Trond Are Øritsland
Om
Design handler om å lage gode opplevelser. Et design skal være enkelt, naturlig, og grasiøst. Design bør fremme interaksjoner med respekt for mennesker og i harmoni med kultur og natur. For å motivere å bringe et nytt design til marked må det være slik at folk danner en følelsesmessig tilknytning til et produkt og vil beholde det i lang tid. Fysiske produkt bør eldes elegant og øke i verdi ettersom det blir slitt og reparert.
Mine forskningsinteresser spenner fra generell design metodikk og teori via interaksjonsdesign til spilldesign. Jeg følger med på spilldesign teori og praksis fordi jeg tror det kan lære oss noe om å skape produkter som gleder og engasjerer. Jeg er interessert i anvendelsen av embodied mind teori og økologisk psykologi på design av produkter og grensesnitt.
I profesjonell praksis har jeg erfaring med design av sportsutstyr, kajakker, flerskrogsseilbåter, medisinsk- og luftfartsteknologi samt grensesnitt i prosessindustrien. Jeg fotograferer som hobby for å bli bedre til å se og kritisk vurdere vår visuell verden.
Dette er et Manifest om fremtidens design utdanning bidro til sammen med Matthijs vanDijk og Johannes Sigurjonson i 2020
Undervisning
TPD 4144 Design 6 Industriprosjekt
TPD 4134 Brukergrensesnittdesign
TPD 4168 Spilldesign
TPD 4505 Produkdesign 9 Fordypningsemne Interaksjonsdesign
TPD 4500 Produktdesign 9 Fordypningsprosjekt Interaksjonsdesign
TPD 4900 Masteroppgaver i Interaksjonsdesign
PD8001 Interaksjonsdesign, PhD emne
Pågående PhD prosjekter
Sensory Nourishment in Clothing Maureen Laverty
Tidligere PhD prosjekter
Biveileder: Involvement of persons with dementia in safe walking technology by Kristine Holbø
Do You See What I See - investigations into the underlying elements of visual Simplicity
Martha Rice Skogen Doktoravhandlinger ved NTNU 2017:
Handheld devices for use within integrated operations in the petroleum industry
Daniela Blauhut, Doktoravhandlinger ved NTNU 2016:112
Information-rich design : a concept for large-screen display graphics : design principles and graphic elements for real-world complex processes
Alf Ove Braseth, Doktoravhandlinger ved NTNU 2015:30
Ph.D- kandidat i Industriell design, Designmetodikk som verktøy for brukerorientert stedsutvikling og regional utvikling, Hilde Østerås Berntsen 2004 - 14
2 PhD´s within the Center for Integrated Operations in the Petoleum Industry ended instead in the founding of visavi.com by Gisle Andresen and Øystein Veland
Design activities in the Norwegian seafood industry : a theoretical approach to understanding cooperation and communication by Kjersti Øverbø Schulte Doktoravhandlinger ved NTNU 2009:102
Mind design : steps to an ecology of human-machine systems
by Thomas Hoff, Doktoravhandlinger ved NTNU 2002
Kompetanseord
Publikasjoner
2014
-
Bjertnæs, Lars Helland;
Øritsland, Trond Are;
Sigurjónsson, Jóhannes B..
(2014)
Physicality in Hybrid Products - The role of physicality when data, services and new social meanings merge.
The Design Society
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2013
-
Braseth, Alf Ove;
Øritsland, Trond Are.
(2013)
Visualizing complex processes on large screen displays: Design principles based on the Information Rich Design concept.
Displays (Guildford)
Vitenskapelig artikkel
2009
-
Øritsland, Trond Are;
Rønneberg Næss, Ingrid.
(2009)
Inclusive Mainstream Products.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2008
-
Abidin, Shahriman Zainal;
Bjelland, Hans Vanhauwaert;
Øritsland, Trond Are.
(2008)
The embodied mind in relation to thinking about form development.
The Design Society
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Bjørkli, Cato Alexander;
Hoff, Thomas;
Jenssen, Gunnar Deinboll;
Øritsland, Trond Are;
Ulleberg, Pål.
