Susanne Mohr
Om
Bakgrunn
Jeg er professor i engelsk sosiolingvistikk ved Institutt for Språk og Litteratur, der jeg begynte i august 2020. Jeg har en tysk postdoktorgrad ('Habilitation') i engelsk og allmen språkvitenskap fra Universitetet i Bonn og en doktorgrad i allmen språkvitenskap fra Universitetet i Köln.
Forskningen min etter 2018, har fokusert på den diskursive konstruksjonen av turistområder og deres sosiolingvistiske sammensetning. Dette inkluderer forskning på skjæringspunktet mellom formell og uformell språklæring i turisme på Zanzibar, finansiert av et Feodor Lynen-stipend for et forskningsopphold ved University of Cape Town og et påfølgende hjemkomststipend fra Humboldt-stiftelsen, samt et forskningsstipend fra Cluster of Excellence "Africa Multiple" i Bayreuth. Nylig fokuserer jeg på multimodal konstruksjon av semiotiske landskap og flerspråklige identitetsuttrykk i digitale turistområder på Zanzibar og i Norge. Jeg fortsetter denne forskningslinjen i et prosjekt om romskaping og prekaritet i Øst-Afrika, finansiert av et seniorstipend fra Erich Auerbach Institute for Advanced Studies i Köln, og i et prosjekt om bærekraftdiskurser i cruiseturisme i Norge, sammen med kolleger fra Norge, Sverige og Tyskland, finansiert av NTNU Oceans.
Jeg viderefører min forskningsinteresse for multimodalitet i forskning på jaktkommunikasjon blant jeger- og samlergrupper i det sørlige Afrika, sammen med kolleger fra Portugal og Sør-Afrika.
Kontortid for studenter
Jeg er ikke til stede under foreldrepermisjon.
Forskning
Forskningsinteresser
Forskningen min er sosiolingvistisk og anvendt, med utgangspunkt i (lingvistisk) antropologi og konstruktivisme. Mine språklige fokusområder er varianter av engelsk og kontaktspråk i Afrika, samt tegnspråk, særlig irsk tegnspråk og alternative tegnspråk. Etter at jeg kom til Norge, begynte jeg også å forske på språkbruk i Norden, spesielt i den norske cruiseturistindustrien, og ble med i redaksjonsrådet for Scandinavian Studies in Language. Mine sentrale forskningsinteresser er flerspråklighet & språkkontakt, multimodalitet, språksosialisering, diskursiv stedskaping og postkoloniale studier/lingvistikk.
Naværende forskning
Ved NTNU er jeg en del av forskningsgruppene "Semiotics of Communication in Interactive Languaging" (SOCIAL) og "Navigating Languages in Professional Practices" (NaPP). I 2020 startet jeg et forum for anvendt språkvitenskap og sosiolingvistikk kalt "Open Landscapes".
Jeg er aktivt involvert i ulike tverrfaglige forskningsprosjekter med kolleger fra Afrika og Europa. Dette inkluderer forskning på:
- Turismediskurs, spesielt om bærekraft i offline- og online-turistmiljøer i Norden [med C. Ackermann-Boström, Uppsala; M.-L. Brunner, Trier; C. Gerber, Köln; T. Schnellinger, Trondheim], finansiert av NTNU Oceans
- Stedskaping i den østlige Afrika [med A. Mietzner, Köln], finansiert av Erich Auerbach Institute for Advanced Studies, og økologiske lingvistiske landskap i utvalgte afrikanske land [med M. Kretzer, Aachen], finansiert av ENHANCE alliance
- "Interdiscplinary perspectives on sound and text" i politiske og sosiale afrikaniske diskurs [med T. Abebe, A. Rasch & S. Hovde, Trondheim], finansiert av NTNU Community
- Semiotiske landskap i Trondheim [med S. Hårstad, Y. Ribbens-Klein, R. van Ommeren, R. Vangelokosta, Trondheim & S. Rottschäfer Dortmund]
- Gester i jakt i det sørlige Afrika, f.eks. i Tjwao [med A.-M. Fehn, Porto, A. Andrason, Cape Town & A. Phiri, Stellenbosch]
I tillegg til dette engasjementet ved hjemmeuniversitetet mitt, er jeg medlem av flere internasjonale nettverk om:
- sosial deltakelse i språklig mangfoldige samfunn, Next Generation Literacies
- språkpraksiser i Afrika, forskningsgruppene "Africa in the Indian Ocean" og "Africa in the World" (AEGIS)
- språklig mangfold i Irland, Irish Deaf Research Network og Irish English Network
- arbeidsgruppen for språkmangfold, vitalitet og truet språk som en del av COST-nettverket Language in the Human-Machine Era
Priser og stipendier
2024, Senior fellowship, Erich Auerbach Institute for Advanced Studies, Köln.
