Tord Mjøsund Talmo
Om
Tord Talmo har hovedfag i Nordisk fra 2004. Oppgaven ble skrevet på Thure Erik Lunds roman Grøftetildragelsesmysteriet (1999).
Talmo har vært ansatt ved Høgskolen i Sør-Trøndelag, nå NTNU, siden 2003. Hans arbeidsoppgaver har hovdsakelig vært foreleser innen språk- og samfunnsfag. De senere år har Talmo hatt en delt stilling mellom forelesning og forskning.
Forskningsinteressene til Talmo dreier seg i stor grad om bruk av teknologi i undervisningen, særlig utnyttelsen av håndholdte enheter i språkfag, men også om nye digitale læringsarenaer.
Talmo har publisert over femti artikler i vitenskapelige tidsskrift og i forbindelse med konferanser siden 2011. Han gav også ut en lærebok i Kommunikajson og Norsk for Ingeniørstudenter i 2018.
Per tiden er Talmo nestleder i Forskerforbundet ved NTNU, og sitter i hovedstyret til 2025.
Forskning
Talmo har siden 2009 vært engasjert i en rekke internasjonale prosjekter, særlig Erasmus+. Hovedsakelig har disse dreid seg om utviklingen av og forskning på digitale utdannningsverktøy, men også læringsdesign med digitale verktøy, romstrkturer og pedagogisk bruk av innovative læringsareal. Per tiden leder Talmo iLikeIT2, et prosjekt som undersøker effektene av responsverktøy for samarbeidslæring. I tillegg er han involvert i prosjekte EdViCon, som forsker på den beste bruken av videokonferansesystemer.
Publikasjoner
2021
-
Talmo, Tord Mjøsund;
Fominykh, Mikhail;
Soule, Maria Victoria;
Giordano, Antonio.
(2021)
DIGITAL SEARCHLIGHT – A STUDY ON DIGITAL SKILLS BEING SOUGHT AMONGST LANGUAGE TEACHERS.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Talmo, Tord Mjøsund;
Marøy, Øystein;
Karlsen, Helene Røli.
(2021)
Designing Learning Environments in a Digital Time – Experiences in Two Different Subjects at NTNU, Norway Autumn 2020.
Lecture Notes in Computer Science (LNCS)
Vitenskapelig artikkel
2020
-
Talmo, Tord Mjøsund;
Soule, Maria Victoria;
Fominykh, Mikhail;
Giordano, Antonio;
Perifanou, Maria;
Suckacke, Vilma.
(2020)
Digital Competences for Language Teachers: Do Employers Seek the Skills Needed from Language Teachers Today?.
Lecture Notes in Computer Science (LNCS)
Vitenskapelig artikkel
2017
-
Talmo, Tord Mjøsund;
Stoica, George Adrian.
(2017)
Using technology in class, not just having technology in class.
EDULEARN Proceedings
Vitenskapelig artikkel
-
Stoica, George Adrian;
Thorseth, Trond Morten;
Talmo, Tord Mjøsund.
(2017)
Making Sense Of Text Responses - The Sequel.
EDULEARN Proceedings
Vitenskapelig artikkel
-
Talmo, Tord Mjøsund;
Stifoss-Hanssen, Astrid;
Ulstein, Anders.
(2017)
Kommunikasjon og norsk for ingeniører.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Lærebok
2015
-
Titova, Svetlana;
Talmo, Tord Mjøsund.
(2015)
Модель интерактивной лекции на базе мобильных технологий : Mobile voting tools for creating a new design of interactive lecture.
Vysshee Obrazovanie v Rossii
Vitenskapelig artikkel
-
Talmo, Tord Mjøsund;
Myklebust, Astrid;
Arnesen, Ketil.
(2015)
Facing challenges with technology enhanced language learning.
International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Talmo, Tord Mjøsund;
Thorseth, Trond Morten;
Arnesen, Ketil.
(2015)
Handheld Devices in the Classroom - Bridging the Gap Between Functionalistic and Communicative Approach to Foreign Language Learning.
International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2014
-
Titova, Svetlana;
Talmo, Tord Mjøsund.
(2014)
Mobile Voting Systems
for Creating Collaboration Environments and Getting Immediate Feedback : A New Curriculum Model of a University Lecture.
International Journal of Mobile and Blended Learning
Vitenskapelig artikkel
-
Talmo, Tord Mjøsund;
Einum, Even;
Støckert, Robin.
(2014)
Bring your own device to language class - applying handheld devices in classroom learning.
Research-publishing.net
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Talmo, Tord Mjøsund.
(2014)
Bring Your Own Device To Language Class.
International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2013
-
Talmo, Tord Mjøsund.
(2013)
iLike “BYOD” in Language Learning.
Libreria Universitaria
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Talmo, Tord Mjøsund;
Stav, John Birger.
(2013)
iLike Logical Language Training.
International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2012
-
Talmo, Tord Mjøsund;
Sørensen, Ivar;
Fjeldstad, Ståle.
