Maren Skjelstad Fredagsvik
92846244
Lysholmbygget, Kalvskinnet
Forskning
CriThiSE: Critical Thinking in Sustainability Education
Det overordnede målet med prosjektet er å utvikle undervisning i kritisk tenkning for barneskolen og å undersøke utbyttet av denne.
ICSE Academy
The ICSE Academy is a PROFESSIONAL DEVELOPMENT FOR EUROPEAN IN- AND PRE-SERVICE STEM TEACHERS (PROSTEM) (2022-2025). ICSE Academy is a collaboration of
Publikasjoner
2024
-
Berglund, Teresa;
Fredagsvik, Maren Skjelstad;
Munkebye, Eli;
Scheie, Eldri.
(2024)
Kritisk tenkning og elevengasjement: En ressursbok om kritisk tenkning i undervisningen.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Fagbok
-
Munkebye, Eli;
Fredagsvik, Maren Skjelstad.
(2024)
Naturvitenskapens egenart: Som en del av undervisningen.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Lærebok
2023
-
Fredagsvik, Maren Skjelstad;
Berg, Ingeborg;
Rakvag, Trude Teoline;
Eggen, Per-Odd;
Kvittingen, Lise.
(2023)
Kjemiløypa 2023 – veiledningshefte.
Skolelaboratoriet ved NTNU
Kompendium
2022
-
Skjelstad Fredagsvik, Maren.
(2022)
Supporting students’ creativity in primary science education: Classroom practices and teacher conceptions.
Universitetet i Sørøst-Norge/Universitetet i Søraust-Noreg
Universitetet i Sørøst-Norge/Universitetet i Søraust-Noreg
Doktorgradsavhandling
-
Skjelstad Fredagsvik, Maren.
(2022)
Student approaches to creative processes when participating in an open-ended project in science.
International Journal of Science Education
Vitenskapelig artikkel
2021
-
Fredagsvik, Maren Skjelstad.
(2021)
The challenge of supporting creativity in problem-solving projects in science: a study of teachers’ conversational practices with students.
Research in Science & Technological Education
Vitenskapelig artikkel
2020
-
Rossing, Nils Kristian;
Fredagsvik, Maren Skjelstad;
Berg, Ingeborg;
Hag, Kari Jorun;
Petersen, Vigdis Brevik;
Rø, Kirsti.
(2020)
Matematikkløypa 2020 - veiledningshefte.
Skolelaboratoriet ved NTNU
Kompendium
2019
-
Rossing, Nils Kristian;
Fredagsvik, Maren Skjelstad;
Berg, Ingeborg;
Petersen, Vigdis Brevik;
Rø, Kirsti;
Smalø, Sverre Olaf.
(2019)
Matematikkløypa 2019 - Veiledningshefte.
Skolelaboratoriet ved NTNU
Kompendium
-
Rossing, Nils Kristian;
Storli, Pål-Tore Selbo;
Aastebøl, Halsten;
Tellebon, Reidar;
Fredagsvik, Maren Skjelstad.
(2019)
Energiløypa 2019 - Veiledningshefte.
Skolelaboratoriet ved NTNU
Kompendium
2018
-
Rossing, Nils Kristian;
Fredagsvik, Maren Skjelstad;
Berg, Ingeborg;
Petersen, Vigdis Brevik;
Rø, Kirsti;
Smalø, Sverre Olaf.
(2018)
Matematikkløypa 2018 - Veiledningshefte.
Skolelaboratoriet ved NTNU
Kompendium
2015
-
Rossing, Nils Kristian;
Skjelstad, Maren;
Rø, Kirsti;
Hag, Kari;
Torkildsen, Svein Hallvard;
Petersen, Vigdis.
(2015)
Matematikkløypa 2015 - Veiledningshefte.
Skolelaboratoriet ved NTNU
Kompendium
-
Rossing, Nils Kristian;
Storli, Pål-Tore Selbo;
Aastebøl, Halsten;
Tellebon, Reidar;
Skjelstad, Maren.
(2015)
Energiløypa 2015 - Veiledningshefte.
Skolelaboratoriet ved NTNU
Kompendium
Tidsskriftspublikasjoner
-
Skjelstad Fredagsvik, Maren.
