Lise Vikan Sandvik
Om
Lise Vikan Sandvik er professor ved Institutt for lærerutdanning. Mine interessefelt er hovedsaklig rettet mot områdene vurdering, skoleledelse, skoleutvikling, språkdidaktikk, lærerutdanning og partnerskap i lærerutdanningen. Jeg er utdannet lektor med erfaring fra ulike skoleslag, har doktorgrad i fremmedspråkdidaktikk, og var nestleder for utdanning ved program for lærerutdanning, NTNU, fra 2013 - 2016. Leder forskningsgruppa Professional Learning in Assessment Communities (PLAC) https://www.ntnu.edu/ilu/plac. Nestleder for NFR-prosjektet Going Gradeless (2021-2024) https://www.ntnu.edu/ilu/going-gradeless. Leder for forskningsprosjektet, Standpunktvurdering, finansiert av Utdanningsdirektoratet. https://skrivesenteret.no/forskning-pa-standpunktvurdering/
Studieprogram, emner og ekstern aktivitet jeg er tilknyttet:
- Masterutdanning
Studieretning engelsk og fremmedspråk: emneansvarlig for DID 3305 – Vurdering i språkundervisningen, veiledning av masterstudenter
Studieretning yrkesfagdidaktikk: veiledning av masterstudenter - Lærerspesialistutdanningen: emneansvar og veiledning av masterstudenter
- PhD-utdanning: LOS 8032 – Vurdering og evaluering i utdanning: politikk, forskning og praksis
- Master i utdanningsledelse og skoleutvikling: veiledning av masterstudenter
- PPU/5LU: undervisning i vurdering og skoleutvikling
- Videreutdanning YR6008 – Videreutdanning i vurdering og skoleutvikling
- Desentralisert kompetanseutvikling (DEKOM)
- Oppfølgingsordningen
Forskergrupper/nettverk/pågående prosjekt jeg deltar i:
Medlem av det KD-oppnevnte Kvalitetsutviklingsutvalget som hadde som oppdrag å komme med forslag til endringer i dagens prøver, verktøy og datakilder med mål om å legge bedre til rette for kvalitetsutvikling i skolen. https://kvalitetsutviklingsutvalget.no/
Leder av forskningsgruppe PLAC (Professional Learning in Assessment Communities) https://www.ntnu.edu/ilu/plac:
- Nestleder av NFR-prosjektet Going Gradeless, https://www.ntnu.edu/ilu/going-gradeless
- Leder av SKUV-prosjektet, https://www.ntnu.no/ilu/skuv
- Leder av studien om undervisning og vurdering i Covid-19, https://s.ntnu.no/covid19survey
- Medleder av av FoU-prosjektet PLUSS (Praksis – Lærerutdanning – Skole – Samarbeid) https://s.ntnu.no/PLUSS
TedSChat: Teacher education and Schools using Cultural historical activity theory https://www.ntnu.no/ilu/tedschat
Activity theory group, https://www.activitytheorygroup.no/research
ERASMUS+: RECITE: Research Sirculation in Teacher Education
USPiTE: University Schools and Partnership in Teacher Education https://www.ntnu.no/ilu/uspite
Medlem av styringsgruppe AEA Europe Assessment Cultures SIG https://www.aea-europe.net/
Medlem av redaksjonsråd Acta Didactica Norden
Ansatterepresentant i ILUs styre
Medlem av ILUs internasjonale utvalg
Medlem av UDIRs referansegruppe for eksamen
Medlem av programkomiteen for Trøndelagskonferansen
Medlem av styringsgruppa for literacymiljøet ved ILU
Hovedområder jeg forsker på:
1) Vurdering, skoleledelse og skoleutvikling: Kvalitetsutvikling i skolen, databruk i skolen, vurderingsteori, skolebasert kompetanseutvikling, ledelse av læreres læring, læreres læring
2) Lærerutdanning og profesjonsforståelse: Partnerskap mellom skole og lærerutdanning, læreres læring, veiledning av lærerstudenter
3) Fagdidaktikk og læreres profesjonelle utvikling: Skriveforskning med vekt på vurdering, elevens læring, læreres læring
Publikasjoner
2024
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2024)
Kjønnsforskjeller i synet på karakterer.
Skolemagasinet - Fagavis for læremidler og skoleutvikling
Intervju tidsskrift
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2024)
Fremmedspråk er nøkkelen til å forstå verden.
Adresseavisen
Kronikk
-
Sandvik, Lise Vikan;
Andrea, Seljeseth;
Normann, Dan-Anders;
Fjørtoft, Henning.
(2024)
Erfaring med redusert bruk av karakterer i videregående skole.
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Rapport
-
Fjørtoft, Henning;
Tveit, Sverre;
Sandvik, Lise Vikan.
(2024)
The Norwegian legacy of resisting formal grading.
Curriculum Journal
Vitenskapelig artikkel
2023
-
Dille, Karen Birgitte;
Sandvik, Lise Vikan;
Røkenes, Fredrik Mørk.
(2023)
Professional development and the potential for collaboration between schools and universities: A mixed methods research study of school-based teacher educators’ experiences.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Doktorgradsavhandling
-
Normann, Dan-Anders;
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning.
(2023)
Reduced grading in assessment: A scoping review.
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
-
Gamlem, Siv Therese Måseidvåg;
Smith, Kari;
Sandvik, Lise Vikan.
(2023)
Stakeholder opinions about cancelling exams in Norwegian upper secondary school during the pandemic, and its consequences-an illuminative study.
Assessment Matters
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Strømme, Alex.
(2023)
Endringsverksteder – et PLUSS for lærerutdanningen.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Angvik, Stine Aarønes;
Strømme, John Alexander;
Svendsen, Bodil Louise;
Smith, Kari;
Sommervold, Oda Aasmundstad.
(2023)
The need for school leadership and assessment capability in disruptive times: Experiences from remote teaching in Norway during Covid-19.
