Jardar Karel Cyvin
Om
Utdanning og kvalifisering
-Cand mag, realfag 1983. (Emner i fagkretsen: Biologi, zoologi,
botanikk, kjemi, geologi, fysisk planlegging og IKT.)
-Cand Scient i zoologi 1987. Retning: Bioressurser i fysisk planlegging
-Videreutdanning: IKT, høgskolepedagogikk, GIS. Utdanningsløpet for Phd-kandidater (30 stp.)
-Opprykk til førstelektor i naturfag 2013
-Opprykk til Dosent i naturfag 2019
-Tildelt status som merittert underviser ved NTNU 2023
https://www.ntnu.no/merittering/meritterte-undervisere
Fagområde
Naturfagdidaktikk og lærerutdanning i naturfag
-Undervisning og læring innenfor: Biologi, zoologi, økologi, geologi, IKT, miljø- og ressursproblematikk, teknologi og design i skolen
-UBU - utdanning for bærekraftig utvikling
-Entreprenørskap i skolen
-Tverrfaglig arbeid i skolen
-Generell naturfagdidaktikk
Undervisning og veiledning
Naturfag 1 og 2 (utvalgte tema) ved MGLU 30+30 stp.
Naturfag 1 og 2 - KFK (Videreutdanning for lærere) 5.-10. og 8.-13.
Utvalgte emner til masterutdanning i naturfagdidaktikk
Eksperter i Team (EiT) - "Landsbyleder" - https://www.ntnu.no/eit/did3801
................................................................................................................
Naturfag 1 - KFK (Videreutdanning for lærere 1-7), 30 stp (avsluttet).
IKT og læring for grunnskolelærerstudenter, 30 stp. (avsluttet)
Universitetspedagogikk, 15 stp.(avsluttet)
Informasjonsteknolgi for lærere, 10 vt=30 stp. (avsluttet)
Naturfag 1 og 2, 30 + 30 stp ved Allmennlærerutdanningen og GLU (avsluttet)
PPU 1 og 2 Naturfagdidaktikk -15+15 stp. (avsluttet)
Teknologi og design 30 stp. (avsluttet)
Entreprenørskap i skolen 30 stp. (avsluttet)
Forskning
Leder av forskningsgruppa INUBU (Innovativ Naturfag-Utdanning for Bærekraftig Utvikling) https://www.ntnu.no/ilu/inubu
Jobber for tiden med forsking og utvikling knyttet til bruk av VR-teknlogi i naturfag og geografi.
Forsker også på bruk av feltarbeid og areaner utenfor klasserommet.
Initiert og ledet følgende prosjekter:
Teknologi i grunnskolen: Gammel kart-teknologi (kart og kompass) og ny digigtal kart-teknologi (GPS og GIS-systemer) som læringsverktøy i tverrfaglig læring. Pågående fra 2006.
Bruk av IKT i naturfag på ungdomstrinnet i og omkring Trondheim 2003, 2008, 2010, og på barnetrinnet i Trondheim, 2010-11.
Forsøk med utprøving av digitale verkøy i naturfag på barnetrinnet - 2014-2020.
Utviklings og etterutdanningsprosjekter innenfor Entreprenørskap i skolen, to av dem innenfor lærerutdanning, det tredje var et samarbeidsprosjekt mellom avdelingene for teknologi og lærerutdanning ved Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Videreutdanning og utviklingsarbeid knyttet til utdanning innenfor "Entreprenørskap i skolen": https://www.scribd.com/doc/195507888/Folder-framside
Er prosjektdeltaker i følgende pågående prosjekter:
ProStem - ICSE Academy - Erasmus+
Shape2Gether - Erasmus+ prosjekt
Har vært prosjektdeltaker i følgende avsluttede prosjekter:
EduChange og EduChange 2.9 (Ersamus+ prosjekter) - 2017-2023
DigiGeo (Erasmus+ prosjekt) - 2021-2023
Yard4all (Erasmus+ prosjekt) - 2019-2022
ENSITE (Erasmus+ prosjekt) - 2019-2022
InClusME (Erasmus+ prosjekt) - 2016-2019
Fasmed - "Fremme læring gjennom bruk av IKT til Formativ vurdering i naturfag og matematikk " - Eu-prosjekt under 7.rammeprogram. 2014-2016.
(Received funding from the European Union's Seventh Framework Programme under grant agreement no 612337).
Lokal prosjektleder ved Insitutt for lærerutdanning for prosjektet GeoGo, som jobbber med å utvikle og prøve ut apper på feltkurs. 2016-2018. Hovedprosjektet ledes av professor Jan Kjetil Rød ved Geografisk Insttitutt. https://www.ntnu.edu/geo-go
Har deltatt i prosjektet Literacy som er et tverrfaglig prosjekt med utspring i HiST sin lærerutdanning: 2016-2017. https://www.ntnu.no/ilu/literacy
Publikasjoner - Se publikasjonsdatabsen i Cristin:
http://www.cristin.no/as/WebObjects/cristin.woa/wa/fres?sort=ar&pnr=318368&la=no&action=sok
Faglige utviklingsprosjekter
Bruk av GPS og digital kartteknologi i lærerutdanning og grunnskole. Støttet av SOFF og Norgesunversitet.
(Avsuttet)
Entreprenørskap i skolen, utvikling av etterutdanningstilbud. Støttet av Utdanningsdirektoratet. (Avsluttet)
"Kompetansoppbygging og utvikling av studietilbud i entreprenørskap" ved avdelingene for lærer og teknologi ved HiST.
Støttet økonomisk av Norgesuniversitet. (Avsluttet 2013).
