Kristin Krogh Arnesen
Om
Bakgrunn
Jeg har mastergrad i matematikk, PPU med matematikk og informatikk som undervisningsfag og en doktorgrad i algebra fra NTNU. Doktoravhandlingen min het Derived categories of gentle and skewed-gentle algebras: A combinatorial approach (2015). Jeg har jobbet i lærerutdanningen siden 2015 og forsker nå utelukkende på temaer innen matematikkdidaktikk.
Forskning
Jeg var medlem av forskningsprosjektet Resonnering og bevis på barnetrinnet (ProPrimEd, se lenke under), som opererte med NFR-støtte i årene 2020-24. Jeg er generelt interessert i arbeid med resonnering og bevis i barneskolen og i lærerutdanningen. Jeg forsker også på bruk av ulike aktiviteter (tilnærminger til praksis) i lærerutdanning og er medlem av forskningsgruppen Undervisningspraksiser i matematikklærerutdanning.
Publikasjoner
2024
-
Radmehr, Farzad;
Arnesen, Kristin Krogh;
Valenta, Anita.
(2024)
YouTube content creators’ discourse: A multiple case study on the cross product using commognition and positioning theory.
Proceedings of the International Groups for the Psychology of Mathematics Education (4)
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
2023
-
Arnesen, Kristin Krogh;
Valenta, Anita.
(2023)
Lesson plays as an approach to learning to teach proving.
International Journal of Mathematical Education in Science and Technology
Vitenskapelig artikkel
-
Arnesen, Kristin Krogh;
Langfeldt, Marit Buset;
Valenta, Anita;
Ødegaard, Reidun Persdatter.
(2023)
ARiL: Argumentasjon gjennom Rollespill i Lærerutdanninga.
Digitale læremidler
2022
-
Arnesen, Kristin Krogh.
(2022)
Generiske eksempler som argumentasjon.
Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning
Populærvitenskapelig artikkel
-
Arnesen, Kristin Krogh;
Rø, Kirsti.
(2022)
The complexity of supporting reasoning in a mathematics classroom of shared authority.
Mathematical Thinking and Learning
Vitenskapelig artikkel
-
Arnesen, Kristin Krogh;
Dahl, Heidi.
(2022)
"Why have you written six times five?" Teachers' use of why in Norwegian mathematics classrooms.
European Society for Research in Mathematics Education
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2020
-
Rø, Kirsti;
Arnesen, Kristin Krogh.
(2020)
The opaque nature of generic examples: The structure of student teachers’ arguments in multiplicative reasoning.
Journal of Mathematical Behavior
Vitenskapelig artikkel
2019
-
Arnesen, Kristin Krogh;
Grimeland, Yvonne.
(2019)
Teachers' learning goals for a mathematics lesson.
European Society for Research in Mathematics Education
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Arnesen, Kristin Krogh;
Enge, Ole;
Rø, Kirsti;
Valenta, Anita.
(2019)
Initial participation in a reasoning-and-proving discourse in elementary school teacher education.
European Society for Research in Mathematics Education
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2017
-
Arnesen, Kristin Krogh;
Enge, Ole;
Grimeland, Yvonne;
Hansen, Torkel Haugan.
(2017)
How do prospective teachers imagine mathematical discussions on fraction comparison?.
European Society for Research in Mathematics Education
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Arnesen, Kristin Krogh;
Laking, Rosanna;
Pauksztello, David;
Prest, Mike.
(2017)
The Ziegler spectrum for derived-discrete algebras.
Advances in Mathematics
Vitenskapelig artikkel
2016
-
Arnesen, Kristin Krogh;
Laking, Rosanna;
Pauksztello, David.
(2016)
Morphisms between indecomposable complexes in the bounded derived category of a gentle algebra.
Journal of Algebra
Vitenskapelig artikkel
2015
-
Arnesen, Kristin Krogh;
Grimeland, Yvonne.
(2015)
The Auslander-Reiten components of K^b(proj A) for a cluster-tilted algebra of type Ã.
Journal of Algebra and its Applications
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Arnesen, Kristin Krogh;
Valenta, Anita.
(2023)
Lesson plays as an approach to learning to teach proving.
International Journal of Mathematical Education in Science and Technology
Vitenskapelig artikkel
-
Arnesen, Kristin Krogh.
(2022)
Generiske eksempler som argumentasjon.
Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning
Populærvitenskapelig artikkel
-
Arnesen, Kristin Krogh;
Rø, Kirsti.
(2022)
The complexity of supporting reasoning in a mathematics classroom of shared authority.
Mathematical Thinking and Learning
Vitenskapelig artikkel
-
Rø, Kirsti;
Arnesen, Kristin Krogh.
(2020)
The opaque nature of generic examples: The structure of student teachers’ arguments in multiplicative reasoning.
Journal of Mathematical Behavior
Vitenskapelig artikkel
-
Arnesen, Kristin Krogh;
Laking, Rosanna;
Pauksztello, David;
Prest, Mike.
(2017)
The Ziegler spectrum for derived-discrete algebras.
