Ragnhild Lyngved Staberg
Om
Fagområde
Biologi (Cellebiologi, genetikk, plantefysiologi, bioteknologi)
Grunnleggende kjemi
Naturfagdidaktikk
Undervisning
Naturfag 1, Naturfag 2, Kompetanse for kvalitet (KFK-kurs)
Hovedsakelig 5.-10. trinn
Master naturfagdidaktikk/naturfag
Vitenskapsteori og metode
Forskning og utvikling
Forskningsgrupper:
Lesson design study and teaching resources
Naturfaglig literacy i skole og lærerutdanning
EU-prosjekter (Norsk partner; HiST-ALT/NTNU-FLT/NTNU-ILU):
ICSE Academy - European collaboration and mobility in professional development of pre- and in-service STEM teachers, ERASMUS+ Teacher Academy, 2022-2025. (NTNU leder WP7 Communication, dissemination and exploitation). https://www.ntnu.no/ilu/icse-academy
MOST - Meaningful Open Schooling Connects Schools To Communities, H2020, 2020-2023. (NTNU leder WP4 School Cooperation Projects). https://www.ntnu.no/ilu/most
ENSITE - Environmental Socio-Scientific Issues in Initial Teacher Education, ERASMUS+, 2019-2022. (NTNU leder IO9 Designing an SSI lesson, using the plastic dilemma as an example). https://www.ntnu.edu/ilu/ensite
MaSDiV - Supporting Mathematics and Science Teachers in Addressing Diversity and Promoting Fundamental Values, 2017-2020. (Deltaker i European Impact Board, sammen med Lene Oftedal, KD). https://icse.eu/international-projects/masdiv/
IncluSMe - Intercultural learning in mathematics and science initial teacher education, 2016-2019, ERASMUS+ (NTNU leder av IO11 "Intercultural science learning outside of school"). https://inclusme-project.eu/
MaSciL - Mathematics and Science for life, 2013-2016 (HiST leder av WP9 “Teacher communication”). www.mascil-project.eu
FaSMed – Improving progress for lower achievers through Formative Assessment in Science and Mathemathics Education, 2014-2016 (HiST leder av WP5 “Cross country case study analysis”). http://fasmed.hist.no/
PRIMAS - Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe, 2010-2013. www.primas-project.eu
Andre prosjekter:
CriThiSE - Critical Thinking in Sustainability Education, 2020-2023, NFR, Finnut-prosjekt. Prosjektleder. https://www.ntnu.no/ilu/crithise
Literacy og faglighet i skole og arbeidsliv (HiST/NTNU), 2016 - 2023. Ett av fem FoU-satsningsområder ved NTNU HiST. Delprosjekt: Scientific literacy.
Forskerspirer med leselyst og skrivekløe (HiST), 2009 - 2013. I samarbeid med Naturfagsenteret, Forskerføtter og leserøtter (Utdanning 2020-project).
Utbruddsetterforskning. Evaluering av en undervisningsmodul: Utbruddsetterforskning HiST, AFT, 2011-2012. I samarbeid med HiST, AFT, Matteknologi. Prosjektet vant HiSTs’ “Læringsmiljø- og studiekvalitetspris» i 2014.
Somatic embryogenesis in Cyclamen persicum. Biological investigations and educational aspects of cloning, 1999 – 2008. NFR-støttet dr.scient-prosjekt.
Bokprosjekter og andre utviklingsarbeider:
Refleks, 2017-2023. Naturfag for mellomtrinnet. Lærebokprosjekt initiert av Gyldendal Undervisning, medforfatter av læreverk, elevbok og lærerens bok - papirformat og digitalt på Skolestudio. Publisering fra 2020.
Biologididaktikk for lærere, 2016-2020. Bokprosjekt. Publisert av Gyldendal Akademisk i 2020. Boken brukes i dag i grunnskolelærerutdanningen ved flere høgskoler/universiteter i landet.
Utvikling av mastergradsstudium: Master i naturfagdidaktikk (2004-2006), Master i grunnskolens naturfag (2015)
Biologi for lærere, 2010-2011/2020. Lærebokprosjekt initiert av Gyldendal Akademisk, støttet av Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFF). Publisert i 2012. 2.utgave publisert i 2020. Læreboken brukes i dag i grunnskolelærerutdanningen for 5.-10.trinn ved flere høgskoler/universiteter i landet.
Utvikling av videreutdanningskurs ved HiST (Kompetanse for kvalitet); 1-7 og 5-10.
Utvikling av nettbaserte undervisningsprogram til bruk i biologiundervisning: http://viten.no/, Kloning av planter og Kloning. Undersøkelser av elevers læring gjennom bruk av disse programmene.
Utvikling av etterutdanningskurs for lærere i videregående skole, tema kloning og molekylærbiologi (avsluttet).
Tidligere: Celle- og vevskulturer, somatisk embryogenese, bioreaktorer, embryospesifikke proteiner (doktorgradsarbeid). Plantefysiologiske studier av konvensjonelt og økologisk dyrket jordbær (hovedfagsstudie).
Veiledning
Veiledererfaring på bachelor, master og PhD-nivå.
Har veiledet følgende masteroppgaver:
- Karoline Sørlie Berntsen. 2011. Språk og digitale læringsressurser i naturfag. En studie av elever i samhandling om elementer fra Viten.no.
- Magnus Lillebø. 2014. Bioteknologi - et hovedområde i utvikling. En kvalitativ og fenomenologisk studie av hvordan biologilærere på videregående skole underviser i bioteknologi, og deres forhold til ny bioteknologisk forskning.
- Marthe Trønnes. 2017. Negrepssystemer i biologi. En kasusstudie av en lærers undervisning og elevers forståelse av sammenhenger mellom begreper i biologi.
- Lovise Bungum. 2018. Elevers holdninger til bioteknologi. En studie av elevers holdninger og arumentasjon innen bioteknologiske emner, samt faktorer som påvirker disse holdingene.
- Rune Ratdal. 2018. Mascil. Et profesjonsutviklingsprogram. En kvalitativ studie av skolers implementering av utforskende arbeidsmåter i matematikk og naturfag.
- Mari Smevoll. 2020. Oppsummering i utforskende arbeid i naturfag. En undersøkelse av hvordan lærere gjennomfører oppsummering i utforskende arbeid.
- Kristine Bredal Lyngstad. 2020. Spørsmålsstilling ved utforskende arbeid i naturfag.
- Kristin Langemyhr Samdal. 2020. NM i klima - veilen til økt handlingskompetanse?
- Lena Martine Sagen. 2021. Kritisk tenkning i naturfaglig bærekraftperspektiv, - En studie om yngre elevers forståelse av argumentasjon og kildekritikk.
- Hanne Valde Thu. 2022. Kontekstbasert undervisning for bærekrafig utvikling.
- Malin Evita Efteland og Ingrid Tønder. 2022. Debatt som metode for å utvikle
elevers kritiske tenkning i naturfag. En litteraturstudie. - Vilde Halveg Tønnesen. 2022. Utforskende naturfag og elever med stort læringspotensial. En litteraturstudie om betydningen av utforskende naturfag for læring og motivasjon.
- Øistein Villa Rikheim. 2022. "Jeg satt og tenkte på: hva er det jeg egentlig gjør selv?" En studie av hvordan en kan fremme elevers bærekraftsbevissthet ved hjelp av autentiske oppgaver.