School Leadership and Management
Vitenskapelig artikkel
2022
-
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning.
(2022)
Skolebasert videreutdanning som modell i skoleutvikling.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan.
(2022)
Autentisk vurdering på yrkesfag.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning.
(2022)
Skoleutvikling i videregående opplæring.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2022)
Samarbeid om databruk og en elevinformert undervisning
.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hagerup, Pia Skog;
Sandvik, Lise Vikan.
(2022)
Å lede mellom ledelse.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Sandvik, Lise Vikan.
(2022)
Å lede og legge til rette for en utforskende læringskultur i skolen
.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2022)
Utforskende fagfellesskap i videregående opplæring.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2022)
Vurderingskulturer i norsk skole.
Bedre Skole
Populærvitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Svendsen, Bodil;
Strømme, Alex;
Smith, Kari;
Sommervold, Oda Aasmundstad;
Angvik, Stine Aarønes.
(2022)
Assessment during COVID-19: Students and Teachers in Limbo When the Classroom Disappeared.
Educational Assessment
Vitenskapelig artikkel
2021
-
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan.
(2021)
Leveraging situated strategies in research–practice partnerships: Participatory dialogue in a Norwegian school.
Studies in Educational Evaluation
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Sommervold, Oda Aasmundstad.
(2021)
Perceptions of Involvement in the Assessment of Oral Competence in English as a Second Language.
Languages
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Smith, Kari;
Strømme, Alex;
Svendsen, Bodil;
Sommervold, Oda Aasmundstad;
Angvik, Stine Aarønes.
(2021)
Students’ perceptions of assessment practices in
upper secondary school during COVID-19.
Teachers and Teaching: theory and practice
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2021)
What could foster or inhibit the development of assessment cultures? Experiences from Norway.
Annet produkt
2020
-
Emstad, Anne Berit;
Sandvik, Lise Vikan.
(2020)
School–University Collaboration for Facilitating In-Service Teacher Training as a Part of School-Based Professional Development.
Acta Didactica Norden (ADNO)
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Emstad, Anne Berit.
(2020)
Realizing data-driven changes and teacher agency in upper secondary schools through formative interventions.
Routledge
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2020)
NTNUs forskningsbaserte universitetsskolemodell.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Sommervold, Oda Aasmundstad;
Angvik, Stine Aarønes;
Smith, Kari;
Strømme, Alex;
Svendsen, Bodil.
(2020)
Opplevelser av undervisning og vurdering i videregående skole
under Covid-19s hjemmeskole (Rapport til skolene).
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Rapport
-
Sandvik, Lise Vikan;
Doetjes, Gerke.
(2020)
Elever som ikke velger fremmedspråk på ungdomsskolen, vil bare ha faget i to år på videregående.
Adresseavisen
Kronikk
-
Sandvik, Lise Vikan;
Emstad, Anne Berit;
Fougt, Simon Skov.
(2020)
Forberedelse til lærerprofesjonen – partnerskap og relevans i lærerutdanningen.
Acta Didactica Norden (ADNO)
Leder
-
Sandvik, Lise Vikan;
Sommervold, Oda Aasmundstad;
Angvik, Stine Aarønes;
Smith, Kari;
Strømme, Alex;
Svendsen, Bodil.
(2020)
Slik gikk det med den digitale undervisningen i skolen.
Khrono.no
Kronikk
-
Sandvik, Lise Vikan;
Emstad, Anne Berit.
(2020)
Dybdelæring og tverrfaglighet - hvordan få det til?.
Utdanningsnytt.no
Populærvitenskapelig artikkel
2019
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2019)
Mapping Assessment for Learning (AfL) communities in schools.
Assessment Matters
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2019)
Vurdering som bidrag til dybdelæring.
Bedre Skole
Populærvitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Solhaug, Trond;
Lejonberg, Eli;
Elstad, Eyvind;
Christophersen, Knut-Andreas.
(2019)
School mentors’ perceived integration into teacher education programmes.
Professional Development in Education
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Solhaug, Trond;
Lejonberg, Eli;
Elstad, Eyvind;
Christophersen, Knut-Andreas.
(2019)
Predictions of school mentors’ effort in teacher
education programmes.
European Journal of Teacher Education
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Ramberg, Per Johan.
(2019)
Utvikling av en forskningsbasert og en praksisbasert lærerutdanning ved NTNU.
Dafolo Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2018
-
Lejonberg, Eli;
Elstad, Eyvind;
Sandvik, Lise Vikan;
Solhaug, Trond;
Christophersen, Knut-Andreas.
(2018)
Developmental relationships in schools: pre-service teachers’ perceptions of mentors’ effort, self-development orientation, and use of theory.
Mentoring & Tutoring
Vitenskapelig artikkel
-
Lejonberg, Eli;
Elstad, Eyvind;
Sandvik, Lise Vikan;
Solhaug, Trond;
Christophersen, Knut-Andreas.
(2018)
Mentors of preservice teachers: The relationships between mentoring approach, self-efficacy and effort.
International Journal of Mentoring and Coaching in Education
Vitenskapelig artikkel
2017
-
Bauer, Karen;
Sandvik, Lise Vikan.
(2017)
Digitales Geschichtenerzählen und Geschichte erzählen. Erinnerungsarbeit im Unterricht Deutsch als Fremdsprache.
IUDICIUM Verlag GmbH
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2017)
Læringsmålene i skolen trenger ikke være meningsløse.
Forskning.no
Kronikk
-
Emstad, Anne Berit;
Sandvik, Lise Vikan.
(2017)
Best å gi lærerne faglig påfyll i fellesskap
Feil bare å satse på enkelte utvalgte lærere i etter- og videreutdanningen.
Adresseavisen
Kronikk
2016
-
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan.
(2016)
Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir;
Engvik, Gunnar.
(2016)
FIVIS: Problemstillinger, metoder og datakilder.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir.
