Maria Øksnes
Om
Maria Øksnes er professor i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning. Hun er utdannet førskolelærer og har erfaring fra barnehage og skolefritidsordning (SFO). I 2008 forsvarte hun avhandlingen «Hvis det er noe vi ikke får lov til, så sniker vi oss til det!» Perspektiver på fritid og barns muligheter til å skape alternative fluktlinjer. Øksnes har vært ansatt i lærerutdanningen ved NTNU siden 2011 og har undervist i PPU og lektorutdanningen. Fra 2017 til juni 2020 var hun leder av fagseksjon for pedagogikk ved ILU. Hennes forskningsinteresser er først og fremst knyttet til områdene lek, fritid, barndom og ungdom. Øksnes har særlig tatt opp emner som danning, demokrati og motstand, barn og ungdoms lekekultur og kritikk av klasseledelse. Øksnes var redaktør for Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk fra starten i 2015 til 2021.
Øksnes er prosjektleder for det NFR-finansierte innovasjonsprosjektet Bedre skolestart for alle - et innovasjonsprosjekt i Trondheim kommune (2020-2024). Hun er medlem av styringsgruppen for Barn og unges livskvalitet i skole og oppvekst (BULKIS). Sammen med kolleger fra ILU har hun satt i gang en generasjonsstudie som undersøker erfaringer av lek i barndommen i historisk perspektiv.
Publikasjoner
2021
-
Isaksen, Gunilla Eide;
Norderhus, Ragnhild Røe;
Øksnes, Maria.
(2021)
Ikke dårligere enn før, men annerledes: En generasjonsstudie av lek i barndommen.
Barn – forskning om barn og barndom i Norden
Vitenskapelig artikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2021)
The Value of Play in Education.
Oxford University Press
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2020
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2020)
Lek i fritidshem.
Gleerups Utbildning AB
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Øksnes, Maria;
Sundsdal, Einar.
(2020)
Barns lek i skolen.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Vitenskapelig monografi
2019
-
Øksnes, Maria.
(2019)
Lekens flertydighet. Barns lek i en institusjonalisert barndom.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Fagbok
2018
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2018)
Oppdragelsens endelikt i barnehagen?.
Arr - Idéhistorisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria;
Haugen, Cecilie.
(2018)
Ungdom, danning og fellesskap. Samfunns- og kulturpedagogiske perspektiv.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2018)
Udisiplinert lykke. Lek som motstands- og frigjøringsbegrep.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2018)
Lekelyst i barnehagen. Å fremme lekens egenverdi.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Lærebok
-
Øksnes, Maria.
(2018)
Ungdoms lekne motstand i skolen .
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2017
-
Øksnes, Maria;
Sundsdal, Einar.
(2017)
Leklust i förskolan. Främja lekens egenvärde.
Gothia fortbildning
Lærebok
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2017)
Om å stille feil spørsmål i lekforskningen.
Dansk pædagogisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2017)
Om å verdsette barns lek.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Øksnes, Maria;
Rasmussen, Torben Hangaard.
(2017)
Barndom i barnehage: Lek.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Tidsskriftspublikasjoner
-
Isaksen, Gunilla Eide;
Norderhus, Ragnhild Røe;
Øksnes, Maria.
(2021)
Ikke dårligere enn før, men annerledes: En generasjonsstudie av lek i barndommen.
Barn – forskning om barn og barndom i Norden
Vitenskapelig artikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2018)
Oppdragelsens endelikt i barnehagen?.
Arr - Idéhistorisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2017)
Om å stille feil spørsmål i lekforskningen.
Dansk pædagogisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Øksnes, Maria;
Sundsdal, Einar.
(2020)
Barns lek i skolen.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Vitenskapelig monografi
-
Øksnes, Maria.
(2019)
Lekens flertydighet. Barns lek i en institusjonalisert barndom.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Fagbok
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria;
Haugen, Cecilie.
(2018)
Ungdom, danning og fellesskap. Samfunns- og kulturpedagogiske perspektiv.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2018)
Lekelyst i barnehagen. Å fremme lekens egenverdi.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Lærebok
-
Øksnes, Maria;
Sundsdal, Einar.
(2017)
Leklust i förskolan. Främja lekens egenvärde.
Gothia fortbildning
Lærebok
-
Øksnes, Maria;
Rasmussen, Torben Hangaard.
(2017)
Barndom i barnehage: Lek.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Del av bok/rapport
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2021)
The Value of Play in Education.
Oxford University Press
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2020)
Lek i fritidshem.
Gleerups Utbildning AB
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2018)
Udisiplinert lykke. Lek som motstands- og frigjøringsbegrep.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Øksnes, Maria.
(2018)
Ungdoms lekne motstand i skolen .
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2017)
Om å verdsette barns lek.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel