Kristine Ask
Om
Jeg er førsteamanuensis ved Institutt for Tverrfaglige Kulturstudier der jeg forsker på forholdet mellom teknologi og samfunn. Jeg er interessert i hvordan digital teknologi blir en del av hverdagen vår, og hvordan det kan føre til nye og uventede bruksområder og betydninger. I tillegg er jeg opptatt av hvordan teknologi kan brukes for å inkludere og ekskludere sårbare brukergrupper.
I forskning og undervisning kombinerer jeg internettstudier og spillstudier med perspektiv fra Vitenskap og teknologistudier (STS). Ved hjelp av kvalitative metoder som intervju og etnografi, og teoretiske perspektiv som aktør-nettverks-teori, script og domestisering, er jeg opptatt av analyser som undersøker det heterogene, komplekse, foranderlige og relasjonelle.
Jeg har en særlig forkjærlighet og faglig interesse for tematikker, fellesskap og teknologier som avvises som trivielle. For eksempel internett subkulturer og fenomen som memes, fangirls og andre deltagende kulturer.
I 2016 forsvarte jeg avhandlingen «Ludic Work: Assemblages, domestications and co-productions of play”. Mens dataspilling ofte beskrives som en altoppslukende aktivitet som er for gøy å legge fra seg, viser min forskning at verken engasjementet og gleder kommer av seg selv. Artiklene i avhandlingen tematiserer forhandlinger rundt spilling i hverdagslivet, hvordan spillere utvikler ekspertkunnskap, vennskap i onlinespill, organisering av spillfellesskap og involvering av ikke-menneskelige aktører i spill (les bloggpost om avhandlingen her).
Jeg er fagansvarlig for emnene KULT1101 Digitale Kulturer og KULT3307 Prosjektledelse og prosjektarbeid . I tillegg veileder jeg master- og phd studenter på tema om internett, spill, innovasjon og brukere.
Pågående forskningsprosjekt:
"KEEP SCROLLING": BRUKER-PLATTFORM RELASJONER PÅ TIKTOK
Tidligere forskningsprosjekt:
GAMER PARENTS MEDIATING PLAY (GAME) (2020-2022)
Denne studien, finansiert av SPILLFORSK, skal undersøke foreldre som selv er spillere. Studier av spillere viser at konflikter mellom foreldre og barn også preges av å være en konflikt mellom spillere og ikke-spillere, der foreldrenes manglende erfaring med dataspill i seg selv skaper problemer. Basert på kvalitative intervju med norske gamerforeldre anvender vi blant annet domestiseringsteori for å analysere forhandlinger rundt spill. Spørsmål vi undersøker er: Hvilket kunnskapsgrunnlag og hvilke kilder baserer de reguleringen sin på? Hva forstår de som risikofylt adferd knyttet til spill? Hvilke strategier bruker de for å regulere spilleradferd hos sine barn og hos seg selv?
LANGUAGE, INTEGRATION AND MEDIA (LIM) (2017-2022)
LIM er et tverrfaglig prosjekt med mål om å utvikle nyskapende og engasjerende læringsmuligheter for norske VGS elever og unge migranter for å forbedre faglige resultater og fremme integrering. Jeg leder arbeidspakken DigiTac som undersøker hvordan digital teknologi kan å styrke læring og integrasjon i klasseromsaktiviteter.
Finansiering: FINNUT
Se https://www.ntnu.no/isl/lim for mer info.
SEKSUELL TRAKASSERING I ONLINE DATASPILL (2013-2015)
Fokus på seksuell trakassering av kvinnelige spillere har satt søkelys på onlinespill som en arena med risiko for voldstrusler, forespørsler om sex og generell sjikane. Dette prosjektet kartlegger utbredelse av og erfaringer med seksuell trakassering i onlinespill gjennom kvantitative og kvalitative metoder.
Finansiering: Rådet for Anvendt Medieforskning (RAM) // Rolle: Prosjektleder og forsker
https://spillukultur.weebly.com/
Verv og medlemskap
- Koordinator på årsemne i Studier av kunnskap, teknologi og samfunn (ÅSTS)
- Med-leder av forskningsgruppen DIGIKULT
- Sjefsredaktør i Nordic Journal of Science and Technology
- Medlem av www.spillpikene.no
- Ekstern fagfelle for Digital Kultur ved UiB
Forskning
Publikasjoner
2024
-
Kvaal, Stig;
Ask, Kristine;
Hagset, Mathias.
(2024)
Hvordan blir kunstig intelligens "intelligent"? En studie av utviklingsprosessen bak en AI-løsning til diagnostikk i helsetjenesten.
NTNU
Mastergradsoppgave
-
Ask, Kristine;
Sihvonen, Tanja.
(2024)
Horny for Ghost: The Sexualized Remediation of Call of Duty: Modern Warfare II on TikTok.
Games and Culture
Vitenskapelig artikkel
-
Sørenssen, Ingvild Kvale;
Ask, Kristine;
Moltubakk, Stine Thordarson.
(2024)
The involved and responsible outsiders: Norwegian gamer-parents expanding and reinforcing contemporary norms of parenthood.
Journal of Children and Media
Vitenskapelig artikkel
2023
-
Ask, Kristine;
Søraa, Roger Andre.
