Karen Birgitte Dille
Om
Karen Birgitte er en av tre faglige leder for praksis i grunnskolelærerutdanningen ved ILU. I dette arbeidet er det gjort store omorganiseringer de siste årene, med intensjoner om å styrke samarbeidet mellom de to læringsarenaene som er ansvarlige for studenters profesjonelle utvikling. Med hovedansvar for praksis i syklus 2 arbeider Karen Birgitte spesielt med å fasilitere gode prosesser gjennom samarbeid med praksisskoler og studentenes masterfag. Karen Birgitte underviser i veiledningspedagogikk, både de campusbaserte tilbudene som er på campus, men også på de skolebaserte veiledningspedagogikkemnene som er knyttet til universitetsskolene.
Forskningsarbeid og arbeidsoppgaver er tett knyttet sammen. Ulike prosjekt rundt omorganiseringen for å styrke kvaliteten i praksisstudiet, ulike perspektiv ved veiledningsstudiet og studenters overgang fra lærerutdanning til nyutdannede er tre hovedfokus som det gjøres ulik forskning på.
Karen Birgitte deltar i Erasmus+-prosjektet TRANSIT som jobber med å styrke overgangen fra utdanning til yrke (TRANSIT - NTNU). Hun er også medlem i forskningsgruppene USPiTE (USPiTE - Forskning - Institutt for lærerutdanning - NTNU) og Den nasjonale forskningsgruppa for aktivitetsteori (activity theory group | Norge | activitytheorygroup).
Publikasjoner
2024
-
Dille, Karen Birgitte.
(2024)
Praksislærer og studenters muligheter for profesjonell utvikling gjennom samskaping i praksisperioder .
Fagbokforlaget
Populærvitenskapelig kapittel/artikkel
2023
-
Dille, Karen Birgitte;
Sandvik, Lise Vikan;
Røkenes, Fredrik Mørk.
(2023)
Professional development and the potential for collaboration between schools and universities: A mixed methods research study of school-based teacher educators’ experiences.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Doktorgradsavhandling
2022
-
Dille, Karen Birgitte.
(2022)
An online teacher professional development programme as a boundary artefact for new school-based mentors.
International Journal of Mentoring and Coaching in Education
Vitenskapelig artikkel
2021
-
Dille, Karen Birgitte;
Olsson, Maja Reinåmo.
(2021)
Har sommer og skolefri blitt sommer med lesepress? .
Adressa/Midtnorskdebatt
Kronikk
-
Dille, Karen Birgitte;
Røkenes, Fredrik Mørk.
(2021)
Teachers’ professional development in formal online communities: A scoping review.
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
2016
-
Thorseth, Trond Morten;
Dille, Karen Birgitte;
Stoica, George Adrian;
Kahrs, Magnus Strøm.
(2016)
Interventions On Learning, Stimulated By The Use Of Text-based Student Response System.
International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Dille, Karen Birgitte.
(2022)
An online teacher professional development programme as a boundary artefact for new school-based mentors.
International Journal of Mentoring and Coaching in Education
Vitenskapelig artikkel
-
Dille, Karen Birgitte;
Olsson, Maja Reinåmo.
(2021)
Har sommer og skolefri blitt sommer med lesepress? .
Adressa/Midtnorskdebatt
Kronikk
-
Dille, Karen Birgitte;
Røkenes, Fredrik Mørk.
(2021)
Teachers’ professional development in formal online communities: A scoping review.
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
Del av bok/rapport
-
Dille, Karen Birgitte.
(2024)
Praksislærer og studenters muligheter for profesjonell utvikling gjennom samskaping i praksisperioder .
Fagbokforlaget
Populærvitenskapelig kapittel/artikkel
-
Thorseth, Trond Morten;
Dille, Karen Birgitte;
Stoica, George Adrian;
Kahrs, Magnus Strøm.
(2016)
Interventions On Learning, Stimulated By The Use Of Text-based Student Response System.
International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Dille, Karen Birgitte;
Sandvik, Lise Vikan;
Røkenes, Fredrik Mørk.
(2023)
Professional development and the potential for collaboration between schools and universities: A mixed methods research study of school-based teacher educators’ experiences.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Doktorgradsavhandling
Undervisning
Emner
- MGLU5122 - Praksis, Grunnskolelærerutdanning (1-7) 4. og 5.studieår
- MGLU3120 - Praksis, Grunnskolelærerutdanning (1-7) 3. studieår
- MGLU5120 - Praksis, Grunnskolelærerutdanning (1-7) 5. studieår
- SKOLE6014 - Veiledning i skolen av lærerstudenter og nyutdannede lærere, emne 1
- MGLU2120 - Praksis, Grunnskolelærerutdanning (1-7) 2. studieår
- MGLU1120 - Praksis, Grunnskolelærerutdanning (1-7) 1. studieår
Faglig ansvarlig for MGLU-praksis.
