Nassira Essahli Vik
Om
Nassira Essahli Vik jobber som førsteamanuensis ved NTNU, institutt for pedagogikk og livslang læring. Hun har doktorgrad i pedagogikk med avhandlingen: «Språkkartlegging av flerspråklige barn i barnehagen. Et hinder eller til hjelp for sosial inkludering». Essahli Vik sine forskningsinteresser omfatter blant annet: språkkartlegging av flerspråklige barn i barnehagen, foreldresamarbeid, mangfold og inkluderings-/ekskluderingsmekanismer i samhandling i barnehage. Essahli Vik har tidligere undervist i ulike emner innen barnehagelærerutdanningen både på bachelor og master- nivå.
Hun er studieprogramleder i Erfaringsbasert master i Rådgivning for barn og ungdom. Hun har emneansvar i Sosialpedagogikk i en flerkulturell skole (PED6036). Hun har også erfaringer med veiledning av både bachelor og masterstudenter.
Publikasjoner
2022
-
Essahli Vik, Nassira.
(2022)
Familieformer og foreldresamarbeid i et mangfoldsperspektiv.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Bjerklund, Monica;
Vik, Nassira Essahli.
(2022)
Familiemangfold og profesjonsutøvelse i barnehagen.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Bjerklund, Monica;
Vik, Nassira Essahli;
Haugen, Gry Mette Dalseng.
(2022)
Introduksjon - familiemangfold.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2021
-
Vik, Nassira Essahli.
(2021)
Språkkartlegging og inkludering av flerspråklige barn i barnehagen.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Doktoravhandlinger ved NTNU
Doktorgradsavhandling
2020
-
Vik, Nassira Essahli.
(2020)
Samspill og dialog i språkkartlegging av flerspråklige barn.
Gyldendal Norsk Forlag A/S
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2019
-
Essahli Vik, Nassira.
(2019)
Den føyelige pedagogen – kartlegging som disiplinering av pedagogisk praksis.
Nordisk barnehageforskning
Vitenskapelig artikkel
2018
-
Vik, Nassira Essahli.
(2018)
Språkkartlegging av flerspråklige barn – ekskludering i praksis?.
Barn – forskning om barn og barndom i Norden
Vitenskapelig artikkel
2017
-
Vik, Nassira Essahli.
(2017)
Språkkartlegging av flerspråklige barn i barnehagen - fra kontrovers til kompromiss? :.
Nordisk barnehageforskning
Vitenskapelig artikkel
2013
-
Essahli Vik, Nassira.
(2013)
Språkkartlegging av flerspråklige barn - mål, middel, eller bare middels viktig?.
Barnehagefolk
Populærvitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Essahli Vik, Nassira.
(2019)
Den føyelige pedagogen – kartlegging som disiplinering av pedagogisk praksis.
Nordisk barnehageforskning
Vitenskapelig artikkel
-
Vik, Nassira Essahli.
(2018)
Språkkartlegging av flerspråklige barn – ekskludering i praksis?.
Barn – forskning om barn og barndom i Norden
Vitenskapelig artikkel
-
Vik, Nassira Essahli.
(2017)
Språkkartlegging av flerspråklige barn i barnehagen - fra kontrovers til kompromiss? :.
Nordisk barnehageforskning
Vitenskapelig artikkel
-
Essahli Vik, Nassira.
(2013)
Språkkartlegging av flerspråklige barn - mål, middel, eller bare middels viktig?.
Barnehagefolk
Populærvitenskapelig artikkel
Bøker
-
Bjerklund, Monica;
Vik, Nassira Essahli.
(2022)
Familiemangfold og profesjonsutøvelse i barnehagen.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Del av bok/rapport
-
Essahli Vik, Nassira.
(2022)
Familieformer og foreldresamarbeid i et mangfoldsperspektiv.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Bjerklund, Monica;
Vik, Nassira Essahli;
Haugen, Gry Mette Dalseng.
(2022)
Introduksjon - familiemangfold.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Vik, Nassira Essahli.
(2020)
Samspill og dialog i språkkartlegging av flerspråklige barn.
Gyldendal Norsk Forlag A/S
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Vik, Nassira Essahli.
(2021)
Språkkartlegging og inkludering av flerspråklige barn i barnehagen.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Doktoravhandlinger ved NTNU
Doktorgradsavhandling
Undervisning
Emner
- PED6011 - Counselling and Guidance for PPT
- PED6907 - Master Thesis in Counselling for Children and Adolescents
- PED6036 - Social Pedagogic
- PED6038 - Interdisciplinary Cooperation
- PED6039 - Career guidance
- PED6018 - Expert Assessment and Management
- PED6031 - Counseling in a Complex Society
Emne er en del av masterprogrammet MRÅDBU. Emne introduserer en helhetlig forståelse av sosialpedagogikk i en flerkulturell skole. Dette innebærer fordypning i teori og praksis knyttet til skolen som inkluderingsarena. Emnet vektlegger kritisk refleksjon til forholdet mellom samfunnets idealer for skolen, skolens mandat, sosiale relasjoner og pedagogiske praksiser. Emnet vil spesielt vektlegge utvikling av profesjonell kompetanse knyttet til antidiskriminerende og frigjøringspedagogikk i sosialpedagogisk arbeid.
Formidling
2022
-
Faglig foredragEssahli Vik, Nassira. (2022) Barnehagen og skole som arena for mangfold og inkludering. Statsforvalteren i Nordland Regional fagsamling inkluderende barnehage/skolemiljø , Bodø 2022-11-02 - 2022-11-02