Mari-Ann Letnes
Om
Jeg har gjennomført flere forskningsprosjekter knyttet til barns praktisk skapende arbeid og kunstfaglige læreprosesser i skole og i barnehage, samt barns bruk av digital teknologi i skapende prosjekter. Jeg deltar i ulike europeiske forskningsprosjekter og forskningsnettverk og har bred undervisningserfaring fra grunnskolen, kulturskolen, videregående og lærerutdanning i faget kunst og håndverk, samt undervisning på master for kunstfagdidaktikk. For tiden leder jeg forskergruppen "New Technologies and Educational Design Research Group – NTED" sammen med Fredrik Mørk Røkenes. Samtidig som jeg er leder den norske delen av et større internasjonalt forskningsprosjekt KiDiCoTi, hvor vi undersøker hvordan korona og nedstegning har påvirket barns bruk av digital teknologi både når det gjelder bruk hjemme og på skolen. NOTELEB er et Erasmus+ prosjekt jeg deltar i som leder for NTNU-gruppen.
Forskning
I mitt vitenskaplige arbeid beveger jeg meg på tvers av ulike tematiske områder. Disse representerer hver for seg tre forskjellige tema som er aktuelle i lærerutdanning, skole og barnehage. Disse tre tematiske områdene har jeg gjennom utdanning, forskningsinteresse og undervisning vært spesielt engasjert i de senere årene: Temaområde I: Barn og unges møter med digital teknologi, Temaområde II: Digital teknologi lærerutdanning og Temaområde III: Kunstpedagogiske innganger til lek og læring.
Temaområdene henger sammen og er knyttet til hverandre gjennom overlappende områder. Tematikken som står frem som grunnmuren i min vitenskapelige kompetanse er ‘Barn og unges møte med digital teknologi’. De tre temaene representerer hvert sitt område, men områdene opptrer ikke som uavhengig av hverandre de overlapper og gir næring til hverandre. Dette betyr at når jeg arbeider med barn og unges møte med digital teknologi så er det ofte med en tematikker som kreativ bruk, skapende praksiser og produksjonsfokus, heller enn hvordan barn og unge bruker digital teknologi som konsumenter. På denne måten vil min inngang til det skapende og kreative som kan sies å være kjernen i en kunnskapsfelt III den kunstpedagogisk inngang, også være sentral i kunnskapsfelt I barn og unges møte med digital teknologi.
DigSkoleForsk
NOTELEB
KiDiCoTi
LEADdig
Publikasjoner
2024
-
Skaalvik, Cecilie;
Letnes, Mari-Ann;
Dons, Carl Fredrik;
Meidell, Mette.
(2024)
Mer enn tips og triks: Hvordan får det beste ut av DEKOM samarbeid?.
Skolelederen
Kronikk
-
Jones, Mari-Ana Myfanwy;
Skaalvik, Cecilie;
Letnes, Mari-Ann;
Dons, Carl Fredrik;
Meidell, Mette.
(2024)
Mer enn tips og triks: hvordan få det beste ut av Dekom-samarbeid?.
Skolelederen
Kronikk
2023
-
Madsen, Anders Aasgaard;
Lund, Anette Helene;
Letnes, Mari-Ann.
(2023)
«Estetisk uke» som didaktisk design for lærerstudenters utvikling av profesjonell identitet.
Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis
Vitenskapelig artikkel
-
Letnes, Mari-Ann;
Rasmussen, Ingvill;
Ní Bhroin, Niamh;
Stänicke, Line Indrevoll;
Veelo, Nicole Christine.
(2023)
Socio-digital divides in Norwegian education - How variation in parental mediation and pedagogical approaches influenced experiences of remote schooling during the Covid-19 pandemic.
Nordic Journal of Digital Literacy
Vitenskapelig artikkel
-
Letnes, Mari-Ann;
Bråten, Ingvard;
Nielsen, Liv Merete;
Skjelbred, Bente Helen.
(2023)
Et nettverk av samskapt viten-et vitenskapsfelt i utvikling.
FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk
Leder
2022
-
Røkenes, Fredrik Mørk;
Grüters, Anna Ruth;
Skaalvik, Cecilie;
Lie, Tove Grete;
Østerlie, Ove;
Järnerot, Anna.
(2022)
Teacher educators’ professional digital competence in primary and lower secondary school yeacher education.
Nordic Journal of Digital Literacy
Vitenskapelig artikkel
-
Letnes, Mari-Ann;
Røkenes, Fredrik Mørk.
