Sigrid Slettebakk Berge
Om
Sigrid Slettebakk Berge arbeider på ILU/Institutt for lærerutdanning, i seksjon for pedagogikk. Hun underviser på ulike emner innen pedagogikk og spesialpedagogikk.
Berge har lang erfaring innen det hørselfaglige fagfeltet, særlig innen tegnspråk og tolkeområdet. Hun har arbeidet som avdelingsleder på Tiller videregående skole, med fokus på organisering av Knutepunktskolen for hørselshemmede elever. Hun har vært førsteamanuensis på Tegnspråk og tolkeutdanningen med fokus på undervisning og forskning innen profesjonskunnskap, kommunikasjon og tolking. Hun har også vært ansatt på NAV Hjelpemiddelsentralen som tolk for døve, døvblitte og døvblinde med oppdrag innen helse, utdanning, arbeid og private gjøremål.
Berges forskningsprosjekter har vært etnografiske studier av tolkede samtalesituasjoner. Gjennom intervjuer, observasjoner og videoopptak har hun utført multimodale analyser for å studere deltakernes samhandling. Målet er å beskrive hvordan de opptrer ovenfor hverandre, bruker ulike artefakter for å danne mening, og utøver ulike yrkesroller. Konteksten for studiene har vært inkluderte klasserom mellom døve og hørende elever i videregående skole, et formelt styremøte i en forening for døvblinde personer, og tolking av en forelesning med TSS/tegn som støtte for munnavlesning for en hørselshemmet student på høyere utdanningstrinn.
Prosjektet hun arbeider med nå ønsker å belyse undervisningstilbudet for døve og hørselshemmede elever i Norge, og i de andre Nordiske landene. Gjennom observasjon og intervju med lærere og ledelsen utforskes praksiser og tanker omkring inkludering, deltakelse, profesjonsutøvelse, samarbeid og ansvarsfordeling.
Hun har også et prosjekt om 'fremtidens skolebygg' og utforsker sammenhenger mellom det fysiske læringsmiljøet og endringer i lærernes undervisning og elevenes opplevelse av skoletrivsel og inkludering.
Publikasjoner
2017
-
Raanes, Eli;
Berge, Sigrid Slettebakk.
(2017)
Sign language interpreters' use of haptic signs in interpreted meetings with deafblind persons.
Journal of Pragmatics
Vitenskapelig artikkel
2016
-
Berge, Sigrid Slettebakk;
Thomassen, Gøril.
(2016)
Visual Access in Interpreter-Mediated Learning Situations for Deaf and Hard-of-Hearing High-School Students Where an Artifact Is in Use.
Journal of Deaf Studies and Deaf Education
Vitenskapelig artikkel
-
Berge, Sigrid Slettebakk.
(2016)
Tolkemediert undervisning for tegnspråklige elever i videregående skole. En analyse av undervisningstolkers rollesett.
NTNU
Doktorgradsavhandling
2015
-
Berge, Sigrid Slettebakk;
Ytterhus, Borgunn.
(2015)
Deaf and hearing high-school students' expectations for the role of educational sign-language interpreter.
Society, Health & Vulnerability
Vitenskapelig artikkel
2014
-
Berge, Sigrid Slettebakk.
(2014)
Social and private speech in an interpreted meeting of deafblind persons.
Interpreting
Vitenskapelig artikkel
2013
-
Berge, Sigrid Slettebakk;
Raanes, Eli.
(2013)
Coordinating the chain of utterances: An analysis of communicative flow and turn taking in an interpreted group dialogue for deaf-blind persons.
Sign Language Studies
Vitenskapelig artikkel
2012
-
Berge, Sigrid Slettebakk;
Raanes, Eli.
(2012)
Koordinering av turtaking i en tolkemediert gruppesamtale mellom døvblinde samtalepartnere.
Sosiologisk Tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
2011
-
Raanes, Eli;
Berge, Sigrid Slettebakk.
(2011)
Tolketjenesten: Avgjørende for døvblindes deltakelse.