Styrer, råd og utvalg
Medlem av NTNU ILU's studieprogramråd for 1-7 - 2017-2021.
Styringsgruppa for ISIHiST 2012-13.
Den sentrale IKT ressursgruppa ved HiST: 2014-15.
Seksjonsleder naturfagseksjonen ved HIST-ALT 2011-2013.
Seksjonskoordinatur naturfagseksjonen V-2014.
Valgt vararepresentant i avdelingstyret ved HiST-ALT 2014.
Fast valgt ansattrepresentant i avdelingstyret ved HiST-ALT 2015 og Fakultetsstyret for FLT ved NTNU 2016.
Medlem av utvidet ledermøte ved Institutt for lærerutdanning vår 2017. (Interimsforum etter fusjon mellom HiST og NTNU.)
Forskning
Publikasjoner
2024
-
Lund, Anne Carine Bonnevie;
Cyvin, Jardar Karel.
(2024)
Bruk av Storyline innenfor naturfagene – utforskning, kreativitet og didaktiske refleksjoner.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2023
-
Cyvin, Jakob Bonnevie;
Calovi, Martina;
Cyvin, Jardar Karel.
(2023)
Erasmus+ strengthens us! Travelogue.
Universitetsavisa
Kronikk
-
Cyvin, Jardar Karel.
(2023)
Live 360 degree VR streaming from Naturalis museum in Leiden.
Multimediaprodukt
2022
-
Lund, Anne Carine Bonnevie;
Cyvin, Jardar.
(2022)
Storyline in natural science teacher education - An approach to the coherence between theory and practice.
International Journal of Educational Research Open
Vitenskapelig artikkel
-
Cyvin, Jardar;
Cyvin, Jakob Bonnevie;
Grindeland, John Magne;
Rød, Jan Ketil.
(2022)
Stedsbasert informasjon som basis for læring.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Cyvin, Jardar;
van Gorp, Bouke.
(2022)
Field Courses and the "Extended Classroom" An Overview of Outdoor Activities in the Educhange Programme.
Palacký University Olomouc
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2021
-
Favier, Tim;
van Gorp, Bouke;
Cyvin, Jakob Bonnevie;
Cyvin, Jardar.
(2021)
Learning to teach climate change: students in teacher training and their progression in pedagogical content knowledge.
Journal of Geography in Higher Education
Vitenskapelig artikkel
2020
-
Cyvin, Jardar;
Cyvin, Jakob Bonnevie.
(2020)
Educhange - Tautra Excursion May 2020 - Field Booklet.
Institutt for lærerutdanning, NTNU
Kompendium
-
Cyvin, Jakob Bonnevie;
Cyvin, Jardar.
(2020)
Tautra tour.
Digitale læremidler
-
Cyvin, Jardar;
Cyvin, Jakob Bonnevie.
(2020)
Introduction the littoral marine ecosystem at the island Tautra.
Digitale læremidler
2019
-
Lund, Anne Carine Bonnevie;
Cyvin, Jardar;
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Febri, Maria Immaculata Maya.
(2019)
Intercultural science learning outside of school.
Briefs
-
Krohn-Nydal, Alvilde Otterstad;
Cyvin, Jardar.
(2019)
Introduksjon til Geologi.
Nettsider (opplysningsmateriale)
-
Cyvin, Jakob Bonnevie;
Cyvin, Jardar;
Krohn-Nydal, Alvilde Otterstad.
(2019)
Educhange - Going to Tautra.
Nettsider (opplysningsmateriale)
2018
-
Cyvin, Jardar;
Brandt, Harald;
Cyvin, Jakob Bonnevie;
Grindeland, John Magne;
NIELSEN, BIRGITTE LUND;
Rød, Jan Ketil.
(2018)
Inquiry based teaching through innovative ICT technology; augmented reality and place-based technology. .
Faglig kapittel
2017
-
Cyvin, Jardar;
Febri, Maria Immaculata Maya.
(2017)
Mangfold i naturen, mangfold i skolen.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sikko, Svein Arne;
Gjøvik, Øistein;
Cyvin, Jardar;
Febri, Maria Immaculata Maya;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2017)
‘Walking a graph’ – primary school students’ experimental session on functions and graphs.
European Society for Research in Mathematics Education
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2016
-
Cyvin, Jardar;
Lund, Anne Carine Bonnevie.
(2016)
Manipulative Factors Influencing the Use of Data Loggers in Primary School.
ESERA
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sikko, Svein Arne;
Cyvin, Jardar Karel;
Gjøvik, Øistein;
Febri, Maria Immaculata Maya;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2016)
FaSMEed toolkit.
Digitale læremidler
-
Pepin, Birgit;
Sikko, Svein Arne;
Cyvin, Jardar Karel;
Febri, Maria Immaculata Maya;
Gjøvik, Øistein;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2016)
Deliverable 5.2: Cross comparative analysis of case studies.
FaSMEd project
Rapport
-
Sikko, Svein Arne;
Cyvin, Jardar Karel;
Febri, Maria Immaculata Maya;
Gjøvik, Øistein;
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Pepin, Birgit.
(2016)
Deliverable 5.3: Cross comparative analysis of
country studies.
FaSMEd project
Rapport
2013
-
Cyvin, Jardar.
(2013)
Elevers konstruksjon av egne temakart i tverrfaglig arbeid i grunnskolen.
Kimen
Vitenskapelig artikkel
-
Cyvin, Jardar.
(2013)
Challenges related to interdisciplinary use of digital mapping technology in primary and lower secondary schools.
Norsk Geografisk Tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
-
Cyvin, Jardar.
(2013)
Tverrfaglig arbeid ved hjelp av GPS.
Naturfag
Populærvitenskapelig artikkel
2009
-
Cyvin, Jardar.
