Nicole Veelo
Om
Nicole Veelo er førsteamanuensis i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning. Hennes ansvarsområder er faget pedagogikk og elevkunnskap og veiledning av både norske og internasjonale masterstudenter. Veelo er særlig interessert i internasjonalisering av lærerutdanningen, skoleutvikling, læringsmiljø og læringsfelleskap. Hun har mangfoldig erfaring i bruk av IKT i undervisningen, blant annet har hun undervist i nettbasert etter- og videreutdanning, forsket på IKT og læring og organisert en internasjonal konferanse med temaet “Technology and Education”.
Veelo skrev om innovasjon i skolen i hennes PhD-avhandling med tittelen “Innovation in Upper Secondary Schools — An International Multiple-Case Study”. Studiet anvender både kvantitative og kvalitative metoder i analysen av skoler i Norge og Tyskland.
Veelo har allmennlærerutdanning, med fagspesifikk kompetanse i pedagogikk, teologi, matematikk og tysk, og har graden Magistra Artium, med hovedfag i tysk som fremmedspråk.
Hun har jobbet som grunnskolelærer i tre forskjellige europeiske land og har innsikt i flere internasjonale grunnskolesystemer og deres lærerutdanning.
Jeg er involvert i følgende prosjekter:
KiDiCoTi – Forskning – Institutt for lærerutdanning - NTNU
DigSkole – Forskning – Institutt for lærerutdanning - NTNU
No Teacher Educater Left Behind: Erasmus+ project card | Erasmus+ (europa.eu)
Nordpuls Higher education nettverk prosjektet: Digital Competence in Teacher Training in the Nordic Countries (DICOMTEN) DICOMTEN (google.com)
Publikasjoner
2023
-
Letnes, Mari-Ann;
Rasmussen, Ingvill;
Ní Bhroin, Niamh;
Stänicke, Line Indrevoll;
Veelo, Nicole Christine.
(2023)
Socio-digital divides in Norwegian education - How variation in parental mediation and pedagogical approaches influenced experiences of remote schooling during the Covid-19 pandemic.
Nordic Journal of Digital Literacy
Vitenskapelig artikkel
2021
-
Letnes, Mari-Ann;
Veelo, Nicole Christine;
Stänicke, Line Indrevoll;
Ní Bhroin, Niamh;
Rasmussen, Ingvill.
(2021)
Kids' Digital Lives During COVID-19 Times
Digital practices, safety and well-being of 6- to 12-year-olds – a qualitative study .
NTNU
Rapport
2020
-
Järnerot, Anna;
Veelo, Nicole Christine.
(2020)
"Kunskap i 3D" - techne, episteme och fronesis, presenterat som samspelande dimensioner.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Lund, Anne Carine Bonnevie;
Järnerot, Anna;
Veelo, Nicole Christine.
(2020)
Det første møtes sødme? Lærerstudenters første møte med praksisfeltet.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2016
-
Veelo, Nicole Christine.
(2016)
Innovation in Upper Secondary Schools
- An International Multiple-Case Study.
Doktoravhandlinger ved NTNU (208)
Doktorgradsavhandling
Tidsskriftspublikasjoner
-
Letnes, Mari-Ann;
Rasmussen, Ingvill;
Ní Bhroin, Niamh;
Stänicke, Line Indrevoll;
Veelo, Nicole Christine.
(2023)
Socio-digital divides in Norwegian education - How variation in parental mediation and pedagogical approaches influenced experiences of remote schooling during the Covid-19 pandemic.
Nordic Journal of Digital Literacy
Vitenskapelig artikkel
Del av bok/rapport
-
Järnerot, Anna;
Veelo, Nicole Christine.
(2020)
"Kunskap i 3D" - techne, episteme och fronesis, presenterat som samspelande dimensioner.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Lund, Anne Carine Bonnevie;
Järnerot, Anna;
Veelo, Nicole Christine.
