Silje Skaug Stokke
Om
Min bakgrunn- og mitt forskningsfelt:
Jeg har en doktorgrad i utviklingspsykologi (fra 2020), der avhandlingen min fokuserte på hvordan mediebruk påvirker samspillet mellom foreldre og barn og barns tidlige tilknytning.
For tiden er jeg tilknyttet forskningsgruppen DROPOUT ved NTNU, hvor jeg undersøker sammenhenger mellom skoleprestasjoner hos barn og unge og deres psykososiale forhold. DROPOUT er en del av et større samarbeid med Tidlig Trygg i Trondheim og HUNT.
I 2022 ga jeg ut boken "Hjertevarme foreldre", der jeg sammenfatter forskning og teorier knyttet til den sensitive oppdragelsesstilen. Fokuset ligger på hvordan vi best kan fungere som en "secure base" og en "safe haven" for barna våre, ved å være sensitive, tilgjengelige og støttende omsorgspersoner. Boken tar også for seg hvordan man kan hjelpe barn med å regulere intense og ofte utfordrende følelser. Selv om barns evne til selvregulering utvikler seg over tid, er det avgjørende at omsorgspersonene støtter dem i å håndtere overveldende følelsesutbrudd i mellomtiden.
Emosjonsregulering i praksis:
- Navngi følelsen i kroppen: den fysiske sensasjonen. Dette kan ofte oppleves som enklere enn å forklare hva du føler. Eksempel: Jeg kjenner at hjertet dunker hardt og fort i brystet, halsen blir trang, eller jeg kjenner at jeg blir varm i ansiktet.
- Pust inn i ubehaget: Våre habituelle reaksjoner til våre følelser ble dannet før 8-års alderen. For å lære å regulere oss må vi opprette nye vaner rundt sterke følelser. Eksempel: ta 3 dype magepust, inn gjennom nesa og ut gjennom munnen med en forlenget ut-pust. 7/11, 4/8, eller 3/7 pusting.
- Aksepter følelsen: Du vil kanskje kjenne en umiddelbar impuls mot å agere på sterke følelser, som å trøstespise, rope, eller å rømme fra problemene. Men stå i følelsen og aksepter at den er her: «Ok, jeg føler meg sint akkurat nå, og det er helt okei for meg å føle meg sint nå. Denne følelsen vil gå over».
- Beveg kroppen: Rist på kroppen, dans, gå ut en tur, ta 10 harehopp eller gråt. Kroppen trenger å frigjøre den emosjonelle energien for å komme ut av overlevelsesmodus.
Forskningsinteresser:
- Barn og barns utvikling,
- Sosio-emosjonell utvikling,
- Mediebruk blant barn og familier,
- Samspillskvalitet i nære, intime relasjoner,
- Tilknytningsstiler og tilknytningstraumer,
- Emosjonell intelligens.
Publikasjoner
2020
-
Skaug, Silje.
(2020)
The effects of traditional- and interactive media use on the quality and quantity of parent-child interactions.
NTNU
Doktorgradsavhandling
2018
-
Skaug, Silje;
Englund, Kjellrun Thora;
Wichstrøm, Lars.
(2018)
Young children's television viewing and the quality of their interactions with parents: A prospective community study.
Scandinavian Journal of Psychology
Vitenskapelig artikkel
2017
-
Skaug, Silje;
Englund, Kjellrun Thora;
Saksvik-Lehouillier, Ingvild;
Lydersen, Stian;
Wichstrøm, Lars.
(2017)
Parent-Child Interactions During Traditional and Interactive Media Settings: A Pilot Randomized Control Study.
Scandinavian Journal of Psychology
Vitenskapelig artikkel
2016
-
Smedbøl, Trine;
Saksvik-Lehouillier, Ingvild;
Skaug, Silje Margrethe.
(2016)
Overcommitment in Students - A Purely Negative Trait? An Exploratory Approach Towards a More Comprehensive Understanding.
College Student Journal
Vitenskapelig artikkel
2011
-
Schei Olsen, Marit;
Lillefjell, Monica;
Jakobsen, Klara;
Skaug, Silje.
(2011)
Samordning av folkehelsearbeidet mellom kommuner på Fosen. Et middel for utjevning av sosiale helseforskjeller blant barn og unge.
NTNU Samfunnsforskning ved Studio Apertura
Rapport
Tidsskriftspublikasjoner
-
Skaug, Silje;
Englund, Kjellrun Thora;
Wichstrøm, Lars.
(2018)
Young children's television viewing and the quality of their interactions with parents: A prospective community study.
Scandinavian Journal of Psychology
Vitenskapelig artikkel
-
Skaug, Silje;
Englund, Kjellrun Thora;
Saksvik-Lehouillier, Ingvild;
Lydersen, Stian;
Wichstrøm, Lars.
(2017)
Parent-Child Interactions During Traditional and Interactive Media Settings: A Pilot Randomized Control Study.
Scandinavian Journal of Psychology
Vitenskapelig artikkel
-
Smedbøl, Trine;
Saksvik-Lehouillier, Ingvild;
Skaug, Silje Margrethe.
(2016)
Overcommitment in Students - A Purely Negative Trait? An Exploratory Approach Towards a More Comprehensive Understanding.
College Student Journal
Vitenskapelig artikkel
Rapport
-
Skaug, Silje.
(2020)
The effects of traditional- and interactive media use on the quality and quantity of parent-child interactions.
NTNU
Doktorgradsavhandling
-
Schei Olsen, Marit;
Lillefjell, Monica;
Jakobsen, Klara;
Skaug, Silje.
(2011)
Samordning av folkehelsearbeidet mellom kommuner på Fosen. Et middel for utjevning av sosiale helseforskjeller blant barn og unge.
NTNU Samfunnsforskning ved Studio Apertura
Rapport
Undervisning
Emner
Formidling
2020
-
Intervju
2018
-
IntervjuStranden, Anne Lise; Skaug, Silje. (2018) Spilling på nettbrett kan styrke toåringers utvikling. . forskning.no forskning.no [Internett] 2018-08-03
-
IntervjuMunthe, Kris; Skaug, Silje. (2018) Nettbrett kan styrke samspillet mellom barn og foreldre. . Barnevakten Barnevakten [Internett] 2018-08-28
-
Programdeltagelse
-
IntervjuFjeld, Johannes; Drefvelin, Caroline; Skaug, Silje. (2018) Kritisk til "ettåring-TV". Dagbladet Dagbladet [Avis] 2018-12-12
-
IntervjuKrosby, Silje Lunde; Skaug, Silje. (2018) Forsker: Derfor er nettbrett bra for barnet ditt. . TV2 TV2 [Internett] 2018-09-23
-
IntervjuAaser, Kristian; Skaug, Silje. (2018) Nettbrett bra for familien …hvis det gjøres riktig. . VG VG [Avis] 2018-08-03
-
IntervjuAaser, Kristian; Olguin, Brian Cliff; Tahseen, Rano; Skaug, Silje. (2018) TV-titting og spill på nettbrett sammen med barna kan styrke forholdet deres. VG VG [Internett] 2018-08-06
2013
-
IntervjuSkaug, Silje; Midtbø, Mia Kristin. (2013) - Tv kan være bra for små barn. adressa.no adressa.no [Internett] 2013-05-23