(2009)
Maps interpreting skills - a classroom experiment with and without ICT among lower secondary school pupils in Norway.
Problems of Education in the 21st Century
Vitenskapelig artikkel
2004
-
Cyvin, Jardar;
Sundt, George.
(2004)
Internettbasert kurs i bruk av GPS og digitale kart til bruk i grunnskolen. Tverrfaglig bruk av GPS, digitale kart og geografiske informasjonssystemer.
Visuell kunst
Tidsskriftspublikasjoner
-
Cyvin, Jakob Bonnevie;
Calovi, Martina;
Cyvin, Jardar Karel.
(2023)
Erasmus+ strengthens us! Travelogue.
Universitetsavisa
Kronikk
-
Lund, Anne Carine Bonnevie;
Cyvin, Jardar.
(2022)
Storyline in natural science teacher education - An approach to the coherence between theory and practice.
International Journal of Educational Research Open
Vitenskapelig artikkel
-
Favier, Tim;
van Gorp, Bouke;
Cyvin, Jakob Bonnevie;
Cyvin, Jardar.
(2021)
Learning to teach climate change: students in teacher training and their progression in pedagogical content knowledge.
Journal of Geography in Higher Education
Vitenskapelig artikkel
-
Cyvin, Jardar.
(2013)
Elevers konstruksjon av egne temakart i tverrfaglig arbeid i grunnskolen.
Kimen
Vitenskapelig artikkel
-
Cyvin, Jardar.
(2013)
Challenges related to interdisciplinary use of digital mapping technology in primary and lower secondary schools.
Norsk Geografisk Tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
-
Cyvin, Jardar.
(2013)
Tverrfaglig arbeid ved hjelp av GPS.
Naturfag
Populærvitenskapelig artikkel
-
Cyvin, Jardar.
(2009)
Maps interpreting skills - a classroom experiment with and without ICT among lower secondary school pupils in Norway.
Problems of Education in the 21st Century
Vitenskapelig artikkel
Kunstneriske produksjoner
-
Cyvin, Jardar;
Sundt, George.
(2004)
Internettbasert kurs i bruk av GPS og digitale kart til bruk i grunnskolen. Tverrfaglig bruk av GPS, digitale kart og geografiske informasjonssystemer.
Visuell kunst
Del av bok/rapport
-
Lund, Anne Carine Bonnevie;
Cyvin, Jardar Karel.
(2024)
Bruk av Storyline innenfor naturfagene – utforskning, kreativitet og didaktiske refleksjoner.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Cyvin, Jardar;
Cyvin, Jakob Bonnevie;
Grindeland, John Magne;
Rød, Jan Ketil.
(2022)
Stedsbasert informasjon som basis for læring.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Cyvin, Jardar;
van Gorp, Bouke.
(2022)
Field Courses and the "Extended Classroom" An Overview of Outdoor Activities in the Educhange Programme.
Palacký University Olomouc
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Cyvin, Jardar;
Brandt, Harald;
Cyvin, Jakob Bonnevie;
Grindeland, John Magne;
NIELSEN, BIRGITTE LUND;
Rød, Jan Ketil.
(2018)
Inquiry based teaching through innovative ICT technology; augmented reality and place-based technology. .
Faglig kapittel
-
Cyvin, Jardar;
Febri, Maria Immaculata Maya.
(2017)
Mangfold i naturen, mangfold i skolen.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sikko, Svein Arne;
Gjøvik, Øistein;
Cyvin, Jardar;
Febri, Maria Immaculata Maya;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2017)
‘Walking a graph’ – primary school students’ experimental session on functions and graphs.
European Society for Research in Mathematics Education
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Cyvin, Jardar;
Lund, Anne Carine Bonnevie.
(2016)
Manipulative Factors Influencing the Use of Data Loggers in Primary School.
ESERA
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Cyvin, Jardar;
Cyvin, Jakob Bonnevie.
(2020)
Educhange - Tautra Excursion May 2020 - Field Booklet.
Institutt for lærerutdanning, NTNU
Kompendium
-
Pepin, Birgit;
Sikko, Svein Arne;
Cyvin, Jardar Karel;
Febri, Maria Immaculata Maya;
Gjøvik, Øistein;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2016)
Deliverable 5.2: Cross comparative analysis of case studies.
FaSMEd project
Rapport
-
Sikko, Svein Arne;
Cyvin, Jardar Karel;
Febri, Maria Immaculata Maya;
Gjøvik, Øistein;
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Pepin, Birgit.
(2016)
Deliverable 5.3: Cross comparative analysis of
country studies.
FaSMEd project
Rapport
PRODUKT
-
Cyvin, Jardar Karel.
(2023)
Live 360 degree VR streaming from Naturalis museum in Leiden.
Multimediaprodukt
-
Cyvin, Jakob Bonnevie;
Cyvin, Jardar.
(2020)
Tautra tour.
Digitale læremidler
-
Cyvin, Jardar;
Cyvin, Jakob Bonnevie.
(2020)
Introduction the littoral marine ecosystem at the island Tautra.
Digitale læremidler
-
Sikko, Svein Arne;
Cyvin, Jardar Karel;
Gjøvik, Øistein;
Febri, Maria Immaculata Maya;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2016)
FaSMEed toolkit.
Digitale læremidler
INFORMASJONSMATR
-
Lund, Anne Carine Bonnevie;
Cyvin, Jardar;
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Febri, Maria Immaculata Maya.
(2019)
Intercultural science learning outside of school.
Briefs
-
Krohn-Nydal, Alvilde Otterstad;
Cyvin, Jardar.
(2019)
Introduksjon til Geologi.