Veiledning
SKOLE 6014 Veiledning i skolen av lærerstudenter og nyutdannede lærere, emne 1
SKOLE 6015 Veiledning i skolen av lærerstudenter og nyutdannede lærere, emne 2
SKOLE 6016 Veiledning i skolen av lærerstudenter og nyutdannede lærere
SKOLE 6020 Skolebasert veiledningspedagogikk
Formidling
2024
-
Faglig foredragDille, Karen Birgitte; Emstad, Anne Berit. (2024) Teacher education and schools' responsibility for preparing and including PSTs as teacher researchers. International Society for Cultural Historical Activity Research International Society for Cultural Historical Activity Research , Rotterdam, Nederland 2024-08-28 - 2024-08-30
-
Vitenskapelig foredragDille, Karen Birgitte; Emstad, Anne Berit. (2024) Teacher research. Transition from Education to Working Life. Is the School Ready to Utilize the Resource and Contribute to a Good Start for a Future Teacher Researcher?. ICSEI ICSEI Conference 2024 , Dublin 2024-01-09 - 2024-01-12
-
Vitenskapelig foredragDille, Karen Birgitte; Storrøsæter, Hilde; Hellesnes, Gro. (2024) På hvilken måte kan oppfølgingslærer i større grad inkluderes i trepartssamarbeidet? . Nord Universitet Praksiskonferansen 2024 , Stjørdal 2024-05-22 - 2024-05-23
-
Vitenskapelig foredragStorrøsæter, Hilde; Dille, Karen Birgitte. (2024) Bridging the Gap: Understanding Stakeholders' Perspectives on Future Teacher Competencies. European Educational Research Association (EERA) Emerging Researchers Conference , Nicosia 2024-08-26 - 2024-08-27
-
PosterDille, Karen Birgitte; Storrøsæter, Hilde. (2024) PSTs´ expectations and experiences of professional development in field practice . International Society for Cultural Historical Activity Research International Society for Cultural Historical Activity Research , Rotterdam, Nederland 2024-08-28 - 2024-08-30
2023
-
Vitenskapelig foredragDille, Karen Birgitte; Sandvik, Lise Vikan; Einum, Even. (2023) School-Based Teacher Educators’ Experiences of Collaboration in Field Practice. European Educational Research Association ECER , Glasgow, Storbritannia 2023-08-21 - 2023-08-24
2022
-
Vitenskapelig foredragDille, Karen Birgitte. (2022) Looking back – planning ahead. Field practice as partnership in teacher education. A scoping review. . Nasjonal forskerskole for lærerutdanning NAFOL conference , Trondheim 2022-06-13 - 2022-06-15
-
Vitenskapelig foredragDille, Karen Birgitte. (2022) School-based mentors becoming teacher educators: The first meeting on the boundary in a third space . American Educational Research Associaton American Educational Research Associaton conference , San Diego 2022-04-21 - 2022-04-25
2021
-
Vitenskapelig foredragDille, Karen Birgitte. (2021) Online teacher professional development program as boundary artefact for new school-based mentors. Nordisk forening for Pedagogisk forskning Nordic Educational Research Association 2021 , Odense 2021-11-03 - 2021-11-05
-
PosterDille, Karen Birgitte. (2021) Feeling fine in my field-based bubble! . NAFOL/HVL Diversity in Teacher Education Research , Bergen 2021-11-09 - 2021-11-11
2019
-
Vitenskapelig foredragDille, Karen Birgitte. (2019) Digital course – creating a learning community for mentor teachers. Universitetet i Stavanger International Congress for School Effectiveness and Improvement , Stavanger 2019-01-10 -
2018
-
Faglig foredragDille, Karen Birgitte; Sølvberg, Astrid Margrethe. (2018) Student Teachers' reflections after participating in mini-lectures of self-regulated learning. European Educational Research Association European Conference on Educational Research , Bolzano 2018-09-06 -
-
Vitenskapelig foredragDille, Karen Birgitte; Bysveen, Åslaug. (2018) Skole- hjem- samarbeid. «Å rigge skuta for storm, men håpe på solgangsbris.". Atlanten ungdomsskole Planleggingsdag , Kristiansund 2018-03-07 -
-
Vitenskapelig foredragDille, Karen Birgitte. (2018) Digital kursrekke for nye praksislærere. Universitetet i Sørøst- Norge Nasjonal konferanse for praksis i grunnskolelærerutdanningen , Tønsberg 2018-05-07 -