(2022)
Student approaches to creative processes when participating in an open-ended project in science.
International Journal of Science Education
Vitenskapelig artikkel
-
Fredagsvik, Maren Skjelstad.
(2021)
The challenge of supporting creativity in problem-solving projects in science: a study of teachers’ conversational practices with students.
Research in Science & Technological Education
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Berglund, Teresa;
Fredagsvik, Maren Skjelstad;
Munkebye, Eli;
Scheie, Eldri.
(2024)
Kritisk tenkning og elevengasjement: En ressursbok om kritisk tenkning i undervisningen.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Fagbok
-
Munkebye, Eli;
Fredagsvik, Maren Skjelstad.
(2024)
Naturvitenskapens egenart: Som en del av undervisningen.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Lærebok
Rapport
-
Fredagsvik, Maren Skjelstad;
Berg, Ingeborg;
Rakvag, Trude Teoline;
Eggen, Per-Odd;
Kvittingen, Lise.
(2023)
Kjemiløypa 2023 – veiledningshefte.
Skolelaboratoriet ved NTNU
Kompendium
-
Skjelstad Fredagsvik, Maren.
(2022)
Supporting students’ creativity in primary science education: Classroom practices and teacher conceptions.
Universitetet i Sørøst-Norge/Universitetet i Søraust-Noreg
Universitetet i Sørøst-Norge/Universitetet i Søraust-Noreg
Doktorgradsavhandling
-
Rossing, Nils Kristian;
Fredagsvik, Maren Skjelstad;
Berg, Ingeborg;
Hag, Kari Jorun;
Petersen, Vigdis Brevik;
Rø, Kirsti.
(2020)
Matematikkløypa 2020 - veiledningshefte.
Skolelaboratoriet ved NTNU
Kompendium
-
Rossing, Nils Kristian;
Fredagsvik, Maren Skjelstad;
Berg, Ingeborg;
Petersen, Vigdis Brevik;
Rø, Kirsti;
Smalø, Sverre Olaf.
(2019)
Matematikkløypa 2019 - Veiledningshefte.
Skolelaboratoriet ved NTNU
Kompendium
-
Rossing, Nils Kristian;
Storli, Pål-Tore Selbo;
Aastebøl, Halsten;
Tellebon, Reidar;
Fredagsvik, Maren Skjelstad.
(2019)
Energiløypa 2019 - Veiledningshefte.
Skolelaboratoriet ved NTNU
Kompendium
-
Rossing, Nils Kristian;
Fredagsvik, Maren Skjelstad;
Berg, Ingeborg;
Petersen, Vigdis Brevik;
Rø, Kirsti;
Smalø, Sverre Olaf.
(2018)
Matematikkløypa 2018 - Veiledningshefte.
Skolelaboratoriet ved NTNU
Kompendium
-
Rossing, Nils Kristian;
Skjelstad, Maren;
Rø, Kirsti;
Hag, Kari;
Torkildsen, Svein Hallvard;
Petersen, Vigdis.
(2015)
Matematikkløypa 2015 - Veiledningshefte.
Skolelaboratoriet ved NTNU
Kompendium
-
Rossing, Nils Kristian;
Storli, Pål-Tore Selbo;
Aastebøl, Halsten;
Tellebon, Reidar;
Skjelstad, Maren.
(2015)
Energiløypa 2015 - Veiledningshefte.