(2023)
Digitalization and Social Change: A Guide in Critical Thinking.
CRC Press
CRC Press
Lærebok
-
Ask, Kristine.
(2023)
Unpacking play: A domestication perspective on digital games.
Routledge
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2022
-
Sørenssen, Ingvild Kvale;
Ask, Kristine;
Moltubakk, Stine Thordarson.
(2022)
Gamer-parent identity: Positioning parenthood between fun screentime and ideals of responsibility.
Games+Learning+Society Conference Proceedings
Vitenskapelig artikkel
-
Øygardslia, Kristine;
Ask, Kristine.
(2022)
Facilitating Social Inclusion of Migrant Students through Digital Games: Design Principles and Pitfalls in Wanderers.
Proceedings of the European Conference on Games Based Learning (ECGBL)
Vitenskapelig artikkel
2021
-
Ask, Kristine;
Sørenssen, Ingvild Kvale;
Moltubakk, Stine Thordarson.
(2021)
The struggle and enrichment of play: Domestications and overflows in the everyday life of gamer parents.
Nordicom Review
Vitenskapelig artikkel
-
Svendsen, Stine H. Bang;
Ask, Kristine;
Øygardslia, Kristine;
Skotnes, Christian Engen;
Ringrose, Priscilla;
Grut, Gunnar.
(2021)
Migration narratives in educational digital storytelling: which stories can be told?.
Learning, Media & Technology
Vitenskapelig artikkel
-
Ask, Kristine;
Søraa, Roger Andre.
(2021)
Digitalisering - samfunnsendring, brukerperspektiv og kritisk tenkning.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Lærebok
2020
-
Ask, Kristine;
Øygardslia, Kristine;
Røkenes, Fredrik Mørk;
Svendsen, Stine H. Bang;
Grut, Gunnar;
Ringrose, Priscilla.
(2020)
Vi er alle vandrere – Et undervisningsopplegg om migrasjon basert på møter mellom elever i voksenopplæring og VGS.
Digitale læremidler
2019
-
Ask, Kristine;
Spilker, Hendrik Storstein;
Hansen, Martin.
(2019)
The politics of user-platform relationships: Co-scripting live-streaming on Twitch.tv.
First Monday
Vitenskapelig artikkel
2018
-
Spilker, Hendrik Storstein;
Ask, Kristine;
Hansen, Martin.
(2018)
The new practices and infrastructures of participation: how the popularity of Twitch.tv challenges old and new ideas about television viewing.
Information, Communication & Society
Vitenskapelig artikkel
-
Ask, Kristine;
Chen, Mark.
(2018)
Alignments & Alliances. Associations of Value.
Peter Lang Publishing Group
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Ask, Kristine;
Abidin, Crystal.
(2018)
My life is a mess: self-deprecating relatability and collective identities in the memification of student issues.
Information, Communication & Society
Vitenskapelig artikkel
2017
-
Jaccheri, Maria Letizia;
Wang, Alf Inge;
Ask, Kristine;
Petersen, Sobah Abbas;
Brend, Kristina.
(2017)
Women and computer games (workshops and tutorials).
Lecture Notes in Computer Science (LNCS)
Vitenskapelig artikkel
-
Ask, Kristine.
(2017)
Den skjøre leken.
Populærvitenskapelig kapittel/artikkel
-
Ask, Kristine;
Sørensen, Knut Holtan.
(2017)
Domesticating technology for shared success: collective enactments of World of Warcraft.
Information, Communication & Society
Vitenskapelig artikkel
-
Ask, Kristine.
(2017)
The Value of Calculations: The Coproduction of Theorycraft and Player Practices.
Bulletin of Science, Technology & Society
Vitenskapelig artikkel
2016
-
Ask, Kristine;
Svendsen, Stine H. Bang;
Karlstrøm, Henrik.
(2016)
Når jentene må inn i skapet: Seksuell trakassering og kjønnsfrihet i online dataspill.
Norsk Medietidsskrift
Vitenskapelig artikkel
-
Ask, Kristine;
Sørensen, Knut Holtan;
Lagesen, Vivian Anette;
Gansmo, Helen Jøsok.
(2016)
Ludic Work: Assemblages, domestications and co-productions of play.
NTNU
Doktorgradsavhandling
2013
-
Ask, Kristine;
Antonsen, Marie.
(2013)
Harry Potter og de uløselige kontroverser Et essay om popkultur, teknologideterminisme og et ønske om magiske løsninger.
Bøygen: Organ for nordisk språk og litteratur
Fagartikkel
2011
-
Ask, Kristine.
(2011)
Spiller du riktig? Tid, moral og materialitet i domestiseringen av et online dataspill.
Norsk Medietidsskrift
Vitenskapelig artikkel
2010
-
Næss, Robert;
Ask, Kristine;
Antonsen, Marie;
Löfström, Erica.
(2010)
Framtidshverdag.
Forskningstorget 2010
Annen presentasjon
Tidsskriftspublikasjoner
-
Ask, Kristine;
Sihvonen, Tanja.
(2024)
Horny for Ghost: The Sexualized Remediation of Call of Duty: Modern Warfare II on TikTok.
Games and Culture
Vitenskapelig artikkel
-
Sørenssen, Ingvild Kvale;
Ask, Kristine;
Moltubakk, Stine Thordarson.