(2008)
On Representations of In-Vehicle Information Systems - Effects of Graphical (GUI) versus Speech-Based User Interfaces.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2002
-
Bjørkli, Cato Alexander;
Hoff, Thomas;
Øritsland, Trond Are.
(2002)
On Representations of In-Vehicle Information Systems - Effects of Handheld vs. Speech Based User Interfaces.
Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour
Vitenskapelig artikkel
1999
-
Vavik, Tom;
Øritsland, Trond Are.
(1999)
Menneskelige Aspekter i Design - en innføring i ergonomi.
Institutt for Produktdesign
Lærebok
1996
-
Øritsland, Trond Are.
(1996)
5.1: Metoder for å identifisere og klassifisere brukere 5.2: Metoder for å skaffe rådata fra brukere 5.3: Metoder for oppgavenalyse 5.4: Metoder fo betjeningsdesign 5.5: Metode for brukbarhetstesting.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Braseth, Alf Ove;
Øritsland, Trond Are.
(2013)
Visualizing complex processes on large screen displays: Design principles based on the Information Rich Design concept.
Displays (Guildford)
Vitenskapelig artikkel
-
Bjørkli, Cato Alexander;
Hoff, Thomas;
Øritsland, Trond Are.
(2002)
On Representations of In-Vehicle Information Systems - Effects of Handheld vs. Speech Based User Interfaces.
Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Vavik, Tom;
Øritsland, Trond Are.
(1999)
Menneskelige Aspekter i Design - en innføring i ergonomi.
Institutt for Produktdesign
Lærebok
Del av bok/rapport
-
Bjertnæs, Lars Helland;
Øritsland, Trond Are;
Sigurjónsson, Jóhannes B..
(2014)
Physicality in Hybrid Products - The role of physicality when data, services and new social meanings merge.
The Design Society
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Øritsland, Trond Are;
Rønneberg Næss, Ingrid.
(2009)
Inclusive Mainstream Products.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Abidin, Shahriman Zainal;
Bjelland, Hans Vanhauwaert;
Øritsland, Trond Are.
(2008)
The embodied mind in relation to thinking about form development.
The Design Society
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Bjørkli, Cato Alexander;
Hoff, Thomas;
Jenssen, Gunnar Deinboll;
Øritsland, Trond Are;
Ulleberg, Pål.
(2008)
On Representations of In-Vehicle Information Systems - Effects of Graphical (GUI) versus Speech-Based User Interfaces.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Øritsland, Trond Are.
(1996)
5.1: Metoder for å identifisere og klassifisere brukere 5.2: Metoder for å skaffe rådata fra brukere 5.3: Metoder for oppgavenalyse 5.4: Metoder fo betjeningsdesign 5.5: Metode for brukbarhetstesting.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Undervisning
Emner
Formidling
2013
-
Vitenskapelig foredragBraseth, Alf Ove; Øritsland, Trond Are. (2013) Seeing the Big Picture: Principles for dynamic process data visualization on Large Screen Displays. International Institute of Informatics and Systemics International conference on complexity, cybernetics and informing science and engineering , Porto 2013-06-30 - 2013-07-06
2010
-
Vitenskapelig foredragHusjord, Dagfinn; Pedersen, Egil; Øritsland, Trond Are. (2010) Integration of Decision-Support System in STS Lightering Operations. Techno-Ocean Network(TON) Techno-Ocean-2010 , Kobe 2010-10-12 - 2010-10-14
2006
-
Vitenskapelig foredragLiem, André; Øritsland, Trond Are. (2006) A Collaborative Systems Design Project with the Norwegian Postal Service. UNIVERSITY OF APPLIED SCIENCES, SALZBURG ENGINEERING AND PRODUCT DESIGN EDUCATION CONFERENCE , Salzburg 2006-09-07 - 2006-09-08
2005
-
Vitenskapelig foredragLiem, André; Øritsland, Trond Are; Nørstebø, Carl Andre. (2005) Introducting Form and User Sensitivity to Mechanical Engineering Students through Industrial Design Projects. Design Engineering Special Interest Group (DESIG) 3rd Engineering & Product Design Education International Conference , Edinburgh 2005-09-15 - 2005-09-16