Prosjekt: (In)visible borders in East Africa. Place- and space-making in a precarious world
2020 - 2021, Senior fellowship, Cluster of Excellence "Africa Multiple", Bayreuth.
Prosjekt: Language learning in superdiversity. A case study of the tourist space of Zanzibar
2020, Feodor Lynen-returstipend, Alexander von Humboldt-stiftelsen.
Prosjekt: The sociolinguistics of mobility on social media
2018 - 2019, Feodor Lynen-stipend, Alexander von Humboldt-stiftelsen.
Prosjekt: Linguistic repertoires and language choices in a superdiverse space. Language as commodity in tourism in Zanzibar
2017 - 2020, utnevnt til medlem av "Junges Kolleg", Nordrhein-Westfalens akademi for vitenskap, humaniora og kunst.
2008 - 2011, doktorgradsstipendiat, a.r.t.e.s. Graduate School of the Humanities, Köln.
Tidligere forskning og gruppemedlemskap
- Nettverket New Englishes, New Methods
- Leder av den tverrfaglige forskningsgruppen "Narrative across Media"
- Tellelighet i et tverrspråklig perspektiv, spesielt i ghanesiske språk [med D. P. Agyepong, Legon]
- Varieties of English in the ELT classroom in Germany and the Nordic countries [sammen med S. Jansen, Paderborn & J. Forsberg, Stockholm]; Global Englishes in ELT in Germany network
- Uformell språklæring på arbeidsplassen i Norge [med T. Aagaard, B. Myhre & K. Johansen, Trondheim]
Publikasjoner
Jeg har publisert monografier, artikkelsamlinger og enkeltstående artikler og bokkapitler om problemstillinger knyttet til min forskning innen sosiolingvistikk, antropologi og anvendt språkvitenskap. Dette inkluderer for eksempel monografiene Nominal Pluralization and Countability in African Varieties of English i Routledge's Studies in World Englishes-serie i 2022, og Mouth Actions in Sign Languages - An Empirical Study of Irish Sign Language i De Gruyters Sign Languages and Deaf Communities-serie i 2014. Sammen med Helene Steigertahl redigerte jeg et spesialnummer om "African Sociolinguistics between Urbanity and Rurality" i Sociolinguistic Studies i 2020 og et spesialnummer om "Communicative Action and Interaction in Africa" i Journal of Pragmatics (sammen med Klaus P. Schneider & Jemima A. Anderson) i 2023. Ei redigert bok om Learning Languages, Being Social (sammen med Lindsay Ferrara) som en del av Anthropological Linguistics Series hos De Gruyter ble publisert i 2024. Du finner en fullstendig liste over publikasjoner her.
Siste publikasjoner
2024
Learning Languages, Being Social. Informal Language Learning and Socialization in Additional Languages. Berlin & Boston: De Gruyter Mouton; med Lindsay Ferrara.
Setting the scene: Informal language learning and socialization in additional languages. In Susanne Mohr & Lindsay Ferrara (eds.) Learning Languages, Being Social. Boston & Berlin: De Gruyter Mouton, 1-15; med Lindsay Ferrara.
Hunting gestures in Tjwao. Journal of African Languages and Linguistics 45(2): 185-213; with Alexander Andrason, Admire Phiri, Ndliso Sibanda and Mthandazo Vundla.
Bergen? A semiotic landscape analysis of arrival in Bergen, Norway. Linguistic Landscape 10(3): 273-301.
English-medium instruction in higher education in East Africa. In Kingsley Bolton, Werner Botha & Benedict Lin (eds.) Routledge Handbook of English-Medium Instruction in Higher Education. Routledge, 297-310; med David Barasa.
