Kristina Karlgård
Om
Faglig leder for praksis i den femårige profesjonsutdanningen for lektor 8-13 (5LU).
Arbeidsoppgaver:
- Leder og koordinerer det faglige arbeidet med praksis 5LU
- Leder samarbeidet med praksisskolene
- Veileder studenter før, under og etter gjennomføring av praksisstudier
- Arbeider med faglig kvalitetssikring av praksisstudier
- Underviser i praksisemnene PPU4611, PPU4612, PPU4613 og PPU4614
- Har ansvar for intern og ekstern informasjon og kommunikasjon knyttet til praksisstudier på 5LU
- Gjennomfører og leder arbeid med tilrettelegging for og oppfølging av studenter i praksis
- Har vurderingsansvar for alle studenter i praksis på 5LU
- Driver forsknings- og utviklingsarbeid knyttet til praksisstudier, kontaktlærerrollen og oppfølgingslærerrollen.
Kommiteer, utvalg og forskning:
- Praksisutvalget
- Studiekvalitetsutvalget 5LU
- Programlederforum 5LU
- Arbeidsgruppe for nytt LÆR1000, 5LU
- Leder arbeidsgruppe for ny praksis 1, 5LU
- Leder forskningsgruppa "Ny som oppfølgingslærer", ULF
- Arbeidsgruppe for faglig innhold i 100-årsjubileet for lærerutdanningen
Bakgrunn:
Hovedfag i nordisk språk og litteratur fra UiO, mellomfag i musikkvitenskap fra NTNU, praktisk-pedagogisk utdanning fra UiO.
20 års erfaring som lektor i ungdomsskole og videregående skole.
Spesielt interessert i praksisstudier, kontaktlærerrollen, praksisoppfølging, oppfølgingslærerrollen, relasjonskompetanse i skolen og klasseledelse.
https://www.ntnu.no/ilu/praksis/lektorutdanning
Forskning
Forsker på kontaktlærerrollen, praksisstudier og oppfølgingslærerrollen
Publikasjoner
Nettside om praksisstudier for lektorutdanning 8-13: Lektorutdanning 8-13 – Institutt for lærerutdanning - NTNU
2023
-
Boks-Vlemmix, Juliette Elisabeth Petronella;
Karlgård, Kristina.
(2023)
Et samskapt undervisningsopplegg om kontaktlærerrollen – brobygging mellom campus og praksisskole.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Del av bok/rapport
-
Boks-Vlemmix, Juliette Elisabeth Petronella;
Karlgård, Kristina.
(2023)
Et samskapt undervisningsopplegg om kontaktlærerrollen – brobygging mellom campus og praksisskole.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Undervisning
Emner
- PPU4612 - Teacher Education: Practical Teacher Training 2
- PPU4613 - Teacher Education: Practical Teacher Training 3
- PPU4614 - Teacher Education: Practical Teacher Training 4
- PPU4611 - Teacher Education: Practical Teacher Training 1
Underviser i praksisemnene på lektorutdanning 8-13
Formidling
2023
-
Vitenskapelig foredragKarlgård, Kristina; Boks-Vlemmix, Juliette Elisabeth Petronella. (2023) Et samskapt undervisningsopplegg om kontaktlærerrollen. Brobygging mellom campus og praksisskole. . USSiT (Universitetsskolesamarbeidet i Trondheim) USSiT-konferansen , Trondheim 2023-03-28 - 2023-03-28
2022
-
Faglig foredragKarlgård, Kristina; Rystad, Pål Gerhard; Øyen, Haakon André. (2022) Skriftliggjøring av praksis. NTNU Praksiskonferansen 2022 , Trondheim 2022-05-23 - 2022-05-25
-
Faglig foredragKarlgård, Kristina; Asklund, Jørn Ove; Amundøy, Helene. (2022) Kontaktlærerrollen. NTNU Temadykk , Trondheim 2022-02-17 -
-
Faglig foredragHansen, Torkel Haugan; Hårberg, Jon Sverre; Pande-Rolfsen, Marthe Sofie; Karlgård, Kristina; Lehn, Elisabeth Walsøe. (2022) Veiledning og/eller vurdering i praksis: utvikling og prosess eller kun en vurderingsarena?. NTNU - Institutt for lærerutdanning i samarbeid med DMMH Praksiskonferansen 2022 , Trondheim 2022-05-23 - 2022-05-25