Skolelaboratoriet ved NTNU
Kompendium
Undervisning
Emner
Formidling
2024
-
Vitenskapelig foredragFredagsvik, Maren Skjelstad; Staberg, Ragnhild Lyngved; Pettersen, Anne Rakstad; Febri, Maria Immaculata Maya; Kamphorst, Floor; Sanne, Vibeke Gilje. (2024) Natur og miljø under press – tverrfaglig utforskning av bærekraftutfordringer i lokalsamfunnet. Nasjonalt forskernettverk for bærekraft og utdanning(NABU) Nasjonalt forskernettverk for bærekraft og utdanning (NABU) konferansen 2024 , Bergen 2024-10-30 - 2024-10-31
-
PosterFredagsvik, Maren Skjelstad; Staberg, Ragnhild Lyngved; Cyvin, Jardar Karel; Ervik, Hilde . (2024) THE TRANSFERABILITY AND ADAPTIVITY OF AN ONLINE EXCHANGE LESSON IN SCIENCE EDUCATION. ICSE ACADEMY: EUROPEAN COOPERATION AND MOBILITY IN THE PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF STEM TEACHERS. University Claude Bernard Lyon 1 ERIDOB 2024 - 14th Conference of European Researchers in Didactics of Biology -“Biology education to bridge the gap between science and society“ , Lyon 2024-07-01 - 2024-07-05
-
Vitenskapelig foredragFredagsvik, Maren Skjelstad; Lønnum, Marthe; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2024) Symposiumtittel: THE ROLE OF BIOLOGY EDUCATION IN PREPARING FOR A WARMING WORLD Tittel på presentasjon: A case study of Norwegian primary school students’ decision-making related to a local and authentic sustainability dilemma. University Claude Bernard Lyon 1 ERIDOB 2024 - 14th Conference of European Researchers in Didactics of Biology -“Biology education to bridge the gap between science and society“ , Lyon 2024-07-01 - 2024-07-05
-
Vitenskapelig foredragFredagsvik, Maren Skjelstad. (2024) Exploring pre-service teachers' views of science and scientists using science-comics. University of Iceland NFSUN The Nordic Research Symposium on Science Education 2024 , Reykjavik 2024-06-05 - 2024-06-07
-
Vitenskapelig foredragLønnum, Marthe; Fredagsvik, Maren Skjelstad; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2024) Et lokalt bærekraftsdilemma som utgangspunkt for skriving av nyhetsartikler på 7. trinn. Nasjonalt lesesenter og Skrivesenteret Skriv!Les!2024 – Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving, og literacy , Stavanger 2024-05-06 - 2024-05-08
2023
-
Vitenskapelig foredragStaberg, Ragnhild Lyngved; Munkebye, Eli; Eldri, Scheie; Teresa, Berglund; Fredagsvik, Maren Skjelstad; niklas, gericke. (2023) Primary school teachers’ view of critical thinking in general and in their teaching practices. Nevşehir Hacı Bektaş Veli University ESERA conference 2023 , Cappadocia 2023-08-28 - 2023-09-01
-
Vitenskapelig foredragTeresa, Berglund; Staberg, Ragnhild Lyngved; Fredagsvik, Maren Skjelstad; Scheie, Eldri; Munkebye, Eli; Gericke, Niklas. (2023) Primary school teachers’ views and teaching of critical thinking - Implications for sustainability education. EERA (European Educational Research Association) ECER (European Conference on Educational Research) 2023 , Glasgow 2023-08-22 - 2023-08-25
2022
-
Vitenskapelig foredragStaberg, Ragnhild Lyngved; Lykknes, Annette; Berglund, Teresa; Munkebye, Eli; Scheie, Eldri; Fredagsvik, Maren Skjelstad. (2022) Biology and science teachers view on critical thinking in sustainability education – The need for a multidisciplinary approach for action competence. University of Cyprus ERIDOB conference 2022 , Nicosia 2022-08-29 - 2022-09-02
2021
-
Vitenskapelig foredragFredagsvik, Maren Skjelstad. (2021) CONVERSATION PRACTICES BETWEEN TEACHER AND STUDENTS IN A CREATIVE PROBLEM-SOLVING PROJECT IN SCIENCE. VIA University College NFSUN 2021 , Aarhus 2021-06-01 - 2021-06-02
-
Vitenskapelig foredragFredagsvik, Maren Skjelstad. (2021) STUDENT APPROACHES TO CREATIVE PROCESSES IN AN OPEN-ENDED PROJECT IN SCIENCE. University of Minho ESERA conference 2021 , Braga 2021-08-30 - 2021-09-03
2019
-
PosterFredagsvik, Maren Skjelstad. (2019) CREATIVITY IN PRIMARY SCIENCE EDUCATION. Alma Mater Studioum Universita di Bologna ESERA conference 2019 , Bologna 2019-08-26 - 2019-08-30
2015
-
Faglig foredragSkjelstad, Maren; Rossing, Nils Kristian. (2015) The Energy Trail. KIFEE KIFEE (Kyoto International Forum for Environment and Energy) Education session , NTNU 2015-09-22 - 2015-09-22