(2024)
The involved and responsible outsiders: Norwegian gamer-parents expanding and reinforcing contemporary norms of parenthood.
Journal of Children and Media
Vitenskapelig artikkel
-
Sørenssen, Ingvild Kvale;
Ask, Kristine;
Moltubakk, Stine Thordarson.
(2022)
Gamer-parent identity: Positioning parenthood between fun screentime and ideals of responsibility.
Games+Learning+Society Conference Proceedings
Vitenskapelig artikkel
-
Øygardslia, Kristine;
Ask, Kristine.
(2022)
Facilitating Social Inclusion of Migrant Students through Digital Games: Design Principles and Pitfalls in Wanderers.
Proceedings of the European Conference on Games Based Learning (ECGBL)
Vitenskapelig artikkel
-
Ask, Kristine;
Sørenssen, Ingvild Kvale;
Moltubakk, Stine Thordarson.
(2021)
The struggle and enrichment of play: Domestications and overflows in the everyday life of gamer parents.
Nordicom Review
Vitenskapelig artikkel
-
Svendsen, Stine H. Bang;
Ask, Kristine;
Øygardslia, Kristine;
Skotnes, Christian Engen;
Ringrose, Priscilla;
Grut, Gunnar.
(2021)
Migration narratives in educational digital storytelling: which stories can be told?.
Learning, Media & Technology
Vitenskapelig artikkel
-
Ask, Kristine;
Spilker, Hendrik Storstein;
Hansen, Martin.
(2019)
The politics of user-platform relationships: Co-scripting live-streaming on Twitch.tv.
First Monday
Vitenskapelig artikkel
-
Spilker, Hendrik Storstein;
Ask, Kristine;
Hansen, Martin.
(2018)
The new practices and infrastructures of participation: how the popularity of Twitch.tv challenges old and new ideas about television viewing.
Information, Communication & Society
Vitenskapelig artikkel
-
Ask, Kristine;
Abidin, Crystal.
(2018)
My life is a mess: self-deprecating relatability and collective identities in the memification of student issues.
Information, Communication & Society
Vitenskapelig artikkel
-
Jaccheri, Maria Letizia;
Wang, Alf Inge;
Ask, Kristine;
Petersen, Sobah Abbas;
Brend, Kristina.
(2017)
Women and computer games (workshops and tutorials).
Lecture Notes in Computer Science (LNCS)
Vitenskapelig artikkel
-
Ask, Kristine;
Sørensen, Knut Holtan.
(2017)
Domesticating technology for shared success: collective enactments of World of Warcraft.
Information, Communication & Society
Vitenskapelig artikkel
-
Ask, Kristine.
(2017)
The Value of Calculations: The Coproduction of Theorycraft and Player Practices.
Bulletin of Science, Technology & Society
Vitenskapelig artikkel
-
Ask, Kristine;
Svendsen, Stine H. Bang;
Karlstrøm, Henrik.
(2016)
Når jentene må inn i skapet: Seksuell trakassering og kjønnsfrihet i online dataspill.
Norsk Medietidsskrift
Vitenskapelig artikkel
-
Ask, Kristine;
Antonsen, Marie.
(2013)
Harry Potter og de uløselige kontroverser Et essay om popkultur, teknologideterminisme og et ønske om magiske løsninger.
Bøygen: Organ for nordisk språk og litteratur
Fagartikkel
-
Ask, Kristine.
(2011)
Spiller du riktig? Tid, moral og materialitet i domestiseringen av et online dataspill.
Norsk Medietidsskrift
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Ask, Kristine;
Søraa, Roger Andre.
(2023)
Digitalization and Social Change: A Guide in Critical Thinking.
CRC Press
CRC Press
Lærebok
-
Ask, Kristine;
Søraa, Roger Andre.
(2021)
Digitalisering - samfunnsendring, brukerperspektiv og kritisk tenkning.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Lærebok
Del av bok/rapport
-
Ask, Kristine.
(2023)
Unpacking play: A domestication perspective on digital games.
Routledge
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Ask, Kristine;
Chen, Mark.
(2018)
Alignments & Alliances. Associations of Value.
Peter Lang Publishing Group
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Ask, Kristine.
(2017)
Den skjøre leken.
Populærvitenskapelig kapittel/artikkel
Rapport
-
Kvaal, Stig;
Ask, Kristine;
Hagset, Mathias.
(2024)
Hvordan blir kunstig intelligens "intelligent"? En studie av utviklingsprosessen bak en AI-løsning til diagnostikk i helsetjenesten.
NTNU
Mastergradsoppgave
-
Ask, Kristine;
Sørensen, Knut Holtan;
Lagesen, Vivian Anette;
Gansmo, Helen Jøsok.
(2016)
Ludic Work: Assemblages, domestications and co-productions of play.
NTNU
Doktorgradsavhandling
UTSTILLING
-
Næss, Robert;
Ask, Kristine;
Antonsen, Marie;
Löfström, Erica.
(2010)
Framtidshverdag.
Forskningstorget 2010
Annen presentasjon
PRODUKT
-
Ask, Kristine;
Øygardslia, Kristine;
Røkenes, Fredrik Mørk;
Svendsen, Stine H. Bang;
Grut, Gunnar;
Ringrose, Priscilla.