(2016)
Involverte elever og relevante vurderingsoppgaver.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan.
(2016)
Forord.
Universitetsforlaget
Forord
-
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning.
(2016)
Å utvikle tolkningsfellesskap i skolen: et verktøy og et kart for vurdering.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2016)
Hvordan utvikle vurderingskulturer?.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2016)
Vurdering er læringsledelse i fag.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan.
(2016)
Innledning. Vurdering og vurderingskompetanse.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2015
-
Sandvik, Lise Vikan;
Emstad, Anne Berit.
(2015)
Ledelse som dramaturgi.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Gjølme, Egil Galaaen;
Sandvik, Lise Vikan.
(2015)
Uteskole som pedagogisk verktøy.
Universitetsforlaget
Faglig kapittel
2014
-
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir.
(2014)
Vurdering i skolen. Utvikling av kompetanse og fellesskap. Sluttrapport fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
NTNU
Rapport
-
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning;
Engvik, Gunnar;
Langseth, Inger Dagrun;
Buland, Trond Hallgeir.
(2014)
Prinsipper for utvikling av vurderingskulturer.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning.
(2014)
Hvordan utvikle vurderingskulturer?.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fjørtoft, Henning;
Langseth, Inger Dagrun;
Sandvik, Lise Vikan.
(2014)
Hvordan er vurderingspraksisene og -kulturene i norske skoler?.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2014)
Gjennomgående undervisning i grunnleggende ferdigheter.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin ;
Sandvik, Lise Vikan.
(2014)
Læreropplæring i det frivillige kulturlivet. Et eksempel fra dirigentopplæring i korpsbevegelsen.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2014)
Den lærende og reflekterende språklæreren.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2013
-
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir;
Engvik, Gunnar;
Langseth, Inger Dagrun.
(2013)
Oppsummerende drøftinger.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Engvik, Gunnar;
Sandvik, Lise Vikan.
(2013)
Vurderingskompetanse må inn i skolefagene.
Forskning.no
Kronikk
-
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir.
(2013)
Vurdering i skolen. Operasjonaliseringer og praksiser. Delrapport 2 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen.
NTNU Program for lærerutdanning
Rapport
-
Postholm, May Britt;
Engvik, Gunnar;
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan;
Wæge, Kjersti;
Irgens, Eirik J..
(2013)
En gavepakke til ungdomstrinnet? En undersøkelse av den skolebaserte kompetanseutviklingen på ungdomstrinnet i piloten 2012/2013.
NTNU, Porgram for lærerutdanning
Rapport
-
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir;
Engvik, Gunnar.
(2013)
Ledelse av utviklingsarbeid i vurdering Vurderingspraksiser i kroppsøvingsfaget Oppsummerende drøftinger.
NTNU, Program for lærerutdanning og SINTEF
Rapport
-
Postholm, May Britt;
Dahl, Thomas;
Engvik, Gunnar;
Fjørtoft, Henning;
Irgens, Eirik Johannes;
Sandvik, Lise Vikan.
(2013)
En gavepakke til ungdomstrinnet? En undersøkelse av piloten for den nasjonale satsingen på skolebasert kompetanseutvikling.
Akademika forlag
Akademika forlag
Vitenskapelig monografi
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2013)
Vurdering som læringsledelse i fremmedspråk.
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2012
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2012)
Skrivekompetanse i fremmedspråk - hva innebærer det?.
Norsk pedagogisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
-
Østern, Anna-Lena;
Sandvik, Lise Vikan;
Strømme, Alex.
(2012)
Storylines åpne arkitektur i lærerutdanning.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Engvik, Gunnar;
Dobson, Stephen R;
Engh, Knut Roar;
Gamlem, Siv Therese Måseidvåg;
Sandvik, Lise Vikan;
Hartberg, Egil Weider.
(2012)
Teoretisk bakgrunnsdokument for arbeid med implementering av vurdering for læring på ungdomstrinnet.
Nasjonalt kompetansemiljø i vurdering
Rapport
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2012)
Utviklingsorientert forskning på skriving og vurdering.
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Engvik, Gunnar;
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir;
Fjørtoft, Henning;
Langseth, Inger Dagrun;
Aaslid, Bjørg Eva.
(2012)
Vurdering i skolen. Intensjoner og forståelser. Delrapport 1 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
NTNU, Program for lærerutdanning og SINTEF Teknologi og samfunn
Rapport
2011
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2011)
Snakk med oss, lærere!.
Adresseavisen
Intervju tidsskrift
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2011)
Via mål til mening. En studie av skriving og vurderingskultur i grunnskolens tyskundervisning.
NTNU
Doktorgradsavhandling
2010
-
Hestnes, Dagmar Hæge;
Sandvik, Lise Vikan.
(2010)
Vurdering, Språkfag 3, Idéhefte for lærere.
Tapir Akademisk Forlag
Tapir Akademisk Forlag
Populærvitenskapelig bok
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2010)
FoU i vurdering.
Språk og språkundervisning
Leder
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2010)
Vurderingsarbeid i elevaktive undervisningsformer.
Språk og språkundervisning
Fagartikkel
-
Folkvord, Ingvild;
Sandvik, Lise Vikan;
Moen, Marte Mari.
(2010)
Sprache und Kultur - Hand in Hand. Ein Beitrag zur Verständnis vom Verhältnis zwischen Sprache und Kultur im Fach "Deutsch als Fremdsprache".
NTNU
Mastergradsoppgave
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2010)
Med hvilken kunnskap skal landet bygges?.
Adresseavisen
Kronikk
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2010)
Å rette med rødpenna - hva er alternativet?.
Idéhefter for lærere
Fagartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Hestnes, Hæge.
(2010)
Vurdering i språkfag.
Tapir Akademisk Forlag
Idéhefter for lærere (3)
Fagbok
2008
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2008)
Skaper valgfritt fremmedspråk sosial utjevning?.
