Jørn Østvik
Om
Fagfelt
- Funksjonshemming
- Alternativ og supplerende kommunikasjon blant personer uten funksjonelt talespråk
- Sosiale relasjoner og vennskap
- Inkludering og inkluderende opplæring
- Deltakelse og agentskap blant personer med funksjonsnedsettelse
- Barn og unge
- Psykisk helse
Leder av forskningsgruppen Kommunikasjon, samspill og tidlig innsats i et livsløpsperspektiv.
Medlem av Citizen Network Norway (2023 - ).
Medlem av ISAAC Research Committee (2024 - )
Bakgrunn
Arbeidserfaring
- 2018 - : Førsteamanuensis ved Institutt for psykisk helse, NTNU
- 2016 - 2018: FoU-rådgiver i Statped, FoU-avdelingen
- 2013 - 2017: Stipendiat ved Institutt for sosialt arbeid og helsevitenskap / Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie, NTNU
- 1996 - 2016: Statped, fagavdeling for sammensatte lærevansker
Utdanning
- Ph.D. i helsevitenenskap, NTNU 2017
- Cand.polit i psykologi, NTNU 1996
Forskning
Leder av forskningsgruppen Kommunikasjon, samspill og tidlig innsats i et livsløpsperspektiv.
Forskningsgrupper
Mental health among people who use AAC
A systematic literature review on mental health and mental health problems among people who use augmentative and alternative communication (AAC), in co-operation with Jönköping University in Sweden.
Measuring mental wellbeing in people with CCN
Co-researcher in a research project anchored in Melbourne University (Australia) og Jönkoping University (Sweden).
Synergies between theory and practice cources in Social Education at NTNU
Educational research project that examines experiences in the simultaneous implementation of theory and practice courses in the Social Education at NTNU.
Inclusive education in Norway
The project aim to summarize existing literature to investigate what characterizes and describes the status quo of inclusive education for students in mainstream schools in Norway. https://osf.io/97k62
Pathways to the world of work for students with disabilities in higher education
Co-researcher and co-supervisor in a research project financed by The Research Council of Norway.
Formative dialogue research on AAC mentoring
The project investigates the expectations, experiences, and perspectives of the participants and organizers in the "AAC Mentor" project initiated by ISAAC Norway.
Publikasjoner
2024
-
Ristad, Tone Mari Teigmo;
Witsø, Aud Elisabeth;
Horghagen, Sissel;
Kvam, Lisbeth;
Østvik, Jørn.
(2024)
Studying Disability: A Multi-Stakeholder Perspective on Requesting Accommodation in Higher Education.
Social Sciences
Vitenskapelig artikkel
-
Næss, Kari-Anne Bottegård;
Hokstad, Silje;
Furnes, Bjarte Reidar;
Hesjedal, Elisabeth;
Østvik, Jørn.
(2024)
Inclusive Education for Students With Special Education Needs in Norway.
Remedial and special education
Vitenskapelig artikkel
2023
-
Ristad, Tone Mari Teigmo;
Østvik, Jørn;
Horghagen, Sissel;
Kvam, Lisbeth;
Witsø, Aud Elisabeth.
(2023)
A multi-stakeholder perspective on inclusion in higher education: Ruling on fragile ground.
International Journal of Educational Research Open
Vitenskapelig artikkel
-
Østvik, Jørn.
(2023)
Kommunikasajon hos mennesker med utviklingshemming.
Universitetsforlaget
Faglig kapittel
2022
-
Therrien, Michelle;
Rosetti, Zach;
Østvik, Jørn.
(2022)
Augmentative and Alternative Communication and Friendships: Considerations for Speech-Language Pathologists.
Perspectives of the ASHA Special Interest Groups
Vitenskapelig artikkel
2021
-
Østvik, Jørn;
Witsø, Aud Elisabeth.
(2021)
Håndbok i dynamisk kartlegging av ikke-symbolsk kommunikasjon : Norsk oversettelse.
https://ntnu.box.com/v/snell-loncke2002
Oversatt bok
2020
-
Østvik, Jørn;
Skogdal, Signhild;
Stadskleiv, Kristine;
von Tetzchner, Stephen.
(2020)
Trenger elever å kunne snakke for å lære på skolen?.
Adresseavisen
Kronikk
2019
-
Østvik, Jørn;
Killi, Eli Marie.
