Tove Engan Paulsby
Om
Faglig bakgrunn:
Tove har lang klinisk erfaring som sykepleier / intensivsykepleier. Hun har arbeidet ved ortopedisk avdeling, akuttmottak og intensivavdeling, samt vært fagutviklingssykepleier ved medisinsk- og lunge overvåkning.
I 2016 avsluttet Tove sin master i voksnes læring ved fakultetet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse.
Tove har vært fag - og emnesansvarlig for videreutdanning i Akuttsykepleie, Intensivsykepleie og Nasjonal Paramedicutdanning, og har jobbet flere år ved bachelorutdanningen i sykepleie, campus Trondheim.
Idag jobber Tove ved Master i spesialsykepleie, studieretning intensivsykepleie, campus Trondheim: https://www.ntnu.no/studier/mspl/intensivsykepleie og er emneansvarlig for SYT3531 - Intensivsykepleie 2: https://www.ntnu.no/studier/emner/SYT3531#tab=omEmnet
Forskningsinteresser:
- Studentaktive læringsformer
- Voksnes læring innen høyere utdanning
- Læring i arbeidslivet
- Intensivsykepleie
Tove har deltatt i forskningsprosjektet Langtidspasienters, pårørendes og intensivsykepleieres opplevelser av faktorer som fremmer og hemmer intensivpasienters vilje til overlevelse. I tillegg er hun engasjert i prosjektet Varierte studentaktive læringsformers betydning for studenters motivasjon, mestring og læring. I 2020 ble dette prosjektet utvidet til å omhandle læring i lys av Covid-19-pandemien.
Fra 1. februar 2023 er Tove prosjektleder for Innføring av Styrket Veiledning i Praksis (SVIP) i utdanningen av intensivsykepleiere - Et samarbeidsprosjekt mellom Intensivsykepleierutdanningen ved ISM/NTNU og Hovedintensiv (HI) ved St. Olavs hospital (2023-2025).
Fra 2018 - 2021 var Tove koordinerende hovedtillitsvalgt for NSF (Norsk sykepleierforbund) alle campus ved NTNU og var da fast medlem i LOSAM https://innsida.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Lokalt+samarbeidsutvalg+-+LOSAM.
I 2020 var Tove fungerende leder ved Enhet for helsefaglig simulering, NTNU https://www.ntnu.no/ism/simulering.
Forskning
Langtidspasienters, pårørendes og intensivsykepleieres opplevelser av faktorer som fremmer og hemmer intensivpasienters vilje til overlevelse
Varierte studentaktive læringsformers betydning for studenters motivasjon, mestring og læring
Læring i lys av Covid-19-pandemien
Publikasjoner
2023
-
Paulsby, Tove Engan;
Stuedahl, Marit;
Wangen, Margret Gyda;
Torgersen, Heidi;
Hansen, Torunn;
Grønning, Kjersti.
(2023)
SVIP-modellen kan styrke praksisveiledningen i
intensivsykepleie.
Sykepleien Forskning
Fagartikkel
2022
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Torbergsen, Hanne;
Paulsby, Tove Engan;
Haugan, Gørill.
(2022)
Nursing Students' Emotional State and Perceived Competence During the COVID-19 Pandemic: The Vital Role of Teacher and Peer Support .
Frontiers in Psychology
Vitenskapelig artikkel
2021
-
Torbergsen, Hanne;
Utvær, Britt Karin Støen;
Paulsby, Tove Engan;
Haugan, Gørill.
(2021)
Learning Nursing During the Covid-19 Pandemic; Teacher-Support is Exceptionally Important.
Journal of Nursing and Practice
Vitenskapelig artikkel
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Paulsby, Tove Engan;
Torbergsen, Hanne;
Haugan, Gørill.
(2021)
Learning nursing during the COVID-19 pandemic: The importance of perceived relatedness with teachers and sense of coherence.