Adresseavisen
Leserinnlegg
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2008)
Regjeringen lukker dører for språklæring.
Adresseavisen
Kronikk
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2008)
"Kjærligheten er bullshit!".
Tapir Akademisk Forlag
Annet
2007
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2007)
Språkfagenes danningsoppgave.
Adresseavisen
Kronikk
Tidsskriftspublikasjoner
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2024)
Kjønnsforskjeller i synet på karakterer.
Skolemagasinet - Fagavis for læremidler og skoleutvikling
Intervju tidsskrift
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2024)
Fremmedspråk er nøkkelen til å forstå verden.
Adresseavisen
Kronikk
-
Fjørtoft, Henning;
Tveit, Sverre;
Sandvik, Lise Vikan.
(2024)
The Norwegian legacy of resisting formal grading.
Curriculum Journal
Vitenskapelig artikkel
-
Normann, Dan-Anders;
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning.
(2023)
Reduced grading in assessment: A scoping review.
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
-
Gamlem, Siv Therese Måseidvåg;
Smith, Kari;
Sandvik, Lise Vikan.
(2023)
Stakeholder opinions about cancelling exams in Norwegian upper secondary school during the pandemic, and its consequences-an illuminative study.
Assessment Matters
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Angvik, Stine Aarønes;
Strømme, John Alexander;
Svendsen, Bodil Louise;
Smith, Kari;
Sommervold, Oda Aasmundstad.
(2023)
The need for school leadership and assessment capability in disruptive times: Experiences from remote teaching in Norway during Covid-19.
School Leadership and Management
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2022)
Vurderingskulturer i norsk skole.
Bedre Skole
Populærvitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Svendsen, Bodil;
Strømme, Alex;
Smith, Kari;
Sommervold, Oda Aasmundstad;
Angvik, Stine Aarønes.
(2022)
Assessment during COVID-19: Students and Teachers in Limbo When the Classroom Disappeared.
Educational Assessment
Vitenskapelig artikkel
-
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan.
(2021)
Leveraging situated strategies in research–practice partnerships: Participatory dialogue in a Norwegian school.
Studies in Educational Evaluation
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Sommervold, Oda Aasmundstad.
(2021)
Perceptions of Involvement in the Assessment of Oral Competence in English as a Second Language.
Languages
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Smith, Kari;
Strømme, Alex;
Svendsen, Bodil;
Sommervold, Oda Aasmundstad;
Angvik, Stine Aarønes.
(2021)
Students’ perceptions of assessment practices in
upper secondary school during COVID-19.
Teachers and Teaching: theory and practice
Vitenskapelig artikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Sandvik, Lise Vikan.
(2020)
School–University Collaboration for Facilitating In-Service Teacher Training as a Part of School-Based Professional Development.
Acta Didactica Norden (ADNO)
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Doetjes, Gerke.
(2020)
Elever som ikke velger fremmedspråk på ungdomsskolen, vil bare ha faget i to år på videregående.
Adresseavisen
Kronikk
-
Sandvik, Lise Vikan;
Emstad, Anne Berit;
Fougt, Simon Skov.
(2020)
Forberedelse til lærerprofesjonen – partnerskap og relevans i lærerutdanningen.
Acta Didactica Norden (ADNO)
Leder
-
Sandvik, Lise Vikan;
Sommervold, Oda Aasmundstad;
Angvik, Stine Aarønes;
Smith, Kari;
Strømme, Alex;
Svendsen, Bodil.
(2020)
Slik gikk det med den digitale undervisningen i skolen.
Khrono.no
Kronikk
-
Sandvik, Lise Vikan;
Emstad, Anne Berit.
(2020)
Dybdelæring og tverrfaglighet - hvordan få det til?.
Utdanningsnytt.no
Populærvitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2019)
Mapping Assessment for Learning (AfL) communities in schools.
Assessment Matters
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2019)
Vurdering som bidrag til dybdelæring.
Bedre Skole
Populærvitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Solhaug, Trond;
Lejonberg, Eli;
Elstad, Eyvind;
Christophersen, Knut-Andreas.
(2019)
School mentors’ perceived integration into teacher education programmes.
Professional Development in Education
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Solhaug, Trond;
Lejonberg, Eli;
Elstad, Eyvind;
Christophersen, Knut-Andreas.
(2019)
Predictions of school mentors’ effort in teacher
education programmes.
European Journal of Teacher Education
Vitenskapelig artikkel
-
Lejonberg, Eli;
Elstad, Eyvind;
Sandvik, Lise Vikan;
Solhaug, Trond;
Christophersen, Knut-Andreas.
(2018)
Developmental relationships in schools: pre-service teachers’ perceptions of mentors’ effort, self-development orientation, and use of theory.
Mentoring & Tutoring
Vitenskapelig artikkel
-
Lejonberg, Eli;
Elstad, Eyvind;
Sandvik, Lise Vikan;
Solhaug, Trond;
Christophersen, Knut-Andreas.
(2018)
Mentors of preservice teachers: The relationships between mentoring approach, self-efficacy and effort.
International Journal of Mentoring and Coaching in Education
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2017)
Læringsmålene i skolen trenger ikke være meningsløse.
Forskning.no
Kronikk
-
Emstad, Anne Berit;
Sandvik, Lise Vikan.
(2017)
Best å gi lærerne faglig påfyll i fellesskap
Feil bare å satse på enkelte utvalgte lærere i etter- og videreutdanningen.
Adresseavisen
Kronikk
-
Engvik, Gunnar;
Sandvik, Lise Vikan.
(2013)
Vurderingskompetanse må inn i skolefagene.
Forskning.no
Kronikk
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2012)
Skrivekompetanse i fremmedspråk - hva innebærer det?.
Norsk pedagogisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2011)
Snakk med oss, lærere!.
