Karina Rose Mahan
Om
Jeg er førsteamanuensis i engelskdidaktikk ved Institutt for Lærerutdanning (ILU). Mine forskningsområder består av Content and Language Integrated Learning (CLIL), andrespråkstilegnelse, tospråklig undervisning, sosiokulturell teori, stilasbygging (scaffolding), observasjon som metode, og mixed methods. For øyeblikket er jeg leder for forskningsgruppa Language Practices in Education (LPE).
Bakgrunn:
I mai 2020 forsvarte jeg doktorgraden min om CLIL ved Universitetet i Sørøst-Norge. Jeg har en mastergrad i engelsk språk ved UiO og har fullført program ved Nasjonal Forskerskole for Lærerutdanning (NAFOL). Jeg underviste engelsk og norsk som fremmedspråk for et privat språkselskap i fem år. Jeg har dessuten undervist som universitetslektor i engelsk ved USN i fire år. I 2016 vant jeg konkurransen 'Forsker til film,' ved USN. I 2017 vant jeg delfinalen i Forsker Grand Prix, og ble nominert en av Norges topp ti forskningsformidlere. I 2019 var jeg gjesteforsker ved Universitetet i Baskerland.
Undervisning:
Engelskdidaktikk ved Praktisk Pedagogisk Utdanning (PPU), heltid og deltid
Engelskdidaktikk ved Grunnskolærerutdanning (GLU) 1-7 og 5-10
Engelsk 2 ved Grunnskolelærerutdanning (GLU) 1-7
Veiledning:
Oppfølgningslærer for lærerstudenter i praksisperioden
Veileder på FoU-oppgaver og masteroppgaver for lærerstudenter i engelskdidaktikk
Forskning
Attitudes and Experiences toward Language Policies and Practices at NTNU
Artificial Intelligence for Teaching and Learning in Higher Education
Publikasjoner
2023
-
Mahan, Karina Rose.
(2023)
Instructional scaffolding in CLIL
An overview of theory and research.
Routledge
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2021
-
Mahan, Karina Rose;
Norheim, Helga.
(2021)
Something new and different: student perceptions of content and language integrated learning.
ELT Journal
Vitenskapelig artikkel
2020
-
Mahan, Karina Rose.
(2020)
The comprehending teacher: scaffolding in content and language integrated learning (CLIL).
Language Learning Journal
Vitenskapelig artikkel
-
Mahan, Karina Rose.
(2020)
Teaching Content and Language Integrated Learning (CLIL) Classroom practices and student perspectives in three Norwegian classrooms.
Universitetet i Sørøst-Norge/Universitetet i Søraust-Noreg
Universitetet i Sørøst-Norge/Universitetet i Søraust-Noreg
Doktorgradsavhandling
2018
-
Mahan, Karina Rose;
Brevik, Lisbeth M.;
Ødegaard, Marianne.
(2018)
Characterizing CLIL teaching: new insights from a lower secondary classroom.
International Journal of Bilingual Education and Bilingualism
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Mahan, Karina Rose;
Norheim, Helga.
(2021)
Something new and different: student perceptions of content and language integrated learning.
ELT Journal
Vitenskapelig artikkel
-
Mahan, Karina Rose.
(2020)
The comprehending teacher: scaffolding in content and language integrated learning (CLIL).
Language Learning Journal
Vitenskapelig artikkel
-
Mahan, Karina Rose;
Brevik, Lisbeth M.;
Ødegaard, Marianne.
(2018)
Characterizing CLIL teaching: new insights from a lower secondary classroom.
International Journal of Bilingual Education and Bilingualism
Vitenskapelig artikkel
Del av bok/rapport
-
Mahan, Karina Rose.
(2023)
Instructional scaffolding in CLIL
An overview of theory and research.
Routledge
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Mahan, Karina Rose.
(2020)
Teaching Content and Language Integrated Learning (CLIL) Classroom practices and student perspectives in three Norwegian classrooms.