(2019)
Tidlig innsats for små barn med behov for ASK. En systematisk litteraturstudie om utfordringsbilde og intervensjonsområder.
Statped
Statped
Rapport
2018
-
Østvik, Jørn;
Balandin, Susan;
Ytterhus, Borgunn.
(2018)
Interactional facilitators and barriers in social
relationships between students who use AAC and fellow students.
Society, Health & Vulnerability
Vitenskapelig artikkel
-
Østvik, Jørn;
Ytterhus, Borgunn;
Balandin, Susan.
(2018)
Gateways to friendships among students who use AAC in mainstream primary school.
Scandinavian Journal of Disability Research
Vitenskapelig artikkel
2017
-
Østvik, Jørn.
(2017)
Friendships among students using AAC in Norwegian public mainstream primary schools.
Doktoravhandlinger ved NTNU (2017/281)
Doktorgradsavhandling
-
Østvik, Jørn;
Balandin, Susan;
Ytterhus, Borgunn.
(2017)
A "visitor in the class": Marginalization of students using AAC in mainstream education classes.
Journal of Developmental and Physical Disabilities
Vitenskapelig artikkel
-
Østvik, Jørn;
Ytterhus, Borgunn;
Balandin, Susan.
(2017)
‘So, how does one define a friendship?’: Identifying friendship among students using AAC in inclusive education settings.
European Journal of Special Needs Education
Vitenskapelig artikkel
2016
-
Østvik, Jørn;
Ytterhus, Borgunn;
Balandin, Susan.
(2016)
Friendship between children using augmentative and alternative communication and peers: A systematic literature review.
Journal of Intellectual & Developmental Disability
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
2010
-
Østvik, Jørn;
Almås, Hanne.
(2010)
Trenger vi å snakke for å lære på skolen? Eksempler på pedagogisk praksis for elever uten funksjonelt talespråk i en inkluderende skole for alle.
Trøndelag kompetansesenter
Fagbok
1997
-
Østvik, Jørn;
Rundmo, Torbjørn;
Sjøberg, Lennart.
(1997)
Associations between safety climate and emotional reactions to platform movements onboard an offshore installation.
Safety Science
Vitenskapelig artikkel
1996
-
Østvik, Jørn.
(1996)
Emotional aspects in perceived risk among offshore oil personnel.
Psykologisk institutt, NTNU
Hovedfagsoppgave
Tidsskriftspublikasjoner
-
Ristad, Tone Mari Teigmo;
Witsø, Aud Elisabeth;
Horghagen, Sissel;
Kvam, Lisbeth;
Østvik, Jørn.
(2024)
Studying Disability: A Multi-Stakeholder Perspective on Requesting Accommodation in Higher Education.
Social Sciences
Vitenskapelig artikkel
-
Næss, Kari-Anne Bottegård;
Hokstad, Silje;
Furnes, Bjarte Reidar;
Hesjedal, Elisabeth;
Østvik, Jørn.
(2024)
Inclusive Education for Students With Special Education Needs in Norway.
Remedial and special education
Vitenskapelig artikkel
-
Ristad, Tone Mari Teigmo;
Østvik, Jørn;
Horghagen, Sissel;
Kvam, Lisbeth;
Witsø, Aud Elisabeth.
(2023)
A multi-stakeholder perspective on inclusion in higher education: Ruling on fragile ground.
International Journal of Educational Research Open
Vitenskapelig artikkel
-
Therrien, Michelle;
Rosetti, Zach;
Østvik, Jørn.
(2022)
Augmentative and Alternative Communication and Friendships: Considerations for Speech-Language Pathologists.
Perspectives of the ASHA Special Interest Groups
Vitenskapelig artikkel
-
Østvik, Jørn;
Skogdal, Signhild;
Stadskleiv, Kristine;
von Tetzchner, Stephen.
(2020)
Trenger elever å kunne snakke for å lære på skolen?.
Adresseavisen
Kronikk
-
Østvik, Jørn;
Balandin, Susan;
Ytterhus, Borgunn.
(2018)
Interactional facilitators and barriers in social
relationships between students who use AAC and fellow students.
Society, Health & Vulnerability
Vitenskapelig artikkel
-
Østvik, Jørn;
Ytterhus, Borgunn;
Balandin, Susan.
(2018)
Gateways to friendships among students who use AAC in mainstream primary school.
