Svend Andreas Horgen
Om
Bistilling NTNU
Har mye erfaring innen e-læring. Var studieleder (7 år) for et nettbasert bachelorstudium i Informatikk og EVU betalfag. Har ledet tre FoU-prosjekter støttet av Norgesuniversitetet: Pedagogisk bruk av digitale tester (2007), personlig læringsnettverk (2012-2013) og MOOC (2014-2015). Mye brukt foredragsholder.
Har utviklet (sammen med kollega Geir Marigu) og underviser MOOC-en "IKT i læring" (15 studiepoeng) som er ultrafleksibel. Per juni 2018 har den 2.600 registrerte deltakere i Canvas-rommet. Har tidligere undervist i programmering, opsys, sosiale medier, webprogrammering og webutvikling for både campus og nettstudenter.
Skrevet lærebok på Gyldendal, "Webprogrammering i PHP".
Bor i Skien og jobber på distanse (har bi-stilling ved NTNU). Hovedstilling ved Universitetet i Sørøst-Norge (e-læring i organisasjonen)
Publikasjoner
2015
-
Krogstie, Birgit Rognebakke;
Horgen, Svend Andreas;
Hjeltnes, Thorleif.
(2015)
Criteria for Peer Feedback Comments in a MOOC.
NOKOBIT: Norsk konferanse for organisasjoners bruk av informasjonsteknologi
Vitenskapelig artikkel
-
Horgen, Svend Andreas.
(2015)
Hvordan utvikle en god MOOC del 2.
Synkron : Magasin for innovativ utdanning
Fagartikkel
-
Horgen, Svend Andreas.
(2015)
Hvordan utvikle en god MOOC del 3.
Synkron : Magasin for innovativ utdanning
Fagartikkel
-
Hjeltnes, Thorleif;
Horgen, Svend Andreas.
(2015)
MOOC for ICT in teacher training - reflections about people, process and tools.
International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2014
-
Hjeltnes, Thorleif;
Horgen, Svend Andreas;
Hjeltnes, Tor Atle.
(2014)
Using the concurrent e-learning design method in a distributed mode for developing courses in teacher training and entrepreneurship.
International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Horgen, Svend Andreas;
Olsen, Thor O..
(2014)
Instruction Influence on Social Media Use.
International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Horgen, Svend Andreas;
Olsen, Thor O..
(2014)
Effects of Social Media on Building and Using Personal Learning Networks.
International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Horgen, Svend Andreas.
(2014)
Hvordan utvikle en god MOOC.
Synkron : Magasin for innovativ utdanning
Fagartikkel
2013
-
Olsen, Thor O.;
Horgen, Svend Andreas.
(2013)
Social Media in Blended Learning.
International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2012
-
Horgen, Svend Andreas;
Olsen, Thor O..
(2012)
A Dual Approach to Teaching Business Applications of Social Media.
International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Olsen, Thor O.;
Horgen, Svend Andreas.
(2012)
Business and Social Media: Structure and Effects of a Web 2.0 Based Course.
International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2011
-
Horgen, Svend Andreas.
(2011)
Webinar åpner for nye muligheter innen undervisning.
Synkron : Magasin for innovativ utdanning
Fagartikkel
2010
-
Horgen, Svend Andreas;
Klefstad, Bjørn;
Maribu, Geir;
Hjeltnes, Thorleif.
(2010)
Learning Outcomes and a Taxonomy as a Starting Point for creating digital Multiple-choice Tests.
Seminar.net - Media, technology and lifelong learning
Vitenskapelig artikkel
2009
-
Horgen, Svend Andreas;
Nordseth, Hugo.
(2009)
Hvordan lykkes med wiki som pedagogisk verktøy?.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Horgen, Svend Andreas.
(2009)
Bruk av digitale tester i vurdering.
Lektorbladet
Fagartikkel
2007
-
Horgen, Svend Andreas.
(2007)
Pedagogical use of multiple choice tests - students create their own tests.
Annet
-
Horgen, Svend Andreas.
(2007)
Moodle. Erfaringer fra et alternativt LMS-system.
Høgskulen på Vestlandet
Annet
2004
-
Horgen, Svend Andreas.
(2004)
Webprogrammering i PHP.
Gyldendal Akademisk
Gyldendal Akademisk
Lærebok
Tidsskriftspublikasjoner
-
Krogstie, Birgit Rognebakke;
Horgen, Svend Andreas;
Hjeltnes, Thorleif.
(2015)
Criteria for Peer Feedback Comments in a MOOC.
NOKOBIT: Norsk konferanse for organisasjoners bruk av informasjonsteknologi
Vitenskapelig artikkel
-
Horgen, Svend Andreas.
(2015)
Hvordan utvikle en god MOOC del 2.