Styrer, råd og utvalg
- Medlem av PhD-utvalget, ILU, siden høsten 2019
- Medlem av styret i NNN – Nasjonalt nettverk for naturfagutdanning, 2009- 2018
- Styremedlem, Fagmiljøet Literacy, ILU, 2017-2023
- Medlem av European Impact Board, MaSDiv, 2017-2020
- Medlem av programgruppen, konferansen Educating the educators II og III
- Medlem av arrangementskomiteen, konferansen NFSUN, 2017
- Koordinator for arbeidet med søknad til NOKUT om master-akkreditering, Master i grunnskolens naturfag, HiST, FLT, 2015
- Seksjonskoordinator, Naturfagseksjonen, HiST, ALT, 2013 – 2014
- Koordinator for arbeidsgruppen for realfagslærerutdanning, HiST, høsten 2013
- En rekke komiteoppdrag i forbindelse med ansettelser og opprykkssøknader
- Utvikling av og undervisning på masterutdanning i naturfagdidaktikk ved HiST/NTNU, 2004-13.
Publikasjoner
2023
-
Munkebye, Eli;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2023)
Qualifying the science experiences of young students through dialogue - A Norwegian lesson study.
Cogent Education
Vitenskapelig artikkel
2022
-
Borsos, Éva;
Banos-González, Isabel;
Boric, Edita;
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Fekete, Andrea Bencéné.
(2022)
Trainee teachers’ perceptions of outdoor education.
Environmental Education Research
Vitenskapelig artikkel
-
Grindstad, Maren Klemetsen;
Lyngvær, Eirik;
Mogstad, Erik;
Spilde, Ingrid;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2022)
Refleks 7, Naturfag, Elevbok. Naturfag for barnesteget.
Gyldendal Undervisning
Gyldendal Undervisning
Lærebok
-
Grindstad, Maren Klemetsen;
Lyngvær, Eirik;
Mogstad, Erik;
Spilde, Ingrid;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2022)
Refleks 7, Naturfag, Elevbok. Naturfag for barnetrinnet.
Gyldendal Undervisning
Gyldendal Undervisning
Lærebok
-
Grindstad, Maren Klemetsen;
Lyngvær, Eirik;
Mogstad, Erik;
Spilde, Ingrid;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2022)
Refleks 7, Naturfag, Elevbok, Smartbok. Naturfag for barnesteget.
Gyldendal Undervisning
Gyldendal Undervisning
Lærebok
-
Grindstad, Maren Klemetsen;
Lyngvær, Eirik;
Mogstad, Erik;
Spilde, Ingrid;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2022)
Refleks 7, Naturfag, Elevbok, Smartbok. Naturfag for barnetrinnet.
Gyldendal Undervisning
Gyldendal Undervisning
Lærebok
-
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Jakobsen, Anita Nordeng;
Persson, Rolf Jonas;
Mehli, Lisbeth.
(2022)
Interest, identity and perceptions: What makes a food technologist?.
British Food Journal
Vitenskapelig artikkel
-
Scheie, Eldri;
Berglund, Teresa;
Munkebye, Eli;
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Gericke, Niklas.
(2022)
Læreplananalyse av kritisk tenking og bærekraftig utvikling i norsk og svensk læreplan.
Acta Didactica Norden (ADNO)
Vitenskapelig artikkel
-
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Febri, Maria Immaculata Maya;
Gjøvik, Øistein;
Sikko, Svein Arne;
Pepin, Birgit.
(2022)
Science teachers’ interactions with resources for formative assessment purposes.
Educational Assessment, Evaluation and Accountability
Vitenskapelig artikkel
-
Felix, Sonia Martins;
Lykknes, Annette;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2022)
Identifying the ‘Different we’s’ in Primary Teachers’ Education for Sustainable Development Discourse—A Positioning Theory Perspective.
Sustainability
Vitenskapelig artikkel
-
Bjarke Tønder, Ingrid;
Efteland, Malin Evita;
Bichao, Helena;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2022)
Debatt som metode for å utvikle elevers kritiske tenkning i naturfag.
NTNU
Mastergradsoppgave
-
Lyngvær, Eirik;
Mogstad, Erik;
Ramton, Aase Marit T. Sørum;
Spilde, Ingrid;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2022)
Refleks 7, Naturfag, Lærerens bok.
Gyldendal Undervisning
Gyldendal Undervisning
Lærebok
2021
-
Mehli, Lisbeth;
Jakobsen, Anita Nordeng;
Persson, Rolf Jonas;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2021)
Viktigheten av studentaktiv og praksisnær læring for utformingen av en matteknolog.
Nordic Journal of STEM Education
Vitenskapelig artikkel
-
Grindstad, Maren Klemetsen;
Lyngvær, Eirik;
Spilde, Ingrid;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2021)
Refleks 6, Naturfag, Elevbok. Naturfag for barnesteget.
Gyldendal Undervisning
Gyldendal Undervisning
Lærebok
-
Grindstad, Maren Klemetsen;
Spilde, Ingrid;
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Lyngvær, Eirik.
(2021)
Refleks 6, Naturfag, Elevbok. Naturfag for barnetrinnet.
Gyldendal Undervisning
Gyldendal Undervisning
Lærebok
-
Grindstad, Maren Klemetsen;
Lyngvær, Eirik;
Spilde, Ingrid;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2021)
Refleks 6, Naturfag, Elevbok, Smartbok. Naturfag for barnesteget.
Gyldendal Undervisning
Gyldendal Undervisning
Lærebok
-
Lyngvær, Eirik;
Spilde, Ingrid;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2021)
Refleks 6, Naturfag, Lærerens bok.
Gyldendal Undervisning
Gyldendal Undervisning
Lærebok
-
Grindstad, Maren Klemetsen;
Lyngvær, Eirik;
Spilde, Ingrid;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2021)
Refleks 6, Naturfag, Elevbok, Smartbok. Naturfag for barnetrinnet.
Gyldendal Undervisning
Gyldendal Undervisning
Lærebok
2020
-
Grindeland, John Magne;
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Tandberg, Cato.
(2020)
Biologi for lærere. Naturfag i grunnskolelærerutdanninga.
Gyldendal Akademisk
Gyldendal Akademisk
Lærebok
-
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Tandberg, Cato;
Grindeland, John Magne.
(2020)
Biologididaktikk for lærere.
Gyldendal Akademisk
Gyldendal Akademisk
Lærebok
-
Grindstad, Maren Klemetsen;
Lyngvær, Eirik;
Spilde, Ingrid;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2020)
Refleks 5, Elevbok, Naturfag for barnetrinnet.
Gyldendal Undervisning
Gyldendal Undervisning
Lærebok
-
Grindstad, Maren Klemetsen;
Lyngvær, Eirik;
Spilde, Ingrid;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2020)
Refleks 5, Elevbok, Naturfag for barnetrinnet, Smartbok.
Gyldendal Undervisning
Gyldendal Undervisning
Lærebok
-
Grindstad, Maren Klemetsen;
Lyngvær, Eirik;
Spilde, Ingrid;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2020)
Refleks 5, Lærerens bok, Naturfag for barnetrinnet.
Gyldendal Undervisning
Gyldendal Undervisning
Lærebok
-
Grindstad, Maren Klemetsen;
Lyngvær, Eirik;
Spilde, Ingrid;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2020)
Refleks 5, Elevbok, Naturfag for barnesteget.
Gyldendal Undervisning
Gyldendal Undervisning
Lærebok
-
Grindstad, Maren Klemetsen;
Lyngvær, Eirik;
Spilde, Ingrid;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2020)
Refleks 5, Elevbok, Naturfag for barnesteget, Smartbok.
Gyldendal Undervisning
Gyldendal Undervisning
Lærebok
2019
-
Febri, Maria Immaculata Maya;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2019)
Pre-Service Teachers’ Challenges and Affordances in Implementing Inquiry-Based Science Teaching at Lower Primary.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Lund, Anne Carine Bonnevie;
Cyvin, Jardar;
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Febri, Maria Immaculata Maya.
