Julie Klovholt Leonardsen
Om
Leonardsen er førsteamanuensis i yrkesfag (fagenhet for yrkesfag, skoleutvikling og skoleledelse). Hun har en sammensatt utdanningsbakgrunn fra yrkesfag, henholdsvis restaurant- og matfag og fra akademia gjennom lektorutdanning med master i språkfag og master i lærerprofesjon og yrkesutøvelse. Leonardsen har også undervisningserfaring fra videregående skole. Hun disputerte i 2023 med avhandlingen "Yrkesfaglæreres arbeid med vurdering i videregående skole". Leonardsen er faglig leder for restaurant- og matfag og underviser både på bachelorprogrammet for yrkesfaglærere, på master i yrkesdidaktikk og på ulike etter- og videreutdanningsprogram. Hennes forskningsfelt er i hovedsak vurdering i yrkesfag og yrkesfaglæreres vurderingskompetanse, men hun har også stor interesser for skriving i yrkesfagene samt yrkesfaglærerstudenteres arbeid med skriving.
Publikasjoner
2022
-
Smeplass, Eli;
Leraand, Arve;
Leonardsen, Julie;
Hylander, Lene;
Ramlo, Siri Husa;
Hårberg, Jon Sverre.
(2022)
Sluttrapport - Yrkesfaglærerutdanning: Kvalitet i veiledning og vurdering.
Institutt for lærerutdanning
Rapport
-
Hansen, Kari;
Leonardsen, Julie;
Utgaard, Sissel.
(2022)
Ny som yrkesfaglærer: I spenningsfeltet mellom to verdener. .
Universitetsforlaget
Faglig kapittel
-
Leonardsen, Julie;
Utvær, Britt Karin Støen;
Fjørtoft, Henning.
(2022)
The Five Faces of an Assessor: Conceptualizing the Enactment of Teacher Assessment Identity in Vocational Education and Training.
Educational Assessment
Vitenskapelig artikkel
2021
-
Leonardsen, Julie;
Fjørtoft, Henning.
(2021)
Assessment Policies in VET. Wicked Problems and Conflicting Expectations.
Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling
Vitenskapelig artikkel
-
Leonardsen, Julie.
(2021)
One size fits nobody: en casestudie av yrkesfaglæreres deltakelse i kompetanseutviklingsarbeid i videregående skole. .
Nordic Journal of Vocational Education and Training
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Leonardsen, Julie;
Utvær, Britt Karin Støen;
Fjørtoft, Henning.
(2022)
The Five Faces of an Assessor: Conceptualizing the Enactment of Teacher Assessment Identity in Vocational Education and Training.
Educational Assessment
Vitenskapelig artikkel
-
Leonardsen, Julie;
Fjørtoft, Henning.
(2021)
Assessment Policies in VET. Wicked Problems and Conflicting Expectations.
Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling
Vitenskapelig artikkel
-
Leonardsen, Julie.
(2021)
One size fits nobody: en casestudie av yrkesfaglæreres deltakelse i kompetanseutviklingsarbeid i videregående skole. .
Nordic Journal of Vocational Education and Training
Vitenskapelig artikkel
Del av bok/rapport
-
Hansen, Kari;
Leonardsen, Julie;
Utgaard, Sissel.
(2022)
Ny som yrkesfaglærer: I spenningsfeltet mellom to verdener. .
Universitetsforlaget
Faglig kapittel
Rapport
-
Smeplass, Eli;
Leraand, Arve;
Leonardsen, Julie;
Hylander, Lene;
Ramlo, Siri Husa;
Hårberg, Jon Sverre.
(2022)
Sluttrapport - Yrkesfaglærerutdanning: Kvalitet i veiledning og vurdering.
Institutt for lærerutdanning
Rapport
Undervisning
Emner
- YFL2900 - Bachelor's Thesis
- YR6023 - Assessment in vocatioal education and training 2
- DID3921 - Master thesis in Vocational Didactics - Creative/practical thesis
- DID3920 - Master thesis in Vocational Didactics - written thesis
- DID3203 - Theory and design
- YR6022 - Assessment in vocatioal education and training 1
Leonardsen underviser på etter- og videreutdanningsprogram (vurdering, yrkesfaglig fordypning), bachelorprogram for yrkesfaglærere (yrkesretning restaurant og matfag, yrkesdidaktikk, yrkespedagogikk, akademisk skriving) og master i yrkesdidaktikk (yrkesteori, yrkesdidaktikk, akademisk skriving og lesing, teori og design).
Veiledning
Leonardsen har formell veilederutdanning og veileder på FoU-oppgaver på etter- og videreutdanningsprogram, veileder på bachelor- og masteroppgaver.