Irish Sign Language. Ireland's third official language. In Raymond Hickey (ed.) The Oxford Handbook of Irish English. Oxford: Oxford University Press, 646-686; med Lorraine Leeson.
2023
Communicative Action and Interaction in Africa. Special issue of the Journal of Pragmatics; med Klaus P. Schneider & Jemima A. Anderson.
Communicative action and interaction in Africa: Towards a broader picture [Editorial]. Journal of Pragmatics 215: 96-100; med Klaus P. Schneider & Jemima A. Anderson.
Sociolinguistics in Southern Africa. In Martin J. Ball, Rajend Mesthrie and Chiara Meluzzi (eds.) The Routledge Handbook of Sociolinguistics around the World (2nd edition). London & New York: Routledge, 400-411; med Irina Turner & Sibonile Ellece.
"For explorers by explorers". A discursive analysis of cruise tourism in Norway. Scandinavian Studies in Language 14(1): 1-29; med Constanze Ackermann-Boström.
2022
Nominal Pluralization and Countability in African Varieties of English. Oxon & New York: Routledge.
Investigating English in multilingual contexts online: Identity construction in geotagged Instagram data. Frontiers in Communication 6: 778050. doi: 10.3389/fcomm.2021.778050.
The cultural adaptation of quantity judgment tasks in Ghanaian English and Akan. Contemporary Journal of African Studies 9(2): 120-146; med Dorothy P. Agyepong.
Gesture, sign languages and multimodality. In Svenja Völkel and Nico Nassenstein (eds.) Approaches to Language and Culture. Berlin: De Gruyter Mouton, 159-196; med Anastasia Bauer.
Language ideologies in the English language classroom: suggestions for EIL informed teacher education. In Marcus Callies, Stefanie Hehner, Philipp Meer & Michael Westphal (eds.) Glocalising Teaching English as an International Language: New Perspectives for Teaching and Teacher Education in Germany. London & New York: Routledge, 63-81; med Sandra Jansen & Julia Forsberg.
Review of Storch, Anne and Angelika Mietzner (2021) The Impact of Tourism in East Africa: A Ruinous System. Bristol: Channel View. Journal of Postcolonial Linguistics 8: 25-30.
Language ideologies and media ideologies. In Britta Schneider and Bettina Migge (eds.) Changing Language Ideological Concepts in the Human-Machine Era. Questions, Themes and Topics. LITHME. doi: 1013140/RG.2.2.25867.36649; med Britta Schneider & Bettina Migge.
Undervisning
Undervisningserfaring og fokusområder
Jeg har undervist internasjonalt i høyere utdanning, spesielt i Tyskland, Sør-Afrika og Norge. Jeg har undervist i sosiolingvistikk (f.eks. språkholdninger, engelske varieteter), allmen lingvistikk (f.eks. innføring i lingvistikk, fonologi), anvendt lingvistikk (f.eks. oversettelsesstudier, metoder i anvendt lingvistikk) og tegnspråklingvistikk (f.eks. innføring i tegnspråklingvistikk, ikonisitet). Ved NTNU underviser jeg i emner i (engelsk) sosiolingvistikk på bachelor- og masternivå, og i Take Credit-programmet for lærere, som Varianter av engelsk (ENG1001), Global Engelsk (ENG6026), Sosiolingvistisk Teori (SPRÅK3100), Forskningsmetoder i språkvitenskap (SPRÅK3001), tverrdisiplinærte emner sammen med kollegaer fra kulturvitenskap (ENG2501), og frie emner med en sosiolingvistisk studieretning (SPRÅL3800).
Videre er jeg medlem av studieprogramrådet for engelsk.
Veiledning
Jeg veileder master- og ph.d.-kandidater innenfor mine undervisningsområder og i tilknytning til mine forskningsinteresser nevnt ovenfor. Pågående masterprosjekter ved NTNU handler blant annet om høflighet i e-poster fra norske elever som lærer seg engelsk og kodeveksling i K-pop og K-drama. Jeg veileder også postdoktorer.
Avsluttede masterprosjekter ved NTNU er:
Alnes, S. E. (2022). Linguistic stereotyping of South African Englishes via the /r/-sound: A sociolinguistic case study of Trevor Noah's impersonations of South Africans.