(2019)
Intercultural science learning outside of school.
Briefs
2018
-
Acher, Andrés;
Sillasen, Martin Krabbe;
Febri, Maria Immaculata Maya;
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Karlström, Matti;
Hamzaand, Karim.
(2018)
Teaching Practices in Preservice Science Teacher Education.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2017
-
Sikko, Svein Arne;
Gjøvik, Øistein;
Cyvin, Jardar;
Febri, Maria Immaculata Maya;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2017)
‘Walking a graph’ – primary school students’ experimental session on functions and graphs.
European Society for Research in Mathematics Education
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2016
-
Sikko, Svein Arne;
Cyvin, Jardar Karel;
Gjøvik, Øistein;
Febri, Maria Immaculata Maya;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2016)
FaSMEed toolkit.
Digitale læremidler
-
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Sikko, Svein Arne;
Febri, Maria Immaculata Maya;
Dahl, Heidi.
(2016)
Deliverable 9.2: Promotion of European Networks.
mascil project
Rapport
-
Pepin, Birgit;
Sikko, Svein Arne;
Cyvin, Jardar Karel;
Febri, Maria Immaculata Maya;
Gjøvik, Øistein;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2016)
Deliverable 5.2: Cross comparative analysis of case studies.
FaSMEd project
Rapport
-
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Febri, Maria Immaculata Maya;
Sikko, Svein Arne.
(2016)
Brine.
Faglig kapittel
-
Febri, Maria Immaculata Maya;
Sikko, Svein Arne;
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Dahl, Heidi.
(2016)
Deliverable 9.1: Collection of "problems of the month".
mascil project
Rapport
-
Sikko, Svein Arne;
Cyvin, Jardar Karel;
Febri, Maria Immaculata Maya;
Gjøvik, Øistein;
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Pepin, Birgit.
(2016)
Deliverable 5.3: Cross comparative analysis of
country studies.
FaSMEd project
Rapport
-
Febri, Maria Immaculata Maya;
Sikko, Svein Arne;
Dahl, Heidi;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2016)
Enhancing Teachers’ Professional Knowledge in Connecting the World of Work to Inquiry Based Science Teaching: Case of Norway.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Febri, Maria Immaculata Maya;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2016)
Implementing IBL and WoW in primary science in Norway.
ESERA
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2015
-
Karlsen, Hanne;
Mehli, Lisbeth;
Wahl, Erik;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2015)
Teaching outbreak investigation to undergraduate Food technologists.
British Food Journal
Vitenskapelig artikkel
2014
-
Munkebye, Eli;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2014)
Lesing av naturfagtekster i småskolen - en kasusstudie knyttet til leselekser.
Norsklæreren
Vitenskapelig artikkel
2013
-
Munkebye, Eli;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2013)
Animal footprint.
Faglig kapittel
-
Ariza, Marta R.;
Aguirre, Daniel;
Quesada, Antonio;
Abril, Ana M.;
Javier, F.;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2013)
Keep it cold!.
Faglig kapittel
2012
-
Grindeland, John Magne;
Lyngved, Ragnhild;
Tandberg, Cato.
(2012)
Biologi for lærere: Naturfag i grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn.
Gyldendal Akademisk
Gyldendal Akademisk
Lærebok
-
Lyngved, Ragnhild;
Pepin, Birgit;
Sikko, Svein Arne.
(2012)
Working with teachers on inquiry based learning (IBL) and mathematics and science tasks.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sikko, Svein Arne;
Lyngved, Ragnhild;
Pepin, Birgit.
(2012)
Working with mathematics and science teachers on inquirybased learning (IBL) approaches : teacher beliefs.
Acta Didactica Norge
Vitenskapelig artikkel
2009
-
Lyngved, Ragnhild.
(2009)
Learning about cloning: deveoping student knowledge and interest through an interactive, context-based approach.
Nordic Studies in Science Education
Vitenskapelig artikkel
2008
-
Lyngved, Ragnhild;
Renaut, Jenny;
Hausman, Jean-Francois;
Iversen, Tor-Henning;
Hvoslef-Eide, Anne Kathrine.
(2008)
Embryo-specific proteins in Cyclamen persicum analyzed with 2-D DIGE.
Journal of Plant Growth Regulation
Vitenskapelig artikkel
-
Lyngved, Ragnhild;
Snipen, L.G.;
Iversen, Tor-Henning;
Hvoslef-Eide, A.K:.
(2008)
Influence of potential growth factors on the production of proembryogenic masses of Cyclamen persicum Mill. in bioreactors.
Scientia Horticulturae
Vitenskapelig artikkel
-
Lyngved, Ragnhild;
Renaut, Jenny;
Hausman, Jean-Francois;
Iversen, Tor-Henning;
Hvoslef-Eide, Anne Kathrine.
(2008)
Embryo-specific Proteins in Cyclamen persicum Analyzed with 2-D DIGE.
Journal of Plant Growth Regulation
Vitenskapelig artikkel
-
Lyngved, Ragnhild.
(2008)
Somatic embryogenesis in Cyclamen persicum. Biological investigations and educational aspects of cloning.
NTNU, Institutt for biologi
Doktorgradsavhandling
-
Lyngved, Ragnhild;
Snipen, Lars;
Iversen, Tor-Henning;
Hvoslef-Eide, Anne Kathrine.
(2008)
Influence of potential growth factors on the production of proembryogenic masses of Cyclamen persicum Mill. in bioreactors.
Scientia Horticulturae
Vitenskapelig artikkel
2005
-
Hvoslef-Eide, Anne Kathrine;
Olsen, Odd Arild Sollien;
Lyngved, Ragnhild;
Munster, Cristel;
Heyerdahl, Petter Hieronymus.
(2005)
Bioreactor design for propagation of somatic embryos.
Springer
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hvoslef-Eide, Anne Kathrine;
Olsen, Odd Arild Sollien;
Lyngved, Ragnhild;
Munster, Cristel;
Heyerdahl, Petter Hieronymus.
(2005)
Bioreactor design for propagation of somatic embryos.
Plant Cell Tissue and Organ Culture
Vitenskapelig artikkel
2004
-
Strømme, Alex;
Jorde, Doris;
Lyngved, Ragnhild;
Sørborg, Øystein;
Erlien, Wenche.
(2004)
Kloning.
Programvare
2003
-
Hvoslef-Eide, Anne Kathrine;
Munster, Cristel;
Lyngved, Ragnhild;
Olsen, Odd Arild Sollien;
Heyerdahl, Petter Hieronymus.
(2003)
Liquid Culture Systems for Plant Propagation.
?
Vitenskapelig artikkel
1997
-
Iversen, Tor-Henning;
Beisvåg, Tor;
Hanssen, Guri Fyhn;
Holt, Randi Utne;
Lyngved, Ragnhild;
Mæhre, Kirsten.
(1997)
Jordbærprosjekt 98 - Årsrapport 1997.
Plantebiosenteret, Institutt for biologi
Rapport
Tidsskriftspublikasjoner
-
Munkebye, Eli;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2023)
Qualifying the science experiences of young students through dialogue - A Norwegian lesson study.
Cogent Education
Vitenskapelig artikkel
-
Borsos, Éva;
Banos-González, Isabel;
Boric, Edita;
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Fekete, Andrea Bencéné.
(2022)
Trainee teachers’ perceptions of outdoor education.
Environmental Education Research
Vitenskapelig artikkel
-
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Jakobsen, Anita Nordeng;
Persson, Rolf Jonas;
Mehli, Lisbeth.