Adresseavisen
Intervju tidsskrift
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2010)
FoU i vurdering.
Språk og språkundervisning
Leder
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2010)
Vurderingsarbeid i elevaktive undervisningsformer.
Språk og språkundervisning
Fagartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2010)
Med hvilken kunnskap skal landet bygges?.
Adresseavisen
Kronikk
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2010)
Å rette med rødpenna - hva er alternativet?.
Idéhefter for lærere
Fagartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2008)
Skaper valgfritt fremmedspråk sosial utjevning?.
Adresseavisen
Leserinnlegg
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2008)
Regjeringen lukker dører for språklæring.
Adresseavisen
Kronikk
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2007)
Språkfagenes danningsoppgave.
Adresseavisen
Kronikk
Bøker
-
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning.
(2022)
Skoleutvikling i videregående opplæring.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan.
(2016)
Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Postholm, May Britt;
Dahl, Thomas;
Engvik, Gunnar;
Fjørtoft, Henning;
Irgens, Eirik Johannes;
Sandvik, Lise Vikan.
(2013)
En gavepakke til ungdomstrinnet? En undersøkelse av piloten for den nasjonale satsingen på skolebasert kompetanseutvikling.
Akademika forlag
Akademika forlag
Vitenskapelig monografi
-
Hestnes, Dagmar Hæge;
Sandvik, Lise Vikan.
(2010)
Vurdering, Språkfag 3, Idéhefte for lærere.
Tapir Akademisk Forlag
Tapir Akademisk Forlag
Populærvitenskapelig bok
-
Sandvik, Lise Vikan;
Hestnes, Hæge.
(2010)
Vurdering i språkfag.
Tapir Akademisk Forlag
Idéhefter for lærere (3)
Fagbok
Del av bok/rapport
-
Sandvik, Lise Vikan;
Strømme, Alex.
(2023)
Endringsverksteder – et PLUSS for lærerutdanningen.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning.
(2022)
Skolebasert videreutdanning som modell i skoleutvikling.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan.
(2022)
Autentisk vurdering på yrkesfag.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2022)
Samarbeid om databruk og en elevinformert undervisning
.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hagerup, Pia Skog;
Sandvik, Lise Vikan.
(2022)
Å lede mellom ledelse.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Sandvik, Lise Vikan.
(2022)
Å lede og legge til rette for en utforskende læringskultur i skolen
.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2022)
Utforskende fagfellesskap i videregående opplæring.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Emstad, Anne Berit.
(2020)
Realizing data-driven changes and teacher agency in upper secondary schools through formative interventions.
Routledge
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2020)
NTNUs forskningsbaserte universitetsskolemodell.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Ramberg, Per Johan.
(2019)
Utvikling av en forskningsbasert og en praksisbasert lærerutdanning ved NTNU.
Dafolo Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Bauer, Karen;
Sandvik, Lise Vikan.
(2017)
Digitales Geschichtenerzählen und Geschichte erzählen. Erinnerungsarbeit im Unterricht Deutsch als Fremdsprache.
IUDICIUM Verlag GmbH
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir;
Engvik, Gunnar.
(2016)
FIVIS: Problemstillinger, metoder og datakilder.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir.
(2016)
Involverte elever og relevante vurderingsoppgaver.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan.
(2016)
Forord.
Universitetsforlaget
Forord
-
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning.
(2016)
Å utvikle tolkningsfellesskap i skolen: et verktøy og et kart for vurdering.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2016)
Hvordan utvikle vurderingskulturer?.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2016)
Vurdering er læringsledelse i fag.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan.
(2016)
Innledning. Vurdering og vurderingskompetanse.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Emstad, Anne Berit.
(2015)
Ledelse som dramaturgi.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Gjølme, Egil Galaaen;
Sandvik, Lise Vikan.
(2015)
Uteskole som pedagogisk verktøy.
Universitetsforlaget
Faglig kapittel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning;
Engvik, Gunnar;
Langseth, Inger Dagrun;
Buland, Trond Hallgeir.
(2014)
Prinsipper for utvikling av vurderingskulturer.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning.
(2014)
Hvordan utvikle vurderingskulturer?.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fjørtoft, Henning;
Langseth, Inger Dagrun;
Sandvik, Lise Vikan.
(2014)
Hvordan er vurderingspraksisene og -kulturene i norske skoler?.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2014)
Gjennomgående undervisning i grunnleggende ferdigheter.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin ;
Sandvik, Lise Vikan.
(2014)
Læreropplæring i det frivillige kulturlivet. Et eksempel fra dirigentopplæring i korpsbevegelsen.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2014)
Den lærende og reflekterende språklæreren.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir;
Engvik, Gunnar;
Langseth, Inger Dagrun.
(2013)
Oppsummerende drøftinger.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2013)
Vurdering som læringsledelse i fremmedspråk.
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Østern, Anna-Lena;
Sandvik, Lise Vikan;
Strømme, Alex.
(2012)
Storylines åpne arkitektur i lærerutdanning.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2012)
Utviklingsorientert forskning på skriving og vurdering.
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2008)
"Kjærligheten er bullshit!".
Tapir Akademisk Forlag
Annet
Rapport
-
Sandvik, Lise Vikan;
Andrea, Seljeseth;
Normann, Dan-Anders;
Fjørtoft, Henning.
(2024)
Erfaring med redusert bruk av karakterer i videregående skole.
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Rapport
-
Dille, Karen Birgitte;
Sandvik, Lise Vikan;
Røkenes, Fredrik Mørk.
(2023)
Professional development and the potential for collaboration between schools and universities: A mixed methods research study of school-based teacher educators’ experiences.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Doktorgradsavhandling
-
Sandvik, Lise Vikan;
Sommervold, Oda Aasmundstad;
Angvik, Stine Aarønes;
Smith, Kari;
Strømme, Alex;
Svendsen, Bodil.