Nettsider (opplysningsmateriale)
-
Cyvin, Jakob Bonnevie;
Cyvin, Jardar;
Krohn-Nydal, Alvilde Otterstad.
(2019)
Educhange - Going to Tautra.
Nettsider (opplysningsmateriale)
Undervisning
Underviser utvalgte tema i biologi, geologi og profesjonsfaglig digital kompetanse på emnet: Na8023 og 8024 studieåret 2023/4.
Tema: Naturstein i bygninger, Zoologi artslære, Utdanning for bærekrafting utvikling, bruk av VR-teknologi og programvare for å lage 360 graders presentasjoner.
Emneansvarlig for Eksperter i Team emnet DID3801 - https://www.ntnu.no/eit/did3801
Formidling
2024
-
PosterFredagsvik, Maren Skjelstad; Staberg, Ragnhild Lyngved; Cyvin, Jardar Karel; Ervik, Hilde . (2024) THE TRANSFERABILITY AND ADAPTIVITY OF AN ONLINE EXCHANGE LESSON IN SCIENCE EDUCATION. ICSE ACADEMY: EUROPEAN COOPERATION AND MOBILITY IN THE PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF STEM TEACHERS. University Claude Bernard Lyon 1 ERIDOB 2024 - 14th Conference of European Researchers in Didactics of Biology -“Biology education to bridge the gap between science and society“ , Lyon 2024-07-01 - 2024-07-05
-
PosterHeimsjø, Anne Grete; Grindeland, John Magne; Cyvin, Jardar Karel. (2024) Utvikling av 360-graders presentasjon som formativ og summativ vurdering i videreutdanning i naturfag. NTNU Læringsfestivalen , NTNU, Trondheim 2024-05-19 - 2024-05-20
-
Faglig foredragCyvin, Jardar Karel; Grindeland, John Magne. (2024) LOW-COST VR-TOOLS SUITABLE FOR SCIENCE TEACHING AND LEARNING. Univerity of Iceland NFSUN 2024 - The Nordic Research Symposium on Science Education , Reykjavik, Iceland 2024-06-05 - 2024-06-07
-
Vitenskapelig foredragBichao, Helena; Cyvin, Jardar Karel; Cyvin, Jakob Bonnevie; Nilsen, Maja Simonsen. (2024) Pros and cons with plastic - understanding students' conceptions through drawings and concept maps. MICRO2024 MICRO2024 , Lanzarote 2024-09-23 - 2024-09-27
-
Vitenskapelig foredragGrindeland, John Magne; Cyvin, Jardar Karel; Dolin, Jens. (2024) NFSUN 40 YEARS - 1984-2024 – A HISTORIC REVIEW AND AN ANALYSIS OF CONTENT IN AN INTERNATIONAL PERSPECTIVE. Univerity of Iceland NFSUN 2024 - The Nordic Research Symposium on Science Education , Reykjavik 2024-06-05 - 2024-06-07
-
Faglig foredragBichao, Helena; Cyvin, Jardar Karel. (2024) BREAKING BORDERS - SHARING OWNERSHIP OF DRAWING IN SCIENCE. Univerity of Iceland NFSUN 2024 - The Nordic Research Symposium on Science Education , Reykjavik, Iceland 2024-06-05 - 2024-06-07
-
Populærvitenskapelig foredragCyvin, Jardar; Cyvin, Jakob Bonnevie. (2024) VR-Workshop. Kvikne Fotoklubb VR-Workshop for Foto-klubben på Kvikne , 2512 Kvikne 2024-10-13 - 2024-10-13
-
Vitenskapelig foredragCyvin, Jardar. (2024) 360-degree spherical VR presentations as a powerful tool for communicating plastic pollution. Island and Coastal Biosphere Reserves Network Micro2024 , Lanzarote 2024-09-23 - 2024-09-27
2023
-
Faglig foredragBichao, Helena; Cyvin, Jardar Karel. (2023) Drawing on drawing for competence in sustainability education . ICSE – International Centre for STEM Education ETE IV - STEM & Open Schooling for Sustainability Education , Leiden 2023-05-11 -
-
Faglig foredragCyvin, Jardar Karel; van Gorp, Bouke. (2023) What is fieldwork and how does it fit educational programme?. University of Malta Erasmus+ field course , Valetta 2023-02-20 - 2023-02-25
-
Faglig foredragCyvin, Jardar Karel; Calovi, Martina; Cyvin, Jakob Bonnevie. (2023) Intro to workshop - Using low-cost VR for learning. University of Malta Educhange 2.0 field course (Erasmus+ project) , Valetta 2023-02-20 - 2023-02-25
-
Faglig foredragCyvin, Jardar Karel; Calovi, Martina; Cyvin, Jakob Bonnevie; Tesarova, Marcela. (2023) Workshop - Low-cost VR for learning . Palacky University Olomouc DigiGeo field course (Erasmus+ prosject) , Olomouc 2023-04-24 - 2023-04-28
-
Faglig foredragCyvin, Jardar Karel; Calovi, Martina; Cyvin, Jakob Bonnevie. (2023) DigiGeo final conference 24.05.2023 NTNU perspectives. Palacky University Olomouc Final conference for the project DigiGeo (Erasmus+ - project) , Plomouc 2023-05-24 - 2023-05-24
-
Vitenskapelig foredragCyvin, Jardar Karel; van Gorp, Bouke; Calovi, Martina; Cyvin, Jakob Bonnevie. (2023) The field work concept in STEM education International students’ perspectives and expectations before an Erasmus+ course about climate change. The International Centre for STEM Education (ICSE) Educating the Educators IV , Leiden 2023-05-11 - 2023-05-12
-