(2022)
Interest, identity and perceptions: What makes a food technologist?.
British Food Journal
Vitenskapelig artikkel
-
Scheie, Eldri;
Berglund, Teresa;
Munkebye, Eli;
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Gericke, Niklas.
(2022)
Læreplananalyse av kritisk tenking og bærekraftig utvikling i norsk og svensk læreplan.
Acta Didactica Norden (ADNO)
Vitenskapelig artikkel
-
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Febri, Maria Immaculata Maya;
Gjøvik, Øistein;
Sikko, Svein Arne;
Pepin, Birgit.
(2022)
Science teachers’ interactions with resources for formative assessment purposes.
Educational Assessment, Evaluation and Accountability
Vitenskapelig artikkel
-
Felix, Sonia Martins;
Lykknes, Annette;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2022)
Identifying the ‘Different we’s’ in Primary Teachers’ Education for Sustainable Development Discourse—A Positioning Theory Perspective.
Sustainability
Vitenskapelig artikkel
-
Mehli, Lisbeth;
Jakobsen, Anita Nordeng;
Persson, Rolf Jonas;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2021)
Viktigheten av studentaktiv og praksisnær læring for utformingen av en matteknolog.
Nordic Journal of STEM Education
Vitenskapelig artikkel
-
Karlsen, Hanne;
Mehli, Lisbeth;
Wahl, Erik;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2015)
Teaching outbreak investigation to undergraduate Food technologists.
British Food Journal
Vitenskapelig artikkel
-
Munkebye, Eli;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2014)
Lesing av naturfagtekster i småskolen - en kasusstudie knyttet til leselekser.
Norsklæreren
Vitenskapelig artikkel
-
Sikko, Svein Arne;
Lyngved, Ragnhild;
Pepin, Birgit.
(2012)
Working with mathematics and science teachers on inquirybased learning (IBL) approaches : teacher beliefs.
Acta Didactica Norge
Vitenskapelig artikkel
-
Lyngved, Ragnhild.
(2009)
Learning about cloning: deveoping student knowledge and interest through an interactive, context-based approach.
Nordic Studies in Science Education
Vitenskapelig artikkel
-
Lyngved, Ragnhild;
Renaut, Jenny;
Hausman, Jean-Francois;
Iversen, Tor-Henning;
Hvoslef-Eide, Anne Kathrine.
(2008)
Embryo-specific proteins in Cyclamen persicum analyzed with 2-D DIGE.
Journal of Plant Growth Regulation
Vitenskapelig artikkel
-
Lyngved, Ragnhild;
Snipen, L.G.;
Iversen, Tor-Henning;
Hvoslef-Eide, A.K:.
(2008)
Influence of potential growth factors on the production of proembryogenic masses of Cyclamen persicum Mill. in bioreactors.
Scientia Horticulturae
Vitenskapelig artikkel
-
Lyngved, Ragnhild;
Renaut, Jenny;
Hausman, Jean-Francois;
Iversen, Tor-Henning;
Hvoslef-Eide, Anne Kathrine.
(2008)
Embryo-specific Proteins in Cyclamen persicum Analyzed with 2-D DIGE.
Journal of Plant Growth Regulation
Vitenskapelig artikkel
-
Lyngved, Ragnhild;
Snipen, Lars;
Iversen, Tor-Henning;
Hvoslef-Eide, Anne Kathrine.
(2008)
Influence of potential growth factors on the production of proembryogenic masses of Cyclamen persicum Mill. in bioreactors.
Scientia Horticulturae
Vitenskapelig artikkel
-
Hvoslef-Eide, Anne Kathrine;
Olsen, Odd Arild Sollien;
Lyngved, Ragnhild;
Munster, Cristel;
Heyerdahl, Petter Hieronymus.
(2005)
Bioreactor design for propagation of somatic embryos.
Plant Cell Tissue and Organ Culture
Vitenskapelig artikkel
-
Hvoslef-Eide, Anne Kathrine;
Munster, Cristel;
Lyngved, Ragnhild;
Olsen, Odd Arild Sollien;
Heyerdahl, Petter Hieronymus.
(2003)
Liquid Culture Systems for Plant Propagation.
?
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Grindstad, Maren Klemetsen;
Lyngvær, Eirik;
Mogstad, Erik;
Spilde, Ingrid;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2022)
Refleks 7, Naturfag, Elevbok. Naturfag for barnesteget.
Gyldendal Undervisning
Gyldendal Undervisning
Lærebok
-
Grindstad, Maren Klemetsen;
Lyngvær, Eirik;
Mogstad, Erik;
Spilde, Ingrid;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2022)
Refleks 7, Naturfag, Elevbok. Naturfag for barnetrinnet.
Gyldendal Undervisning
Gyldendal Undervisning
Lærebok
-
Grindstad, Maren Klemetsen;
Lyngvær, Eirik;
Mogstad, Erik;
Spilde, Ingrid;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2022)
Refleks 7, Naturfag, Elevbok, Smartbok. Naturfag for barnesteget.
Gyldendal Undervisning
Gyldendal Undervisning
Lærebok
-
Grindstad, Maren Klemetsen;
Lyngvær, Eirik;
Mogstad, Erik;
Spilde, Ingrid;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2022)
Refleks 7, Naturfag, Elevbok, Smartbok. Naturfag for barnetrinnet.
Gyldendal Undervisning
Gyldendal Undervisning
Lærebok
-
Lyngvær, Eirik;
Mogstad, Erik;
Ramton, Aase Marit T. Sørum;
Spilde, Ingrid;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2022)
Refleks 7, Naturfag, Lærerens bok.
Gyldendal Undervisning
Gyldendal Undervisning
Lærebok
-
Grindstad, Maren Klemetsen;
Lyngvær, Eirik;
Spilde, Ingrid;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2021)
Refleks 6, Naturfag, Elevbok. Naturfag for barnesteget.
Gyldendal Undervisning
Gyldendal Undervisning
Lærebok
-
Grindstad, Maren Klemetsen;
Spilde, Ingrid;
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Lyngvær, Eirik.
(2021)
Refleks 6, Naturfag, Elevbok. Naturfag for barnetrinnet.
Gyldendal Undervisning
Gyldendal Undervisning
Lærebok
-
Grindstad, Maren Klemetsen;
Lyngvær, Eirik;
Spilde, Ingrid;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2021)
Refleks 6, Naturfag, Elevbok, Smartbok. Naturfag for barnesteget.
Gyldendal Undervisning
Gyldendal Undervisning
Lærebok
-
Lyngvær, Eirik;
Spilde, Ingrid;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2021)
Refleks 6, Naturfag, Lærerens bok.
Gyldendal Undervisning
Gyldendal Undervisning
Lærebok
-
Grindstad, Maren Klemetsen;
Lyngvær, Eirik;
Spilde, Ingrid;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2021)
Refleks 6, Naturfag, Elevbok, Smartbok. Naturfag for barnetrinnet.
Gyldendal Undervisning
Gyldendal Undervisning
Lærebok
-
Grindeland, John Magne;
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Tandberg, Cato.
(2020)
Biologi for lærere. Naturfag i grunnskolelærerutdanninga.
Gyldendal Akademisk
Gyldendal Akademisk
Lærebok
-
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Tandberg, Cato;
Grindeland, John Magne.
(2020)
Biologididaktikk for lærere.
Gyldendal Akademisk
Gyldendal Akademisk
Lærebok
-
Grindstad, Maren Klemetsen;
Lyngvær, Eirik;
Spilde, Ingrid;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2020)
Refleks 5, Elevbok, Naturfag for barnetrinnet.
