Marthe Lønnum
Om
Førstelektor ved Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking (Skrivesenteret).
- Faglærer på studiet Lærerspesialist i norsk med vekt på lese- og skriveopplæring, 1.–10. trinn
- Deltar i forskningsprosjektet CriThiSE: Critical Thinking in Sustainability Education
- Sitter i oppgavegruppa som utvikler nye eksamensoppgaver i norsk for 10. trinn
- Jobber med desentralisert kompetanseutvikling (DEKOM)
Prosjekter jeg har jobbet med tidligere
- ungdomstrinn i utvikling
Faglige interesser
- Skriving som grunnleggende ferdighet
- Norskdidaktikk
- Kritisk literacy
- Formativ vurdering
- Helhetlige planleggingsprosesser
- Skolebasert kompetanseutvikling
Publikasjoner
2021
-
Kringstad, Trude;
Lønnum, Marthe.
(2021)
Hvilke forhold påvirker lærerspesialistens arbeid? En nærstudie av 25 logger skrevet av lærere på videreutdanning for lærerspesialister i norsk.
Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis
Vitenskapelig artikkel
2020
-
Lønnum, Marthe;
Mørk, Peter.
(2020)
ETOS-modellen for kildearbeid i samfunnsfag på ungdomstrinnet.
Acta Didactica Norden (ADNO)
Vitenskapelig artikkel
2017
-
Lønnum, Marthe.
(2017)
Med Styggen på ryggen i klasserommet: Litterær gruppesamtale som empatiøvelse. .
Norsklæreren
Populærvitenskapelig artikkel
-
Lønnum, Marthe;
Kvithyld, Trygve.
(2017)
Litterære samtaler som utøvelse av faglighet i norsk: en studie av 8. trinnselever som leser, skriver og samtaler om rap-låten "Styggen på ryggen.
NTNU Grafisk senter
Mastergradsoppgave
2014
-
Lorentzen, Vibeke;
Lønnum, Marthe.
(2014)
Linjerespons - veiledning før punktum er satt.
Fagbokforlaget
Faglig kapittel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Kringstad, Trude;
Lønnum, Marthe.
(2021)
Hvilke forhold påvirker lærerspesialistens arbeid? En nærstudie av 25 logger skrevet av lærere på videreutdanning for lærerspesialister i norsk.
Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis
Vitenskapelig artikkel
-
Lønnum, Marthe;
Mørk, Peter.
(2020)
ETOS-modellen for kildearbeid i samfunnsfag på ungdomstrinnet.
Acta Didactica Norden (ADNO)
Vitenskapelig artikkel
-
Lønnum, Marthe.
(2017)
Med Styggen på ryggen i klasserommet: Litterær gruppesamtale som empatiøvelse. .
Norsklæreren
Populærvitenskapelig artikkel
Del av bok/rapport
-
Lorentzen, Vibeke;
Lønnum, Marthe.
(2014)
Linjerespons - veiledning før punktum er satt.
Fagbokforlaget
Faglig kapittel
Rapport
-
Lønnum, Marthe;
Kvithyld, Trygve.
(2017)
Litterære samtaler som utøvelse av faglighet i norsk: en studie av 8. trinnselever som leser, skriver og samtaler om rap-låten "Styggen på ryggen.
NTNU Grafisk senter
Mastergradsoppgave
Undervisning
Emner
Formidling
2019
-
Vitenskapelig foredragKringstad, Trude; Lønnum, Marthe. (2019) Lærerspesialisten som positiv bidragsyter i skolebasert kompetanseutvikling. NolES-nettverket og Videncenteret for Læsning Forskningskonferanse om Literacy I opplæringa" , Schæffergården, Gentofte 2019-03-11 - 2019-03-13
-
Vitenskapelig foredragLønnum, Marthe; Mørk, Peter. (2019) «Ja, da er det jo sant, da! I ei lærebok skriver de jo ikke bullshit!» Kildearbeid i samfunnsfag på ungdomstrinnet. . NOLES-nettverket og Videncenteret for Læsning Forskningskonferanse om Literacy I opplæringa" , Schæffergården, Gentofte 2019-03-11 - 2019-03-13
2017
-
Vitenskapelig foredragLønnum, Marthe. (2017) Med «Styggen på ryggen» som utgangspunkt for litterært arbeid i klasserommet. NOLES-nettverket og Videncenteret for Læsning Forskningsseminar: "Literacy og dybdelæring" , Schæffergården, Gentofte 2017-03-27 - 2017-03-29