Faglig foredragCyvin, Jardar Karel. (2023) Introduction to the use of low-cost VR-technology - ILU-NAT Workshop. NTNU Internal workshop at the Natural Sciences section at the the Department of Teacher Education, NTNU. , Trondeheim 2023-12-12 - 2023-12-12
-
Faglig foredragCyvin, Jardar Karel; Calovi, Martina; Cyvin, Jakob Bonnevie; Tesarova, Marcela. (2023) Workshop - Low-cost VR for learning . Palacky University Olomouc DigiGeo final conference (Erasmus+ project) , Olomouc 2023-05-24 - 2023-05-24
-
Faglig foredragCyvin, Jardar Karel; Cyvin, Jakob Bonnevie; Calovi, Martina. (2023) Introduction to the poster session, literature and OpenAI . University of Malta Erasmus+ field course , Valetta 2023-02-20 - 2023-02-25
2022
-
Vitenskapelig foredragCyvin, Jardar. (2022) Utvikling av digitalt feltkursmateriell i naturfag under COVID-19 . Faculty of Education, The University of The Faroe Islands 16. Nordiske lærerutdanningskongress , Torshavn, Færøyene 2022-05-03 - 2022-05-05
-
Vitenskapelig foredragCyvin, Jardar; Cyvin, Jakob Bonnevie. (2022) Students response to a field course about climate change that was turned to be virtual due to Covid-19 situation. WEEC Network 11th World Environmental Education Congress – Building bridges in times of climate urgency , Praha 2022-03-14 - 2022-05-18
-
Faglig foredragErvik, Hilde; Andersson, Ellen Marie; Staberg, Ragnhild Lyngved; Lykknes, Annette; Cyvin, Jardar. (2022) Hvordan fremme bærekraftbevissthet hos elevene? . Skolelaboratoriet NTNU Realfagskonferansen NTNU , Realfagsbygget, NTNU 2022-05-05 - 2022-05-05
-
Vitenskapelig foredragStaberg, Ragnhild Lyngved; Cyvin, Jardar; Lykknes, Annette; Ervik, Hilde; Andersson, Ellen Marie; Munkebye, Eli. (2022) Bærekraft i realfag ved NTNUs lærerutdanning - eksempler på hvordan FoU-prosjekter og internasjonalt samarbeid har bidratt til utvikling av utdanningen. Universitets- og høgskolerådet, UHR UHR Lærerutdanningskonferansen 2022 , Oslo 2022-04-27 - 2022-04-27
-
PosterCyvin, Jardar ; Calovi, Martina; Cyvin, Jakob Bonnevie. (2022) The field work concept - students' definitions, associations and meaning in their educational context Feedback from International Erasmus+ students . NTNU 100 års jubileum for Lærerutdanningen ved NTNU , NTNU 2022-10-03 - 2022-10-20
2021
-
PosterStaberg, Ragnhild Lyngved; Lykknes, Annette; Ervik, Hilde; Cyvin, Jardar; Andersson, Ellen Marie. (2021) Developing an SSI lesson - focus on didactic aspects. ENSITE - multiplier event 2021-05-20 -
-
Vitenskapelig foredragCyvin, Jakob Bonnevie; Cyvin, Jardar. (2021) Development of concept maps for assessment in higher education - A case study. European Science Education Research Association ESERA 2021 Virtual Conference 2021-08-30 - 2021-09-03
-
Vitenskapelig foredragCyvin, Jardar; Grindeland, John Magne. (2021) Læringsaktiviteter i et «utvidet klasserom» - Erfaringer fra et internasjonalt Erasmus+ prosjekt – «Educhange» . VIA University College Nordisk Forskersymposium om Undervisning i Naturvitenskap - NFSUN , Aashus 2021-06-01 - 2021-06-02
-
Faglig foredragCyvin, Jardar. (2021) Virtual reality VR - Augmented Reality AR. NTNU Consortium meeting Erasmus+ prosject DigiGeo , Trondheim 2021-09-23 - 2021-09-24
-
PosterStaberg, Ragnhild Lyngved; Andersson, Ellen Marie; Cyvin, Jardar; Ervik, Hilde; Lykknes, Annette. (2021) IO9 Developing an SSI lesson - focus on didactic aspects. University of Nicosia International ENSITE multiplier event (online) , Nicosia (Zoom) 2021-11-30 - 2021-11-30
-
PosterBichao, Helena; Carolino, Claudia; Cyvin, Jardar. (2021) Science inquiry by drawing for all pupils in permaculture gardens - a module in the Erasmus+ project Yard4All. University of Minho ESERA 2021-14th Conference of the European Science Education Research Association , Braga, Portugal 2021-08-30 - 2021-09-03
2019
-
Faglig foredragCyvin, Jardar. (2019) Utdanning for bærekraftig utvikling og fagfornyelsen - Muligheter og handlingsrom. FN-Sambandet i Trondheim Fagsamling for lærere i ungdomsskole og videregående skole , Trondheim 2019-11-22 - 2019-11-22
-
Vitenskapelig foredragCyvin, Jardar; Febri, Maria Immaculata Maya; Staberg, Ragnhild Lyngved; Lund, Anne Carine Bonnevie. (2019) Outdoor science learning in a multicultural classroom: Students’ perspectives . International Centre for STEM Education Educating the Educators III , Freiburg 2019-10-07 - 2019-10-08
-
Faglig foredragCyvin, Jardar. (2019) Education for Sustainable Development (ESD). University of Malta Samling for studenter og UH lærere fra 4 land - del av Erasmus+ prosjektet EduChange , Valetta 2019-02-25 - 2019-03-01