Bøe, K. G. (2022). "Jeg kan ikke tro at jeg ser det in real life altså". A sociolinguistic case study of English borrowings on Norwegian youth radio.
Buseth, A. S. (2024). Emotion in informal language learning. How participation in an online gaming-oriented Discord community impacts learners' attitudes towards English.
Meyer, M. M. K. (2023). Is it impolite, or is it just Norwegian? A study of email etiquette in staff-student correspondence.
Søreng, E. K. (2023). Code-switching on TikTok. Characteristics of and motivations for English-Norwegian code-switching on social media.
Teichroeb, E. A. (2022). Norwegian attitudes toward non-native English speakers and accents.
Watering Love, M. (2023). How bad can it be? A look at attitudes to swear words amongst adult learners of English as a foreign language.
Pågående doktorprosjekter er:
Tatjana Schnellinger. Kiss-Teeth and Cut-Eye in impolite discourse contexts: Afro-Surinamese co-speech gestures and pragmatic markers in multilingual interactions [arbeidstittel]. PhD i språkvitenskap, NTNU.
Lionel Sango. The speech act of apology in urban Cameroon [working title]. Ekstern veileder, PhD i engelsk språkvitenskap, Universitet i Heidelberg.
Veiledning av postdoktorprosjekter:
Billian K. Otundo. Multilingual learning spaces: Translanguaging practices in the Kenyan classroom. Engelsk språkvitenskap, Universitet i Bayreuth.
Formidling
2024
-
Vitenskapelig foredragMohr, Susanne. (2024) Englishes, tourism and sustainability from a Nordic perspective. Nordic Editors and Translators ry English as a Lingua Nordica conference , Turku 2024-08-30 - 2024-08-31
-
Vitenskapelig foredragMohr, Susanne. (2024) Exclusive flows? The discursive and communicative construction of offline and online spaces in Zanzibar. Auerbach lecture , Cologne 2024-06-03 -
-
Vitenskapelig foredragMohr, Susanne; Ackermann-Boström, Constanze; Schnellinger, Tatjana Juliana Shannon; Brunner, Marie-Louise. (2024) Under SCRUTINY – Exploring Multimodal Sustainability Discourses in Norwegian Cruise Tourism. Sustainability and Tourism: Interdisciplinary Perspectives 2024-05-14 -
-
Vitenskapelig foredragMohr, Susanne; Brunner, Marie-Louise; Schnellinger, Tatjana Juliana Shannon. (2024) The semiotic landscape of cruise tourism in Norway - Stylistic considerations on multimodal sustainability discourses. Poetics and Linguistics Association conference , Sheffield 2024-06-26 - 2024-06-29
2023
-
Vitenskapelig foredragMohr, Susanne; Ackermann-Boström, Constanze. (2023) Ship ahoy! Exploring the Norwegian coast through linguistic ethnography in motion. Under SCRUTINY: Exploring sustainability and cruise tourism in Norway from a sociocultural and linguistic perspective , Trondheim 2023-11-17 - 2023-11-17
-
Vitenskapelig foredragMohr, Susanne; Trøen, Oda. (2023) Velkommen til Bergen! A semiotic landscape analysis of arrival in Bergen, Norway. Linguistic Landscape Workshop 14 , Madrid 2023-09-06 - 2023-09-08
-
Vitenskapelig foredragMohr, Susanne. (2023) World Englishes and transnational flows: A discursive analysis of the promotion of yoga retreats online. International Association of World Englishes Conference 25 2023-06-15 - 2023-06-17
-
Vitenskapelig foredragMohr, Susanne. (2023) Eudemonic tendencies in contemporary African tourism. Searching for meaningfulness or chasing fantasies?. European Conference on African Studies 9 2023-05-31 - 2023-06-03
-
Vitenskapelig foredragMohr, Susanne; Schnellinger, Tatjana Juliana Shannon; Andrason, Alexander; Fehn, Anne-Maria. (2023) Finding the needle in a haystack – sustainability in complex fieldwork practices. Sustainable linguistics: theories and methods , Helsinki 2023-08-24 - 2023-08-25
2022
-