(2022)
Digital teknologi for læring og undervisning i skolen.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Letnes, Mari-Ann.
(2022)
Skapende, meningsskapende og kunnskapende medieproduksjon i skolen.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Letnes, Mari-Ann;
Lafton, Tove;
Broström, Stig.
(2022)
Barnehagedidaktikk. En dynamisk og flerfaglig tilnærming. 2. utgave.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Letnes, Mari-Ann;
Røkenes, Fredrik Mørk.
(2022)
Digital teknologi i skolesammenheng.
Universitetsforlaget
Innledning
-
Øyum, Lisbeth;
Fjørtoft, Siw Olsen;
Letnes, Mari-Ann;
Dahl, Thomas;
Caspersen, Joakim.
(2022)
Fagfornyelsen, profesjonsfellesskap og
partssamarbeid.
SINTEF Rapport (2022:00963)
Rapport
2021
-
Letnes, Mari-Ann.
(2021)
Digitalt mangfold - digitale skiller.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Letnes, Mari-Ann;
Killerud, Aurora Elisabeth;
Kalfoss, Ingrid Guldhaug.
(2021)
Studenter og underviseres forventning og erfaring med bruk av læringsplattformen Blackboard ved NTNU.
Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis
Vitenskapelig artikkel
-
Letnes, Mari-Ann;
Veelo, Nicole Christine;
Stänicke, Line Indrevoll;
Ní Bhroin, Niamh;
Rasmussen, Ingvill.
(2021)
Kids' Digital Lives During COVID-19 Times
Digital practices, safety and well-being of 6- to 12-year-olds – a qualitative study .
NTNU
Rapport
2020
-
Letnes, Mari-Ann;
Strømme, Alex;
Østerlie, Ove.
(2020)
Temakurs: Video i undervisning.
Digitale læremidler
-
Letnes, Mari-Ann.
(2020)
Kvalitet og kunstnerisk kvalitet i kulturskolens fagplan for visuell kunst.
FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk
Vitenskapelig artikkel
2019
-
Letnes, Mari-Ann;
Røkenes, Fredrik Mørk;
Krumsvik, Rune Johan.
(2019)
Profesjonsfaglig digital kompetanse i skole og lærerutdanning.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Krumsvik, Rune Johan;
Røkenes, Fredrik Mørk;
Letnes, Mari-Ann.
(2019)
Digital kompetanse i lærerutdanning og skole 5-10.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Letnes, Mari-Ann.
(2019)
Multimodal madia production: Children's meaning making when producing animation in a play-based pedagogy.
Sage Publications
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2018
-
Letnes, Mari Ann.
(2018)
Barns estetiske erfaring, lek og læring.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Letnes, Mari Ann.
(2018)
Barns bruk av multimodale medieprodukter og digital teknologi.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Letnes, Mari Ann.
(2018)
Form, innhold og komposisjon.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Letnes, Mari Ann.
(2018)
Rammeplanene fortid – nåtid – fremtid.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Frisch, Nina Scott;
Letnes, Mari Ann;
Moe, Jørgen.
(2018)
Boka om kunst og håndverk i barnehagen.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Fagbok
2017
-
Østern, Tone Pernille;
Letnes, Mari Ann.
(2017)
Et temanummer som undersøker hva det innebærer å forske med kunsten.
Journal for Research in Arts and Sports Education
Leder
-
Letnes, Mari Ann.
(2017)
Legende Læring med Digitale Medier.
Akademisk Forlag
Akademisk Forlag
Vitenskapelig monografi
-
Letnes, Mari-Ann.
(2017)
Visualisering som drivkraft i kunnskapskonstruksjon undersøkt gjennom et A/r/tografisk blikk.
Journal for Research in Arts and Sports Education
Vitenskapelig artikkel
2016
-
Letnes, Mari Ann;
Sando, Svein;
Hardersen, Barbro.
(2016)
YOUNG CHILDREN (0-8) AND DIGITAL TECHNOLOGY
A qualitative exploratory study - National report - Norway.
Medietilsynet
Rapport
-
Letnes, Mari Ann;
Sando, Svein.
(2016)
Småbarn og digitale medier 2016. En kvalitativ undersøkelse om norske 0-8-åringers bruk av digitale (online) medier.
Medietilsynet
Rapport
-
Letnes, Mari Ann.