(2020)
Vi er alle vandrere – Et undervisningsopplegg om migrasjon basert på møter mellom elever i voksenopplæring og VGS.
Digitale læremidler
Undervisning
Emner
Formidling
2023
-
Faglig foredragAsk, Kristine. (2023) A crash course in surviving (and thriving) teaching as a Phd Student. KULT PhD lunch 2023-12-14 - 2023-12-14
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2023) Participatory research on the internet: Making sense of being online for science. BARN8007 Participatory Action Research and Knowledge Production 2023-11-02 - 2023-11-02
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2023) Student identity as a palatable way to approach work relevance. KULTped KULTped Dag 2023 2023-12-08 - 2023-12-08
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2023) Foreldreinvolvering og grensesetting i dataspilling . Høyskolen i Innlandet Spilleavhengighet og problemskapende dataspilling 2023-01-17 - 2023-01-17
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine; Fjellså, Ingvild Firman; Lundgren, Jakob; Karhunmaa, Kamilla; Myklebust, Alexander. (2023) Leaving the old behind? The future of STS, academic identity and disciplinary boundary work among early career scholars . TIK Centre for Technology, Innovation and Culture 6th Nordic STS Conference 2023 , Oslo 2023-06-07 - 2023-06-09
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine; Ruppert, Evelyn; Silvast, Antti Edward. (2023) Publishing in STS . Centre for Technology, Innovation and Culture (TIK) 6th Nordic STS Conference 2023 , Oslo 2023-06-07 - 2023-06-09
-
Faglig foredragAsk, Kristine; Branlat, Jennifer Elise. (2023) Panel on teaching-based research. Institutt for tverrfaglige kulturstudier KULTdag 2023 2023-06-15 - 2023-06-15
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine; Sihvonen, Tanja. (2023) Horny for Ghost: The sexual remediation of Call of Duty . Digital Games Research Association (DiGRA) DiGRA 2023 Sevilla – Limits and Margins of Games 2023-06-13 - 2023-06-23
-
IntervjuAsk, Kristine. (2023) Internettfenomenet har fått fotfeste i Trondheim: – Denne koster 40 kroner, da er det gratis. Nidaros Nidaros [Avis] 2023-10-20
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2023) Lessons about multimodality from TikTok: Re-gendering games and the sound of memes. Vaasa University VIEK2027 Multimodality and Audiovisual Expression 2023-11-30 - 2023-11-30
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2023) Participatory research on the internet: Making sense of being online for science. Vaasa University TOFO4032 Qualitative Research Methods 2023-11-09 - 2023-11-09
-
Intervju
-
Intervju
-
Faglig foredragAsk, Kristine. (2023) Internettkultur inn i varmen: Når deltagelse er målet. Kulturrådet Arbeidsseminar om deltaking, bruk og kultur 2023-09-11 - 2023-09-12
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2023) Verken utopi eller dystopi. NTNU, NTNU Samfunnsforskning, NEON, HINN NEON-dagene 2023 2023-11-21 - 2023-11-23
2022
-
Faglig foredragMoratti, Sofia; Søraa, Roger Andre; Cheng, Yu; Kharas, Mark William; Pink, Sarah; Ask, Kristine. (2022) Workshop | Working and Living with Robots. Robotics4EU Healthcare Workshop 2022-01-18 -
-
Vitenskapelig foredragSørenssen, Ingvild Kvale; Ask, Kristine; Moltubakk, Stine Thordarson. (2022) Gamer-parent identity: Positioning parenthood between fun screentime and ideals of responsibility. UC Irvine Games Learning SOciety , UC Irvine 2022-06-15 - 2022-06-17
-
Faglig foredragAsk, Kristine. (2022) Using work-life relevance to adress student identity. SFK teacher meetigs 2022-10-28 - 2022-10-28
-
Faglig foredrag
-
Faglig foredrag
-
Intervju
-
Faglig foredragAsk, Kristine. (2022) Perspektiver på spill og internett i skolehverdagen. Etter og videreutdanning i pedagogikk 2022-11-10 - 2022-11-10
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2022) User-perspectives on TikTok. DIGIKULT DIGIKULT ANNUAL SEMINAR 2022-12-12 - 2022-12-12
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2022) User platform relationships on TikTok. Norsk Medieforskerlag Norsk Medieforskerkonferanse , Stavanger 2022-10-13 - 2022-10-14
2021
-
IntervjuSøraa, Roger Andre; Ask, Kristine. (2021) Digitalisering. Samfunnsendring, brukerperspektiv og kritisk tenkning. https://www.youtube.com/watch?v=Ux-SeHipULU https://www.youtube.com/watch?v=Ux-SeHipULU [Internett] 2021-05-21
2020
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2020) Roboter som hater kvinner. Samfundet Samfundsmøte Roboter som hater kvinner 2020-03-07 - 2020-03-07
-
IntervjuAsk, Kristine. (2020) Tøffere kår for jenter i dataspill?. Barnevakten Barnevakten [Internett] 2020-02-26
-
Intervju
-