Advances in Mathematics
Vitenskapelig artikkel
-
Arnesen, Kristin Krogh;
Laking, Rosanna;
Pauksztello, David.
(2016)
Morphisms between indecomposable complexes in the bounded derived category of a gentle algebra.
Journal of Algebra
Vitenskapelig artikkel
-
Arnesen, Kristin Krogh;
Grimeland, Yvonne.
(2015)
The Auslander-Reiten components of K^b(proj A) for a cluster-tilted algebra of type Ã.
Journal of Algebra and its Applications
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Radmehr, Farzad;
Arnesen, Kristin Krogh;
Valenta, Anita.
(2024)
YouTube content creators’ discourse: A multiple case study on the cross product using commognition and positioning theory.
Proceedings of the International Groups for the Psychology of Mathematics Education (4)
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Del av bok/rapport
-
Arnesen, Kristin Krogh;
Dahl, Heidi.
(2022)
"Why have you written six times five?" Teachers' use of why in Norwegian mathematics classrooms.
European Society for Research in Mathematics Education
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Arnesen, Kristin Krogh;
Grimeland, Yvonne.
(2019)
Teachers' learning goals for a mathematics lesson.
European Society for Research in Mathematics Education
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Arnesen, Kristin Krogh;
Enge, Ole;
Rø, Kirsti;
Valenta, Anita.
(2019)
Initial participation in a reasoning-and-proving discourse in elementary school teacher education.
European Society for Research in Mathematics Education
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Arnesen, Kristin Krogh;
Enge, Ole;
Grimeland, Yvonne;
Hansen, Torkel Haugan.
(2017)
How do prospective teachers imagine mathematical discussions on fraction comparison?.
European Society for Research in Mathematics Education
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
PRODUKT
-
Arnesen, Kristin Krogh;
Langfeldt, Marit Buset;
Valenta, Anita;
Ødegaard, Reidun Persdatter.
(2023)
ARiL: Argumentasjon gjennom Rollespill i Lærerutdanninga.
Digitale læremidler
Undervisning
Emner
Høsten 2023 og våren 2024 hadde jeg forskningstermin, det vil si ingen undervisning.
Tidligere har jeg undervist matematikk 1 og 2 for 1-7 på GLU, MGLU og KFK. Jeg har også undervist på lærerspesialist (1-7 og 11-13) og emnet Kreativitet, multimodalitet og estetikk i matematikkopplæringa (1-7) på det gamle 2-årige masterprogrammet.
Veiledning
Jeg veileder masterstudenter på MGLU og erfaringsbasert master.
Formidling
2024
-
Vitenskapelig foredragRadmehr, Farzad; Arnesen, Kristin Krogh; Valenta, Anita. (2024) YouTube content creators’ discourse: a multiple case study on the cross product using commognition and positioning theory. International annual conference of the group for the psychology of mathematics education 2024-07-17 - 2024-07-21
-
Vitenskapelig foredragArnesen, Kristin Krogh. (2024) Pre-service teachers’ proving praxeologies. The Tenth Nordic Conference on Mathematics Education (NORMA24) , København 2024-07-04 - 2024-07-07
-
Vitenskapelig foredragArnesen, Kristin Krogh; Hansen, Ellen Kristine Solbrekke. (2024) Collaborative problem solving: A case study. 5th Norwegian Network Symposium on Reasoning and Proving , Drammen, USN 2024-10-14 - 2024-10-15
2023
-
Faglig foredragArnesen, Kristin Krogh; Valenta, Anita; Ødegaard, Reidun Persdatter. (2023) Arbeid med undervisningspraksiser knyttet til resonnering og argumentasjon i grunnskolelærerutdanning . Konferanse for lærerutdannere i matematikk, Klæm23 , Røros 2023-09-18 - 2023-09-20
2022
-
Vitenskapelig foredragArnesen, Kristin Krogh; Dahl, Heidi. (2022) “Why have you written six times five?” Teachers’ use of why in Norwegian mathematics classrooms . ERME (European Society for Research in Mathematics Education CERME12 , online 2022-02-02 - 2022-02-05
-
PosterArnesen, Kristin Krogh; Dahl, Heidi. (2022) Hvorfor har du skrevet seks ganger fem? En kvalitativ studie av læreres bruk av hvorfor i matematikk. NTNU Lærekraft 100. Arrangement i forbindelse med 100 år med lærerutdanning i Trondheim , Trondheim 2022-10-03 - 2022-10-03
2021
-
Vitenskapelig foredragArnesen, Kristin Krogh; Rø, Kirsti. (2021) Hva gjør generiske eksempler vanskelige? Lærerstudenters skriftlige argumenter for en påstand i multiplikasjon . NTNU KLæM21 - Konferanse for lærerutdannere i matematikk , Trondheim 2021-09-20 - 2021-09-22
2018
-
Vitenskapelig foredragArnesen, Kristin Krogh; Rø, Kirsti. (2018) Initial participation in a reasoning and proving discourse in elementary teacher education. NTNU LaUDiM-konferansen: Eleven i fokus – matematikk på barnetrinnet , Trondheim 2018-11-28 - 2018-11-29