Ingrid Stock
Om
Jeg har jobbet som førsteamanuensis på institutt for språk og litteratur og tilhører Senter for faglig kommunikasjon (SEKOM), har blitt emerita i 2024. Min faglige bakgrunn er anvendt språkvitenskap, og mine undervisnings- og forskningsinteresser er rettet mot faglig skriving, spesielt skriving i høyere utdanning.
Basert på doktoravhandlingen og mine forskningsinteresser rundt akademisk skriving, har jeg holdt skrivekurs på ulike nivåer og i ulike fag. Et vesentlig formål i disse kursene har vært å øke studentenes bevissthet omkring skriving og tekster i eget fag.
En særlig interesse, både når det gjelder undervisning og forskning, er å få innblikk i forventninger til studentenes skriving i ulike fag. Jeg har utviklet og er ansvarlig for UNIPED-modulen ‘Skriving og læring. Hvordan støtte studentenes skriveutvikling?’ som tilbys hvert semester som valgbar modul innenfor den utdanningsfaglige basiskompetansen til faglærerne. Modulen er basert på norsk og internasjonal skriveforskning som bygger på en forståelse av at skriving ikke kan løsrives fra faget, det vil si at utvikling av skrivekompetanse er knyttet til læring av faglig innhold og utvikling av faglig kompetanse og identitet.
I et pågående forskningsprosjekt ønsker jeg å undersøke faglærernes perspektiver på studentenes skriving og skriveutvikling for å bidra til økt innsikt i utfordringer knyttet til skriving og skriveveiledning i høyere utdanning.
Publikasjoner
2019
-
Stock, Ingrid.
(2019)
Faglig stemme i akademisk skriving. En kvalitativ undersøkelse av skrivehandlinger og kildebruk i bacheloroppgaver.
Doktoravhandlinger ved NTNU (2019/289)
Doktorgradsavhandling
2017
-
Stock, Ingrid.
(2017)
Bacheloroppgaven - hvordan skal denne sjangeren forstås? En undersøkelse av bacheloroppgavens rammebetingelser.
UNIPED
Vitenskapelig artikkel
-
Karsten, Andrea;
Stock, Ingrid.
(2017)
Zwei Varianten qualitativer Textanalyse zur Identifikation von Stimme(n) in Texten.
wbv Media GmbH & Co.KG
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2016
-
Stock, Ingrid;
Eik-Nes, Nancy Lea.
(2016)
Voice features in academic texts – A review of empirical studies.
Journal of English for Academic Purposes
Vitenskapelig artikkel
2010
-
Stock, Ingrid.
(2010)
Masterstudenten i spenningsfeltet mellom etablerte konvensjoner og utvikling av egen faglig stemme.
NTNU
Mastergradsoppgave
Tidsskriftspublikasjoner
-
Stock, Ingrid.
(2017)
Bacheloroppgaven - hvordan skal denne sjangeren forstås? En undersøkelse av bacheloroppgavens rammebetingelser.
UNIPED
Vitenskapelig artikkel
-
Stock, Ingrid;
Eik-Nes, Nancy Lea.
(2016)
Voice features in academic texts – A review of empirical studies.
Journal of English for Academic Purposes
Vitenskapelig artikkel
Del av bok/rapport
-
Karsten, Andrea;
Stock, Ingrid.
(2017)
Zwei Varianten qualitativer Textanalyse zur Identifikation von Stimme(n) in Texten.
wbv Media GmbH & Co.KG
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Stock, Ingrid.
(2019)
Faglig stemme i akademisk skriving. En kvalitativ undersøkelse av skrivehandlinger og kildebruk i bacheloroppgaver.
Doktoravhandlinger ved NTNU (2019/289)
Doktorgradsavhandling
-
Stock, Ingrid.
(2010)
Masterstudenten i spenningsfeltet mellom etablerte konvensjoner og utvikling av egen faglig stemme.
NTNU
Mastergradsoppgave
Undervisning
Emner
Formidling
2022
-
Vitenskapelig foredragStock, Ingrid; Karsten, Andrea; Eik-Nes, Nancy Lea. (2022) Entering the discipline’s world of academic argumentation: using knowledge telling and knowledge transforming to shed light on students’ engagement with sources . NFEAP komité OsloMet NFEAP , Oslo 2022-06-09 - 2022-06-10
2020
-
Faglig foredragStock, Ingrid. (2020) Faglig stemme i akademisk skriving. En kvalitativ undersøkelse av skrivehandlinger og kildebruk i bacheloroppgaver. OsloMet (enhet for Akademisk språkpraksis (AKS)) Lunsjseminar om skriving i studiene , Oslo 2020-03-05 - 2020-03-05
-
Vitenskapelig foredragStock, Ingrid. (2020) The bachelor thesis as an unsettled practice – conflicts between professional intentions and institutional conditions. 10th International and Interdisciplinary Conference on Applied Linguistics and Professional Practice (ALAPP) , Trondheim, NTNU (gjennomført digitalt) 2020-09-16 - 2020-09-17
2018
-
Vitenskapelig foredragStock, Ingrid. (2018) The concept of writing acts - an alternative approach to the concept of genre?. Norwegian Forum for English for Academic Purposes (NFEAP) NFEAP Conference , Oslo 2018-06-07 - 2018-06-08
-
Faglig foredragStock, Ingrid. (2018) Skriveprosessen og tekstens struktur. Museene i Sør-Trøndelag (MIST) Kurs i vitenskapelig skriving , Sverresborg Trøndelag Folkemuseum 2018-11-08 - 2018-11-08
2016
-
Vitenskapelig foredragStock, Ingrid. (2016) Kildebruk - bruk av "andres stemmer" - hvorfor er det så vanskelig?. Høgskolen i Bergen Akademisk skriving og dialogisk rettleiing i høgare utdanning , Bergen 2016-11-10 - 2016-11-11
2015
-
Vitenskapelig foredragStock, Ingrid. (2015) How can the concept of voice contribute to the understanding and supporting of transition processes?. PROWITEC Internationales PROWITEC-Symposium , Universität Köln 2015-05-28 - 2015-05-29
2013
-
Vitenskapelig foredragStock, Ingrid; Eik-Nes, Nancy Lea. (2013) Students’ integration of language and content: developing a disciplinary voice. ExHEM and Maastricht University Language Centre ICLHE conference (Integrating Content and Language in Higher Education) , Maastricht 2013-04-11 - 2013-04-13
2010
-
Vitenskapelig foredragStock, Ingrid. (2010) The authorial presence of learner-writers in their master theses: caught between centripetal and centrifugal forces?. WDHE conference , London 2010-06-28 - 2010-06-30