Vitenskapelig foredragMohr, Susanne; Ackermann-Boström, Constanze. (2022) "For explorers by explorers": A sociolinguistic study of the cruise tourism industry in Norway . Sosiolingvistisk nettverk konferanse , Tromsø 2022-04-21 - 2022-04-22
-
Vitenskapelig foredragMohr, Susanne. (2022) Some considerations on sociolinguistics, tourism and sustainability. Interdisciplinary understandings of sustainability in and for linguistics , Roskilde 2022-05-23 - 2022-05-24
-
Vitenskapelig foredragMohr, Susanne. (2022) Performing cultural imaginaries under global capitalism: Insights from tourism in Zanzibar. Anglistentag 2022 , Mainz 2022-09-02 - 2022-09-05
-
Vitenskapelig foredragMohr, Susanne. (2022) Critical perspectives on applied linguistics and tourism research. 11th Bonn Applied English Linguistics Conference , Bonn 2022-06-24 - 2022-06-25
2021
-
Vitenskapelig foredragMohr, Susanne. (2021) Tourism discourse online: A case study of hashtags in Instagram posts from Zanzibar. International Society for the Linguistics of English conference 6 , Joensuu/online 2021-06-02 - 2021-06-05
-
Vitenskapelig foredragAckermann-Boström, Constanze; Mohr, Susanne. (2021) 'For explorers by explorers'. A discursive analysis of cruise tourism in Norway. Institutionen för moderna språk, Uppsala Universitet Högre seminarium i tyska 2021-12-08 -
-
Vitenskapelig foredragMohr, Susanne. (2021) "Kwa quotes nzuri za kiswahili kuhusu mapenzi na maisha follow hapa". Inspirational quotes as advice activity in the digital linguistic landscape of Zanzibar. "Africa Multiple" Cluster of Excellence Workshop "Advice in African multilingual contexts" , Bayreuth 2021-10-07 - 2021-10-08
-
Vitenskapelig foredragJansen, Sandra; Mohr, Susanne; Reckermann, Julia. (2021) Rethinking CLT's principle of fluency before accuracy in times of World Englishes. Anglistentag 2021 , Passau/online 2021-09-19 - 2021-09-22
-
Vitenskapelig foredragMohr, Susanne. (2021) Transdisciplinary approaches to investigating Englishes in their multilingual environments: methodological and ethical considerations. Linguistics Society of Ghana , online 2021-01-15 -
-
Vitenskapelig foredragMohr, Susanne. (2021) The meaning of I love you: A multimodal analysis of the representation of South African Sign Language on social media. Institut für Ethnologie und Afrikastudien Anthropological Linguistics: Insights into Language and Culture , Mainz/online 2021-04-20 -
2020
-
Vitenskapelig foredragMohr, Susanne; Renkwitz, Katrin. (2020) Ireland's languages from a multimodal perspective: Focus on Irish Sign Language and Irish English. Linguistisches Kolloquium , Würzburg 2020-12-08 -
-
ProgramdeltagelseMohr, Susanne. (2020) #ResearchAcrossBorders (Wissenschaftler*innen des Jungen Kollegs der Nordrhein-Westfälischen Akademie der Wissenschaften und Künste). https://www.youtube.com/watch?v=9v5PcrDMXns&feature=youtu.be https://www.youtube.com/watch?v=9v5PcrDMXns&feature=youtu.be [Internett] 2020-04-30
-
Vitenskapelig foredragMohr, Susanne. (2020) Language learning in the Zanzibari tourist space: Some considerations on the concept of 'grassroots'. Bayreuth Academy of Advanced African Studies, Cluster of Excellence 'Africa Multiple' , Bayreuth 2020-05-23 - 2020-05-23
-
Vitenskapelig foredragMohr, Susanne; Renkwitz, Katrin. (2020) Multimodal politeness in Ireland: A cross-linguistic comparison of Irish Sign Language and Irish English. Symposium on Multimodal (Im)Politeness , online (hosted in Zurich) 2020-10-23 - 2020-10-23
-
Vitenskapelig foredragMohr, Susanne. (2020) -6.161098, 39.191684: Working with geotagged Instagram data in linguistic tourism research. New Englishes, New Methods, New Modes Workshop , online 2020-06-19 - 2020-06-19