IntervjuAsk, Kristine. (2020) Fortellinger om hvite menn som løser problemer med vold dominerer dataspill. Kilden Kilden [Internett] 2020-05-26
-
Intervju
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2020) What a gendered perspective can teach us about digital games. NTNU TPD4168 - Spilldesign 2020-10-26 - 2020-10-26
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine; Hygen, Beate Wold; Festøy, Elin; Godager, Gaute. (2020) Ungdom, gaming & psykisk helse - Åpent møte med paneldiskusjon. Litteraturhuset i Trondheim og Barn&unge-kongressen Ungdom, gaming & psykisk helse - Åpent møte med paneldiskusjon , Trondheim 2020-12-01 - 2020-12-01
-
Faglig foredragAsk, Kristine; Svendsen, Stine H. Bang; hartline, france rose. (2020) DION Mental Health Workshop. DION DION Mental Health Workshop 2020-11-16 - 2020-11-16
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2020) Dataspill for alle. Inklusjon i spilldesign og skolehverdag. NKUL NKUL Temadag om spill og læring 2020-12-09 - 2020-12-09
-
IntervjuAsk, Kristine. (2020) Jenter som gamer må ofte spille med guttenavn for å unngå trakassering. KK KK [Tidsskrift] 2020-12-01
-
IntervjuAsk, Kristine. (2020) Blå Kors står bak en ny dokumentarserie om gaming på NRK. Blå Kors Blå Kors [Internett] 2020-10-30
-
Intervju
-
IntervjuAsk, Kristine. (2020) Barndomsvenninnene ble gjenforent via gaming på nett: – Nå snakker vi hver dag. P3 P3 [Internett] 2020-07-19
-
IntervjuAsk, Kristine. (2020) Lotta (22) with advice for women who want to get into gaming. Newsbeezer Newsbeezer [Internett] 2020-08-30
-
Intervju
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine; Moltubakk, Stine Thordarson. (2020) Bug or feature? Seksuell trakassering i online dataspill. Hyperion Foredrag , Zoom 2020-11-04 - 2020-11-04
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine; Moltubakk, Stine Thordarson. (2020) Balanse i lidenskap - Gamer-foreldre, regulering og hverdag. UiO og Medieforskerlaget Medieforskerkonferansen 2020 2020-10-22 - 2020-10-23
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2020) Kjedelig og frustrerende. En annerledes fortelling om dataspillenes skjønnhet og appell (del 1 & 2). Barn og Unge Kongressen , Trondheim 2020-12-01 - 2020-12-03
2019
-
IntervjuAsk, Kristine. (2019) Fem år etter #Gamergate er hun fortsatt et hatobjekt på nett. Aftenposten Aftenposten [Avis] 2019-07-30
-
Intervju
-
IntervjuAsk, Kristine. (2019) - Steinkjer blir kjedelig. Forslag om studiestedsstruktur ved Nord universitet. Steinkjer-Avisa Steinkjer-Avisa [Avis] 2019-05-16
-
IntervjuAsk, Kristine. (2019) Gutter og jenter påvirkes forskjellig av dataspilling. Aftenposen Aftenposen [Avis] 2019-04-24
-
Vitenskapelig foredragMoltubakk, Stine Thordarson; Ask, Kristine. (2019) Control for the sake of Freedom: Negotiating play in Norwegian Gamer-families. Malmö University NordMedia 2019 , Malmö 2019-08-21 - 2019-08-23
-
Populærvitenskapelig foredragMoltubakk, Stine Thordarson; Ask, Kristine. (2019) Foreldre og gaming: På tide med en fredsavtale?. Torucon Torucon 2019 , Trondheim 2019-08-10 - 2019-08-11
-
Faglig foredragAsk, Kristine. (2019) Dataspill for alle: Inklusjon i spilldesign og skolehverdag. Kulturtanken Den kulturelle skolesekken Norge Spilltanken , Oslo 2019-09-17 - 2019-09-17
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2019) Dataspillenes problematiske arv – eller hvorfor det er på tide å dekolonialisere spill i skolen. Spillpikene Spillpikenes Jubileumskveld 10 år , Trondheim 2019-10-03 - 2019-10-03
2018
-
IntervjuAsk, Kristine. (2018) Vi vil ikke ofre machomannen på mangfoldets alter. Gamereactor Gamereactor [Internett] 2018-09-17
-
Intervju
-
IntervjuAsk, Kristine. (2018) Ny utvidelsespakke til World of Warcraft. trd.by trd.by [Internett] 2018-08-14
-
Populærvitenskapelig foredrag
-
IntervjuAsk, Kristine. (2018) Vurderte å ta ut ferie for å spille. Stavanger Aftenblad Stavanger Aftenblad [Avis] 2018-08-15
-
Intervju
2017
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2017) Spill og dannelse - en drøfting. Buskerud Folkshøgskole Seminar 2017-08-08 - 2017-08-08
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2017) Lek krever hardt arbeid. NTNU NKUL: Nasjonal konferanse om bruk av IKT i utdanning og læring , Trondheim 2017-05-10 - 2017-05-12
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2017) Gamergate, konspirasjoner og nye sannheter. Minimalen Kortfilmfestival Forum: Samtidspropaganda , Trondheim 2017-01-24 - 2017-01-24
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2017) Ludisk arbeid- Lekens manglende magi. Buskerud Folkshøgskole Seminar 2017-01-04 - 2017-01-04