Gyldendal Undervisning
Gyldendal Undervisning
Lærebok
-
Grindstad, Maren Klemetsen;
Lyngvær, Eirik;
Spilde, Ingrid;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2020)
Refleks 5, Elevbok, Naturfag for barnetrinnet, Smartbok.
Gyldendal Undervisning
Gyldendal Undervisning
Lærebok
-
Grindstad, Maren Klemetsen;
Lyngvær, Eirik;
Spilde, Ingrid;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2020)
Refleks 5, Lærerens bok, Naturfag for barnetrinnet.
Gyldendal Undervisning
Gyldendal Undervisning
Lærebok
-
Grindstad, Maren Klemetsen;
Lyngvær, Eirik;
Spilde, Ingrid;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2020)
Refleks 5, Elevbok, Naturfag for barnesteget.
Gyldendal Undervisning
Gyldendal Undervisning
Lærebok
-
Grindstad, Maren Klemetsen;
Lyngvær, Eirik;
Spilde, Ingrid;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2020)
Refleks 5, Elevbok, Naturfag for barnesteget, Smartbok.
Gyldendal Undervisning
Gyldendal Undervisning
Lærebok
-
Grindeland, John Magne;
Lyngved, Ragnhild;
Tandberg, Cato.
(2012)
Biologi for lærere: Naturfag i grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn.
Gyldendal Akademisk
Gyldendal Akademisk
Lærebok
Del av bok/rapport
-
Febri, Maria Immaculata Maya;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2019)
Pre-Service Teachers’ Challenges and Affordances in Implementing Inquiry-Based Science Teaching at Lower Primary.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Acher, Andrés;
Sillasen, Martin Krabbe;
Febri, Maria Immaculata Maya;
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Karlström, Matti;
Hamzaand, Karim.
(2018)
Teaching Practices in Preservice Science Teacher Education.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sikko, Svein Arne;
Gjøvik, Øistein;
Cyvin, Jardar;
Febri, Maria Immaculata Maya;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2017)
‘Walking a graph’ – primary school students’ experimental session on functions and graphs.
European Society for Research in Mathematics Education
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Febri, Maria Immaculata Maya;
Sikko, Svein Arne.
(2016)
Brine.
Faglig kapittel
-
Febri, Maria Immaculata Maya;
Sikko, Svein Arne;
Dahl, Heidi;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2016)
Enhancing Teachers’ Professional Knowledge in Connecting the World of Work to Inquiry Based Science Teaching: Case of Norway.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Febri, Maria Immaculata Maya;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2016)
Implementing IBL and WoW in primary science in Norway.
ESERA
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Munkebye, Eli;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2013)
Animal footprint.
Faglig kapittel
-
Ariza, Marta R.;
Aguirre, Daniel;
Quesada, Antonio;
Abril, Ana M.;
Javier, F.;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2013)
Keep it cold!.
Faglig kapittel
-
Lyngved, Ragnhild;
Pepin, Birgit;
Sikko, Svein Arne.
(2012)
Working with teachers on inquiry based learning (IBL) and mathematics and science tasks.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hvoslef-Eide, Anne Kathrine;
Olsen, Odd Arild Sollien;
Lyngved, Ragnhild;
Munster, Cristel;
Heyerdahl, Petter Hieronymus.
(2005)
Bioreactor design for propagation of somatic embryos.
Springer
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Bjarke Tønder, Ingrid;
Efteland, Malin Evita;
Bichao, Helena;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2022)
Debatt som metode for å utvikle elevers kritiske tenkning i naturfag.
NTNU
Mastergradsoppgave
-
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Sikko, Svein Arne;
Febri, Maria Immaculata Maya;
Dahl, Heidi.
(2016)
Deliverable 9.2: Promotion of European Networks.
mascil project
Rapport
-
Pepin, Birgit;
Sikko, Svein Arne;
Cyvin, Jardar Karel;
Febri, Maria Immaculata Maya;
Gjøvik, Øistein;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2016)
Deliverable 5.2: Cross comparative analysis of case studies.
FaSMEd project
Rapport
-
Febri, Maria Immaculata Maya;
Sikko, Svein Arne;
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Dahl, Heidi.
(2016)
Deliverable 9.1: Collection of "problems of the month".
mascil project
Rapport
-
Sikko, Svein Arne;
Cyvin, Jardar Karel;
Febri, Maria Immaculata Maya;
Gjøvik, Øistein;
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Pepin, Birgit.
(2016)
Deliverable 5.3: Cross comparative analysis of
country studies.
FaSMEd project
Rapport
-
Lyngved, Ragnhild.
(2008)
Somatic embryogenesis in Cyclamen persicum. Biological investigations and educational aspects of cloning.
NTNU, Institutt for biologi
Doktorgradsavhandling
-
Iversen, Tor-Henning;
Beisvåg, Tor;
Hanssen, Guri Fyhn;
Holt, Randi Utne;
Lyngved, Ragnhild;
Mæhre, Kirsten.
(1997)
Jordbærprosjekt 98 - Årsrapport 1997.
Plantebiosenteret, Institutt for biologi
Rapport
PRODUKT
-
Sikko, Svein Arne;
Cyvin, Jardar Karel;
Gjøvik, Øistein;
Febri, Maria Immaculata Maya;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2016)
FaSMEed toolkit.
Digitale læremidler
-
Strømme, Alex;
Jorde, Doris;
Lyngved, Ragnhild;
Sørborg, Øystein;
Erlien, Wenche.
(2004)
Kloning.
Programvare
INFORMASJONSMATR
-
Lund, Anne Carine Bonnevie;
Cyvin, Jardar;
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Febri, Maria Immaculata Maya.
(2019)
Intercultural science learning outside of school.