Universitetet i Sørøst-Norge/Universitetet i Søraust-Noreg
Universitetet i Sørøst-Norge/Universitetet i Søraust-Noreg
Doktorgradsavhandling
Undervisning
Emner
Formidling
2024
-
IntervjuMahan, Karina Rose; Larsen, Hege. (2024) Advarer mot å tvinge ansatte på norskkurs. Khrono Khrono [Internett] 2024-02-08
-
IntervjuMahan, Karina Rose; Sandvoll, Magnus Vattekar. (2024) Over 400 Employees React to New Language Demands: - Shocked. Universitetsavisa Universitetsavisa [Internett] 2024-02-01
-
Vitenskapelig foredragMahan, Karina Rose; Hammer, Svenja; De Angelis, Gessica Luisa; Busby, Nicole Louise; Lorenz, Eliane; Flikke, Julie Katrine. (2024) Holdninger og erfaringer med språkpolitikken ved NTNU. Språkutvalget NTNU Styremøte , Trondheim 2024-02-07 - 2024-02-07
-
Faglig foredragGrundstrom, Casandra Ann; Røkenes, Fredrik Mørk; Mahan, Karina Rose. (2024) How do teachers teach AI?. Excited SFU Excited Mini-project breakfast meeting , Trondheim 2024-01-19 - 2024-01-19
-
IntervjuMahan, Karina Rose; Eliasson, Per-Olof. (2024) Internationella forskare i Norge föreslås behöva lära sig norska. Universitetsläraren Universitetsläraren [Internett] 2024-03-27
-
IntervjuUndheim Larsen, Dag Eivind; Mahan, Karina Rose. (2024) Blar opp for språksatsing. Klassekampen Klassekampen [Avis] 2024-04-19
-
Vitenskapelig foredragMahan, Karina Rose; Busby, Nicole Louise; de Angelis, Gessica Luisa; Flikke, Julie Katrine; Hammer, Svenja; Lorenz, Eliane. (2024) Experiences and attitudes toward language policy at NTNU. International Forum at ILU Styremøte , Kalvskinnet 2024-04-24 - 2024-04-24
-
IntervjuMahan, Karina Rose; Dixon, Emily. (2024) Sector pushes back against Norway local language learning rule. Times Higher Education Times Higher Education [Avis] 2024-03-24
-
PosterRøkenes, Fredrik Mørk; Mahan, Karina Rose; Grundstrom, Casandra Ann. (2024) How do teachers teach AI in higher education?. NTNU Læringsfestivalen 2024 , Trondheim 2024-05-27 - 2024-05-28
-
Faglig foredragMahan, Karina Rose. (2024) Kunstig intelligens i skolen - hva innebærer det?. Trondheim Katedralskole Lærerseminar , Trondheim 2024-03-15 - 2024-03-15
2023
-
Vitenskapelig foredragMahan, Karina Rose; Busby, Nicole Louise; De Angelis, Gessica Luisa; Flikke, Julie Katrine; Hammer, Svenja; Lorenz, Eliane. (2023) A language needs analysis at NTNU. Universitetet i Bergen FORSKERSAMLING OM SPRÅK I HØGARE UTDANNING , Bergen 2023-12-07 - 2023-12-07
-
Faglig foredragMahan, Karina Rose. (2023) Norwegian as the only working language: Is it sustainable? Investigating staff and students’ language practices and beliefs at NTNU. . Kunnskapslunsj Norwegian as the only working language: Is it sustainable? Investigating staff and students’ language practices and beliefs at NTNU. , NTNU 2023-01-12 - 2023-01-12
2022
-
Faglig foredragMahan, Karina Rose. (2022) Tales of a young researcher: Becoming a female professor in Norway. Universidad de Guadalajara Women's History Month , Guadalajara 2022-04-01 - 2022-04-01
-
Faglig foredragMahan, Karina Rose. (2022) How to use English more in English class. . Brekkåsen skole DEKOM , Melhus 2022-11-21 - 2022-11-21
2021
-
Vitenskapelig foredragMahan, Karina Rose. (2021) Scaffolding CLIL learning in secondary school: benefits and challenges. Universidade do Porto Working CLIL colloqium 2021 , Online 2021-03-26 - 2021-03-27
