Rannveig Oliv Myhr
Om
Rannveig Oliv Myhr er dosent i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. Hun arbeider med forståelser av begrepet ungdom og elevers motstand i skolen. Med utgangspunkt i den senere tids utvikling der elevers motstand benevnes som uro og atferdsproblemer og oppfattes som noe vi må behandle med spesialpedagogisk tiltak eller forebygge gjennom proaktiv klasseledelse, arbeider hun med forståelser og språk for å kunne snakke om motstand som noe vi må forvente og leve med i skolen og som viktig for demokrat. Hun har også arbeider med en kritisk tilnærming til hvordan tilpasset opplæring formidles i lærebøker i pedagogikk, oppfatninger av alder i forbindelse med tilpasset opplæring for unge studenter ved NTNU, hvordan det kan undervises i begrepet tilpasset opplæring i lærerutdanningen, hvordan grunnskolelærere forstår og praktiserer tilpasset opplæring. Hun arbeider også med bruk av skjønnlitteratur i praktisk pedagogikk og skriver om det. De siste årene har hun arbeidet med elevers deltakelse med en religiøs tror.
Interesseområder
- elevers deltakelse med en religiøs tro
- ungdom og utdanning
- motstand og utdanning
- ungdom og overskridelse
- tilpasset opplæring
- universitetspedagogikk/lærerutdanningsforskning
- estetikk/skjønnlitteratur og utdanning
Forskningsfellesskap
Forskergruppen "Barn og unges livskvalitet i skole og oppvekst – BULKIS"
Publikasjoner
2020
-
Myhr, Rannveig Oliv.
(2020)
Om å tre inn som en feil i samtalen
En drøfting av de demokratiske muligheter i å
unndra seg skolens inkludering
.
Prismet
Vitenskapelig artikkel
2018
-
Myhr, Rannveig Oliv.
(2018)
Ungdom og forventninger om overskridelse. En kritisk drøfting.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2017
-
Myhr, Rannveig Oliv.
(2017)
Eg meiner det var sol den dagen. Hvorfor det er rett å lese høyt for studentene fra skjønnlitteratur.
Norsklæreren
Populærvitenskapelig artikkel
-
Myhr, Rannveig Oliv.
(2017)
Stormen i Bardu, en ettertanke.
Klassekampen
Leserinnlegg
2016
-
Myhr, Rannveig Oliv.
(2016)
Å holde ut.
Klassekampen
Kronikk
-
Myhr, Rannveig Oliv;
Liland, Ragnhild Olaug.
(2016)
Utdanning - et vidunderlig risikoprosjekt.
Bedre Skole
Kronikk
2014
-
Myhr, Rannveig Oliv.
(2014)
Den egenrådige læreren. En drøfting av forholdet mellom tilpasset opplæring og lærerens selvstendighet.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2013
-
Myhr, Rannveig Oliv;
Øksnes, Maria.
(2013)
"Jeg vil helst slippe." Betraktninger omkring demokrati og klasseledelsens utilstrekkelighet.
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2010
-
Myhr, Rannveig Oliv.
(2010)
En undervisning tilpasset ungdom.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Myhr, Rannveig Oliv.
(2010)
«Hvis jeg skal være litt realistisk.» Studentutsagn som utgangspunkt for undervisning i tilpasset opplæring.
UNIPED
Vitenskapelig artikkel
2009
-
Myhr, Rannveig Oliv.
(2009)
Skolen som læringsarena for små "spesialister".
Bedre Skole
Fagartikkel
-
Myhr, Rannveig Oliv.
(2009)
Den egenrådige læreren. Tilpasset opplæring og didaktiske kvaliteter.
Program for lærerutdanning
Rapport
2007
-
Myhr, Rannveig Oliv.
(2007)
Barneskolens små "spesialister". Tilpasset opplæring til gutter med interesse for naturfenomen.
PPU serien (Nr. 30)
Rapport
1998
-
Myhr, Rannveig Oliv.
(1998)
Tilpasset opplæring og behovet for en biltur. En drøfting av sosialiseringen av 90-tallets pedagogikkstudenter.
Norsk pedagogisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
1995
-
Myhr, Rannveig Oliv.
(1995)
Universitetets unge studenter.
UNIPED
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Myhr, Rannveig Oliv.
(2020)
Om å tre inn som en feil i samtalen
En drøfting av de demokratiske muligheter i å
unndra seg skolens inkludering
.
Prismet
Vitenskapelig artikkel
-
Myhr, Rannveig Oliv.
