Lennart Jølle
Om
Lennart Jølle (1976) er førsteamanuensis i norskdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. Januar 2023 tiltrådte han som prodekan for utdanning ved Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap. Han har hovedfag i nordisk litteratur fra UiT og doktorgrad i anvendt språkvitenskap fra NTNU.
Forsknings- og utviklingsprosjekt
- Funksjonell skriving i begynneropplæringen (FUS-prosjektet), 2018-2023, nestleder, https://www.ntnu.edu/ilu/the-fus-project
- PRANO: Praksisforankrede norskfaglige masteroppgaver, 2020-2023
Nettverk
- Nettverk for norskdidaktisk forskning (NNDF), styringsgruppemedlem
- Nordisk nettverk for morsmålsdidaktisk forskning (NNMF), styringsgruppemedlem
Forskningsinteresse
- Skriveopplæring og skriveutvikling
- Literacy
- Skrivevurdering
Publikasjoner
2022
-
Falk, Daroon Yassin;
Jølle, Lennart.
(2022)
Texter i dialog. Ett metafunktionellt perspektiv på samtal under argumenterande skrivande i skoår 2.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2021
-
Jølle, Lennart;
Skar, Gustaf Bernhard Uno.
(2021)
En modell for planlegging, gjennomføring og evaluering av morsmålsfaglige læringsprosesser.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Aa, Leiv Inge;
Jølle, Lennart;
Otnes, Hildegunn;
Larsen, Ann Sylvi.
(2021)
Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt i Norden.
Universitetsforlaget
Faglig kapittel
-
Jølle, Lennart;
Larsen, Ann Sylvi;
Otnes, Hildegunn;
Aa, Leiv Inge.
(2021)
Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt i Norden.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
2020
-
Skar, Gustaf Bernhard Uno;
Jølle, Lennart;
Aasen, Arne Johannes.
(2020)
Establishing Rating Scales to Assess Writing Proficiency Development in Young Learners.
Acta Didactica Norden (ADNO)
Vitenskapelig artikkel
-
Skar, Gustaf Bernhard Uno;
Aasen, Arne Johannes;
Jølle, Lennart.
(2020)
Functional Writing in the Primary Years: Protocol for a Mixed-Methods Writing Intervention Study.
Nordic Journal of Literacy Research
Vitenskapelig artikkel
2018
-
Jølle, Lennart;
Skar, Gustaf Bernhard Uno.
(2018)
“Digging for Gold” or “Sticking to the Criteria”: Teachers’ Rationales When Serving as Professional Raters.
Scandinavian Journal of Educational Research
Vitenskapelig artikkel
-
Harstad, Ola;
Jølle, Lennart.
(2018)
Om tolkning i norskfagets litteraturarbeid - fire innfallsvinkler til "Ringen" av Knut Hamsun.
Universitetsforlaget
Faglig kapittel
2017
-
Skar, Gustaf Bernhard Uno;
Jølle, Lennart.
(2017)
Teachers as raters: Investigation of a long term writing assessment program.
L1-Educational Studies in Language and Literature
Vitenskapelig artikkel
2015
-
Jølle, Lennart.
(2015)
Vurderingsdialogen. En undersøkelse av tekstvurderingspraksis ved nasjonal læringsstøttende prøve i skriving.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Doktorgradsavhandling
-
Jølle, Lennart.
(2015)
Rater strategies for reaching agreement on pupil text quality.
Assessment in Education: Principles, Policy & Practice
Vitenskapelig artikkel
2014
-
Jølle, Lennart.
(2014)
Pair assessment of pupil writing: A dialogic approach for studying the development of rater competence.
Assessing Writing: An International Journal
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Skar, Gustaf Bernhard Uno;
Jølle, Lennart;
Aasen, Arne Johannes.
(2020)
Establishing Rating Scales to Assess Writing Proficiency Development in Young Learners.
Acta Didactica Norden (ADNO)
Vitenskapelig artikkel
-
Skar, Gustaf Bernhard Uno;
Aasen, Arne Johannes;
Jølle, Lennart.
(2020)
Functional Writing in the Primary Years: Protocol for a Mixed-Methods Writing Intervention Study.
Nordic Journal of Literacy Research
Vitenskapelig artikkel
-
Jølle, Lennart;
Skar, Gustaf Bernhard Uno.
(2018)
“Digging for Gold” or “Sticking to the Criteria”: Teachers’ Rationales When Serving as Professional Raters.
Scandinavian Journal of Educational Research
Vitenskapelig artikkel
-
Skar, Gustaf Bernhard Uno;
Jølle, Lennart.
(2017)
Teachers as raters: Investigation of a long term writing assessment program.
L1-Educational Studies in Language and Literature
Vitenskapelig artikkel
-
Jølle, Lennart.
(2015)
Rater strategies for reaching agreement on pupil text quality.
Assessment in Education: Principles, Policy & Practice
Vitenskapelig artikkel
-
Jølle, Lennart.
(2014)
Pair assessment of pupil writing: A dialogic approach for studying the development of rater competence.
Assessing Writing: An International Journal
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Jølle, Lennart;
Larsen, Ann Sylvi;
Otnes, Hildegunn;
Aa, Leiv Inge.
(2021)
Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt i Norden.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Del av bok/rapport
-
Falk, Daroon Yassin;
Jølle, Lennart.
(2022)
Texter i dialog. Ett metafunktionellt perspektiv på samtal under argumenterande skrivande i skoår 2.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Jølle, Lennart;
Skar, Gustaf Bernhard Uno.
(2021)
En modell for planlegging, gjennomføring og evaluering av morsmålsfaglige læringsprosesser.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Aa, Leiv Inge;
Jølle, Lennart;
Otnes, Hildegunn;
Larsen, Ann Sylvi.
(2021)
Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt i Norden.
Universitetsforlaget
Faglig kapittel
-
Harstad, Ola;
Jølle, Lennart.
(2018)
Om tolkning i norskfagets litteraturarbeid - fire innfallsvinkler til "Ringen" av Knut Hamsun.
Universitetsforlaget
Faglig kapittel
Rapport
-
Jølle, Lennart.
(2015)
Vurderingsdialogen. En undersøkelse av tekstvurderingspraksis ved nasjonal læringsstøttende prøve i skriving.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Doktorgradsavhandling