Hans Petteri Hansen
Om
(Hans) Petteri Hansen har en Ph.D. i pedagogikk og jobber som førsteamanuensis i pedagogikk ved NTNU. Hans forskningsfelt er komparativ utdanningspolitikk med vekt på nordiske land og spørsmål knyttet til kunnskaps- og tidssosiologi. Hans teoretiske interesser er knyttet til sosiologisk systemteori.
Etter disputasen i 2016 har Hansen jobbet som postdoktor ved Universitetet i Helsinki og som en forsker ved Tampere Institute for Advanced Studies. Han er medlem av den finske NERA-valgkomiteen og medlem av den norske redaksjonelle team av The Nordic Journal of Studies in Educational Policy.
Forskning
Mine forskningsinteresser inkluderer komparativ utdanning, sosiologisk systemteori, lærerutdanningshistorie og samfunnsfagdidaktikk. I mine siste studier har jeg fokusert spesielt på fremtidspolitikk i utdanning.
Publikasjoner
2024
-
Hansen, Hans Petteri;
Sivesind, Kirsten.
(2024)
Oversettelser av utdanningspolitikk i midlertidige nettverksorganisasjoner – et systemteoretisk perspektiv.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2023
-
Hansen, Hans Petteri;
Jóhannesson, Ingólfur Ásgeir.
(2023)
Contrasting Nordic education policymakers’ reflections on the future across time and space.
Scandinavian Journal of Educational Research
Vitenskapelig artikkel
-
Säntti, Janne;
Puustinen, Mikko;
Hansen, Hans Petteri.
(2023)
Unmentioned Challenges of Finnish Teacher Education: Decontextualisation, Scientification and the Rhetoric of the Research-Based Agenda.
Springer
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Hansen, Hans Petteri;
Jóhannesson, Ingólfur Ásgeir.
(2023)
Contrasting Nordic education policymakers’ reflections on the future across time and space.
Scandinavian Journal of Educational Research
Vitenskapelig artikkel
Del av bok/rapport
-
Hansen, Hans Petteri;
Sivesind, Kirsten.
(2024)
Oversettelser av utdanningspolitikk i midlertidige nettverksorganisasjoner – et systemteoretisk perspektiv.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Säntti, Janne;
Puustinen, Mikko;
Hansen, Hans Petteri.
(2023)
Unmentioned Challenges of Finnish Teacher Education: Decontextualisation, Scientification and the Rhetoric of the Research-Based Agenda.
Springer
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Undervisning
Emner
- PED6111 - Pedagogiske forskningsmetoder
- PED1007 - Utdanningshistorie og utdanningspolitikk
- PED1005 - Innføring i vitenskapsteori og forskningsmetode
- PED3611 - Utdanning - historie, politikk og styring
- PED1022 - Utdanning og velferdsstaten
Veiledning
Veileder på bachelor, master og phd-nivå områdene utdanningspolitikk, dokumentanalyse, komparativ forskning, lærebokforskning og sosiologisk systemteori
Formidling
2023
-
Vitenskapelig foredragHansen, Hans Petteri; Hammarstrøm, Eirik Ringen. (2023) Visitors from outer policy space – OECD´s country visits and policy reviews in 1980s Norway and Finland. European Conference on Educational Research 2023-08-22 - 2023-08-25