Alexander Gamst Page
Om
Alexander Gamst Page er førsteamanuensis i sosialt arbeid. Han har en tverrfaglig bakgrunn, og en flersidig forskerprofil. Han har forsket og publisert innen en rekke tema: kultur, migrasjon, integrering, inkludering, mangfold, språk, religion, etnoreligiøse minoriteter, autisme, diskriminering, rasisme, og islamofobi. Han er spesielt interessert i hvordan mennesker konstruerer forklaringsmodeller for å forstå verden rundt seg, og hvordan disse ofte har irrasjonelle elementer ved seg. Han er en kvalitativ forsker og er spesielt kvalifisert innen individuelle intervju og deltagende observasjon.
Bakgrunn:
Han har master i sosialantropologi hvor han fokuserte på rollen språkvalg spiller for hvordan man blir ansett i et flerspråklig samfunn i Kina.
Han tok doktorgrad i sosialt arbeid i 2011 innen området innvandring, integrering og mangfold. Denne hadde fokus på kinesiske internasjonale studenter, hvorfor de valgte å studere i Norge, hvilke vanskeligheter de møtte, og hvordan disse ble løst. De viktigste dataene kom fra et etnografisk feltarbeid blant en gruppe studenter som hadde konvertert til evangelsk kristendom.
Han har hatt postdoktorstilling på lærerutdanning hvor han fokuserte på lærerstudenters konstruksjon av profesjonell identitet. De sentrale funnene her var at relasjoner til barn var en sentral del av studentenes identitetskonstruksjon, at fronesis kan skapes gjennom hyppige kortere praksisopphold, og hvordan feiling var nødvendig for å skape mestringssituasjoner.
Han har vært forsker på PLURISPACE prosjektet, som så på hvordan integrering og inkludering blir forstått og jobbet med i fire europeiske land. Page hadde ansvaret for å samle og analysere de norske dataene. Disse var rike data med mange mulige implikasjoner. En fellesnevner er hvordan hudfarge ble brukt for å ekskludere norske muslimer fra å identifisere seg som "norsk".
Sammen med Sobh Chahboun på DMMH leder han prosjektet Delte horisonter, som er en utforskning av hvordan innvandrerfamilier fra muslimske land opplever samarbeidet med norsk offentlighet.
Publikasjoner
2024
-
Page, Alexander Gamst.
(2024)
«Det handler om relasjonen til barna»: Relasjonsbygging som sentral målsetting og undervurdert aktivitet.
Cappelen Damm Akademisk
Faglig kapittel
-
Järnerot, Anna Jenny Margaret;
Lund, Anne Carine Bonnevie;
Page, Alexander Gamst.
(2024)
PÅ VEI MOT LÆRERYRKET: Studentaktiv læring via transformative prosesser.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Page, Alexander Gamst;
Chahboun, Sobh.
(2024)
The presentation and self-presentation of mosques in Norwegian mediascapes: construction of ‘the good ones’.
Culture and Religion
Vitenskapelig artikkel
-
Page, Alexander Gamst;
Chahboun, Sobh.
(2024)
Perspective Chapter: Myths of the Child Welfare Services – An Online Bogeyman for Muslim Families.
IntechOpen
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Lindhardt, Celina;
Fredriksen, Katrine Lyngvær;
Page, Alexander Gamst;
Chahboun, Sobh.
(2024)
Autismespekterforstyrrelser: forståelser og konsekvenser for praksis.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2023
-
Lehn, Elisabeth Walsøe;
Chahboun, Sobh;
Page, Alexander Gamst.
(2023)
Purity or perversion? from taboo to fact: kindergarten teachers’ reflections on age-normal sexuality.
Frontiers in Psychology
Vitenskapelig artikkel
2022
-
Chahboun, Sobh;
Stenseng, Frode;
Page, Alexander Gamst.
(2022)
The changing faces of autism: The fluctuating international diagnostic criteria and the resulting inclusion and exclusion—A Norwegian perspective.
Frontiers in Psychiatry
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
2021
-
Page, Alexander.
(2021)
From Familial Pressure to Seeking One’s Fortune: Chinese International Students’ Search for Geographical and Social Mobility as a Response to Societal and Familial Pressures.
Springer
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Chahboun, Sobh;
Kvello, Øyvind;
Page, Alexander.
(2021)
Extending the field of extended language: A literature review on figurative language processing in neurodevelopmental disorders.
Frontiers in Communication
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
2020
-
Page, Alexander Gamst;
Lund, Anne Carine Bonnevie;
Løhre, Audhild.
(2020)
Introduksjon: Om ProfILU, antologien og nye utfordringer.
Cappelen Damm Akademisk
Innledning
-
Moen, Elin Tronsaune;
Page, Alexander Gamst.
(2020)
Kunnskapsformer og danningsidealer i lærerutdanningen.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Page, Alexander Gamst.
(2020)
Language Relations on Shamian: A Study of Sales Aggression Triggered by Language in a Trilingual Community
.
Asia Pacific Journal of Anthropology
Vitenskapelig artikkel
-
Page, Alexander Gamst;
Moen, Elin Tronsaune.
(2020)
En syklisk vei til profesjonell
kunnskap: Praksisperiodens
påvirkning på kunnskapsproduksjon
i lærerutdanning.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2019
-
Page, Alexander Gamst.
(2019)
Ethnic enclaves transcending space: Chinese international students’ social networks in a European University town.
Asian Ethnicity
Vitenskapelig artikkel
-
Page, Alexander Gamst.
(2019)
International studies as global capital: a case study in how Chinese students utilize their sojourns for achieving global mobility.
Asian Anthropology
Vitenskapelig artikkel
-
Page, Alexander Gamst;
Chahboun, Sobh.