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine; Abidin, Crystal. (2017) My life is a mess: Self-deprecating relatability and the memefication of student publics. AOIR Association of Internet Researcher AOIR 2017 Asspciation of Internet Researchers Conference Networked Publics , Tartu 2017-10-18 - 2017-10-21
-
IntervjuAsk, Kristine. (2017) Bruker to timar dagleg på å skrive «SKAM»-historiar. P3.no P3.no [Internett] 2017-02-16
-
IntervjuAsk, Kristine. (2017) Barselgruppe på nett. Foreldre og Barn Foreldre og Barn [Tidsskrift] 2017-11-01
2016
-
Populærvitenskapelig foredragNæss, Robert; Ingeborgrud, Lina; Søraa, Roger Andre; Solbu, Gisle; Ask, Kristine; Heidenreich, Sara. (2016) "Undringsboksen" - Hvor går dine grenser? (Stand på forskningstorget). Forskningsdagene 2016-09-30 - 2016-10-01
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2016) Forskningsfronten om spill og kjønn. Spillpikene og Teknisk Museum SENT Spillpikene , Oslo 2016-11-10 - 2016-11-10
-
Intervju
-
Intervju
-
Populærvitenskapelig foredrag
-
Intervju
-
Faglig foredragAsk, Kristine. (2016) Framtidenns eksperter: Fra World of Warcraft til Pokemon Go. Institutt for Tverrfaglige Kulturstudier KULTlab: Popkultur , Trondheim 2016-08-24 - 2016-08-24
-
Intervju
-
Intervju
-
IntervjuAsk, Kristine. (2016) Bedrifter vil ha Pokemon Go. NRK Nyhetsmorgen NRK Nyhetsmorgen [Radio] 2016-07-20
-
IntervjuAsk, Kristine. (2016) - Jeg måtte ut av senga i dag, det var en Pokémon utenfor huset. Trondheim By Trondheim By [Avis] 2016-07-14
-
Intervju
-
Faglig foredragPötzsch, Holger; Ask, Kristine; setlak, wojciech; Egeberg, Kristoffer. (2016) Digital Lives: War in Games. Stiftelsen Fritt Ord, Spillpikene.no, Pressfire Digital Games: War in Games (paneldebatt) , Stiftelsen Fritt Ord, Oslo 2016-01-27 - 2016-01-27
-
Intervju
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2016) Spillpiker og andre enhjørninger. Hyperion Fabelaften , Trondheim 2016-02-04 - 2016-02-04
-
Faglig foredragAsk, Kristine. (2016) Spillpiker og andre enhjørninger: Om spill og kjønn. Høgskolen i Lillehammer/KoRus Øst Spilleproblematikk , Gardermoen 2016-01-27 - 2016-01-27
-
IntervjuAsk, Kristine. (2016) Fra trakassering i skolegården til hets på nett. Samfunnsvitern Samfunnsvitern [Fagblad] 2016-02-29
2015
-
IntervjuAsk, Kristine. (2015) Norske studenter advares mot pensum. Universitas Universitas [Avis] 2015-09-16
-
IntervjuAsk, Kristine. (2015) "Blir man flinkere til å samarbeid ved å spille spill?". Dusken.no Nerdeprat Dusken.no Nerdeprat [Radio] 2015-11-05
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2015) Sexual harassment in online video games. Likestillings- og diskrimineringsombudet Konferanse om hatytringer mot kvinner og jenter , Oslo 2015-10-06 - 2015-10-06
-
IntervjuAsk, Kristine. (2015) Spill lurer oss til å droppe fordommene. Forskning.no Forskning.no [Internett] 2015-10-29
-
Intervju
-
Intervju
-
IntervjuAsk, Kristine. (2015) Gamere lager egne regler mot mobbekultur. Vårt Land Vårt Land [Avis] 2015-11-27
-
IntervjuAsk, Kristine. (2015) Kvinnelige spillfigurer får mer hjelp om de er pene. TEK.no TEK.no [Internett] 2015-05-06
-
IntervjuAsk, Kristine. (2015) Online comptuer games force women into the closet. Science Nordic Science Nordic [Internett] 2015-05-17
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2015) Gamergate, trakassering og kjønn i Gamermiljøet. Svartlamoen Svartlamodagen , Trondheim 2015-05-30 - 2015-05-30
-
IntervjuAsk, Kristine. (2015) Lagspill på nett lærer barna om samarbeid og fellesskap. Barnevakten Barnevakten [Internett] 2015-05-08
-
IntervjuAsk, Kristine. (2015) Stygge avatarer får mindre hjelp. forskning.no forskning.no [Internett] 2015-05-06
-
IntervjuAsk, Kristine. (2015) Spillere i harnisk over kvinner i "FIFA 16". Filmpolitiet Filmpolitiet [Internett] 2015-05-29
-
Intervju
-
Intervju
-
Faglig foredragAsk, Kristine. (2015) Seksuell trakassering i online dataspill. Senter for Kjønnsforskning, NTNU Forskerstafett, 8-mars uka , Trondheim 2015-03-05 - 2015-03-05
-
ProgramdeltagelseAsk, Kristine. (2015) Fem ting som bidrar til kjønnsforskjeller i spill. Rad Crew Podcast Rad Crew Podcast [Internett] 2015-02-12
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2015) Sexual harassment in online games. FN. Panel organisert av Likestillingsombudet. CSW59/Beijing+20 (2015) Commision of the State of Women , New York 2015-03-09 - 2015-03-20
-
Intervju
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2015) "Rød Lunsj om feminisme, dataspill og gamergate". Rød Ungdom Rød Lunsj , Trondheim 2015-04-17 -
2014
-
Faglig foredragAsk, Kristine. (2014) Hvem er hardcore- og casualspilleren?. Join Game Join Game: Hvem er dataspilleren? , Lillestrøm 2014-11-07 - 2014-11-07