Briefs
Undervisning
Emner
Formidling
2024
-
Vitenskapelig foredragFredagsvik, Maren Skjelstad; Staberg, Ragnhild Lyngved; Pettersen, Anne Rakstad; Febri, Maria Immaculata Maya; Kamphorst, Floor; Sanne, Vibeke Gilje. (2024) Natur og miljø under press – tverrfaglig utforskning av bærekraftutfordringer i lokalsamfunnet. Nasjonalt forskernettverk for bærekraft og utdanning(NABU) Nasjonalt forskernettverk for bærekraft og utdanning (NABU) konferansen 2024 , Bergen 2024-10-30 - 2024-10-31
-
Vitenskapelig foredragMunkebye, Eli; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2024) YNGRE ELEVERS POTENSIALE TIL Å UTVIKLE FORSTÅELSE GJENNOM DYBDELÆRING. University of Iceland NFSUN (Nordisk forskningssymposium om undervisning i naturfag) 2024: Revisioning STEAM education in times of Climate Change , Reykjavik 2024-06-05 - 2024-06-07
-
PosterFredagsvik, Maren Skjelstad; Staberg, Ragnhild Lyngved; Cyvin, Jardar Karel; Ervik, Hilde . (2024) THE TRANSFERABILITY AND ADAPTIVITY OF AN ONLINE EXCHANGE LESSON IN SCIENCE EDUCATION. ICSE ACADEMY: EUROPEAN COOPERATION AND MOBILITY IN THE PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF STEM TEACHERS. University Claude Bernard Lyon 1 ERIDOB 2024 - 14th Conference of European Researchers in Didactics of Biology -“Biology education to bridge the gap between science and society“ , Lyon 2024-07-01 - 2024-07-05
-
IntervjuHov, Asbjørn Magnar; Scheie, Eldri; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2024) Naturfagpodden (i regi av Naturfagsenteret): Bonusepisode 3: Forskningsnytt fra Hell-konferansen. Bærekraft og CriThiSE-prosjektet. https://podcasters.spotify.com/pod/show/naturfagsenteret-ui https://podcasters.spotify.com/pod/show/naturfagsenteret-ui [Internett] 2024-04-29
-
Vitenskapelig foredragFredagsvik, Maren Skjelstad; Lønnum, Marthe; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2024) Symposiumtittel: THE ROLE OF BIOLOGY EDUCATION IN PREPARING FOR A WARMING WORLD Tittel på presentasjon: A case study of Norwegian primary school students’ decision-making related to a local and authentic sustainability dilemma. University Claude Bernard Lyon 1 ERIDOB 2024 - 14th Conference of European Researchers in Didactics of Biology -“Biology education to bridge the gap between science and society“ , Lyon 2024-07-01 - 2024-07-05
-
IntervjuHov, Asbjørn Magnar; Scheie, Eldri; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2024) Naturfagpodden (i regi av Naturfagsenteret), episode 21: Et dypdykk i kritisk tenkning (42:37). https://podcasters.spotify.com/pod/show/naturfagsenteret-ui https://podcasters.spotify.com/pod/show/naturfagsenteret-ui [Internett] 2024-04-08
-
Vitenskapelig foredragLønnum, Marthe; Fredagsvik, Maren Skjelstad; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2024) Et lokalt bærekraftsdilemma som utgangspunkt for skriving av nyhetsartikler på 7. trinn. Nasjonalt lesesenter og Skrivesenteret Skriv!Les!2024 – Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving, og literacy , Stavanger 2024-05-06 - 2024-05-08
2023
-
Vitenskapelig foredragStaberg, Ragnhild Lyngved; Munkebye, Eli; Eldri, Scheie; Teresa, Berglund; Fredagsvik, Maren Skjelstad; niklas, gericke. (2023) Primary school teachers’ view of critical thinking in general and in their teaching practices. Nevşehir Hacı Bektaş Veli University ESERA conference 2023 , Cappadocia 2023-08-28 - 2023-09-01
-
Vitenskapelig foredragTeresa, Berglund; Staberg, Ragnhild Lyngved; Fredagsvik, Maren Skjelstad; Scheie, Eldri; Munkebye, Eli; Gericke, Niklas. (2023) Primary school teachers’ views and teaching of critical thinking - Implications for sustainability education. EERA (European Educational Research Association) ECER (European Conference on Educational Research) 2023 , Glasgow 2023-08-22 - 2023-08-25
-
Vitenskapelig foredragStaberg, Ragnhild Lyngved; Munkebye, Eli; Scheie, Eldri. (2023) Critical thinking in science education. Hacettepe Univ, Gazi Univ, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Univ ESERA 2023, THE 15TH CONFERENCE OF THE EUROPEAN SCIENCE EDUCATION RESEARCH ASSOCIATION (ESERA) , Cappadocia 2023-08-28 - 2023-09-01
-
Vitenskapelig foredragFebri, Maria Immaculata Maya; Rikheim, Øistein Villa; Thu, Hanne Valde; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2023) Symposium: Drawing rich pictures of open schooling and its implications for sustainability and science education. Our contribution: OPEN SCHOOLING FOR SCIENCE AND SUSTAINABILITY EDUCATION - CASE STUDIES FROM NORWAY . Hacettepe Univ, Gazi Univ, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Univ ESERA 2023, THE 15TH CONFERENCE OF THE EUROPEAN SCIENCE EDUCATION RESEARCH ASSOCIATION (ESERA) , Cappadocia 2023-08-28 - 2023-09-01
-
Vitenskapelig foredragStaberg, Ragnhild Lyngved. (2023) Hvordan fremme kritisk tenkning og tverrfaglighet i utdanning for bærekraftig utvikling? . NTNU NABU (Nasjonalt forskernettverk for bærekraft og utdanning)-konferansen 2023 , Trondheim 2023-10-19 - 2023-10-20
-
Vitenskapelig foredragThu, Hanne Valde; Staberg, Ragnhild Lyngved; Febri, Maria Immaculata Maya; Grindeland, John Magne; Malmo, Jan Tore. (2023) Context-based teaching for students’ sustainability consciousness . Utrecht University, Naturalis, the ICSE Consortium, MOST Educating the educators IV, International conference, STEM & OPEN SCHOOLING FOR SUSTAINABLE EDUCATION , Leiden 2023-05-11 - 2023-05-12
-
Vitenskapelig foredragStaberg, Ragnhild Lyngved; Scheie, Eldri; Gericke, Niklas Markus. (2023) How do the CriThiSE PD-model support teachers in implementing critical thinking in sustainability education at upper primary school?. Utrecht University, Naturalis, the ICSE Consortium, MOST Educating the educators IV, International conference, STEM & OPEN SCHOOLING FOR SUSTAINABLE EDUCATION , Leiden 2023-05-11 - 2023-05-12
-
Faglig foredragEikeseth, Unni; Lysne, Dag Atle; Staberg, Ragnhild Lyngved; Unander, Trine E.; Sanne, Vibeke Gilje. (2023) Skulehage, frå pynt til undervisningsressurs. NTNU NABU-konferansen 2023 , Trondheim 2023-10-19 - 2023-10-20
2022
-
Faglig foredragErvik, Hilde; Andersson, Ellen Marie; Staberg, Ragnhild Lyngved; Lykknes, Annette; Cyvin, Jardar. (2022) Hvordan fremme bærekraftbevissthet hos elevene? . Skolelaboratoriet NTNU Realfagskonferansen NTNU , Realfagsbygget, NTNU 2022-05-05 - 2022-05-05
-
Vitenskapelig foredragStaberg, Ragnhild Lyngved; Cyvin, Jardar; Lykknes, Annette; Ervik, Hilde; Andersson, Ellen Marie; Munkebye, Eli. (2022) Bærekraft i realfag ved NTNUs lærerutdanning - eksempler på hvordan FoU-prosjekter og internasjonalt samarbeid har bidratt til utvikling av utdanningen. Universitets- og høgskolerådet, UHR UHR Lærerutdanningskonferansen 2022 , Oslo 2022-04-27 - 2022-04-27
-
Vitenskapelig foredragStaberg, Ragnhild Lyngved; Lønnum, Marthe; Fredagsvik, Maren Skjelstad; Berglund, Teresa; Munkebye, Eli; Scheie, Eldri. (2022) Biology and science teachers view on critical thinking in sustainability education – The need for a multidisciplinary approach for action competence. University of Cyprus 13th Conference of European Researchers in Didactics of Biology , Nicosia, Cyprus 2022-08-29 - 2022-09-02
-