Fontene forskning
Vitenskapelig artikkel
-
Erlenkamp, Sonja;
Berge, Sigrid Slettebakk;
Grande, Trine;
Mjøen, Odd Morten;
Raanes, Eli;
Amundsen, Guri.
(2011)
Becoming the ears, eyes, voice and hands of someone else : : educating generalist interpreters in a three-year programme.
St. Jerome Publishing
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2009
-
Berge, Sigrid Slettebakk;
Raanes, Eli.
(2009)
Kunnskapsoppbygging gjennom bruk av video og dialoggrupper i forskning på praksis.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2008
-
Berge, Sigrid Slettebakk;
Raanes, Eli.
(2008)
Rapport fra konferansen: TSS: Tolking med tegn-som-støtte : 1. april 2008.
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for lærer- og tolkeutdanning
Rapport
2003
-
Berge, Sigrid Slettebakk;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2003)
Tegnspråktolkens handlinger.
Tapir Akademisk Forlag
Tapir Akademisk Forlag (14)
Fagbok
-
Berge, Sigrid Slettebakk.
(2003)
Undersøkelse av knutepunktskoler for hørselshemmede.
HiST ALT (5)
Rapport
Tidsskriftspublikasjoner
-
Raanes, Eli;
Berge, Sigrid Slettebakk.
(2017)
Sign language interpreters' use of haptic signs in interpreted meetings with deafblind persons.
Journal of Pragmatics
Vitenskapelig artikkel
-
Berge, Sigrid Slettebakk;
Thomassen, Gøril.
(2016)
Visual Access in Interpreter-Mediated Learning Situations for Deaf and Hard-of-Hearing High-School Students Where an Artifact Is in Use.
Journal of Deaf Studies and Deaf Education
Vitenskapelig artikkel
-
Berge, Sigrid Slettebakk;
Ytterhus, Borgunn.
(2015)
Deaf and hearing high-school students' expectations for the role of educational sign-language interpreter.
Society, Health & Vulnerability
Vitenskapelig artikkel
-
Berge, Sigrid Slettebakk.
(2014)
Social and private speech in an interpreted meeting of deafblind persons.
Interpreting
Vitenskapelig artikkel
-
Berge, Sigrid Slettebakk;
Raanes, Eli.
(2013)
Coordinating the chain of utterances: An analysis of communicative flow and turn taking in an interpreted group dialogue for deaf-blind persons.
Sign Language Studies
Vitenskapelig artikkel
-
Berge, Sigrid Slettebakk;
Raanes, Eli.
(2012)
Koordinering av turtaking i en tolkemediert gruppesamtale mellom døvblinde samtalepartnere.
Sosiologisk Tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
-
Raanes, Eli;
Berge, Sigrid Slettebakk.
(2011)
Tolketjenesten: Avgjørende for døvblindes deltakelse.
Fontene forskning
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Berge, Sigrid Slettebakk;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2003)
Tegnspråktolkens handlinger.
Tapir Akademisk Forlag
Tapir Akademisk Forlag (14)
Fagbok
Del av bok/rapport
-
Erlenkamp, Sonja;
Berge, Sigrid Slettebakk;
Grande, Trine;
Mjøen, Odd Morten;
Raanes, Eli;
Amundsen, Guri.
(2011)
Becoming the ears, eyes, voice and hands of someone else : : educating generalist interpreters in a three-year programme.
St. Jerome Publishing
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Berge, Sigrid Slettebakk;
Raanes, Eli.
(2009)
Kunnskapsoppbygging gjennom bruk av video og dialoggrupper i forskning på praksis.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Berge, Sigrid Slettebakk.
(2016)
Tolkemediert undervisning for tegnspråklige elever i videregående skole. En analyse av undervisningstolkers rollesett.
NTNU
Doktorgradsavhandling
-
Berge, Sigrid Slettebakk;
Raanes, Eli.
(2008)
Rapport fra konferansen: TSS: Tolking med tegn-som-støtte : 1. april 2008.
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for lærer- og tolkeutdanning
Rapport
-
Berge, Sigrid Slettebakk.
(2003)
Undersøkelse av knutepunktskoler for hørselshemmede.
HiST ALT (5)
Rapport