(2020)
Det første møtes sødme? Lærerstudenters første møte med praksisfeltet.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Letnes, Mari-Ann;
Veelo, Nicole Christine;
Stänicke, Line Indrevoll;
Ní Bhroin, Niamh;
Rasmussen, Ingvill.
(2021)
Kids' Digital Lives During COVID-19 Times
Digital practices, safety and well-being of 6- to 12-year-olds – a qualitative study .
NTNU
Rapport
-
Veelo, Nicole Christine.
(2016)
Innovation in Upper Secondary Schools
- An International Multiple-Case Study.
Doktoravhandlinger ved NTNU (208)
Doktorgradsavhandling
Undervisning
Emner
Formidling
2023
-
Vitenskapelig foredragRønningen, Elisabeth; Engen, Dagrun Astrid Aarø; Hoveid, Marit Honerød; Hoveid, Halvor; Veelo, Nicole Christine; Tahirsylaj, Armend. (2023) Bildung and Curriculum – An Educational Research Perspective. EERA ECER Conference 2023 , Glasgow 2023-05-22 - 2023-08-25
-
Vitenskapelig foredragVeelo, Nicole Christine; Engen, Dagrun Astrid Aarø; Rønningen, Elisabeth; Tahirsylaj, Armend; Jensen, Magnus Rom; Solhaug, Solvor. (2023) Mapping Educational Research on Bildung - a Systematic Review. Oslo Met NERA Conference 2023 , Oslo 2023-03-15 - 2023-03-17
2022
-
Vitenskapelig foredragTahirsylaj, Armend; Rønningen, Elisabeth; Hoveid, Marit Honerød; Engen, Dagrun Astrid Aarø; Hoveid, Halvor; Veelo, Nicole Christine. (2022) Educational research on Bildung - Bildung in and Curriculum. Linnaeus University 9th Nordic Curriculum Theory Conference , Växjö 2022-10-20 -
-
Vitenskapelig foredragVeelo, Nicole Christine; Løhre, Audhild. (2022) Lærerstudenten i kontekst. University of Faroe Islands/ Fak for Pædagogik og Uddannelse 16. Nordiske Læreruddannelseskonference 2022 , Torshavn 2022-05-03 - 2022-05-05
2021
-
Faglig foredragLetnes, Mari-Ann; Veelo, Nicole Christine; Fjørtoft, Siw Olsen; Ní Bhroin, Niamh. (2021) Barns digitale liv under korona. NTNU Nasjonal konferanse om bruk av IKT i utdanning og læring (NKUL) , Trondheim/digitalt 2021-05-07 -
2019
-
Vitenskapelig foredragJärnerot, Anna; Veelo, Nicole Christine; Lund, Anne Carine Bonnevie. (2019) How Can Aristotle's Classification Of Knowledge Be Used To Analyze Teacher students' development of professional understanding/identity?. ECER 2019-09-03 - 2019-09-06
-
Vitenskapelig foredragLund, Anne Carine Bonnevie; Veelo, Nicole Christine; Järnerot, Anna; Etnan, Randi. (2019) From Pupil to Student Teacher- The First Meeting with School. EERA ECER 2019 , Hamburg 2019-09-03 - 2019-09-06
2018
-
Vitenskapelig foredragJohansen, Kristel Bye; Veelo, Nicole Christine. (2018) Framtidens student - Kunnskapen servert på sølvfat eller tilegnet ved rituelle knebøyinger . Åbo Akademi Den 15. Nordiske Lærerutbildningsskonferansen i Vasa , Vasa 2018-05-07 - 2018-05-09
2003
-
Vitenskapelig foredragVeelo, Nicole Christine. (2003) Conditions and Possibilities for Integration of ICT in Open Teaching in Secondary Schools - A Comparative Study in Preperation. ICT AND THE TEACHER OF THE FUTURE - International Federation for Information Processing Working Groups 3.1 and 3.3 Working Conference , University of Melbourne 2003-01-31 -