(2016)
Barns møter med digital teknologi, Digital teknologi som pedagogisk ressurs i barnehagebarns lek, opplevelse og læring.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Vitenskapelig monografi
2015
-
Sæther, Morten;
Østern, Anna-Lena ;
Wilhelmsen, Merete;
Varkøy, Øivind;
Østern, Tone Pernille;
Letnes, Mari-Ann.
(2015)
CEK2015: Cutting Edge kulturskole. Nordisk nettverk for kulturskolerelatert forskning. DMMH. https://www.kulturskoleradet.no/_extension/media/1265/orig/2015_Cutting_Edge_konfereanserapport.pdf.
Annet produkt
2014
-
Letnes, Mari Ann.
(2014)
Digital dannelse i barnehagen. Barns maningsskaping i arbeid med multimodal fortelling.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Doktorgradsavhandling
-
Olaussen, Ingvild Olsen;
Letnes, Mari Ann.
(2014)
Mot en multimodal didaktikk i barnehagens pedagogiske praksis.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Broström, Stig;
Lafton, Tove;
Letnes, Mari Ann.
(2014)
Barnehagedidaktikk. En dynamisk og flerfaglig tilnærming.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Lafton, Tove;
Letnes, Mari Ann.
(2014)
Introduksjon.
Fagbokforlaget
Innledning
2013
-
Letnes, Mari-Ann;
Olaussen, Ingvild Olsen.
(2013)
Tell it with Colors.
ABM-media AS
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Letnes, Mari-Ann.
(2013)
Barnehagebarns kunstmøte i digitalestetisk praksis.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Letnes, Mari-Ann.
(2013)
Barns meningsskaping i arbeid med animasjon.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Letnes, Mari-Ann.
(2013)
Digital dannelse i barnehagen - Pedagogiske muligheter.
Barnehagefolk
Populærvitenskapelig artikkel
2011
-
Pareliussen, Ingar;
Letnes, Mari Ann;
Nakken , Anne Hjønnevåg.
(2011)
Mellom virtualitet og virkelighet- matematikkundervisning i et tverrfaglig prosjekt i førskolelærerutdanningen.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2008
-
Letnes, Mari-Ann;
Jæger, Henriette.
(2008)
Bilde + tekst = språklig vekst.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Skaalvik, Cecilie;
Letnes, Mari-Ann;
Dons, Carl Fredrik;
Meidell, Mette.
(2024)
Mer enn tips og triks: Hvordan får det beste ut av DEKOM samarbeid?.
Skolelederen
Kronikk
-
Jones, Mari-Ana Myfanwy;
Skaalvik, Cecilie;
Letnes, Mari-Ann;
Dons, Carl Fredrik;
Meidell, Mette.
(2024)
Mer enn tips og triks: hvordan få det beste ut av Dekom-samarbeid?.
Skolelederen
Kronikk
-
Madsen, Anders Aasgaard;
Lund, Anette Helene;
Letnes, Mari-Ann.
(2023)
«Estetisk uke» som didaktisk design for lærerstudenters utvikling av profesjonell identitet.
Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis
Vitenskapelig artikkel
-
Letnes, Mari-Ann;
Rasmussen, Ingvill;
Ní Bhroin, Niamh;
Stänicke, Line Indrevoll;
Veelo, Nicole Christine.
(2023)
Socio-digital divides in Norwegian education - How variation in parental mediation and pedagogical approaches influenced experiences of remote schooling during the Covid-19 pandemic.
Nordic Journal of Digital Literacy
Vitenskapelig artikkel
-
Letnes, Mari-Ann;
Bråten, Ingvard;
Nielsen, Liv Merete;
Skjelbred, Bente Helen.
(2023)
Et nettverk av samskapt viten-et vitenskapsfelt i utvikling.
FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk
Leder
-
Røkenes, Fredrik Mørk;
Grüters, Anna Ruth;
Skaalvik, Cecilie;
Lie, Tove Grete;
Østerlie, Ove;
Järnerot, Anna.
(2022)
Teacher educators’ professional digital competence in primary and lower secondary school yeacher education.
Nordic Journal of Digital Literacy
Vitenskapelig artikkel
-
Letnes, Mari-Ann;
Killerud, Aurora Elisabeth;
Kalfoss, Ingrid Guldhaug.
(2021)
Studenter og underviseres forventning og erfaring med bruk av læringsplattformen Blackboard ved NTNU.
Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis
Vitenskapelig artikkel
-
Letnes, Mari-Ann.
(2020)
Kvalitet og kunstnerisk kvalitet i kulturskolens fagplan for visuell kunst.
FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk
Vitenskapelig artikkel
-
Østern, Tone Pernille;
Letnes, Mari Ann.
(2017)
Et temanummer som undersøker hva det innebærer å forske med kunsten.
Journal for Research in Arts and Sports Education
Leder
-
Letnes, Mari-Ann.
(2017)
Visualisering som drivkraft i kunnskapskonstruksjon undersøkt gjennom et A/r/tografisk blikk.
Journal for Research in Arts and Sports Education
Vitenskapelig artikkel
-
Letnes, Mari-Ann.
(2013)
Digital dannelse i barnehagen - Pedagogiske muligheter.
Barnehagefolk
Populærvitenskapelig artikkel
Bøker
-
Letnes, Mari-Ann;
Røkenes, Fredrik Mørk.
(2022)
Digital teknologi for læring og undervisning i skolen.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Letnes, Mari-Ann;
Lafton, Tove;
Broström, Stig.
(2022)
Barnehagedidaktikk. En dynamisk og flerfaglig tilnærming. 2. utgave.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Frisch, Nina Scott;
Letnes, Mari Ann;
Moe, Jørgen.
(2018)
Boka om kunst og håndverk i barnehagen.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Fagbok
-
Letnes, Mari Ann.
(2017)
Legende Læring med Digitale Medier.
Akademisk Forlag
Akademisk Forlag
Vitenskapelig monografi
-
Letnes, Mari Ann.
(2016)
Barns møter med digital teknologi, Digital teknologi som pedagogisk ressurs i barnehagebarns lek, opplevelse og læring.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Vitenskapelig monografi
-
Broström, Stig;
Lafton, Tove;
Letnes, Mari Ann.
(2014)
Barnehagedidaktikk. En dynamisk og flerfaglig tilnærming.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Del av bok/rapport
-
Letnes, Mari-Ann.
(2022)
Skapende, meningsskapende og kunnskapende medieproduksjon i skolen.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Letnes, Mari-Ann;
Røkenes, Fredrik Mørk.
(2022)
Digital teknologi i skolesammenheng.
Universitetsforlaget
Innledning
-
Letnes, Mari-Ann.
(2021)
Digitalt mangfold - digitale skiller.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Letnes, Mari-Ann;
Røkenes, Fredrik Mørk;
Krumsvik, Rune Johan.
(2019)
Profesjonsfaglig digital kompetanse i skole og lærerutdanning.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Krumsvik, Rune Johan;
Røkenes, Fredrik Mørk;
Letnes, Mari-Ann.
(2019)
Digital kompetanse i lærerutdanning og skole 5-10.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Letnes, Mari-Ann.
(2019)
Multimodal madia production: Children's meaning making when producing animation in a play-based pedagogy.
Sage Publications
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Letnes, Mari Ann.
(2018)
Barns estetiske erfaring, lek og læring.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Letnes, Mari Ann.
(2018)
Barns bruk av multimodale medieprodukter og digital teknologi.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Letnes, Mari Ann.
(2018)
Form, innhold og komposisjon.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Letnes, Mari Ann.
(2018)
Rammeplanene fortid – nåtid – fremtid.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Olaussen, Ingvild Olsen;
Letnes, Mari Ann.
(2014)
Mot en multimodal didaktikk i barnehagens pedagogiske praksis.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Lafton, Tove;
Letnes, Mari Ann.
(2014)
Introduksjon.
Fagbokforlaget
Innledning
-
Letnes, Mari-Ann;
Olaussen, Ingvild Olsen.
(2013)
Tell it with Colors.
ABM-media AS
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Letnes, Mari-Ann.
(2013)
Barnehagebarns kunstmøte i digitalestetisk praksis.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Letnes, Mari-Ann.
(2013)
Barns meningsskaping i arbeid med animasjon.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Pareliussen, Ingar;
Letnes, Mari Ann;
Nakken , Anne Hjønnevåg.
(2011)
Mellom virtualitet og virkelighet- matematikkundervisning i et tverrfaglig prosjekt i førskolelærerutdanningen.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Letnes, Mari-Ann;
Jæger, Henriette.
(2008)
Bilde + tekst = språklig vekst.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Øyum, Lisbeth;
Fjørtoft, Siw Olsen;
Letnes, Mari-Ann;
Dahl, Thomas;
Caspersen, Joakim.
(2022)
Fagfornyelsen, profesjonsfellesskap og
partssamarbeid.