-
Faglig foredragCyvin, Jardar. (2019) Bærekraftig utvikling og utdanning for bærekraftig utvikling (UBU). Norges Teknisk Naturvitenskapelige Universitet (NTNU) Styremøte ved Institutt for lærerutdanning, NTNU , Trondheim 2019-06-13 - 2019-06-13
-
Vitenskapelig foredragLund, Anne Carine Bonnevie; Cyvin, Jardar; Staberg, Ragnhild Lyngved; Febri, Maria Immaculata Maya; Evagorou, Maria; Ariza, Marta R.. (2019) Exploring Pre-Service Teachers Views And Experiences About International Learning In Science During An International Summer School. European Science Education Research Association ESERA 2019 , Bologna 2019-08-26 - 2019-08-30
-
PosterCyvin, Jardar; Grindeland, John Magne. (2019) Blended learning and field trips. Use of digital apps before and during a mulitdisciplinary field trip with international students. European Science Education Research Association ESERA 2019 , Bologna 2019-08-26 - 2019-08-30
-
IntervjuCyvin, Jakob Bonnevie; Cyvin, Jardar. (2019) Erasmus pluss. Får studiepoeng i global oppvarming. Universitetsavisa Universitetsavisa [Avis] 2019-05-22
-
Faglig foredragLetnes, Mari-Ann; Cyvin, Jardar; Grüters, Anna Ruth. (2019) NTNU DigGILU midtveis. DIKU - Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutv Midtveisseminar for digitaliseringsprosjektene i GLU , Park Inn by Radison Oslo Airport, Gardermoen 2019-11-25 - 2019-11-26
2018
-
PosterTale Buan, Dahlen; Cyvin, Jakob Bonnevie; Midtaune, Kristiane; Rød, Jan Ketil; Cyvin, Jardar. (2018) GEO GO, Stedsbasert læring. Læringsfestivalen, NTNU Poster 2018-05-03 - 2018-05-04
-
Vitenskapelig foredragCyvin, Jardar; Brandt, Harald; Cyvin, Jakob Bonnevie; Grindeland, John Magne; Midtaune, Kristiane; NIELSEN, BIRGITTE LUND. (2018) Symposium: Inquiry based teaching by innovative ICT technology; augmented reality and place-based technology. IOSTE - Intern. Organization for Science and Technol. Educ. IOSTE 2018 , Malmø 2018-08-13 - 2018-08-17
-
PosterFebri, Maria Immaculata Maya; Cyvin, Jardar; Lund, Anne Carine Bonnevie; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2018) Intellectual Output 11:Intercultural science learning outside of school. Constantine the Philosopher University International Conference of Interdisciplinary STEM Studies , Nitra 2018-08-28 - 2018-08-28
-
Vitenskapelig foredragCyvin, Jardar; Grindeland, John Magne. (2018) Place based technology in an adapted learning environment. Experiences from inquiry based teaching of science teacher students . IOSTE - Intern. Organization for Science and Technol. Educ. IOSTE 2018 , Malmø 2018-08-13 - 2018-08-17
-
Faglig foredragCyvin, Jardar; Midtaune, Kristiane. (2018) Inquiry based GEO-teaching with HighTech - GIT to support field courses. Palacký University Olomouc, Czech Republic Fieldcourse - Introduction and workshop , Olomouc 2018-03-19 - 2018-03-24
-
Vitenskapelig foredragCyvin, Jardar; Cyvin, Jakob Bonnevie. (2018) Story Map application and Virtual reality (VR) – results from a case study about “atomic power/energy” in preservice Science Teacher Education. EUROGEO - European Association for Geographers EUROGEO 2018 , Cologne 2018-03-15 - 2018-03-17
-
Faglig foredragCyvin, Jardar; Midtaune, Kristiane; Cyvin, Jakob Bonnevie. (2018) Geographical information technology to support field courses in higher education. EUROGEO Workshop , Cologne 2018-03-15 - 2018-03-17
-
Dokumentar
2017
-
Vitenskapelig foredragSikko, Svein Arne; Gjøvik, Øistein; Cyvin, Jardar; Febri, Maria Immaculata Maya; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2017) ‘Walking a graph’ – primary school students’ experimental session on functions and graphs. European Society for Research in Mathematics Education The Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education , Dublin 2017-02-01 - 2017-02-05
-
Vitenskapelig foredragStaberg, Ragnhild Lyngved; Febri, Maria Immaculata Maya; Cyvin, Jardar; Sikko, Svein Arne; Gjøvik, Øistein; Pepin, Birgit. (2017) Connecting orchestration and formative assessment in the technology rich science classroom. NTNU Nordic Research Symposium on Science Education 2017 , Trondheim 2017-06-07 - 2017-06-09
-
Vitenskapelig foredragKvello, Pål; Sneltvedt, Trym; Haugstad, Kristin Elisabeth; Feren, Kari; Malmo, Jan Tore; Cyvin, Jardar. (2017) From single neuron to brain function - a neural network building kit developed to fill in the missing link in school. NTNU Nordic Research Symposium on Science Education 2017 , Trondheim 2017-06-06 - 2017-06-09
-