Journal of Nursing Education and Practice (JNEP)
Vitenskapelig artikkel
-
Paulsby, Tove Engan;
Alexandersen, Ingeborg;
Lund, Stine Borgen;
Haugan, Gørill.
(2021)
Intensivsykepleieres opplevelser med langtids-intensivpasienters indre styrke og vilje til overlevelse.
Inspira – tidsskrift for anestesi-, operasjon- og intensivsykepleiere
Vitenskapelig artikkel
-
Alexandersen, Ingeborg;
Haugdahl, Hege Selnes;
Stjern, Berit;
Paulsby, Tove Engan;
Lund, Stine Borgen;
Haugan, Gørill.
(2021)
‘I want to get back!’
A qualitative study of long-term critically ill patients’ inner strength and willpower: Back home after long-term intensive care.
Journal of Clinical Nursing (JCN)
Vitenskapelig artikkel
2020
-
Alexandersen, Ingeborg;
Haugdahl, Hege Selnes;
Paulsby, Tove Engan;
Lund, Stine Borgen;
Stjern, Berit;
Eide, Regina.
(2020)
A qualitative study of long-term ICU patients` inner strength and will-power: Family and health professionals as a health promoting resource.
Journal of Clinical Nursing (JCN)
Vitenskapelig artikkel
2019
-
Alexandersen, Ingeborg;
Stjern, Berit;
Eide, Regina;
Haugdahl, Hege Selnes;
Paulsby, Tove Engan;
Lund, Stine Borgen.
(2019)
"Never in my mind to give up!" A qualitative study of long-term intensive care patients' inner strength and willpower-Promoting and challenging aspects.
Journal of Clinical Nursing (JCN)
Vitenskapelig artikkel
2018
-
Haugdahl, Hege Selnes;
Eide, Regina;
Alexandersen, Ingeborg;
Paulsby, Tove Engan;
Stjern, Berit;
Lund, Stine Borgen.
(2018)
From breaking point to breakthrough during the ICU stay: A qualitative study of family members’ experiences of long-term intensive care patients’ pathways towards survival.
Journal of Clinical Nursing (JCN)
Vitenskapelig artikkel
2015
-
Paulsby, Tove Engan.
(2015)
Ledere : et verktøy i ansattes kompetanseutvikling.
NTNU
Mastergradsoppgave
Tidsskriftspublikasjoner
-
Paulsby, Tove Engan;
Stuedahl, Marit;
Wangen, Margret Gyda;
Torgersen, Heidi;
Hansen, Torunn;
Grønning, Kjersti.
(2023)
SVIP-modellen kan styrke praksisveiledningen i
intensivsykepleie.
Sykepleien Forskning
Fagartikkel
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Torbergsen, Hanne;
Paulsby, Tove Engan;
Haugan, Gørill.
(2022)
Nursing Students' Emotional State and Perceived Competence During the COVID-19 Pandemic: The Vital Role of Teacher and Peer Support .
Frontiers in Psychology
Vitenskapelig artikkel
-
Torbergsen, Hanne;
Utvær, Britt Karin Støen;
Paulsby, Tove Engan;
Haugan, Gørill.
(2021)
Learning Nursing During the Covid-19 Pandemic; Teacher-Support is Exceptionally Important.
Journal of Nursing and Practice
Vitenskapelig artikkel
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Paulsby, Tove Engan;
Torbergsen, Hanne;
Haugan, Gørill.
(2021)
Learning nursing during the COVID-19 pandemic: The importance of perceived relatedness with teachers and sense of coherence.
Journal of Nursing Education and Practice (JNEP)
Vitenskapelig artikkel
-
Paulsby, Tove Engan;
Alexandersen, Ingeborg;
Lund, Stine Borgen;
Haugan, Gørill.
(2021)
Intensivsykepleieres opplevelser med langtids-intensivpasienters indre styrke og vilje til overlevelse.