SINTEF Rapport (2022:00963)
Rapport
-
Letnes, Mari-Ann;
Veelo, Nicole Christine;
Stänicke, Line Indrevoll;
Ní Bhroin, Niamh;
Rasmussen, Ingvill.
(2021)
Kids' Digital Lives During COVID-19 Times
Digital practices, safety and well-being of 6- to 12-year-olds – a qualitative study .
NTNU
Rapport
-
Letnes, Mari Ann;
Sando, Svein;
Hardersen, Barbro.
(2016)
YOUNG CHILDREN (0-8) AND DIGITAL TECHNOLOGY
A qualitative exploratory study - National report - Norway.
Medietilsynet
Rapport
-
Letnes, Mari Ann;
Sando, Svein.
(2016)
Småbarn og digitale medier 2016. En kvalitativ undersøkelse om norske 0-8-åringers bruk av digitale (online) medier.
Medietilsynet
Rapport
-
Letnes, Mari Ann.
(2014)
Digital dannelse i barnehagen. Barns maningsskaping i arbeid med multimodal fortelling.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Doktorgradsavhandling
PRODUKT
-
Letnes, Mari-Ann;
Strømme, Alex;
Østerlie, Ove.
(2020)
Temakurs: Video i undervisning.
Digitale læremidler
-
Sæther, Morten;
Østern, Anna-Lena ;
Wilhelmsen, Merete;
Varkøy, Øivind;
Østern, Tone Pernille;
Letnes, Mari-Ann.
(2015)
CEK2015: Cutting Edge kulturskole. Nordisk nettverk for kulturskolerelatert forskning. DMMH. https://www.kulturskoleradet.no/_extension/media/1265/orig/2015_Cutting_Edge_konfereanserapport.pdf.
Annet produkt
Undervisning
Emner
Formidling
2024
-
Vitenskapelig foredragLetnes, Mari-Ann. (2024) A resource teacher’s role in the development of teachers’ professional digital competence. THE INTERNATIONAL SOCIETY OF CULTURAL-HISTORICAL ACTIVITY RESEARCH Iscar - Inclusiveness as a future challenge conference 2024 , Rotterdam, the Netherlands 2024-08-27 - 2024-08-30
-
Vitenskapelig foredragPostholm, May Britt; Strand, Gro Marte; Emstad, Anne Berit; Hauge, Kåre; Tokle, Olav Dalsegg; Vinje, Bård. (2024) Leadership and Learning for the Development of Teachers Professional Digital Competence. ISCAR organization ISCAR konferanse , Rotterdam 2024-08-28 - 2024-08-30
2022
-
Vitenskapelig foredragLetnes, Mari-Ann; Skaalvik, Cecilie. (2022) DigSchool - A co created development project about use of digital technology in learning and teaching . Nordic Educational Research Association (NERA) NERA2022 , Reykjavik 2022-06-01 - 2022-06-03
-
Vitenskapelig foredragTikkanen, Tarja Irene; Vesisenaho, Mikko; Nousiainen, Tuula; Tammets, Kairit; Letnes, Mari-Ann; Stilz, Melanie. (2022) No teacher educator left behind. NERA NERA 2022 , Reykjavik 2022-06-01 - 2022-06-04
2021
-
Faglig foredragLetnes, Mari-Ann; Veelo, Nicole Christine; Fjørtoft, Siw Olsen; Ní Bhroin, Niamh. (2021) Barns digitale liv under korona. NTNU Nasjonal konferanse om bruk av IKT i utdanning og læring (NKUL) , Trondheim/digitalt 2021-05-07 -
-
Faglig foredragKelentric, Marijana; Nagel, Ilka; Andreasen, Johan Kristian; Bergan, Ingvild; Aagaard, Toril; Bueie, Agnete Andersen. (2021) Erfaringer fra digitaliseringsprosjektene i grunnskolelærerutdanningen. Erfaringsdeling og paneldebatt. Universitets- og høgskolerådet UHR Lærerutdanningskonferansen 2021 , Oslo/digitalt 2021-04-27 - 2021-04-28
-
Vitenskapelig foredragLetnes, Mari-Ann. (2021) Design for læring. Nettverk nordmøre Digital samling for utviklingslærere i Nettverk Nordmøre. Dekom, Rekom , Digital 2021-01-27 - 2021-01-27
-
Vitenskapelig foredragLetnes, Mari-Ann. (2021) Kids' Digital Lives in CoVID-19 Times (KiDiCoTi). Medietilsynet Safer Internet Day 2021 - Foreldreskap og digitale medier , Digitalt 2021-02-09 - 2021-02-09
