Marie Opdal Ulset
Om
Mitt PhD-prosjekt om kunstig intelligens fokuserer på de uklare grensene mellom juks og hjelpemidler i høyere utdanning. Den foreløpige tittelen på prosjektet er "Bytesized: the Automation of Education and Learning". Dette etnografiske arbeidet baserer seg på deltakende observasjon og intervjuer med studenter ved NTNU i Trondheim.
I "Bytesized"-prosjektet undersøker jeg ulike strategier som studenter benytter for å bestå fag og fullføre utdanningsløp. Eksempler på dette inkluderer koking, strategisk konting og bruk av kunstig intelligens. Jeg utforsker skillelinjene mellom hva som betraktes som hjelpemidler og juks, skrivingens rolle som et "tankeverktøy", og hvordan kunstig intelligens påvirker studentenes hverdag i studiene. Til tross for usikkerheten knyttet til bruk av språkmodeller som ChatGPT og Copilot velger mange studenter å utforske disse nye gråsonene i akademisk skriving.
Kompetanseord
Forskning
Mitt PhD-prosjekt om kunstig intelligens fokuserer på de uklare grensene mellom juks og hjelpemidler i høyere utdanning. Den foreløpige tittelen på prosjektet er "Bytesized: Automatiseringen av Utdanning og Læring". Dette etnografiske arbeidet baserer seg på deltakende observasjon og intervjuer med studenter ved NTNU i Trondheim.
I "Bytesized"-prosjektet undersøker jeg ulike strategier som studenter benytter for å bestå fag og fullføre utdanningsløp. Eksempler på dette inkluderer koking, strategisk konting og bruk av kunstig intelligens. Jeg utforsker skillelinjene mellom hva som betraktes som hjelpemidler og juks, skrivingens rolle som et "tankeverktøy", og hvordan kunstig intelligens påvirker studentenes hverdag i studiene. Til tross for usikkerheten knyttet til bruk av språkmodeller som ChatGPT og Bing Chat velger mange studenter å utforske disse nye gråsonene i akademisk skriving.
Publikasjoner
2023
-
Mørtsell, Tonje ;
Fyhn, Håkon;
Stebergløkken, Heidrun Marie Voldheim;
Callanan, Martin;
Saksvik-Lehouillier, Ingvild;
Lønne, Tuva Fjærtoft.
(2023)
EMERGE 2023. Emerging Education – Emerging Technology: Exploring the Emerging University.
Dep. of Social Anthropology
Rapport
2022
-
Ulset, Marie Opdal;
Broadbent, Elizabeth;
Eriksen, Thomas Hylland.
(2022)
Automated Care in New Zealand.
ACM/IEEE International Conference on Human-Robot Interaction (HRI)
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Ulset, Marie Opdal;
Broadbent, Elizabeth;
Eriksen, Thomas Hylland.
(2022)
Automated Care in New Zealand.
ACM/IEEE International Conference on Human-Robot Interaction (HRI)
Vitenskapelig artikkel
Rapport
-
Mørtsell, Tonje ;
Fyhn, Håkon;
Stebergløkken, Heidrun Marie Voldheim;
Callanan, Martin;
Saksvik-Lehouillier, Ingvild;
Lønne, Tuva Fjærtoft.
(2023)
EMERGE 2023. Emerging Education – Emerging Technology: Exploring the Emerging University.
Dep. of Social Anthropology
Rapport
Undervisning
Emner
Formidling
2024
-
Vitenskapelig foredragUlset, Marie Opdal. (2024) Studenter og KI. NTNU HFs møteplass for studieprogramledere og nestledere for utdanning , Trondheim 2024-05-14 - 2024-05-14
-
Vitenskapelig foredrag
-
Vitenskapelig foredragUlset, Marie Opdal. (2024) Koking og kunstig intelligens blant NTNU-studenter. Helsefremmingsnettverket Årlig samling i Helsefremmingsnettverket , Webinar 2024-05-23 - 2024-05-23
2023
-
Vitenskapelig foredragCyvin, Jakob Bonnevie; Fyhn, Håkon; Saksvik-Lehouillier, Ingvild; Seland, Astrid; Bergset, Malin; Røyrvik, Jens Olgard Dalseth. (2023) Virtuell virkelighet som muliggjørende teknologi i høyere utdanning. Et spekter av erfaringer med varierte løsninger. NTNU Læringsfestivalen , Trondheim 2023-05-08 - 2023-05-09