(2019)
Emerging empowerment of international students: how international student literature has shifted to include the students’ voices.
Higher Education
Vitenskapelig artikkel
2017
-
Page, Alexander Gamst;
Chris, McManus;
González, Carmen P.;
Chahboun, Sobh.
(2017)
Is Beauty in the Hand of the Writer? Influences of Aesthetic Preferences through Script Directions, Cultural, and Neurological Factors: A Literature Review.
Frontiers in Psychology
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
2016
-
Page, Alexander Gamst;
Marko, Valenta.
(2016)
Moorings and Disembeddedness: The Search for Modern Subjectivity and the Need for Belonging among Chinese International Students in Norway.
Doktoravhandlinger ved NTNU
Doktorgradsavhandling
2011
-
Johansen, Stein Erik;
Page, Alexander Gamst.
(2011)
Language Relations in Guangzhou. The Intimate and Official Dimension of Linguistic Codes in Urban China.
NTNU
Mastergradsoppgave
Tidsskriftspublikasjoner
-
Page, Alexander Gamst;
Chahboun, Sobh.
(2024)
The presentation and self-presentation of mosques in Norwegian mediascapes: construction of ‘the good ones’.
Culture and Religion
Vitenskapelig artikkel
-
Lehn, Elisabeth Walsøe;
Chahboun, Sobh;
Page, Alexander Gamst.
(2023)
Purity or perversion? from taboo to fact: kindergarten teachers’ reflections on age-normal sexuality.
Frontiers in Psychology
Vitenskapelig artikkel
-
Chahboun, Sobh;
Stenseng, Frode;
Page, Alexander Gamst.
(2022)
The changing faces of autism: The fluctuating international diagnostic criteria and the resulting inclusion and exclusion—A Norwegian perspective.
Frontiers in Psychiatry
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
-
Chahboun, Sobh;
Kvello, Øyvind;
Page, Alexander.
(2021)
Extending the field of extended language: A literature review on figurative language processing in neurodevelopmental disorders.
Frontiers in Communication
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
-
Page, Alexander Gamst.
(2020)
Language Relations on Shamian: A Study of Sales Aggression Triggered by Language in a Trilingual Community
.
Asia Pacific Journal of Anthropology
Vitenskapelig artikkel
-
Page, Alexander Gamst.
(2019)
Ethnic enclaves transcending space: Chinese international students’ social networks in a European University town.
Asian Ethnicity
Vitenskapelig artikkel
-
Page, Alexander Gamst.
(2019)
International studies as global capital: a case study in how Chinese students utilize their sojourns for achieving global mobility.
Asian Anthropology
Vitenskapelig artikkel
-
Page, Alexander Gamst;
Chahboun, Sobh.
(2019)
Emerging empowerment of international students: how international student literature has shifted to include the students’ voices.
Higher Education
Vitenskapelig artikkel
-
Page, Alexander Gamst;
Chris, McManus;
González, Carmen P.;
Chahboun, Sobh.
(2017)
Is Beauty in the Hand of the Writer? Influences of Aesthetic Preferences through Script Directions, Cultural, and Neurological Factors: A Literature Review.
Frontiers in Psychology
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
Bøker
-
Järnerot, Anna Jenny Margaret;
Lund, Anne Carine Bonnevie;
Page, Alexander Gamst.
(2024)
PÅ VEI MOT LÆRERYRKET: Studentaktiv læring via transformative prosesser.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Del av bok/rapport
-
Page, Alexander Gamst.
(2024)
«Det handler om relasjonen til barna»: Relasjonsbygging som sentral målsetting og undervurdert aktivitet.
Cappelen Damm Akademisk
Faglig kapittel
-
Page, Alexander Gamst;
Chahboun, Sobh.
(2024)
Perspective Chapter: Myths of the Child Welfare Services – An Online Bogeyman for Muslim Families.
IntechOpen
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Lindhardt, Celina;
Fredriksen, Katrine Lyngvær;
Page, Alexander Gamst;
Chahboun, Sobh.
(2024)
Autismespekterforstyrrelser: forståelser og konsekvenser for praksis.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Page, Alexander.
(2021)
From Familial Pressure to Seeking One’s Fortune: Chinese International Students’ Search for Geographical and Social Mobility as a Response to Societal and Familial Pressures.
Springer
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Page, Alexander Gamst;
Lund, Anne Carine Bonnevie;
Løhre, Audhild.
(2020)
Introduksjon: Om ProfILU, antologien og nye utfordringer.
Cappelen Damm Akademisk
Innledning
-
Moen, Elin Tronsaune;
Page, Alexander Gamst.
(2020)
Kunnskapsformer og danningsidealer i lærerutdanningen.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Page, Alexander Gamst;
Moen, Elin Tronsaune.
(2020)
En syklisk vei til profesjonell
kunnskap: Praksisperiodens
påvirkning på kunnskapsproduksjon
i lærerutdanning.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Page, Alexander Gamst;
Marko, Valenta.
(2016)
Moorings and Disembeddedness: The Search for Modern Subjectivity and the Need for Belonging among Chinese International Students in Norway.
Doktoravhandlinger ved NTNU
Doktorgradsavhandling
-
Johansen, Stein Erik;
Page, Alexander Gamst.
(2011)
Language Relations in Guangzhou. The Intimate and Official Dimension of Linguistic Codes in Urban China.
NTNU
Mastergradsoppgave
Undervisning
Emner
Formidling
2016
-
IntervjuPage, Alexander Gamst. (2016) Kinesisk guts møter norsk hverdag. abcnyheter.no abcnyheter.no [Internett] 2016-08-08
-
IntervjuPage, Alexander Gamst. (2016) Kinesisk guts møter norsk hverdag. Gemini.no Gemini.no [Internett] 2016-08-08