Monika Merket
73598161
41433959
Schnitlergården, 2 etg, Kalvskinnet
Forskning
Overordnet er min forskningsinteresse hvordan politiske bestemmelser tar form og blir praktisert i praksis. Det betyr at i min forskning er jeg interessert i å undersøke politiske styringsdokumenter for lærerutdanning og skole, samtidig som jeg er interessert i hvordan makt og kontroll har betydning for hvordan politikk blir tolket og forstått i praksis.
Tematisk er min hovedinteresse veiledning av lærerstudenter i praksis. Dette omfatter da en interesse for veiledning av lærerstudenter i skolen, og rollene som praksislærer og oppfølgingslærer.
Et annet interessefelt som jeg har fattet interesse for er tidlig innsats og intensiv opplæring i grunnskolen.
Tidlig innsats - inkluderende fellesskap?
Dette forskningsprosjektet har som mål å bringe frem kunnskap om hvordan tidlig innsats, og spesifikt bestemmelsen om intensiv opplæring, praktiseres og fungerer i ulike kommuner og skoler.
Oppfølgingslæreren - rollen og utdanningen
Formålet med forskningsprosjektet er å bidra til mer innsikt i hvordan faglærere ved universitetet utvikler kompetanser og forståelser om rollen som oppfølgingslærer gjennom et kurstilbud.
Oppfølgingslærerrollen - samspill i, om og med praksis.
Det overordnede formålet med denne studien er å styrke samarbeidet mellom de to læringsarenaene som deler ansvaret i lærerutdanningen: universitetet og praksisskolene.
TRANSiT «Transition into teaching for inclusive and diverse learning»
TRANSIT er finansiert av EU-midler gjennom et ERASMUS+ prosjekt. Formålet med prosjektet er å identifisere styrker og utfordringer i hva lærerutdanninga gjør i studentenes overgang fra å være student til å bli lærer.
Publikasjoner
2024
-
Merket, Monika.
(2024)
En profesjonsnær lærerutdanning.
Utdanningsnytt.no
Kronikk
-
Merket, Monika.
(2024)
Veiledning i praksis. Handlinger som åpner for lærerstudentens selvstendighet.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2023
-
Merket, Monika.
(2023)
‘Pedagogic Schizoid Identity’: A Comparative Analysis of Policy in an Integrated Teacher Education Program in Norway and OECD Policy.
The Journal for Critical Education Policy Studies
Vitenskapelig artikkel
-
Merket, Monika.
(2023)
Kampen om kunnskap i lærerutdanning. En analyse av kunnskapsformer i de integrerte utdanningene i Norge.
Utbildning och Demokrati
Vitenskapelig artikkel
2022
-
Merket, Monika.
(2022)
Assessment Dialogues in Mentoring in Norwegian Teacher Education: Tensions between Different Forms of Knowledge.
Knowledge Cultures
Vitenskapelig artikkel
-
Merket, Monika.
(2022)
What Is Discussed in Mentoring Dialogues? An Analysis of How Relations of Control Influence the Content in Mentoring.
Australian Journal of Teacher Education
Vitenskapelig artikkel
-
Merket, Monika.
(2022)
Mentoring in a Norwegian Integrated Teacher Education Program:
An Analysis of Power and Control between Agents
.
NTNU open
Doktorgradsavhandling
-
Merket, Monika.
(2022)
An analysis of mentor and mentee roles in a pre-service teacher education program: a Norwegian perspective on the future mentor role.
Mentoring & Tutoring
Vitenskapelig artikkel
2020
-
Merket, Monika.
(2020)
Revitaliser kunnskapsbegrepet - en kunnskapsbasert læreplan er "nok".
Utdanningsnytt.no
Leserinnlegg
-
Merket, Monika;
Morud, Elin Bø.
(2020)
School Adoption 2.0.
A New Practice Model for Teacher Education at the Norwegian
University of Science and Technology .
Waxmann Verlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Merket, Monika.
(2024)
En profesjonsnær lærerutdanning.
Utdanningsnytt.no
Kronikk
-
Merket, Monika.
(2023)
‘Pedagogic Schizoid Identity’: A Comparative Analysis of Policy in an Integrated Teacher Education Program in Norway and OECD Policy.
The Journal for Critical Education Policy Studies
Vitenskapelig artikkel
-
Merket, Monika.