(2012)
Eliminating Mistakes in Language Learning by Use of Online Student Response Services.
International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Talmo, Tord Mjøsund;
Korpås, Guri Sivertsen;
Mellingsæter, Magnus Strøm;
Einum, Even.
(2012)
Experiences with Use of New Digital Learning Environments to Increase Academic and Social Competence.
International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Talmo, Tord Mjøsund;
Marøy, Øystein;
Karlsen, Helene Røli.
(2021)
Designing Learning Environments in a Digital Time – Experiences in Two Different Subjects at NTNU, Norway Autumn 2020.
Lecture Notes in Computer Science (LNCS)
Vitenskapelig artikkel
-
Talmo, Tord Mjøsund;
Soule, Maria Victoria;
Fominykh, Mikhail;
Giordano, Antonio;
Perifanou, Maria;
Suckacke, Vilma.
(2020)
Digital Competences for Language Teachers: Do Employers Seek the Skills Needed from Language Teachers Today?.
Lecture Notes in Computer Science (LNCS)
Vitenskapelig artikkel
-
Talmo, Tord Mjøsund;
Stoica, George Adrian.
(2017)
Using technology in class, not just having technology in class.
EDULEARN Proceedings
Vitenskapelig artikkel
-
Stoica, George Adrian;
Thorseth, Trond Morten;
Talmo, Tord Mjøsund.
(2017)
Making Sense Of Text Responses - The Sequel.
EDULEARN Proceedings
Vitenskapelig artikkel
-
Titova, Svetlana;
Talmo, Tord Mjøsund.
(2015)
Модель интерактивной лекции на базе мобильных технологий : Mobile voting tools for creating a new design of interactive lecture.
Vysshee Obrazovanie v Rossii
Vitenskapelig artikkel
-
Titova, Svetlana;
Talmo, Tord Mjøsund.
(2014)
Mobile Voting Systems
for Creating Collaboration Environments and Getting Immediate Feedback : A New Curriculum Model of a University Lecture.
International Journal of Mobile and Blended Learning
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Talmo, Tord Mjøsund;
Stifoss-Hanssen, Astrid;
Ulstein, Anders.
(2017)
Kommunikasjon og norsk for ingeniører.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Lærebok
Del av bok/rapport
-
Talmo, Tord Mjøsund;
Fominykh, Mikhail;
Soule, Maria Victoria;
Giordano, Antonio.
(2021)
DIGITAL SEARCHLIGHT – A STUDY ON DIGITAL SKILLS BEING SOUGHT AMONGST LANGUAGE TEACHERS.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Talmo, Tord Mjøsund;
Myklebust, Astrid;
Arnesen, Ketil.
(2015)
Facing challenges with technology enhanced language learning.
International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Talmo, Tord Mjøsund;
Thorseth, Trond Morten;
Arnesen, Ketil.
(2015)
Handheld Devices in the Classroom - Bridging the Gap Between Functionalistic and Communicative Approach to Foreign Language Learning.
International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Talmo, Tord Mjøsund;
Einum, Even;
Støckert, Robin.
(2014)
Bring your own device to language class - applying handheld devices in classroom learning.
Research-publishing.net
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Talmo, Tord Mjøsund.
(2014)
Bring Your Own Device To Language Class.
International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Talmo, Tord Mjøsund.
(2013)
iLike “BYOD” in Language Learning.
Libreria Universitaria
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Talmo, Tord Mjøsund;
Stav, John Birger.
(2013)
iLike Logical Language Training.
International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Talmo, Tord Mjøsund;
Sørensen, Ivar;
Fjeldstad, Ståle.
(2012)
Eliminating Mistakes in Language Learning by Use of Online Student Response Services.
International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Talmo, Tord Mjøsund;
Korpås, Guri Sivertsen;
Mellingsæter, Magnus Strøm;
Einum, Even.
(2012)
Experiences with Use of New Digital Learning Environments to Increase Academic and Social Competence.
International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Undervisning
Emner
Formidling
2019
-
Faglig foredragTalmo, Tord Mjøsund. (2019) iLike Ed.Tech in the LANGUAGE classroom. ITMO University More than ESP 2019 , St. Petersburg 2019-10-16 - 2019-10-18
-
Faglig foredragTalmo, Tord Mjøsund. (2019) Using technology in class . Learning and teaching with the web International Online Forum. Innovations in teaching languages , Webinar arrangert av LMSU, Moskva 2019-10-26 - 2019-10-26
2014
-
Vitenskapelig foredragTalmo, Tord Mjøsund. (2014) Bring Your Own Device To Language Class. IATED Inted2014 Publications , Valencia 2014-03-10 - 2014-03-12
2012
-
Vitenskapelig foredragTalmo, Tord Mjøsund; Støckert, Robin. (2012) Workshop: Online Student Response System for Modern Mobile Devices. Lomonosov Moscow State University The 5th International Scientific and Methodological Conference on Information and Communication Technologies in Linguistics, , Moskva 2012-06-06 - 2012-06-09