Inspira – tidsskrift for anestesi-, operasjon- og intensivsykepleiere
Vitenskapelig artikkel
-
Alexandersen, Ingeborg;
Haugdahl, Hege Selnes;
Stjern, Berit;
Paulsby, Tove Engan;
Lund, Stine Borgen;
Haugan, Gørill.
(2021)
‘I want to get back!’
A qualitative study of long-term critically ill patients’ inner strength and willpower: Back home after long-term intensive care.
Journal of Clinical Nursing (JCN)
Vitenskapelig artikkel
-
Alexandersen, Ingeborg;
Haugdahl, Hege Selnes;
Paulsby, Tove Engan;
Lund, Stine Borgen;
Stjern, Berit;
Eide, Regina.
(2020)
A qualitative study of long-term ICU patients` inner strength and will-power: Family and health professionals as a health promoting resource.
Journal of Clinical Nursing (JCN)
Vitenskapelig artikkel
-
Alexandersen, Ingeborg;
Stjern, Berit;
Eide, Regina;
Haugdahl, Hege Selnes;
Paulsby, Tove Engan;
Lund, Stine Borgen.
(2019)
"Never in my mind to give up!" A qualitative study of long-term intensive care patients' inner strength and willpower-Promoting and challenging aspects.
Journal of Clinical Nursing (JCN)
Vitenskapelig artikkel
-
Haugdahl, Hege Selnes;
Eide, Regina;
Alexandersen, Ingeborg;
Paulsby, Tove Engan;
Stjern, Berit;
Lund, Stine Borgen.
(2018)
From breaking point to breakthrough during the ICU stay: A qualitative study of family members’ experiences of long-term intensive care patients’ pathways towards survival.
Journal of Clinical Nursing (JCN)
Vitenskapelig artikkel
Rapport
-
Paulsby, Tove Engan.
(2015)
Ledere : et verktøy i ansattes kompetanseutvikling.
NTNU
Mastergradsoppgave
Undervisning
Emner
Formidling
2024
-
Faglig foredragPaulsby, Tove Engan; Stuedahl, Marit. (2024) SVIP ved hovedintensiv. Samarbeidsutvalget mellom NTNU ISM og St. Olavs hospital Fagdag Praksisstudier i sykepleie, veiledning og modeller, for fagutviklingssykepleiere og praksisveiledere , Trondheim 2024-04-17 - 2024-04-17
2023
-
Faglig foredragPaulsby, Tove Engan; Torgersen, Heidi Irene. (2023) Presentasjon av samarbeidsprosjekt SVIP - Styrket Veiledning I Praksis. Styringsgruppa for samarbeidsprosjektene Erfaringsseminar samarbeidsmidler St. Olavs og NTNU , NS31 Nevrosenteret 2023-11-21 - 2023-11-21
-
Faglig foredragPaulsby, Tove Engan; Torgersen, Heidi Irene. (2023) Styrket veiledning i praksis ved intensivutdanningen i Trondheim. NTNU Læringsfestivalen Digital , Digitalt 2023-11-28 - 2023-11-29
-
Faglig foredragPaulsby, Tove Engan. (2023) SVIP – Styrket Veiledning I Praksis. Styringsgruppa for samarbeidsprosjektene Erfaringsseminar samarbeidsmidler St. Olavs og NTNU , Kvinne-barnsenteret KBS11, St. Olavs hospital 2023-06-19 - 2023-06-19
-
Faglig foredragPaulsby, Tove Engan; Torgersen, Heidi Irene. (2023) Presentasjon av Styrket Veiledning I Praksis (SVIP) ved Hovedintensiv, St. Olavs hospital. ISM / NTNU og St. Olavs hospital SVIP seminar for NTNU og St. Olavs hospital, psykisk helsevern , Østmarka 2023-09-19 - 2023-09-19
-
Faglig foredragPaulsby, Tove Engan. (2023) SVIP i intensivavdeling. Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie (ISM) Torsdagsmøte , Trondheim 2023-09-28 - 2023-09-28