(2023)
Kampen om kunnskap i lærerutdanning. En analyse av kunnskapsformer i de integrerte utdanningene i Norge.
Utbildning och Demokrati
Vitenskapelig artikkel
-
Merket, Monika.
(2022)
Assessment Dialogues in Mentoring in Norwegian Teacher Education: Tensions between Different Forms of Knowledge.
Knowledge Cultures
Vitenskapelig artikkel
-
Merket, Monika.
(2022)
What Is Discussed in Mentoring Dialogues? An Analysis of How Relations of Control Influence the Content in Mentoring.
Australian Journal of Teacher Education
Vitenskapelig artikkel
-
Merket, Monika.
(2022)
An analysis of mentor and mentee roles in a pre-service teacher education program: a Norwegian perspective on the future mentor role.
Mentoring & Tutoring
Vitenskapelig artikkel
-
Merket, Monika.
(2020)
Revitaliser kunnskapsbegrepet - en kunnskapsbasert læreplan er "nok".
Utdanningsnytt.no
Leserinnlegg
Del av bok/rapport
-
Merket, Monika.
(2024)
Veiledning i praksis. Handlinger som åpner for lærerstudentens selvstendighet.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Merket, Monika;
Morud, Elin Bø.
(2020)
School Adoption 2.0.
A New Practice Model for Teacher Education at the Norwegian
University of Science and Technology .
Waxmann Verlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Merket, Monika.
(2022)
Mentoring in a Norwegian Integrated Teacher Education Program:
An Analysis of Power and Control between Agents
.
NTNU open
Doktorgradsavhandling
Undervisning
Emner
Formidling
2023
-
Vitenskapelig foredragMerket, Monika. (2023) The Battle of Knowledge in Teacher Education: An Analysis of Knowledge Discourses in the Integrated Teacher Education Programs in Norway. . EERA - European Educational Research Association ECER Conference 2023 , Glasgow 2023-08-22 - 2023-08-25
2021
-
Vitenskapelig foredragMerket, Monika. (2021) An Analysis of Mentor and Mentee Roles in Norwegian Teacher Education. Nordic Educational Research Association NERA-conference , Odense, Danmark 2021-11-03 - 2021-11-05
-
Vitenskapelig foredragMerket, Monika. (2021) An Analysis of Power and Control in the Evaluative Session in Practice: An Artificial Performance to Pass the Evaluation?. European Educational Research Association (EERA) ECER conference 2021 , Online 2021-09-06 - 2021-09-09
2020
-
Vitenskapelig foredragMerket, Monika. (2020) The Pedagogic Discourse relayed in Mentoring - A discourse Analysis of Mentoring Dialogues in a Norwegian Teacher Education . NAFOL (Nasjonal forskerskole for lærerutdanning) NAFOL/HVL/NorTED conference 2020 , Digitalt 2020-10-20 - 2020-10-22
-
Vitenskapelig foredragMerket, Monika. (2020) Knowledge and Money; equal concepts?. NERA (Nordic Educational Research Assosiation NERA-conference , Turku 2020-03-04 - 2020-03-06
2018
-
Vitenskapelig foredragMorud, Elin Bø; Merket, Monika. (2018) Hvordan utvikles studentenes praksis gjennom autentiske erfaringer? Analyse av en pilot i lektorutdanningen ved NTNU . DMMH og NTNU FoU i Praksis 2018 , Trondheim 2018-10-24 - 2018-10-25
-
Faglig foredragMorud, Elin Bø; Merket, Monika. (2018) Reflections on mentoring in SATE. SATE-prosjektet (School adoption in teacher education) Prosjektseminar for SATE, Flensburg , Flensburg 2018-11-15 - 2018-11-16
-
Faglig foredragMerket, Monika; Morud, Elin Bø; Ramberg, Per. (2018) Skoleovertakelse for alle? SATE: Et internasjonalt samarbeidsprosjekt. NTNU Lektorkonferansen 2018 , Trondheim 2018-10-18 - 2018-10-19
2017
-
Vitenskapelig foredragMorud, Elin Bø; Merket, Monika. (2017) Research - School adoption, NTNU . SATE-prosjektet (School adoption in teacher education) Prosjektseminar i Weingarten , Weingarten 2017-09-26 - 2017-09-27