlingen var artikkelbasert og skrevet på engelsk, og opponenter ved disputas var professor emeriturs Andrew Jamison, Aalborg Universitet/Malmø, professor Claire Waterton, Lancaster University, England og professor Tomas Moe Skjølsvold, NTNU.
Unander har bred og solid utdanning i ulike retninger. Dette inkluderer mellomfag i nordisk språk og litteratur fra UiO, faglærerutdanning i forming med vekt på søm og design av klær (nå Kunst og design - studieretning kunst og formidling) fra OsloMet, ett års informasjonsbehandlingsstudier fra HiST/ NTNU, et kunststudium i tekstil fra Fontys akademi for visuell kunst (webside kun på nederlandsk) i Tilburg, NL, en master i kunnskap, teknologi og samfunn fra institutt for tverrfaglige kulturstudier, NTNU og en PhD fra samme sted.
Videre har hun jobbet nær ti år ved Huseby, Ugla og Blussuvoll ungdomsskoler i Trondheim, hvor fokusområder har vært å utvikle nye fag- og undervisningsopplegg, særlig tverrfaglig. Fra årtusenskiftet og i åtte år fremover, var hun dessuten med på å bygge opp og etter hvert lede TEKS - en stiftelse for elektronisk kunst i Trondheim, hvor hun organiserte og kuraterte en rekke ulike prosjekt av varierende omfang.
Forskning
Bærekraft i et tverrfaglig perspektiv
Kunnskapsformidling og politikkpåvirkning
Kunnskaptilnærming i praktisk kontekst
Materiell og immateriell kulturarv
Forskningsprosjekt
- Praktisk bærekraftundervisning i skolehage
- Verkstedet som læringsarena i skolen
- Kunst- og håndverksfaget i Norge gjennom siste 100 år
Forsknings- og prosjektgrupper
- Bærekraft på tvers (BærT)
- Universitetskulturskole (UniKuP)
- Skolehagen som tverrfaglig læringsarena (Skulehage for læring) Videreutdanning i praktisk bærekraftundervisning i skolehage
Andre interesseområder:
- Hvordan kan kunst og håndverksfaget i skolen brukes til å formidle viktig kunnskap om bærekraft og fornybarsamfunnet? Kan bærekraftsdidaktikk fremmes gjennom kunst og håndverksfaget?
- Hvordan kan kunst og håndverk brukes i styrking av andre skolefag? -Som motiverende faktor, men også som læringsinngang.
- Hvilke kvaliteter kan knyttes til kompetanse og kunnskap på ulike fagfelt, spesielt mtp tradisjonell akademisk vs. mer praktisk kunnskap?
Publikasjoner
2021
-
Suboticki, Ivana;
Lagesen, Vivian Anette;
Unander, Trine E..
(2021)
En kartlegging og evaluering av tre kjønnsbalansetiltak ved NTNU. Startpakker, kvalifiseringsstipend og mentorprogram.
NTNU
Rapport
2020
-
Unander, Trine E.;
Sørensen, Knut Holtan.
(2020)
Rhizomic learning: How environmental nongovernmental organizations (ENGOs) acquire and assemble knowledge.
Social Studies of Science
Vitenskapelig artikkel
2019
-
Unander, Trine E.;
Sørensen, Knut Holtan;
Aune, Margrethe;
Levold, Nora.
(2019)
Found in translation? How environmental organisations acquire environmental knowledge and communicate it to policymakers.
Institutt for tverrfaglige kulturstudier, NTNU
Doktorgradsavhandling
-
Unander, Trine E.;
Sørensen, Knut Holtan.
(2019)
Found in translation? How environmental organisations acquire environmental knowledge and communicate it to policymakers.
Doktoravhandlinger ved NTNU (2019/294)
Doktorgradsavhandling
Tidsskriftspublikasjoner
-
Unander, Trine E.;
Sørensen, Knut Holtan.
(2020)
Rhizomic learning: How environmental nongovernmental organizations (ENGOs) acquire and assemble knowledge.
Social Studies of Science
Vitenskapelig artikkel
Rapport
-
Suboticki, Ivana;
Lagesen, Vivian Anette;
Unander, Trine E..
(2021)
En kartlegging og evaluering av tre kjønnsbalansetiltak ved NTNU. Startpakker, kvalifiseringsstipend og mentorprogram.
NTNU
Rapport
-
Unander, Trine E.;
Sørensen, Knut Holtan;
Aune, Margrethe;
Levold, Nora.
(2019)
Found in translation? How environmental organisations acquire environmental knowledge and communicate it to policymakers.
Institutt for tverrfaglige kulturstudier, NTNU
Doktorgradsavhandling
-
Unander, Trine E.;
Sørensen, Knut Holtan.
(2019)
Found in translation? How environmental organisations acquire environmental knowledge and communicate it to policymakers.
Doktoravhandlinger ved NTNU (2019/294)
Doktorgradsavhandling
Undervisning
Emner
- MGLU5231 - Artistic research in arts and craft
- MGLU4213 - Arts and crafts in context
- SKOLE6703 - Art and Crafts 5-10 KFK subject 1.
- SKOLE6704 - Art and Crafts 5-10 KFK subject 2.
Jeg er opptatt av dialog med studentene, og at studentene skal ta aktiv del i undervisningen. De skal få oppleve varierte undervisningsformer og få møte ulike undervisere som har ulik bakgrunn og erfaring, og som bruker ulike metoder. Jeg trekker gjerne inn lærere fra andre fag, når dette kan berike undervisningen. Forøvrig forventer jeg selvstendighet og at studentene går aktivt inn for å lære selv.
Veiledning
Har veiledet 10 masterstudenter innen både teoretisk og praktisk master. Veileder i år også 2.
Formidling
2024
-
Vitenskapelig foredragFredagsvik, Maren Skjelstad; Staberg, Ragnhild Lyngved; Pettersen, Anne Rakstad; Febri, Maria Immaculata Maya; Kamphorst, Floor; Sanne, Vibeke Gilje. (2024) Natur og miljø under press – tverrfaglig utforskning av bærekraftutfordringer i lokalsamfunnet. Nasjonalt forskernettverk for bærekraft og utdanning(NABU) Nasjonalt forskernettverk for bærekraft og utdanning (NABU) konferansen 2024 , Bergen 2024-10-30 - 2024-10-31
2023
-
Faglig foredragEikeseth, Unni; Lysne, Dag Atle; Staberg, Ragnhild Lyngved; Unander, Trine E.; Sanne, Vibeke Gilje. (2023) Skulehage, frå pynt til undervisningsressurs. NTNU NABU-konferansen 2023 , Trondheim 2023-10-19 - 2023-10-20
2018
-
IntervjuNæss, Robert; Thingvoll, Camilla Tjønn; Fjellså, Ingvild Firman; Unander, Trine. (2018) Elsykkelen gir folk frihet!. NRK P1 Mellom himmel og jord NRK P1 Mellom himmel og jord [Radio] 2018-04-29