2020
-
Faglig foredragMahan, Karina Rose. (2020) Psykisk helse: Hvordan komme helskinnet gjennom doktorgraden. Universitetet i Sørøst-Norge og OsloMet Roundtable ved PhD days , Digitalt og Drammen 2020-09-25 - 2020-09-25
-
Faglig foredragMahan, Karina Rose. (2020) 10 tips for a PhD candidate. Universitetet i Sørøst-Norge Møte for stipendiater ved PhD programmet PEDRES 2020-09-02 - 2020-09-02
2017
-
Vitenskapelig foredragMahan, Karina Rose; Brevik, Lisbeth M.; Ødegaard, Marianne. (2017) Conference paper: Characterizing the Quality of CLIL Instruction. ALTE The Association of Language Testers in Europe (ALTE) , Bologna 2017-05-02 - 2017-05-05
-
Vitenskapelig foredragMahan, Karina Rose; Brevik, Lisbeth M.; Ødegaard, Marianne. (2017) Conference paper: The Quality of CLIL Teaching. ECER European Conference on Educational Research (ECER) , København 2017-08-22 - 2017-08-25
-
IntervjuSildnes, Ingvild; Mahan, Karina Rose. (2017) Våre Forsker grand prix deltakere. https://min.usn.no/ansatte/aktuelt/informasjon-alle-ansatte/ https://min.usn.no/ansatte/aktuelt/informasjon-alle-ansatte/ [Internett] 2017-06-13
-
IntervjuSildnes, Ingvild; Mahan, Karina Rose. (2017) Språkforsker til topps i Forsker grand prix. https://www.usn.no/aktuelt/nyhetsarkiv/sprakforsker-til-topp https://www.usn.no/aktuelt/nyhetsarkiv/sprakforsker-til-topp [Internett] 2017-09-22
-
Populærvitenskapelig foredragMahan, Karina Rose. (2017) Naturfag på engelsk? Når engelsk flyter over i andre fag. HSN-biblioteket Kunnskap til lunsj , Campus Vestfold 2017-02-21 - 2017-02-21
-
Populærvitenskapelig foredragMahan, Karina Rose. (2017) Engelsk i andre fag enn engelsk. NRK Forsker grand prix, nasjonal finale , Trondheim 2017-09-30 - 2017-09-30
-
IntervjuSildnes, Ingvild; Mahan, Karina Rose. (2017) Solid innsats i Forsker grand prix. https://www.usn.no/aktuelt/nyhetsarkiv/solid-innsats-i-forsk https://www.usn.no/aktuelt/nyhetsarkiv/solid-innsats-i-forsk [Internett] 2017-10-01
2016
-
PosterMahan, Karina Rose. (2016) The Quality of CLIL Instruction. NAFOL seminar , Kristiansan 2016-10-17 - 2016-10-18
-
Vitenskapelig foredragBrevik, Lisbeth M.; Mahan, Karina Rose. (2016) Conference paper: Linking instruction and student achievement to reading in English as a second language . ECER 2016 , Dublin 2016-08-22 - 2016-08-26
-
IntervjuMahan, Karina Rose; Sildnes, Ingvild. (2016) Språkforsker vant filmkonkurranse. Høgskolen i Sørøst-Norge Høgskolen i Sørøst-Norge [Internett] 2016-09-25
-
Vitenskapelig foredragMahan, Karina Rose. (2016) Conference Presentation: Quality of CLIL instruction. NAFOL Mixed Methods Seminar , Trondheim 2016-09-01 - 2016-09-02
-
DokumentarMahan, Karina Rose. (2016) Research Film: A Bird's-Eye View of Content and Integrated Learning in Norway . Høgskolen i Sørøst-Norge Høgskolen i Sørøst-Norge [Internett] 2016-09-22
-
Populærvitenskapelig foredragMahan, Karina Rose. (2016) English isn't only only. Rogaland fylkeskommune Network for English teachers in Rogaland , Stavanger 2016-11-15 - 2016-11-15
2013
-
IntervjuAkhtar, Ali; Mahan, Karina Rose. (2013) Do you think you can good English?. Stavanger Aftenblad Stavanger Aftenblad [Internett] 2013-07-26