-
Vitenskapelig foredragRøkenes, Fredrik Mørk; Grüters, Anna Ruth; Skaalvik, Cecilie; Lie, Tove Grete; Østerlie, Ove; Järnerot, Anna. (2021) Lærerutdanneres profesjonsfaglige digitale kompetanseutvikling: En studie av digitalisering av grunnskolelærerutdanningen . Universitets- og høgskolerådet og Diku Lærerutdanningskonferansen 2021 , Nettbasert 2021-04-27 - 2021-04-28
2019
-
Vitenskapelig foredragLetnes, Mari-Ann. (2019) Å legge til rette for lek, utforsking, og læring med digital teknologi i fremtidens skole. Kompetansenettverket for skolene Klæbu, Trondheim og Malvik Nettverkssamling nr. 6 om fagfornyelsen , Øysteinsalen, Erkebispegården 2019-11-21 - 2019-11-21
-
IntervjuArstorp, Ann-Thérèse; Røkenes, Fredrik Mørk; Letnes, Mari-Ann. (2019) DigGiLU prosjektet på NTNU. Samtale med Fredrik M. Røkenes og Mari-Ann Letnes. Digitale refleksjoner Digitale refleksjoner [Internett] 2019-05-08
-
Faglig foredragArstorp, Ann-Thérèse; Amdam, Synnøve Hedemann; Thingnes, Josef; Nagel, Ilka; Aagaard, Toril; Andreasen, Johan Kristian. (2019) Drøftelser rundt og erfaringsdeling fra to nasjonale tiltak: Den teknologiske skolesekken & Digitalisering i lærerutdanning. NTNU NKUL19: Nasjonal konferanse om bruk av IKT i utdanning og læring , Trondheim 2019-05-08 - 2019-05-10
-
Vitenskapelig foredragLetnes, Mari Ann. (2019) Tverrfaglig bruk av Nettbrett. NETTVERK FOR FORMGIVING, KUNST OG HÅNDVERK I UH-SEKTOREN Nettverkskonferanse på USN , Notodden 2019-01-21 - 2019-01-22
-
Faglig foredragRøkenes, Fredrik Mørk; Letnes, Mari-Ann. (2019) DigGiLU: Digitalization of Primary and Lower Secondary Teacher Education at the Department of Teacher Education. NTNU Digitalization and Diversity in Teacher Education - Current Challenges for Teacher Education (ILU & SETUB) , Trondheim 2019-09-26 -
-
Faglig foredragLetnes, Mari-Ann; Cyvin, Jardar; Grüters, Anna Ruth. (2019) NTNU DigGILU midtveis. DIKU - Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutv Midtveisseminar for digitaliseringsprosjektene i GLU , Park Inn by Radison Oslo Airport, Gardermoen 2019-11-25 - 2019-11-26
-
Faglig foredragLetnes, Mari-Ann. (2019) DigGiLU – utfordringer og muligheter i det digitale klasserommet. Forskerforbundet og Forskerforbundets forening for lærerutda Styring og autonomi Konkurranse og kvalitet Dagskonferanse om lærerutdanning , Scandic Lillestr 2019-05-07 - 2019-05-07
2018
-
PosterRøkenes, Fredrik Mørk; Letnes, Mari Ann. (2018) DigGiLU - Digitalisering av grunnskolelærerutdanningen ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. NTNU Læringsfestivalen , Trondheim 2018-05-03 - 2018-05-04
-
Vitenskapelig foredragLetnes, Mari Ann. (2018) Digitalisation - The role of technology in the 21st century curriculum frameworks and in practices of ECEC. . Ministry of Education, Children and Youth Luxembourg s. OECD International round table on ECEC Curriculum, Frameworks for the 21st Century. , Luxembourg 2018-06-12 - 2018-06-13
-
Vitenskapelig foredragLetnes, Mari Ann. (2018) Digitalisering og læring i skolen - Elevenes digitale liv. Trondheim kommune Stein saks papir , Scandic Lerkendal 2018-11-15 - 2018-11-15
-
Vitenskapelig foredragLetnes, Mari Ann. (2018) Børns digitale dannelse og teknologiforståelse. Teknologispring i skoler og dagtilbud – MESSE OM LÆRING OG DANNELSE I, OM OG GENNEM TEKNOLOGI , IBC Innovationsfabrikken Birkemosevej 1 6000 Kolding 2018-11-07 - 2018-11-07