(2020)
Opplevelser av undervisning og vurdering i videregående skole
under Covid-19s hjemmeskole (Rapport til skolene).
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Rapport
-
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir.
(2014)
Vurdering i skolen. Utvikling av kompetanse og fellesskap. Sluttrapport fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
NTNU
Rapport
-
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir.
(2013)
Vurdering i skolen. Operasjonaliseringer og praksiser. Delrapport 2 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen.
NTNU Program for lærerutdanning
Rapport
-
Postholm, May Britt;
Engvik, Gunnar;
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan;
Wæge, Kjersti;
Irgens, Eirik J..
(2013)
En gavepakke til ungdomstrinnet? En undersøkelse av den skolebaserte kompetanseutviklingen på ungdomstrinnet i piloten 2012/2013.
NTNU, Porgram for lærerutdanning
Rapport
-
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir;
Engvik, Gunnar.
(2013)
Ledelse av utviklingsarbeid i vurdering Vurderingspraksiser i kroppsøvingsfaget Oppsummerende drøftinger.
NTNU, Program for lærerutdanning og SINTEF
Rapport
-
Engvik, Gunnar;
Dobson, Stephen R;
Engh, Knut Roar;
Gamlem, Siv Therese Måseidvåg;
Sandvik, Lise Vikan;
Hartberg, Egil Weider.
(2012)
Teoretisk bakgrunnsdokument for arbeid med implementering av vurdering for læring på ungdomstrinnet.
Nasjonalt kompetansemiljø i vurdering
Rapport
-
Engvik, Gunnar;
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir;
Fjørtoft, Henning;
Langseth, Inger Dagrun;
Aaslid, Bjørg Eva.
(2012)
Vurdering i skolen. Intensjoner og forståelser. Delrapport 1 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
NTNU, Program for lærerutdanning og SINTEF Teknologi og samfunn
Rapport
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2011)
Via mål til mening. En studie av skriving og vurderingskultur i grunnskolens tyskundervisning.
NTNU
Doktorgradsavhandling
-
Folkvord, Ingvild;
Sandvik, Lise Vikan;
Moen, Marte Mari.
(2010)
Sprache und Kultur - Hand in Hand. Ein Beitrag zur Verständnis vom Verhältnis zwischen Sprache und Kultur im Fach "Deutsch als Fremdsprache".
NTNU
Mastergradsoppgave
PRODUKT
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2021)
What could foster or inhibit the development of assessment cultures? Experiences from Norway.
Annet produkt
Undervisning
Emner
Formidling
2024
-
Faglig foredragSandvik, Lise Vikan. (2024) Læringsfremmende vurdering i teori og praksis. Troms Fylkeskommune Skoleledersamling for videregående skoler i Troms , Tromsø 2024-01-24 - 2024-01-25
-
PosterNormann, Dan-Anders; Sandvik, Lise Vikan; Storstad, Oddveig. (2024) Reduced grading in upper secondary school: Exploring students' perceptions. AEA-Europe 2024-11-06 - 2024-11-09
2023
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan; Einum, Even. (2023) School-based Mentors Experiences of Collaboration in Field Practice . European Education Research Association European Conference on Educational Research , Glasgow, Storbritannia 2023-08-21 - 2023-08-24
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2023) Assessment reforms in Norway: tensions in quality assessment and quality development. AEA Europe AEA Europe 2023 Conference , Malta 2023-11-01 - 2023-11-04
-
Vitenskapelig foredragDille, Karen Birgitte; Sandvik, Lise Vikan; Einum, Even. (2023) School-Based Teacher Educators’ Experiences of Collaboration in Field Practice. European Educational Research Association ECER , Glasgow, Storbritannia 2023-08-21 - 2023-08-24
-
Vitenskapelig foredragNormann, Dan-Anders; Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2023) Reduced grading in assessment: A scoping review. AERA Annual meeting , Chicago 2023-04-13 - 2023-04-16
-
PosterNormann, Dan-Anders; Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2023) A scoping review of research on reduced grading. EARLI EARLI conference , Thessaloniki, Hellas 2023-08-22 - 2023-08-26
-
IntervjuSandvik, Lise Vikan. (2023) Podcast Å lede mellom ledelse. Skolelederforbundets podcast Viktigste leder Skolelederforbundets podcast Viktigste leder [Internett] 2023-07-11
-
Faglig foredragNormann, Dan-Anders; Sandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning. (2023) Going Gradeless på yrkesfag. Nasjonal DeKOM YF-samling 2023-09-20 -
2022
-
Faglig foredragSandvik, Lise Vikan. (2022) Vurdering for læring: Kan vi begynne å snakke om elevinformert undervisning?. Viken fylkeskommune Webinar om tilstanden i videregående opplæring i Viken fylkeskommune 2022-04-06 - 2022-04-06
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan; Gamlem, Siv Therese Måseidvåg; Smith, Kari. (2022) Assessment cultures in Norway post COVID-19: Cancelled exams challenge established practices. American Educational Research Association AERA 2022 , San Diego 2022-04-21 - 2022-04-29
-
Faglig foredragSandvik, Lise Vikan. (2022) Vurderingssystem i limbo?. UiO Forskning, innovasjon og kompetanseutvikling i skolen Webinar om eksamen 2022-02-07 - 2022-02-07
-
Vitenskapelig foredragTveit, Sverre; Sandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning. (2022) The Norwegian legacy of resisting formal grading: Paradoxes and dilemmas. Association for Educational Assessment – Europe Association for Educational Assessment – Europe , Dublin 2022-11-09 - 2022-11-12
-
Populærvitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan; Angvik, Stine Aarønes; Fjørtoft, Henning. (2022) Trenger vi karakterer?. Litteraturhuset i Trondheim Åpent møte om bruk av karakterer i skolen , Sellanrå, Trondheim 2022-10-19 - 2022-10-19