Vitenskapelig foredragStaberg, Ragnhild Lyngved; Munkebye, Eli; Fredagsvik, Maren Skjelstad; Berglund, Teresa; Scheie, Eldri; Daus, Stephan. (2022) Læreres oppfatning av kritisk tenkning. Skrivesenteret og NTNU Skriv! Les! 2022. Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving, og literacy , Trondheim 2022-05-09 - 2022-05-11
-
Vitenskapelig foredragStaberg, Ragnhild Lyngved; Lykknes, Annette; Berglund, Teresa; Munkebye, Eli; Scheie, Eldri; Fredagsvik, Maren Skjelstad. (2022) Biology and science teachers view on critical thinking in sustainability education – The need for a multidisciplinary approach for action competence. University of Cyprus ERIDOB conference 2022 , Nicosia 2022-08-29 - 2022-09-02
2021
-
PosterStaberg, Ragnhild Lyngved; Lykknes, Annette; Ervik, Hilde; Cyvin, Jardar; Andersson, Ellen Marie. (2021) Developing an SSI lesson - focus on didactic aspects. ENSITE - multiplier event 2021-05-20 -
-
Vitenskapelig foredragStaberg, Ragnhild Lyngved; Munkebye, Eli; Daus, Stephan; Febri, Maria Immaculata Maya; Gericke, Niklas. (2021) Primary Teachers' Perception of Critical Thinking. University of Minho European Science Education Research Association (ESERA) 2021 , Braga 2021-08-30 - 2021-09-03
-
Vitenskapelig foredragMehli, Lisbeth; Jakobsen, Anita Nordeng; Persson, Rolf Jonas; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2021) Viktigheten av studentaktiv og praksisnær læring for utformingen av en matteknolog. Universitets- og høgskolerådet, UHR, NTNU og UiA MNT-konferansen 2021 , Digitalt, Zoom 2021-03-15 - 2021-03-16
-
Faglig foredragStaberg, Ragnhild Lyngved. (2021) Prosjekter om Utdanning for bærekraftig utvikling. CriThiSE, ENSITE, MOST. Institutt for lærerutdanning, Styret Styremøte ved Institutt for lærerutdanning , Digitalt, Zoom 2021-04-08 - 2021-04-08
-
PosterStaberg, Ragnhild Lyngved; Andersson, Ellen Marie; Cyvin, Jardar; Ervik, Hilde; Lykknes, Annette. (2021) IO9 Developing an SSI lesson - focus on didactic aspects. University of Nicosia International ENSITE multiplier event (online) , Nicosia (Zoom) 2021-11-30 - 2021-11-30
-
Vitenskapelig foredragStaberg, Ragnhild Lyngved. (2021) Fra utforskende samtale lokalt til kritisk tenkning nasjonalt – En historie fra forskningsgruppa Naturfaglig literacy i skole og lærerutdanning. Styringsgruppa i literacymiljøet ved ILU, NTNU Minikonferanse i literacymiljøet ved ILU, NTNU , Trondheim 2021-09-21 - 2021-09-21
-
Vitenskapelig foredragStaberg, Ragnhild Lyngved; Munkebye, Eli. (2021) Å kvalifisere elevers erfaringer – en case-studie fra 1.trinn. VIA University College NFSUN – The Nordic Research Symposium on Science Education , Århus (Zoom) 2021-06-01 - 2021-06-02
2020
-
Faglig foredragStaberg, Ragnhild Lyngved. (2020) CriThiSE - Critical Thinking in Sustainability Education. Nasjonalt nettverk for naturfagutdanning (NNN) Hell-seminaret 2020 (Digitalt NNN-seminar) , Digitalt, Zoom 2020-11-11 - 2020-11-12
2019
-
Vitenskapelig foredragStaberg, Ragnhild Lyngved; Ratdal, Rune. (2019) Multipliers’ and school leaders’ experience from a teacher professional development programme: a qualitative study of implementation of inquiry-based learning . European Science Education Research Association ESERA 2019 , Bologna 2019-08-26 - 2019-08-30
-
Vitenskapelig foredragFebri, Maria Immaculata Maya; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2019) Pre-Service Teachers’ Challenges and Affordances in Implementing Inquiry-Based Science Teaching at Lower Primary. NEW PERSPECTIVES IN SCIENCE EDUCATION NPSE 2019 , Firenze 2019-03-21 - 2019-03-22
-
Vitenskapelig foredragCyvin, Jardar; Febri, Maria Immaculata Maya; Staberg, Ragnhild Lyngved; Lund, Anne Carine Bonnevie. (2019) Outdoor science learning in a multicultural classroom: Students’ perspectives . International Centre for STEM Education Educating the Educators III , Freiburg 2019-10-07 - 2019-10-08
-
Vitenskapelig foredragLund, Anne Carine Bonnevie; Cyvin, Jardar; Staberg, Ragnhild Lyngved; Febri, Maria Immaculata Maya; Evagorou, Maria; Ariza, Marta R.. (2019) Exploring Pre-Service Teachers Views And Experiences About International Learning In Science During An International Summer School. European Science Education Research Association ESERA 2019 , Bologna 2019-08-26 - 2019-08-30
-
Vitenskapelig foredragFebri, Maria Immaculata Maya; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2019) Inquiry Based Science Education and Teacher Professional Development. Bahir Dar University International Conference on Science and Mathematics Education: Making Science and Mathematics Teaching and Learning Impactful , Bahir Dar 2019-10-23 - 2019-10-24
-
Vitenskapelig foredragFebri, Maria Immaculata Maya; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2019) How do the 5E-model and the Nysgjerrigper method support or not support the implementation of inquiry-based learning at lower primary?. ICSE, International Center for STEM Education Educating the Educators III , Pädagogische Hochschule Freiburg 2019-10-07 - 2019-10-08
2018
-
Vitenskapelig foredragCyvin, Jardar; Febri, Maria Immaculata Maya; Lund, Anne Carine Bonnevie; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2018) Interkulturalitet og inkluderende praksis i naturfag i lærerutdanning (IncluSMe-prosjektet). Naturfagsenteret og NNN Hell-seminaret , Hell 2018-11-14 - 2018-11-16
-
PosterFebri, Maria Immaculata Maya; Cyvin, Jardar; Lund, Anne Carine Bonnevie; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2018) Intellectual Output 11:Intercultural science learning outside of school. Constantine the Philosopher University International Conference of Interdisciplinary STEM Studies , Nitra 2018-08-28 - 2018-08-28
-
Vitenskapelig foredragStaberg, Ragnhild Lyngved; Febri, Maria Immaculata Maya; Sikko, Svein Arne; Andras, Szilard; Zsombori, Gabriella. (2018) Bridging the gap between research and practice in teacher professional development (TPD): Teachers as facilitators of inquiry based learning TPD in Norway and Romania. Malmö University The XVIII Symposium of the International Organization for Science and Technology Education (IOSTE) , Malmö 2018-08-13 - 2018-08-17
2017
-
Vitenskapelig foredragSikko, Svein Arne; Gjøvik, Øistein; Cyvin, Jardar; Febri, Maria Immaculata Maya; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2017) ‘Walking a graph’ – primary school students’ experimental session on functions and graphs. European Society for Research in Mathematics Education The Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education , Dublin 2017-02-01 - 2017-02-05
-
Vitenskapelig foredragFebri, Maria Immaculata Maya; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2017) Teaching Practices Promoting Enactment of Inquiry in Early Primary Schools. Dublin City University and the University of Limerick European Science Education Research Association (ESERA) 2017 , Dublin 2017-08-21 - 2017-08-25
-
Vitenskapelig foredragEngeln, Katrin; Staberg, Ragnhild Lyngved; Febri, Maria Immaculata Maya. (2017) Continued Professional Development: The Impact of Teaching Material across Europe. Dublin City University and the University of Limerick European Science Education Research Association (ESERA) 2017 , Dublin 2017-08-21 - 2017-08-25
-