Scandinavian Journal of Disability Research
Vitenskapelig artikkel
-
Østvik, Jørn;
Balandin, Susan;
Ytterhus, Borgunn.
(2017)
A "visitor in the class": Marginalization of students using AAC in mainstream education classes.
Journal of Developmental and Physical Disabilities
Vitenskapelig artikkel
-
Østvik, Jørn;
Ytterhus, Borgunn;
Balandin, Susan.
(2017)
‘So, how does one define a friendship?’: Identifying friendship among students using AAC in inclusive education settings.
European Journal of Special Needs Education
Vitenskapelig artikkel
-
Østvik, Jørn;
Ytterhus, Borgunn;
Balandin, Susan.
(2016)
Friendship between children using augmentative and alternative communication and peers: A systematic literature review.
Journal of Intellectual & Developmental Disability
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
-
Østvik, Jørn;
Rundmo, Torbjørn;
Sjøberg, Lennart.
(1997)
Associations between safety climate and emotional reactions to platform movements onboard an offshore installation.
Safety Science
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Østvik, Jørn;
Almås, Hanne.
(2010)
Trenger vi å snakke for å lære på skolen? Eksempler på pedagogisk praksis for elever uten funksjonelt talespråk i en inkluderende skole for alle.
Trøndelag kompetansesenter
Fagbok
Del av bok/rapport
-
Østvik, Jørn.
(2023)
Kommunikasajon hos mennesker med utviklingshemming.
Universitetsforlaget
Faglig kapittel
Rapport
-
Østvik, Jørn;
Killi, Eli Marie.
(2019)
Tidlig innsats for små barn med behov for ASK. En systematisk litteraturstudie om utfordringsbilde og intervensjonsområder.
Statped
Statped
Rapport
-
Østvik, Jørn.
(2017)
Friendships among students using AAC in Norwegian public mainstream primary schools.
Doktoravhandlinger ved NTNU (2017/281)
Doktorgradsavhandling
-
Østvik, Jørn.
(1996)
Emotional aspects in perceived risk among offshore oil personnel.
Psykologisk institutt, NTNU
Hovedfagsoppgave
OVERSETTELSESARB
-
Østvik, Jørn;
Witsø, Aud Elisabeth.
(2021)
Håndbok i dynamisk kartlegging av ikke-symbolsk kommunikasjon : Norsk oversettelse.
https://ntnu.box.com/v/snell-loncke2002
Oversatt bok
Undervisning
Jeg underviser ved bachelorutdanningen i vernepleie og ved master i psykisk helse.
Emneansvar:
- VET1002 Psykologi og pedagogikk (bachelor i vernpleie)
-
MDV6432 Kommunikasjon med ASK, sosiale relasjoner og psykisk helse (master i psykisk helse)
Veiledning
Jeg veileder bachelorstudenter i vernepleie, masterstudenter i psykisk helse ved Institutt for psykisk helse og ved andre masterutdanninger, og doktorgradsstipendiater ved instituttet.
Formidling
2024
-
PosterRistad, Tone Mari Teigmo; Østvik, Jørn; Horghagen, Sissel; Kvam, Lisbeth; Witsø, Aud Elisabeth. (2024) Tar avgjørelser om tilrettelegging på svakt grunnlag. NTNU Læringsfestivalen 2024 , Trondheim 2024-05-27 - 2024-05-28
-
PosterRistad, Tone Mari Teigmo; Witsø, Aud Elisabeth; Horghagen, Sissel; Kvam, Lisbeth; Østvik, Jørn. (2024) Bruker studietiden på funksjonsnedsettelsen. Norsk nettverk for forskning om funksjonshemming, Statped og Bufdir Norsk nettverk for forskning om funksjonshemming 10. forskningskonferanse , Bodø 2024-06-03 - 2024-06-04
2023
-
Vitenskapelig foredragRistad, Tone Mari Teigmo; Østvik, Jørn; Horghagen, Sissel; Witsø, Aud Elisabeth. (2023) The collaboration forum; Multistakeholders’ views on the journey through higher education and onto employment for students with disabilities. Nordic Network on Disability Research NNDR 16th Research Conference , Reykjavik 2023-05-10 - 2023-05-12