-
Vitenskapelig foredragNormann, Dan-Anders; Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2022) Going gradeless: A scoping review of reduced grading in assessment. AEA-Europe 2022-11-10 - 2022-11-12
-
Vitenskapelig foredragNormann, Dan-Anders; Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2022) Karakterdempet vurderingspraksis: en scoping review. Lysholmbiblioteket Kunnskapslunsjen 2022-09-29 - 2022-09-29
-
Vitenskapelig foredragNormann, Dan-Anders; Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2022) Learning beyond grades. A scoping review of reduced grading in assessment. EARLI EARLI SIG 1 & 4 JOINT CONFERENCE , Cádiz, Spain 2022-06-27 - 2022-06-30
2021
-
Vitenskapelig foredragBoks-Vlemmix, Juliette E P; Sandvik, Lise Vikan. (2021) Challenges in Teacher Education: The Role-perception of University Teachers at Discipline Faculties. ATEE & University of Warsaw 45th Annual ATEE Conference (Re)imagining & Remaking Teacher Education: Identity, Professionalism and Creativity in a Changed World , Polen (online) 2021-09-09 - 2021-09-11
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan; Emstad, Anne Berit; Gjølme, Egil Galaaen. (2021) Research circulation in NTNU's teacher education. European University Cyprus Online International conference for RECITE , Cyprus 2021-10-11 - 2021-10-11
-
IntervjuSandvik, Lise Vikan. (2021) Urovekkende funn i ny forskning på hjemmeskole. Adresseavisen Adresseavisen [Avis] 2021-01-28
2020
-
IntervjuSandvik, Lise Vikan. (2020) Da eksamen ble avlyst, lærte elevene mer på skolen. Adresseavisen Adresseavisen [Avis] 2020-06-19
2019
-
Vitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit; Sandvik, Lise Vikan. (2019) Leaders collaborating across schools on development of teachers PLC and data use . American Educational Research Association AERA 2019 , Toronto 2019-04-05 - 2019-04-09
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan; Emstad, Anne Berit. (2019) Interventions for educational leaders: Improving capabilities for leading improvements in teaching and learning. ICSEI ICSEI 2019 , Stavanger 2019-01-08 - 2019-01-12
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2019) Skolebasert kompetanseutvikling i vurdering - hva vet vi så langt?. Trøndelag Fylkeskommune Nasjonal erfaringskonferanse for SKUV-prosjektet , Stjørdal 2019-03-27 - 2019-03-27
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan; Emstad, Anne Berit. (2019) Realizing data driven changes in upper secondary schools through formative interventions. American Educational Research Association AERA 2019 , Toronto 2019-04-05 - 2019-04-09
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning. (2019) Leveraging culturally specific practices in design-based research-practice partnerships: Participatory dialogue in Norwegian schools. American Educational Research Association AERA 2019 , Toronto 2019-04-05 - 2019-04-09
-
Faglig foredragSandvik, Lise Vikan. (2019) Vurdering for læring i et utviklingsperspektiv. Akershus Fylkeskommune Nettverk for skoleledere i Akershus Fylkeskommune , Oslo 2019-09-20 - 2019-09-20
2018
-
IntervjuSandvik, Lise Vikan. (2018) 200.000 eksamensvurderinger analysert: I nesten 15.000 tilfeller var spriket mellom sensorene to karakterer eller mer. Aftenposten Aftenposten [Avis] 2018-08-17
-
Faglig foredragSandvik, Lise Vikan. (2018) Vurderingskompetanse i skolen. Utdanningsforbundet Fagdag for lærere , Kristiansand 2018-04-18 - 2018-04-18
-
Faglig foredragSandvik, Lise Vikan. (2018) Vurderingspraksiser og fagfornyelse i skolen. Universitetet i Oslo Skolelederdagen 2018 - Skoleledelse og fagfornyelse i en reformtid , Oslo 2018-11-14 - 2018-11-14
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2018) ASSESS: Assessment literacy in upper secondary school systems. Earli Earli SIG 1 Konferanse , Helsinki 2018-08-28 - 2018-08-31
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan; Lejonberg, Eli; Solhaug, Trond; Elstad, Eyvind. (2018) Mentor integration in teacher education. AERA AERA , New York 2018-04-12 - 2018-04-18
-
Faglig foredragSandvik, Lise Vikan. (2018) Vurderingskompetanse og fagfornyelse i skolen. Utdanningsforbundet Fagdag for lærere , Tromsø 2018-10-02 - 2018-10-02
2017
-
Faglig foredragSandvik, Lise Vikan. (2017) Vurderingskompetanse i videregående skole. Udir SAmling for nyutdannede lærere og mentorer i videregående skole , Trondheim 2017-02-02 - 2017-02-02
-
Faglig foredragSandvik, Lise Vikan. (2017) Vurdering for læring og FYR. STFK Fagdag for deltakere på den nasjonale FYR-satsingen , Trondheim 2017-02-15 - 2017-02-15
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2017) Vurdering i fremmedspråkene i videregående opplæing. Stavanger Fylkeskommune Fagdag for lærere , Stavanger 2017-11-14 - 2017-11-14
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2017) What could foster or inhibit assessment cultures in schools?. ISCAR ISCAR 2017 , Quebec 2017-08-29 - 2017-09-02
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning. (2017) Å utvikle vurderingskompetanse i skolen. Utdanningsforbundet Fagdag for lærere , Oslo 2017-10-20 - 2017-10-20
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2017) Vurdering og skoleutvikling i voksenopplæringen. Namsos oppvekstsenter Fagdag for lærere , Jegtvolden Fjordhotel 2017-11-23 - 2017-11-23
-
Vitenskapelig foredragGjølme, Egil Galaaen; Sandvik, Lise Vikan. (2017) Uteskole som pedagogisk verktøy i lærerutdanningen. NTNU Læringsfestivalen , Trondheim 2017-05-08 - 2017-05-09
2016
-