-
Faglig foredragRøkenes, Fredrik Mørk; Letnes, Mari-Ann. (2018) The DigGiLU project. NTNU Digitalization in Education (ILU & St. Gallen) , Trondheim 2018-04-19 - 2018-04-20
2017
-
IntervjuLetnes, Mari-Ann. (2017) Småbarnsforeldre: Vær kreativ på nettbrett sammen med barna!. Barnevakten Barnevakten [Tidsskrift] 2017-10-31
-
Vitenskapelig foredragØstern, Maria Anna-Lena Viola; Letnes, Mari Ann; Olaussen, Ingvild Olsen. (2017) Kunstfaglige forståelser av «multiple literacies» og «becoming» som kritisk kulturell leseferdighet. Lesesenteret - universitetet i Stavanger og Skrivesenteret Nordisk forskerkonferanse om skriving, lesing og literacy NTNU Trondheim 09.-11. mai 2017 , Trondheim 2017-05-09 - 2017-05-11
-
Vitenskapelig foredragLetnes, Mari Ann. (2017) Når jeg skaper skapes jeg - bruk av digital teknologi i barnehagens pedagogiske praksis. Faglig forum Oppvekst 2017 , Trondheim 2017-11-28 - 2017-11-29
-
Vitenskapelig foredragLetnes, Mari Ann. (2017) Når jeg skaper skapes jeg! Lek, erfaring og læring med digitale teknologi . Stiftelsen IMTEC DAB - DIGITAL ARENA BARNEHAGE , Trondheim 2017-03-07 - 2017-03-07
-
Vitenskapelig foredragLetnes, Mari Ann. (2017) Pedagogisk bruk av digital teknologi i barnehagen - Hvordan bruke nettbrett som boltreplass for lek, erfaring og meningsskaping når barn skaper animasjonsfilmer i barnehagen?. Norsk kulturskoleråd KYKELIKY 2017 , Hell i Stjørdal 4.-5. april 2017-04-04 - 2017-04-05
-
Vitenskapelig foredragLetnes, Mari Ann. (2017) Pedagogisk bruk av digital teknologi for inkludering og samarbeid i barnehage. Statped SPOT 2017 Om spesialpedagogikk og teknologi , Lillestrøm 2017-11-21 - 2017-11-22
-
Vitenskapelig foredragRønningen, Anders; Letnes, Mari Ann; Østern, Tone Pernille; Østern, Maria Anna-Lena Viola; Ellefsen, Live Weider. (2017) Kunstfagenes diskursive spenningsforhold i utdanningssammenheng i Norge/Norden. Høgskolen Sørøst-Norge Cutting Edge kulturskole 2017 «Community arts/Arts education» 2017-10-17 - 2017-10-18
-
Vitenskapelig foredragLetnes, Mari Ann. (2017) Visualiseringens kraft i kunnskapskonstruksjon - undersøkt gjennom et A/r/tografisk blikk. Høgskolen Sørøst-Norge Cutting Edge Kulturskole 2017 «Community arts/Arts education» , Campus Bakkenteigen i Vestfold 2017-10-17 - 2017-10-18
2016
-
Vitenskapelig foredragLetnes, Mari Ann; Sando, Svein. (2016) 0-8 Young children and digital technology - Norwegian Report. Joint Research Centre, European Comission 0-8 Study (II) - Young Children and Digital Technology , Ispra 2016-07-06 - 2016-07-07
-
Vitenskapelig foredragLetnes, Mari Ann; Sando, Svein. (2016) Young Children (0-8) & Digital Technology. Qualitative study across 19 countries in Europe. National results. Norway . European Erarly Childhood Education Research Association EECERA 2016 , Dublin 2016-08-31 - 2016-09-03
-
Faglig foredragLetnes, Mari Ann. (2016) IKT i barnehagen Lek, erfaring og læring med digitale teknologi . Tromsø kommune Fagdag - Tromsø Kommune , Tromsø 2016-10-28 - 2016-10-28
-
Vitenskapelig foredragLetnes, Mari Ann. (2016) Digital teknologi - Nye pedagogiske muligheter. Easyfairs Sett dagene - møteplass for moderne og innovativ læring , Lillestrøm 2016-11-28 - 2016-11-28
2015
-
Vitenskapelig foredragLetnes, Mari Ann. (2015) Digital technology in early childhood education- - A review of research EECERA Barcelona 2015. European Early Childhood Education Research Association EECERA , Barcelona 2015-09-07 - 2015-09-10