Synkron : Magasin for innovativ utdanning
Fagartikkel
-
Horgen, Svend Andreas.
(2015)
Hvordan utvikle en god MOOC del 3.
Synkron : Magasin for innovativ utdanning
Fagartikkel
-
Horgen, Svend Andreas.
(2014)
Hvordan utvikle en god MOOC.
Synkron : Magasin for innovativ utdanning
Fagartikkel
-
Horgen, Svend Andreas.
(2011)
Webinar åpner for nye muligheter innen undervisning.
Synkron : Magasin for innovativ utdanning
Fagartikkel
-
Horgen, Svend Andreas;
Klefstad, Bjørn;
Maribu, Geir;
Hjeltnes, Thorleif.
(2010)
Learning Outcomes and a Taxonomy as a Starting Point for creating digital Multiple-choice Tests.
Seminar.net - Media, technology and lifelong learning
Vitenskapelig artikkel
-
Horgen, Svend Andreas.
(2009)
Bruk av digitale tester i vurdering.
Lektorbladet
Fagartikkel
Bøker
-
Horgen, Svend Andreas.
(2004)
Webprogrammering i PHP.
Gyldendal Akademisk
Gyldendal Akademisk
Lærebok
Del av bok/rapport
-
Hjeltnes, Thorleif;
Horgen, Svend Andreas.
(2015)
MOOC for ICT in teacher training - reflections about people, process and tools.
International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hjeltnes, Thorleif;
Horgen, Svend Andreas;
Hjeltnes, Tor Atle.
(2014)
Using the concurrent e-learning design method in a distributed mode for developing courses in teacher training and entrepreneurship.
International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Horgen, Svend Andreas;
Olsen, Thor O..
(2014)
Instruction Influence on Social Media Use.
International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Horgen, Svend Andreas;
Olsen, Thor O..
(2014)
Effects of Social Media on Building and Using Personal Learning Networks.
International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Olsen, Thor O.;
Horgen, Svend Andreas.
(2013)
Social Media in Blended Learning.
International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Horgen, Svend Andreas;
Olsen, Thor O..
(2012)
A Dual Approach to Teaching Business Applications of Social Media.
International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Olsen, Thor O.;
Horgen, Svend Andreas.
(2012)
Business and Social Media: Structure and Effects of a Web 2.0 Based Course.
International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Horgen, Svend Andreas;
Nordseth, Hugo.
(2009)
Hvordan lykkes med wiki som pedagogisk verktøy?.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Horgen, Svend Andreas.
(2007)
Pedagogical use of multiple choice tests - students create their own tests.
Annet
-
Horgen, Svend Andreas.
(2007)
Moodle. Erfaringer fra et alternativt LMS-system.
Høgskulen på Vestlandet
Annet
Undervisning
Emner
Formidling
2015
-
Faglig foredragHorgen, Svend Andreas. (2015) Hvordan motivere og aktivisere med IKT, og bruk av video. Høgskolen i Hedmark Fagdag om bruk av IKT i læring ved Høgskolen i Hedmark , Hamar 2015-09-30 - 2015-09-30
-
Faglig foredragHorgen, Svend Andreas. (2015) Hvordan aktivisere og motivere med itslearning og hvordan holde gode forelesninger. Politihøgskolen Høgskoleped-dag ved Politihøgskolen i Oslo , Oslo 2015-03-12 - 2015-03-12
2014
-
Faglig foredragHorgen, Svend Andreas. (2014) Mot en modell for MOOC-utvikling: Vi har ikke svarene, men spørsmålene. Høgskolen i Lillehammer MOOC for arbeidslivet , Oslo 2014-05-26 - 2014-05-26
2012
-
Populærvitenskapelig foredragHorgen, Svend Andreas. (2012) Hvorfor Personlige læringsnettverk (PLN)?. Norgesuniversitetet Norgesuniversitetets høstkonferanse 2012 , Tromsø 2012-09-17 - 2012-09-17
-
Populærvitenskapelig foredragHorgen, Svend Andreas. (2012) Nettbasert læring og itslearning. itslearning itslearning-konferansen 2012 , Bergen 2012-04-24 - 2012-04-24
-
Populærvitenskapelig foredragHorgen, Svend Andreas. (2012) Læring i skyene. Universitetet i Agder NVU-konferansen 2012 , Grimstad 2012-04-17 - 2012-04-17
2005
-
Vitenskapelig foredragHorgen, Svend Andreas; Larsen, Jarle; Hjertø, Greta. (2005) Improving the Quality of Online Tests and Assessments. Online Educa 2005 , Berlin 2005-01-12 - 2005-02-12
2003
-
Vitenskapelig foredragHorgen, Svend Andreas. (2003) Towards Model Based Management of a Networked University. International Conference on Network Universities and E-learning, MENU project , Valencia 2003-05-08 - 2003-05-09