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine; Svendsen, Stine H. Bang. (2014) Fangirls, affect and strategies of inclusion in the new gaming public. AOIR (Association of Internet Researchers) IR15: Boundaries and intersections , Deagu 2014-10-22 - 2014-10-24
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2014) Spillpiker og andre enhjørninger: om dataspill og kjønn. Rotary Trondheim Rotary klubbmøte , Trondheim 2014-10-08 - 2014-10-08
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2014) Nettvett og dataspill. FAU ved Blussvoll Skolle Foreldremøte på Blussvoll skole , Trondheim 2014-11-20 - 2014-11-20
-
Faglig foredragAsk, Kristine; Svendsen, Stine H. Bang. (2014) "Bug or feature?" Seksuell trakassering i online dataspill. Prosjektet Seksuell trakassering i online dataspill Spill(u)kultur: Et seminar om spill og kjønn , Trondheim 2014-09-18 - 2014-09-18
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine; Svendsen, Stine H. Bang. (2014) Sexual harassment in online games: bug or feature?. AOIR (Association of Internet Researchers) IR15: Boundaries and intersections , Deagu 2014-10-22 - 2015-10-24
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2014) Spillkultur og den digitale leken. Fagnettverket DH Fagdag for Design og Håndverk , Charlottenlund Skole, Trondheim 2014-03-12 - 2014-03-12
-
Programdeltagelse
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2014) Avhengig eller engasjert?. Medienes Publikum vår 2014 forelesningsrekke 2014-03-13 - 2014-03-13
-
Faglig foredragAsk, Kristine. (2014) Spillpiker og andre enhjørninger. Human Etisk Forbund Seminar for konfirmantledere 2014-02-02 -
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2014) Sexual harassment i online video games: Bug or feature?. CISV Trøndelag CISV Sommerleir , Trondheim 2014-07-07 - 2014-07-07
-
Intervju
-
Intervju
-
Intervju
-
IntervjuAsk, Kristine. (2014) Vet du hvorfor du bør dele flere kattebilder på nettet?. Vårt Land Vårt Land [Avis] 2014-06-24
-
Intervju
-
IntervjuAsk, Kristine. (2014) Kvinnelige dataspillere skjuler sitt kjønn online. MSN MSN [Internett] 2014-10-26
-
IntervjuAsk, Kristine. (2014) Kvinnelige dataspillere skjuler sitt kjønn online. Aftenposten Aftenposten [Avis] 2014-10-26
-
Intervju
-
IntervjuAsk, Kristine. (2014) Har du opplevd seksuell trakassering i et onlinespill?. Pressfire Pressfire [Internett] 2014-10-14
-
IntervjuAsk, Kristine. (2014) Kvinnelige nettspillere later som de er menn. Forskning.no Forskning.no [Internett] 2014-10-03
-
IntervjuAsk, Kristine. (2014) ONLINE DATASPILL TVINGER KVINNER INN I SKAPET. Kilden Kilden [Internett] 2014-09-30
-
IntervjuAsk, Kristine. (2014) Fenjima Manrique fikk drapstrussel skrevet i bæsj på døren. NRK NRK [Internett] 2014-10-30
-
IntervjuAsk, Kristine. (2014) Kvinnelig trakassering i dataspill. NRK Lørdagsrevyen NRK Lørdagsrevyen [TV] 2014-11-08
-
Intervju
-
IntervjuAsk, Kristine. (2014) Forskerprofilen: "Som forsker bør man sensurere seg selv". Universitetsavisa Universitetsavisa [Avis] 2014-05-13
-
Intervju
-
Intervju
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2014) Nettvett (eller vanlig vett som det også er kjent som). FAU Strindheim skole FAU møte Strindheim skole 2014-02-12 - 2014-02-12
-
IntervjuAsk, Kristine. (2014) Å gå dit verden løser seg opp. Sunnmørsposten Sunnmørsposten [Avis] 2014-02-06
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2014) Seksuell trakassering i onlinespill - bug or feature?. DigIT DigIT 2014 , Dokkhuset, Trondheim 2014-03-08 - 2014-03-08
2013
-
Intervju
-
IntervjuAsk, Kristine. (2013) Forsker: -RBK fans er påfallende lik Beliebers. NRK Nett NRK Nett [Internett] 2013-09-24
-
Intervju
-
Intervju
-
Intervju
-
Intervju
-
IntervjuAsk, Kristine. (2013) Kan lære mye av World of Warcraft. forskning.no forskning.no [Fagblad] 2013-10-25
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2013) Fagkveld om: "Greek and roman games in the computer age". Fagutvalget ved Filosofi ved NTNU Fagkveld , Trondheim 2013-04-03 - 2013-04-03
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine; Eklund, Lina. (2013) The strenuous task of maintaining and making friends: Tensions between play and friendship in MMOs. DiGRA DiGRA 2013 - DeFragging Game Studies , Atlanta 2013-09-26 - 2013-09-29
-
Vitenskapelig foredrag
-
Intervju
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2013) Hvordan morsomme katter kan redde verden. Digiale Kulturer UiB Fagkveld Digitale Kulturer , Bergen 2013-01-28 - 2013-01-28
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2013) "I want to major in Altair's ass" The performance of female gamer identities in a fangirl context. NordMedia NordMedia 2013 , Oslo 2013-08-08 -
-