-
Vitenskapelig foredragVarkøy, Øivind; Damkjaer, Camilla; Letnes, Mari-Ann; Westby, Inger Anne; Rønningen, Anders; Angelo, Elin. (2015) Forskning om kunst og kultur i kommunene – hva trengs?. DMMH / Norsk Kulturskoleråd Cutting Edge Kulturskole 2015 , Trondheim 2015-10-27 - 2015-10-28
2014
-
IntervjuLetnes, Mari-Ann. (2014) Tyske hjerneforskere avkles av norsk intelligensia!. Dagbladet Dagbladet [Avis] 2014-10-31
-
Vitenskapelig foredragLetnes, Mari Ann. (2014) Digital literacy in early childhood education. EECERA Conference , Kreta 2014-09-07 - 2014-09-10
-
Faglig foredragLetnes, Mari Ann. (2014) Når jeg skaper skapes jeg, men med hvilken teknologi skaper jeg?. Menn i barnehagen Dronning Mauds Minne Høgskole IKT i barnehagen lek og læring med digitale verktøy , Trondheim 2014-09-18 - 2014-09-18
2013
-
Vitenskapelig foredragLetnes, Mari-Ann. (2013) Digital literacy in early childhood education. NERA 41st Congress , Reykjavik 2013-03-07 - 2013-03-09
-
Vitenskapelig foredragLetnes, Mari-Ann. (2013) Digital danning i barnehagen - barns meningsskaping gjennom produksjon av multimodale tekster. Digitalt liv i barnehageprofesjoner - hva nå? Festseminar Nina Bølgan 2013-05-24 -
-
Vitenskapelig foredragLetnes, Mari-Ann. (2013) Digital danning i barnehagen - Barns meningsskaping gjennom produksjon av multimodale tekster. NTNU NKUL, nasjonal konferanse om bruk av IKT i utdanningen , Trondheim 2013-05-06 - 2013-05-08
2012
-
Vitenskapelig foredragLetnes, Mari Ann. (2012) Heller iPad enn TV. Nasjonalbiblioteket APPetitt på mobile teknologier , Sarpsborg 2012-09-26 - 2012-09-27
-
Vitenskapelig foredragLetnes, Mari Ann. (2012) Barns meningsskapande genom produksjon av multimodale tekster. svensk film og mediepedagogikk Åredagerne ”Film og mediepedagogikk” , Åre 2012-12-13 - 2012-12-14
-
Vitenskapelig foredragLetnes, Mari Ann. (2012) Multimodale tekster. Høgskolen i Vestfold Fagdag Høgskolen i Vestfold , Vestfold 2012-04-25 - 2012-04-25
-
PosterLetnes, Mari-Ann. (2012) Digital literacy in kindergarten. Teacher education research between national identity and global trends , Trondheim 2012-05-14 - 2012-05-16
-
Vitenskapelig foredragLetnes, Mari-Ann; Olaussen, Ingvild Olsen; Moe, Jørgen. (2012) Barnehagen som danningsarena. Fou i praksis 2012 2012-04-23 - 2012-04-24
2011
-
Vitenskapelig foredragLetnes, Mari Ann. (2011) Samhandling i digitalestetisk praksis - Barnehagebarns interaksjon rundt skaping av digital fortelling med utgangspunkt i et kunstmøte. Dronning Mauds Minne, Høgskolen. FEI "Klikk der!" En konferanse om å bruke digitale verktøy sammen med barn i barnehagen , Stjørdal 2011-03-31 - 2011-04-01
2010
-
Vitenskapelig foredragLetnes, Mari-Ann; Olaussen, Ingvild Olsen. (2010) To tell with colors -an art project. International cooperation in early childhood teacher training - for the best interest of the child: The 11th International network meeting , Trondheim 2010-09-27 - 2010-09-29
-
Vitenskapelig foredragOlaussen, Ingvild Olsen; Letnes, Mari-Ann. (2010) Tell it with coulors. Nettverkskonferansen , Trondheim 2010-09-27 - 2010-09-29
2009
-
Faglig foredragJæger, Henriette; Letnes, Mari-Ann. (2009) Mellom virtualitet og virkelighet. Dronning Mauds Minne Høgskole for førskolelærerutdanning Klikk der! IKT i barnehagen , Stjørdal 2009-03-17 - 2009-03-18