2022
-
Faglig foredragØstvik, Jørn. (2022) Kommunikasjonens inngripen i sosiale relasjoner. Statped 10 år etter ASK-paragrafen. Hvor er vi nå, og hvor skal vi? , Webinar 2022-09-07 - 2022-09-07
2021
-
Vitenskapelig foredragRistad, Tone; Witsø, Aud Elisabeth; Østvik, Jørn; Horghagen, Sissel; Kvam, Lisbeth; Mjøen, Odd Morten. (2021) Inkludering av studenter med funksjonsnedsettelser i tverrprofesjonelt samlæringsprosjekt. Institutt for design, NTNU, Forskningsrådet, Universell Tjenester for alle , Scandic Lerkendal 2021-09-15 - 2021-09-16
-
Vitenskapelig foredragØstvik, Jørn; Killi, Eli Marie. (2021) Hvem gir vi ordet til? Om agentskap og barn som sosiale aktører i kommunikasjon og sosiale relasjoner. Norsk nettverk for forskning om funksjonshemming NNFF 9. forskningskonferanse , Digital 2021-06-07 - 2021-06-08
2019
-
Faglig foredragØstvik, Jørn. (2019) Viktige, men sårbare relasjoner : Om vennskap blant elever uten funksjonelt talespråk. CP-foreningen i Oslo og Akershus Nettverkssamling , Gardermoen 2019-04-01 - 2019-04-01
-
Faglig foredragØstvik, Jørn. (2019) Viktige, men sårbare relasjoner. Skaun kommune ved PP-tjenesten Nettverkssamling i Skaun kommune , Skaun rådhus 2019-03-12 - 2019-03-12
-
Faglig foredragØstvik, Jørn. (2019) Inkluderende opplæring – janusansikt for vennskap blant elever med behov for ASK?. ISAAC Norge ISAAC Norges 14. nasjonale konferanse , Sundvolden hotel 2019-04-08 - 2019-04-09
-
Faglig foredragØstvik, Jørn. (2019) Agentskap blant elever som bruker ASK. ISAAC Norge ISAAC Norges 14. nasjonale konferanse , Sundvolden hotel 2019-04-08 - 2019-04-09
-
Vitenskapelig foredragØstvik, Jørn; Killi, Eli Marie. (2019) Early intervention among young children using AAC – A systematic literature review. Nordic Network on Disability Research NNDR 2019 , Copenhagen 2019-05-08 - 2019-05-10
2018
-
Faglig foredragØstvik, Jørn. (2018) Vennskap blant elever som bruker ASK. Trondsletten habiliteringssenter, St. Olavs hospital Intern forelesning , Trondheim 2018-12-10 - 2018-12-10
-
Vitenskapelig foredragØstvik, Jørn. (2018) Vennskap blant elever som bruker ASK. Sahlgrenska Universitetssjukhuset, DART Kommunikationsstöd i skolan: Att arbeta för delaktighet, relationer och utveckling , Göteborg 2018-10-04 - 2018-10-04
2017
-
Vitenskapelig foredragØstvik, Jørn. (2017) Marginaliserende praksiser for elever som benytter ASK i skolen. Statped Statpedkonferansen 2017 , Gardermoen 2017-03-22 - 2017-03-22
2016
-
Vitenskapelig foredragØstvik, Jørn. (2016) Systematiske litteraturstudier. Statped Statped fagfestival 2016 , Oslo 2016-12-01 - 2016-12-01
-
PosterYtterhus, Borgunn; Østvik, Jørn; Gudkova, Tatiana. (2016) Vulnerable and Unequal Childhood: Health - Education - Society. NTNU, Fakultet for medisin og helsevitenskap Fusjonseminar for Fakultet for medisin og helsevitenskap, NTNU , Trondheim 2016-11-10 - 2016-11-11
-
Vitenskapelig foredragØstvik, Jørn; Ytterhus, Borgunn; Balandin, Susan. (2016) Gjestende elever i egen klasse - Premisser for utvikling av vennskap blant elever uten funksjonell tale. Norsk Nettverk for forskning om funksjonshemming Norsk Nettverk for forskning om funksjonshemming sin 7. forskningskonferanse , Trondheim 2016-05-09 - 2016-05-10
2015
-
Vitenskapelig foredragØstvik, Jørn. (2015) Review on Friendship Among Children Using Augmentative and Alternative Communication (AAC). Nordic Network on Disability Research NNDR 13th Research Conference , Bergen 2015-05-06 - 2015-05-08