PosterCyvin, Jardar; Febri, Maria Immaculata Maya; Gjøvik, Øistein; Sikko, Svein Arne; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2017) Det digitale-analoge aspektet ved verktøy for formativ vurdering. NTNU SU-fakultetets forskningskonferanse (NTNU) , Trondheim 2017-03-16 - 2017-03-16
-
Vitenskapelig foredragCyvin, Jardar; Lund, Anne Carine Bonnevie. (2017) Storyline - an approach to situated content knowledge in science education. European Science Education Research Association ESERA 2017 , Dublin 2017-08-21 - 2017-08-25
-
Vitenskapelig foredragCyvin, Jardar. (2017) Storyline - en undervisningsmetode for situert faglig læring i naturfag. NNN - Nasjonalt Nettverk for Naturfagutdanning Forskerdag i naturfagdidaktikk , Oslo 2017-10-20 - 2017-10-20
-
Vitenskapelig foredragCyvin, Jardar. (2017) GeoGo i grunnskolelærerutdanninga - bruk av kartbaserte apper på ekskursjon i naturfag. NNN - Nasjonalt Nettverk for Naturfagutdanning Forskerdag i naturfagdidaktikk , Oslo 2017-10-20 - 2017-10-20
-
Faglig foredragCyvin, Jardar. (2017) GeoGo i grunnskolelærerutdanninga – bruk av kartbaserte apper på ekskursjon i naturfag. NTNU Utdanningskonferansen for SU-fakultet (NTNU) , Trondheim 2017-09-08 - 2017-09-08
-
Faglig foredragSikko, Svein Arne; Staberg, Ragnhild Lyngved; Cyvin, Jardar; Febri, Maria Immaculata Maya; Dahl, Heidi. (2017) IBL og WoW i profesjonsutvikling for lærere innen realfag gjennom kaskademodell og leksjonsstudier. Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap NTNU Forskning for et bedre samfunn. SU-fakultetets oppstartskonferanse , Trondheim 2017-03-16 - 2017-03-16
-
Vitenskapelig foredragKvello, Pål; Lundheim, Lars Magne; Nyholm, Henrik; Nedregård, Benjamin; Sneltvedt, Trym; Malmo, Jan Tore. (2017) Å bygge hjerner i grunnskolen. Naturfagsenteret Hell-seminaret , Hell 2017-11-15 - 2017-11-17
2016
-
Vitenskapelig foredragCyvin, Jardar; Gjøvik, Øistein; Febri, Maria Immaculata Maya; Sikko, Svein Arne; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2016) Innovative ICT-based teaching materials in mathematics and science. mascil & DZM EDUCATING THE EDUCATORS 2nd conference on international approaches to scaling-up professional development in maths and science education , Freiburg 2016-11-07 -
-
Faglig foredragCyvin, Jardar. (2016) Naturfag for minoritetsspråklige - noen erfaringer fra grunnskolelærerutdanninga ved NTNU-FLT. Naturfagsenteret Hellseminaret 2016 , Hell 2016-11-09 - 2016-11-11
-
PosterPepin, Birgit; Staberg, Ragnhild Lyngved; Febri, Maria Immaculata Maya; Cyvin, Jardar; Gjøvik, Øistein; Sikko, Svein Arne. (2016) The digital-analog spectrum of tools for formative assessment. Department of Education, Maynooth University FaSMEd Project Final Meeting and Conference , Maynooth 2016-11-01 - 2016-11-02
-
Faglig foredragGjøvik, Øistein; Sikko, Svein Arne; Staberg, Ragnhild Lyngved; Cyvin, Jardar; Febri, Maria Immaculata Maya. (2016) FasMED Symposium. NTNU Den 14. nordisk lærerutdanningskonferansen , Trondheim 2016-05-10 - 2016-05-13
2015
-
Faglig foredragmunkebye, eli; Staberg, Ragnhild Lyngved; Cyvin, Jardar. (2015) Arealbruk og arealkonflikter i Stjørdal.(Faglig ekskursjon og workshop). Naturfagsenteret Hellseminaret (for lærerutdannere i naturfag i Norge) , Hell 2015-11-11 - 2015-11-13
-
Vitenskapelig foredragCyvin, Jardar; Lund, Anne Carine Bonnevie. (2015) Success criteria for use of Science ICT – Dataloggers – with Lower Secondary Students. ESERA ESERA Conference , Helsinki 2015-08-31 - 2015-09-04
2014
-
Vitenskapelig foredragMunkebye, Eli; Cyvin, Jardar. (2014) Plant and animal knowledge as door-opener to sustainable development. NERA , Lillehammer 2014-03-05 - 2014-03-07
-
Faglig foredragCyvin, Jardar; Gjøvik, Øistein. (2014) Tverrfaglighet og pedagogisk entreprenørskap i lærerutdanning. Nordisk læreruddannelseskongres 2014 - sprog og didaktik i alle fag , Nuuk 2014-09-02 - 2014-09-06
-
Faglig foredragCyvin, Jardar; Gjøvik, Øistein. (2014) Tverrfaglighet og pedagogisk entreprenørskap i lærerutdaning - Resultater fra FOU arbeid 2009-2013 ved avdeling for lærer- og tolkeutdanning ved HiST. Naturfagsenteret Hellseminaret , Hell 2014-11-12 - 2014-11-14
-
Faglig foredragCyvin, Jardar. (2014) Bruk av dataloggere i naturfag på barnetrinnet - Resultater fra et case-studium. Naturfagsenteret Hellseminaret , HEll 2014-11-12 - 2014-11-14
-
Vitenskapelig foredragCyvin, Jardar; Lund, Anne Carine Bonnevie. (2014) IKT som katalysator til økt bruk av utforskende læring i naturfag?. Faculty of Science, University of Helsinki 11th Nordic Research Symposium on Science Education (NFSUN) , Helsinki 2014-06-04 - 2014-06-06