IntervjuAsk, Kristine. (2013) EU skylder på barna for lettkledd figur i pedagogisk spill. NRK Nett NRK Nett [Internett] 2013-03-23
2012
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2012) Kulturperspektivet -nedenifra. eTrøndelag Kultur på nett 2012 , Trondheim 2012-03-05 - 2012-03-05
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2012) Legg fra deg konsollen og kom deg tilbake til kjøkkenet! Om trakassering av jenter i online dataspill. Redd Barna Møte med Redd Barna , Oslo 2012-09-11 -
-
PosterAsk, Kristine; Chen, Mark; Kelly, Shawna; McKnight, John Carter. (2012) Learning to play the boundaries of World of Warcraft. Games Learning Society GLS 8.0 , Madison 2012-06-13 - 2012-06-15
-
Intervju
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine; Lars, Skancke. (2012) Digital games in the Norwegian educational discourse. Society for Social Studies of Science (4S) 4S 2012 , Købenavn 2012-10-17 -
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2012) Domesticating Play. Society for Social Studies of Science (4S) 4S 2012 , Købenavn 2012-10-17 -
2011
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2011) Scientific play? How players remake World of Warcraft as a game of numbers. GLS v/Madison University Games Learning Society 7.0 , Madison 2011-06-15 - 2011-06-17
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2011) Dataspill og spillsamfunn. Samfundet Excenteraften på Samfundet , Samfundet, Trondheim 2011-02-02 - 2011-02-02
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2011) Power gaming, positivism and synthetic play. The effects of theorycrafting on player practices. Society for Social Studies of Science 4S 2011 , Cleveland, Ohio 2011-11-02 - 2011-11-05
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine; Karlsen, Faltin; Chen, Mark; Paul, Christoper. (2011) Playing by the numbers? A panel on theorycrafting. DiGRA (Digital Games Research Association) Think, Design, Play. DiGRA 2011 Conference , Hilversum 2011-09-14 - 2011-09-17
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2011) Are we even playing the same game? How three different player groups have domesticated World of Warcraft. DiGRA (Digital Games Research Association) Think, Design, Play. DiGRA 2011 Conference , Hilversum 2011-09-14 - 2011-09-17
-
Vitenskapelig foredragKarlsen, Faltin; Ask, Kristine; Chen, Mark; Christopher, Paul. (2011) Playing by the numbers: A panel on theorycrafting. Digital Games Research Association DiGRA 2011: Think Design Play 2011-09-14 - 2011-09-17
2010
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2010) Vitenskapelig spilling. En introduksjon til Theorycraft. Join Game. Nasjonalt ressursnettverk for dataspill JoinGame Workshop XI: "Blandet drops" 2010-11-11 -
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2010) Når spillere designer. Norwegian Game Awards Norwegian Game Awards Kickoff 2010-11-17 -
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2010) Lek eller arbeid i World of Warcraft?. NTNUs programkomite for spillforskning Seminarserie om dataspill 2010-09-28 -
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2010) Playing on the edge. Association of Internet Researchers (AoIR) IR 11.0 Sustainability, Participation, Action , Gøteborg 2010-10-21 - 2010-10-23
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2010) Knowing play. EASST EASST 2011: Practising science and technology, performing the social , Trento 2010-09-02 - 2010-09-04
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2010) Scripting players, scripting design. Helsinki Collegium for Advanced Studies Workshop: Role of users in changing technology and practice? , Helsinki 2010-08-19 - 2010-08-20
-
PosterAsk, Kristine. (2010) The tools of play and knowledge. GLS Games, Learning and Society (GLS 6.0) 2010 , Madison, Wisconsin 2010-06-09 - 2010-06-11
-
Intervju
2009
-
Intervju
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2009) World of Scriptcraft. The collective remaking of computergames. 4S 4S Annual Conference 2010 , Washington DC 2009-10-28 - 2009-10-31
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2009) World of Socialcraft. Norsk kulturforum BLIKK-konferanse i Rogaland , Utstein Kloster Hotell 2009-03-19 - 2009-03-19
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2009) Dataspill og kultur - en introduksjon. Røde Kors Trondheim Foredrag om spill , Trondheim 2009-05-25 - 2009-05-25
-
Populærvitenskapelig foredragKlevjer, Rune; Mortensen, Torill Elvira; Karlsen, Faltin; Bryne, Snorre; Enevold, Jessica; Brinch, Sara. (2009) Myter og Realiteter. Dataspill i media, forskning og hverdag. JoinGame JoinGame workshop , Oslo 2009-02-06 -
2008
-
Intervju