Vitenskapelig foredragStaberg, Ragnhild Lyngved; Febri, Maria Immaculata Maya; Cyvin, Jardar; Sikko, Svein Arne; Gjøvik, Øistein; Pepin, Birgit. (2017) Connecting orchestration and formative assessment in the technology rich science classroom. NTNU Nordic Research Symposium on Science Education 2017 , Trondheim 2017-06-07 - 2017-06-09
-
PosterCyvin, Jardar; Febri, Maria Immaculata Maya; Gjøvik, Øistein; Sikko, Svein Arne; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2017) Det digitale-analoge aspektet ved verktøy for formativ vurdering. NTNU SU-fakultetets forskningskonferanse (NTNU) , Trondheim 2017-03-16 - 2017-03-16
-
Faglig foredragSikko, Svein Arne; Staberg, Ragnhild Lyngved; Cyvin, Jardar; Febri, Maria Immaculata Maya; Dahl, Heidi. (2017) IBL og WoW i profesjonsutvikling for lærere innen realfag gjennom kaskademodell og leksjonsstudier. Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap NTNU Forskning for et bedre samfunn. SU-fakultetets oppstartskonferanse , Trondheim 2017-03-16 - 2017-03-16
2016
-
Vitenskapelig foredragStaberg, Ragnhild Lyngved; Febri, Maria Immaculata Maya; Sikko, Svein Arne; Dahl, Heidi. (2016) Impact of Multiplier Concept on Teachers’ Professional Knowledge. Mascil and DZLM Educating the educators II - international approaches to scaling-up professional development in maths and science education , Freiburg 2016-11-07 - 2016-11-08
-
Vitenskapelig foredragStaberg, Ragnhild Lyngved. (2016) The multiplier concept. Research-practice interactive session. Mascil og DZLM Educating the educators II - international approaches to scaling-up professional development in maths and science education , Freiburg 2016-11-07 - 2016-11-08
-
Faglig foredragStaberg, Ragnhild Lyngved. (2016) Mascil mathematics and science for life. Foreldreutvalget for grunnopplæringen Fagdager for FUG , Flatåsen skole 2016-10-19 - 2016-10-19
-
Vitenskapelig foredragCyvin, Jardar; Gjøvik, Øistein; Febri, Maria Immaculata Maya; Sikko, Svein Arne; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2016) Innovative ICT-based teaching materials in mathematics and science. mascil & DZM EDUCATING THE EDUCATORS 2nd conference on international approaches to scaling-up professional development in maths and science education , Freiburg 2016-11-07 -
-
PosterPepin, Birgit; Staberg, Ragnhild Lyngved; Febri, Maria Immaculata Maya; Cyvin, Jardar; Gjøvik, Øistein; Sikko, Svein Arne. (2016) The digital-analog spectrum of tools for formative assessment. Department of Education, Maynooth University FaSMEd Project Final Meeting and Conference , Maynooth 2016-11-01 - 2016-11-02
-
Vitenskapelig foredragStaberg, Ragnhild Lyngved; Sikko, Svein Arne; Dahl, Heidi; Febri, Maria Immaculata Maya. (2016) Combining Inquiry Based Learning and World of Work: Preliminary Study of Teachers’ Professional Development . NTNU Den 14. nordiske lærerutdanningskonferansen , Trondheim 2016-05-10 - 2016-05-13
-
Faglig foredragGjøvik, Øistein; Sikko, Svein Arne; Staberg, Ragnhild Lyngved; Cyvin, Jardar; Febri, Maria Immaculata Maya. (2016) FasMED Symposium. NTNU Den 14. nordisk lærerutdanningskonferansen , Trondheim 2016-05-10 - 2016-05-13
-
Vitenskapelig foredragFebri, Maria Immaculata Maya; Sikko, Svein Arne; Dahl, Heidi; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2016) Enhancing Teachers’ Professional Knowledge in Connecting the World of Work to Inquiry Based Science Teaching: Case of Norway. 5th International Conference New Perspectives in Science Education , Florence 2016-03-17 - 2016-03-18
2015
-
IntervjuSikko, Svein Arne; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2015) Ny matematikk. Undervisning uten fasitsvar. Uke-Adressa Uke-Adressa [Avis] 2015-12-05
-
Faglig foredragmunkebye, eli; Staberg, Ragnhild Lyngved; Cyvin, Jardar. (2015) Arealbruk og arealkonflikter i Stjørdal.(Faglig ekskursjon og workshop). Naturfagsenteret Hellseminaret (for lærerutdannere i naturfag i Norge) , Hell 2015-11-11 - 2015-11-13
-
Vitenskapelig foredragFebri, Maria Immaculata Maya; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2015) Implementing IBL and WoW in primary science in Norway. ESERA ESERA2015: 11th conference of European Science Education Research Association (ESERA) , University of Helsinki 2015-08-31 - 2015-09-04
2014
-
Vitenskapelig foredragPepin, Birgit; Sikko, Svein Arne; Staberg, Ragnhild Lyngved; Febri, Maria Immaculata Maya; Dahl, Heidi. (2014) Mathematics and Science Teachers' Use of Resources: What counts as a resource?. mascil and DZLM Educating the Educators. Conference on international approaches to scaling-up profesional development in maths and science education , Essen 2014-12-15 - 2014-12-16
-
Vitenskapelig foredragFebri, Maria Immaculata Maya; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2014) Professional development of a teacher's practice - a case study within PRIMAS project. University of Helsinki Nordic Research Symposium on Science Education (NFSUN) 2014 , Helsinki 2014-06-04 - 2014-06-06
2013
-
Populærvitenskapelig foredragNyberg, Jørn; Staberg, Ragnhild Lyngved; Jorde, Doris; Marion, Peter van. (2013) Lærerutdanningene som partnere i EU-prosjekter. Naturfagsenteret Hellseminaret.Nasjonalt seminar for lærerutdanninger i naturfag , Hell 2013-11-13 - 2013-11-15
2011
-
Populærvitenskapelig foredragKarlsen, Hanne; Wahl, Erik; Lyngved, Ragnhild; Mehli, Lisbeth. (2011) Undervisningsmodul i etterforskning av matbåren sykdom. Nasjonalt folkehelseinstitutt Årskonferansen i mikrobiologi og immunologi 2011 , Oslo 2011-12-08 - 2011-12-09
-
Populærvitenskapelig foredragKarlsen, Hanne; Wahl, Erik; Lyngved, Ragnhild; Mehli, Lisbeth. (2011) Undervisningsmodul i etterforskning av matbårne utbrudd. Avdeling for teknologi HiST FoU-dag , Trondheim 2011-12-15 -
-
Vitenskapelig foredragPepin, Birgit; Lyngved, Ragnhild; Sikko, Svein Arne. (2011) Working with mathematics and science teachers on Inquiry Based Learning mathematics and science activities: the EU PRIMAS project. FoU i praksis 2011 , Trondheim 2011-04-26 - 2011-04-27
-
PosterDahl, Heidi; Lyngved, Ragnhild; Pepin, Birgit; Sikko, Svein Arne; Munkebye, Eli. (2011) Developing an IBL community: Professional development of mathematics and science teachers in Norway. Towards Europe 2020: Inquiring minds ‐ innovative pedagogies in mathematics and science education , Brüssel 2011-06-27 - 2011-06-27
2008
-
PosterLyngved, Ragnhild; Renaut, Jenny. (2008) Embryo-specific proteins in Cyclamen persicum analysed with 2-D DIGE. Proteomlux 2008, International conference on proteomics in plants, microorganisms and environment , Luxembourg 2008-10-22 - 2008-10-24
2002
-
Vitenskapelig foredragHvoslef-Eide, Anne Kathrine; Lyngved, Ragnhild; Olsen, Odd Arild Sollien; Heyerdahl, Petter Hieronymus. (2002) Bioreactor Design for Clonal Propagation of Somatic Embryos. First International Symposium on Liquid Systems for in vitro Mass Propagation of Plants , Agricultural University of Norway (NLH), Aas , Norway 2002-05-29 - 2002-06-02
-
PosterHvoslef-Eide, Anne Kathrine; Lyngved, Ragnhild. (2002) The effect of alternating day and night temperature in liquid cultures of Cyclamen persicum Mill. on cell proliferation and subsequent somatic embryo development. First International Symposium on Liquid Systems for in vitro Mass Propagation of Plants , Agricultural University of Norway (NLH), Aas , Norway 2002-05-29 - 2002-06-02