(2017)
Eg meiner det var sol den dagen. Hvorfor det er rett å lese høyt for studentene fra skjønnlitteratur.
Norsklæreren
Populærvitenskapelig artikkel
-
Myhr, Rannveig Oliv.
(2017)
Stormen i Bardu, en ettertanke.
Klassekampen
Leserinnlegg
-
Myhr, Rannveig Oliv.
(2016)
Å holde ut.
Klassekampen
Kronikk
-
Myhr, Rannveig Oliv;
Liland, Ragnhild Olaug.
(2016)
Utdanning - et vidunderlig risikoprosjekt.
Bedre Skole
Kronikk
-
Myhr, Rannveig Oliv.
(2010)
«Hvis jeg skal være litt realistisk.» Studentutsagn som utgangspunkt for undervisning i tilpasset opplæring.
UNIPED
Vitenskapelig artikkel
-
Myhr, Rannveig Oliv.
(2009)
Skolen som læringsarena for små "spesialister".
Bedre Skole
Fagartikkel
-
Myhr, Rannveig Oliv.
(1998)
Tilpasset opplæring og behovet for en biltur. En drøfting av sosialiseringen av 90-tallets pedagogikkstudenter.
Norsk pedagogisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
-
Myhr, Rannveig Oliv.
(1995)
Universitetets unge studenter.
UNIPED
Vitenskapelig artikkel
Del av bok/rapport
-
Myhr, Rannveig Oliv.
(2018)
Ungdom og forventninger om overskridelse. En kritisk drøfting.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Myhr, Rannveig Oliv.
(2014)
Den egenrådige læreren. En drøfting av forholdet mellom tilpasset opplæring og lærerens selvstendighet.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Myhr, Rannveig Oliv;
Øksnes, Maria.
(2013)
"Jeg vil helst slippe." Betraktninger omkring demokrati og klasseledelsens utilstrekkelighet.
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Myhr, Rannveig Oliv.
(2010)
En undervisning tilpasset ungdom.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Myhr, Rannveig Oliv.
(2009)
Den egenrådige læreren. Tilpasset opplæring og didaktiske kvaliteter.
Program for lærerutdanning
Rapport
-
Myhr, Rannveig Oliv.
(2007)
Barneskolens små "spesialister". Tilpasset opplæring til gutter med interesse for naturfenomen.
PPU serien (Nr. 30)
Rapport
Undervisning
Emner
Formidling
2022
-
Vitenskapelig foredragMyhr, Rannveig Oliv. (2022) Om å tre inn som en feil i samtalen. . NLK Nordisk Lærerutdannelseskonferanse , Tórshavn 2022-05-03 - 2022-05-05
-
Vitenskapelig foredragMyhr, Rannveig Oliv. (2022) Why I Use Fiction in Exemplifying Challenges That Students May Face when Engaging with Their Religious Faith in Joint Conversations. ECER , Digitalt/Yerevan 2022-09-08 - 2022-09-08
2018
-
Vitenskapelig foredragMyhr, Rannveig Oliv. (2018) Den vanskelige troen - et demokratisk anliggende for lærerutdanningen. NTNU, Nord universitet og Dronning Mauds Minne Høgskole (DMM FOU i praksis , Trondheim 2018-10-24 - 2018-10-25
2017
-
Vitenskapelig foredragMyhr, Rannveig Oliv; Øksnes, Maria. (2017) Resistance – a part of everyday life in school. NERA , København 2017-03-23 - 2017-03-25
2015
-
Vitenskapelig foredragØksnes, Maria; Myhr, Rannveig Oliv. (2015) Motstand - en del av hverdagen i skolen. FoU i praksis 2015-04-09 - 2015-04-10
2014
-
Vitenskapelig foredragØksnes, Maria; Myhr, Rannveig Oliv. (2014) "Jeg vil helst slippe!" Om ungdommers motstand i skolen. Forskergruppen YES, Program for lærerutdanning, NTNU Ungdommers hverdagsliv og utdanning , Trondheim 2014-09-16 - 2014-09-16
2013
-
Faglig foredragMyhr, Rannveig Oliv. (2013) Dialogens utfordringer i møte med lærerstudenters oppfatninger av forholdet mellom ideer og praksisrelevans. FOU i praksis , Stjørdal 2013-04-22 - 2013-04-23
-
Vitenskapelig foredragMyhr, Rannveig Oliv. (2013) The Teacher Educator In Dialog With The Teacher Students About Good Practice. ECER ECER , Istanbul 2013-09-10 - 2013-09-13