-
Faglig foredragCyvin, Jardar; Gjøvik, Øistein. (2014) Tverrfaglighet og pedagogisk entreprenørskap i lærerutdanning. Resultater fra av et videreutdanningsemne. Høgskolen i Sør-Trøndelag Faglig forum ved avdeling for lærere- og tolkeutdanning ved HiST. , Trondheim 2014-09-30 - 2014-09-30
-
Faglig foredragCyvin, Jardar. (2014) Fra Camera Obscura til mobilkamera – bilder før og nå. Skolelaboratoriet, PLU, NTNU Fagdag for ungdomsskolelærere som underviser i valgfagene «Forskning i praksis» og Teknologi i praksis» i ungdomsskolen. , Trindheim 2014-09-19 - 2014-09-19
2012
-
Vitenskapelig foredragLund, Anne Carine Bonnevie; Cyvin, Jardar. (2012) Lærerutdanning og involvering av studenter i praksisnær FOU. Nordisk lärarutbildningskonferens , Kalmar 2012-05-07 - 2012-05-09
-
Vitenskapelig foredragCyvin, Jardar; Lund, Anne Carine Bonnevie. (2012) Digitale ferdigheter i grunnskolen – lærerutdanningens fremtidige ansvar?. Nordisk lärarutbildningskonferens i Kalmar 7-9/5-2012 , Kalmar 2012-05-07 - 2012-05-09
2011
-
Vitenskapelig foredragCyvin, Jardar; Lund, Anne Carine Bonnevie. (2011) Digitale ferdigheter i naturfag på barnetrinnet i norsk skole – Hvor står vi og hvor går vi. Linkøping Universitet NFSUN 2011 - Nordic research symposium on science teaching, Juni 2011 Linkøping , Linkøping 2011-06-14 - 2011-06-16
-
Vitenskapelig foredragCyvin, Jardar; Lothe, Astrid. (2011) Entreprenørskap i skolen med mange fasetter. HIST FOU i Praksis , Trondheim 2011-04-26 - 2011-04-27
-
Vitenskapelig foredragCyvin, Jardar; Munkebye, Eli; Grindeland, John Magne. (2011) Artslære og biologisk mangfold i lærerutdanning. Linköpings Universitet Nordiskt forskarsymposium om undervisningen i naturvetenskap (NFSUN) 2011 , Linköping 2011-06-14 - 2011-06-16
2009
-
Vitenskapelig foredragCyvin, Jardar. (2009) Maps interpreting skills - a classroom experiment with and without ICT among lower secondary school pupils in Norway. Information & communication technology in natural science education - 2009 , Siauliai, Lithuania 2009-11-27 - 2009-11-28
2008
-
Vitenskapelig foredragCyvin, Jardar; Munkebye, Eli; Sundt, George. (2008) Starting from scratch? - Teacher students' starting position for learning science. Roundtable. The 9th Nordic Research Symposium on Science Education , Reykjavik, Iceland 2008-06-11 - 2008-06-15
2006
-
Vitenskapelig foredragCyvin, Jardar. (2006) GPS og GIS - Bruk av ny kartteknologi i skolen - innovasjon eller regresjon?. Naturfagsenteret utenTitteltekst , Trondheim 2006-09-05 - 2006-09-05
-
Vitenskapelig foredragCyvin, Jardar. (2006) Digitale verktøy - innovasjon eller regresjon?. Den 9. nordiske læreruddannelseskongres , Færøyene 2006-05-10 - 2006-05-14
2005
-
PosterCyvin, Jardar. (2005) Teknologi og design. Lys, bilde og foto ? med utgangspunkt i hullkameraet. Kurs for Bispehaugen skole , Trondheim 2005-01-20 - 2005-01-20
2004
-
Vitenskapelig foredragLund, Anne Bonnevie; Cyvin, Jardar; Sundt, George. (2004) Hemmer eller fremmer IKT naturvitenskapelig tenkning?. Nordisk lærerutdanningskonferanse , Vasa 2004-09-15 - 2004-09-18
-
Faglig foredragSundt, George; Cyvin, Jardar; Knut Ole, Lysø; Arnesen, Trond; Feren, Kari. (2004) Bruk av GPS og digitale kart i tverrfaglige samarbeidsprosjekter i grunnskolen. HiST-ALT/SOFF (Sentralorganet for fleksibel læring) Kurs for lærerutdannere , Trondheim, Rotvoll 2004-06-15 - 2004-06-16
2003
-
Faglig foredragCyvin, Jardar; Sundt, George; Lysø, Knut Ole; Arnesen, Trond; Feren, Kari. (2003) GPS og DIGITALE KART I TVERRFAGLIG SAMARBEIDSLÆRING. HiST-ALT/HiNT Nettkurs og Workshop om GPS og digitale kart , Trondheim, Rotvoll 2003-06-18 -
2002
-
Vitenskapelig foredragCyvin, Jardar; Lund, Anne Bonnevie; Sundt, George. (2002) Er det behov for utvikling av nye og endrete arbeidsmåter i natur- og miljøfagsundervisninga på ungdomstrinnet?. Nordisk lærerutdanningskongress , Bergen 2002-05-14 - 2002-05-16
-
PosterCyvin, Jardar; Lund, Anne Bonnevie; Sundt, George. (2002) IKT I NATUFAG-UNDERVISNINGEN. ER DET BEHOV FOR UTVIKLING AV NYE OG ENDREDE ARBEIDSMÅTER?. Midt-Norsk nettverk , Trondheim 2002-02-14 - 2002-02-14
2001
-
Vitenskapelig foredragLund, Anne Bonnevie; Cyvin, Jardar; Sundt, George. (2001) IKT I NATUFAGUNDERVISNINGEN. ER DET BEHOV FOR UTVIKLING AV NYE OG ENDREDE ARBEIDSMÅTER? En litteraturstudie og en skisse til et prosjekt i startfasen. Nasjonal fagkonferanse i pedagogikk : demokrati og dannelse , Trondheim 2001-11-07 - 2001-11-09