Maja Reinåmo Olsson
Akrinn vest, G526, Kalvskinnet
Forskning
Publikasjoner
2024
-
Olsson, Maja Reinåmo.
(2024)
Lekende barnefellesskap. Barneperspektiver på lek i overgangen fra barnehage til skole.
Doctoral theses at NTNU (119)
Doktorgradsavhandling
-
Olsson, Maja Reinåmo.
(2024)
Hva tenker de selv?.
Klassekampen
Leserinnlegg
2023
-
Olsson, Maja Reinåmo.
(2023)
Tullete og alvorlige voksne: Barns fortellinger om voksnes roller i lek i barnehage og skole.
Barn – forskning om barn og barndom i Norden
Vitenskapelig artikkel
-
Olsson, Maja Reinåmo.
(2023)
‘I don’t think that it’s play. Because we have to play’. Norwegian six-year-old children’s understandings of play when they start in primary school.
International Journal of Play
Vitenskapelig artikkel
-
Olsson, Maja Reinåmo;
Øksnes, Maria.
(2023)
Pedagogers forståelser av lek i barnehage og skole.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2013
-
Øksnes, Maria;
Olsson, Maja.
(2013)
«Estetikk? Det er jo alt egentlig!» Et forsvar for hverdagsestetikken i barnehagen.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Olsson, Maja Reinåmo.
(2024)
Hva tenker de selv?.
Klassekampen
Leserinnlegg
-
Olsson, Maja Reinåmo.
(2023)
Tullete og alvorlige voksne: Barns fortellinger om voksnes roller i lek i barnehage og skole.
Barn – forskning om barn og barndom i Norden
Vitenskapelig artikkel
-
Olsson, Maja Reinåmo.
(2023)
‘I don’t think that it’s play. Because we have to play’. Norwegian six-year-old children’s understandings of play when they start in primary school.
International Journal of Play
Vitenskapelig artikkel
Del av bok/rapport
-
Olsson, Maja Reinåmo;
Øksnes, Maria.
(2023)
Pedagogers forståelser av lek i barnehage og skole.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Øksnes, Maria;
Olsson, Maja.
(2013)
«Estetikk? Det er jo alt egentlig!» Et forsvar for hverdagsestetikken i barnehagen.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Olsson, Maja Reinåmo.
(2024)
Lekende barnefellesskap. Barneperspektiver på lek i overgangen fra barnehage til skole.
Doctoral theses at NTNU (119)
Doktorgradsavhandling
Undervisning
Emner
Formidling
2024
-
PosterØksnes, Maria; Schanke, Tuva; Olsson, Maja Reinåmo. (2024) Lek i skolen. NTNU Forskernatt 2024 2024-09-27 - 2024-09-27
-
Vitenskapelig foredragOlsson, Maja Reinåmo. (2024) The school body. Children's playful bodies in educational frames. University of Brighton EECERA Conference 2024 , Brighton 2024-09-05 - 2024-09-05
-
Faglig foredragOlsson, Maja Reinåmo; Pedersen, Ida Pape. (2024) Skolekroppen. Lekende kropper i (opp)lærende rammer. Institutt for lærerutdanning, NTNU Kunnskapslunsj ILU , Lysholmbiblioteket, Trondheim 2024-02-08 - 2024-02-08
-
IntervjuOlsson, Maja Reinåmo. (2024) Podcast Lektor Lomsdalens innfall: Maja Reinåmo Olsson om barns perspektiv på lek. https://lektorlomsdalen.no/2024/10/ll-608 https://lektorlomsdalen.no/2024/10/ll-608 [Internett] 2024-10-15
-
Faglig foredragOlsson, Maja Reinåmo; Pedersen, Ida Pape. (2024) Voksenrollen i lek i barnehagen. Indre Fosen kommune Fagdag for barnehager i Indre Fosen , Leksvik 2024-11-27 - 2024-11-27
2023
-
Vitenskapelig foredragOlsson, Maja Reinåmo. (2023) "Det er ikke det ungene definerer som lek?" Om betydningen av at pedagoger nærmer seg barneperspektiver på lek i samarbeidet om overgangen fra barnehage til skole. OsloMet Lek i begynneropplæringen , Oslo 2023-11-23 - 2023-11-24
-
Vitenskapelig foredragOlsson, Maja Reinåmo. (2023) Lekende kulturskaping i nye barnefellesskap i skolen. Høgskulen på Vestlandet BIN-Norden 2023 Conference "Child-Cultures: Landscapes for play, art, and explorations" , Bergen 2023-05-10 - 2023-05-11
-
Faglig foredragOlsson, Maja Reinåmo. (2023) Barneperspektiver på lek i overgangen fra barnehage til skole. Institutt for lærerutdanning, NTNU Seminar i begynneropplæring , Trondheim 2023-10-18 - 2023-10-18
2022
-
Vitenskapelig foredragOlsson, Maja Reinåmo. (2022) Play and peer culture in children's transition to school. NERA , Reykjavik 2022-06-01 - 2022-06-03
2021
-
PosterOlsson, Maja Reinåmo. (2021) Playful Transitions. Children's perspectives on play in transition from kindergarten to school. EECERA 2021-09-01 - 2021-09-17
-
Vitenskapelig foredragOlsson, Maja Reinåmo. (2021) Silly or serious? Children’s understandings of teacher’s role in play in transition from kindergarten (ECEC) to school. EECERA 2021-09-01 - 2021-09-17
-
Faglig foredragOlsson, Maja Reinåmo. (2021) Å lytte til barns stemmer om lek i overgangen fra barnehage til skole. Bedre skolestart 2021-12-01 - 2021-12-01
-
Vitenskapelig foredragOlsson, Maja Reinåmo. (2021) Estetiske LEKprosesser. Verdien av barns lekefellesskap i skolen. Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen Estetiske læringsprosesser. Muligheter og utfordringer i grunnskolelærerutdanningene , Bodø 2021-11-04 - 2021-11-05