Faglig foredragSandvik, Lise Vikan. (2016) Skoleutvikling og elevinvolvering. Nord-Trøndelag Fylkeskommune Fagdag for lærere , Steinkjer 2016-10-27 - 2016-10-27
-
Faglig foredragSandvik, Lise Vikan. (2016) Skoleutvikling og vurdering. Oppland fylkeskommune Fagdag for lærere , Lillehammer 2016-10-21 - 2016-10-21
-
Faglig foredragSandvik, Lise Vikan; Emstad, Anne Berit. (2016) Vurdering er læring. Selbu kommune Fagdag for lærere , Bårdshaug Gjestegård 2016-11-25 - 2016-11-25
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning. (2016) Validity as threshold concept to develop assessment cultures in schools. AERA 2016 AERA Annual Meeting , Washigton DC 2016-04-08 - 2016-04-12
2015
-
Faglig foredragEmstad, Anne Berit; Angelo, Elin; Sandvik, Lise Vikan. (2015) Læreropplæring i det frivillige kulturlivet. Et eksempel fra dirigentopplæring i korpsbevegelsen. PLU, NTNU Kunstdidaktisk forum , Trondheim 2015-01-29 -
2013
-
Populærvitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2013) Skolenes vurderingskulturer i norskfaget. Skrivesenteret Skrivesenteret, kurs for lærere , Trondheim 2013-02-03 - 2013-12-03
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2013) Individuell vurdering i skolen. NTNU Skolelederkonferansen , Hell 2013-02-07 - 2013-02-08
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2013) Skolenes vurderingskulturer i skriving - på vei mot et tolkningsfellesskap?. Skrivesenteret og Lesesenteret Skriv! Les! , Trondheim 2013-05-06 - 2013-05-07
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2013) FIVIS: Individuell vurdering i skolen. NTNU NOFA 4 , Trondheim 2013-05-29 - 2103-05-30
2012
-
Populærvitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2012) Elevinvolvering i vurdering. Sør-Trøndelag fylkeskommune Fagdag for lærere , Trondheim 2012-02-16 - 2012-02-16
-
Populærvitenskapelig foredragØstern, Anna-Lena; Strømme, Alex; Sandvik, Lise Vikan. (2012) Workshop Art and Science combined in SPACE ME about man in the universe. Trondheim International School Education Symposium Trondheim International School , Trondheim 2012-04-20 - 2012-04-21
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2012) Skriving og vurdering i fremmedspråkene. Fremmedspråksenteret Programfagdagene 2012 , Moss 2012-10-25 - 2012-10-26
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2012) Vurdering i skolen. Intensjoner og forståelser. Utdanningsdirektoratet Konferanse om vurdering for uh-sektoren , Oslo 2012-11-12 - 2012-11-13
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan; Langseth, Inger Dagrun. (2012) Individuell vurdering i skolen. Universitetet i Agder Nye perspektiver på fremmedspråksdidaktikk. 1st Nordic Journal of Modern Language Methodology Conference , Kristiansand 2012-09-20 - 2012-09-21
-
Populærvitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2012) Vurdering for læring. Malvik kommune Fagdag for lærere , Vikhammer skole 2012-11-27 - 2012-11-27
2011
-
Vitenskapelig foredragØstern, Anna-Lena; Strømme, Alex; Sandvik, Lise Vikan. (2011) Estetisk inngang til læring i lærerutdanning? Studentevalueringer av et forsøk med storyline med tredobbel læringssløyfe. Dronning Maud Minnes Høgskole FoU i Praksis 2011 , Trondheim 2011-04-26 - 2011-04-27
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2011) Mål og mening. En etnografisk studie av vurderingskultur i tyskundervisningen. Lesenteret og Skrivesenteret Skriv! Les! Nordisk forskerkonferanse om skriving og lesing , UIS, Stavanger 2011-05-30 - 2011-06-01
2010
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2010) Refleksjonslogg som egenvurdering og som forskningsmaterialeEksempler fra et prosjekt om digitale fortellinger. NTNU, HIST, HINT, DMMH FoU i praksis 2010 , Trondheim 2010-05-10 - 2010-05-11
-
Populærvitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2010) Vurdering for læring i fremmedspråk. NTFK Kurs for lærere , Steinkjer vgs 2010-03-08 - 2010-03-08
-
Populærvitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2010) Vurdering i fremmedpråk. Trondheim kommune Kurs for lærere , Sverresborg skole 2010-01-29 - 2010-01-29
2009
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2009) Elevaktive læringsformer for språkstudenter i lærerutdanninga. HiST, HINT, DMMH, NTNU FOU i praksis , Levanger 2009-04-23 - 2009-04-24
-
Populærvitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2009) Vurdering for læring med den europeiske språkpermen. Sørtrøndelag fylkeskommune Kursdag for lærere , Melhus vgs 2009-03-17 - 2009-03-17
2008
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2008) Assessment and learning in the German Class; What impact does assessment culture have on the students` learning process?. Høgskolen i Lillehammer The school - a learning organisation? , Lillehammer 2008-04-07 - 2008-04-08
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2008) Skriving i fremmedspråkundervisningen. HiST Nordisk konferanse om skriving som grunnleggende ferdighet og utfordring i utdanning og yrkesliv , Trondheim 2008-11-17 - 2008-11-18
-
Populærvitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2008) Den europeiske språkpermen. Institutt for fremmedspråk, NTNU Den europeiske språkdagen , Trondheim 2008-09-26 -
2007
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2007) Learning to learn a foreign language. Finnish Educational Research Association Pedagogvetenskapliga dagar 2007 , Vasa 2007-11-22 - 2007-11-23
-
Populærvitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2007) Den Europeiske Språkpermen - et didaktisk verktøy?. Sørtrøndelag Fylkeskommune Fagdag for engelsk- og fremmedspråklærere , Melhus vgs 2007-10-25 - 2007-10-25