Jan Arvid Haugan
Om
Faglige interesser:
I både undervisning og forskning er jeg interessert i mangfold, inkludering og utenforskap. Spesielt er jeg opptatt av vekselvirkningen mellom individuelle og kontekstuelle faktorer i - og på tvers av - flere mikrosystemer i ungdommers livsøkologi, særlig mikrosystemene relatert til utdanning og idrett. I forskning søker jeg gjennom systematiske litteraturgjennomganger, samt kvalitative og kvantitative undersøkelser, mer kunnskap om hvordan faktorer på både individ-, gruppe-, og system-nivå er knyttet til ungdommers utvikling av bl.a. motivasjon, relasjoner, mestring, og læring, spesielt hvordan strukturer, form og innhold i klasse/lag og skole/klubb, og hjem/familie påvirker disse faktorene. Relatert til disse interessene er min rolle som medleder for forskningsgruppen ALDES.
Utvalgte prosjekter:
«Det relasjonelle livet i Trondheimsskolen» (2022-2028): er et samarbeid med Per Frostad (IPL, NTNU), Astrid Hoås Morin (IPL, NTNU) og Trondheim kommune. Forskningsprosjektet søker forankring i Trondheim kommunes satsning rundt SteinSaksPapir, og er en longitudinell studie av ca. 2000 elever som begynte i 7. klasse høsten 2021. Vi vil følge de samme elevene frem til de går ut videregående skole våren 2028, og benytter en mixed-methods-design med både kvantitative og kvalitative datainnsamlingsmetoder (intervju, spørreundersøkelser, og sosiometriske kartlegginger). Hensikten er, basert på våre funn omkring betydningen av sosial støtte og opplevelsen av ensomhet fra prosjektet «Livet i skolen», å utforske sammenhengen mellom elevers opplevelse av velvære, tilhørighet og andre faktorer på individ-, klasse- og system-nivå på de ulike klassetrinn.
«DROPOUT: Transgenerational, Social, and Individual Predictors of High-School Dropout: An Ecological Model Tested in a Multi-Data Design» (2021-2025): er et NFR-finansiert forskningsprosjekt (12 000 0000 NOK) forankret I forskningsgruppen ALDES. Arbeidsgruppen består av prosjektleder Frode Stenseng (IPL, NTNU), Vera Skalicka (IPS, NTNU), Håvard H. Tveit (rådgiver HUNT), Silje Skaug (IPL, NTNU), postdoc NN (IPL, NTNU – lyses ut høsten 2022) og meg selv, samt de internasjonale forskerne Jay Belsky (UC Davis), Robert C. Pianta (University of Virginia), Eva M. Pomerantz (University of Illinois), og Edward Barker (Kings College, London). Prosjektet tar i bruk data fra Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag (HUNT), Ung-HUNT, Tidlig trygg i Trondheim (TTT) og nasjonale registerdata. Hensikten er å avdekke og vekte risiko- og beskyttelsesfaktorer for frafall i videregående skole. De nevnte data vil bl.a. muliggjøre en utforskning på tvers av flere generasjoner (f.eks. besteforeldre og foreldre), og en analyse av longitudinelle data (sosiale og individuelle faktorer) basert på totalt 8 målepunkt (T1: 4 år, T8: 18 år, n> 1150).
YourMove!: Developing an App-Delivered Motivaion Programme for Physical Activity Education in High Schools (Upper Secondary/VGS) (2022-2026): er et NRF-finansiert forskningsprosjekt (12 800 000 NOK) forankret i forskningsgruppen ALDES. Arbeidsgruppen består av prosjektleder Frode Stenseng (IPL, NTNU), meg selv (Co-Pi), Pål Kraft (PI, UiO), John Kjøbli (IP, UiO), Silje Skaug (IPL, NTNU), Frode Moen (IPL, NTNU), Maria Hrozanova (INB, NTNU), Jaques Forest (Université du Québec à Montréal), Joëlle Carpentier (Université du Québec à Montréal) og en ph.d.-kandidat i en stipendiatstilling som lyses ut høsten 2022. I tillegg vil vi samarbeide tett med MyWorkout AS, Trøndelag fylkeskommune, og Utdanningsforbundet. Prosjektets hovedmål er å tilrettelegge for en langsiktig positiv motivasjon for trening blant ungdom på VGS gjennom en kvalitetsforbedring av Kroppsøvingsfaget. En sentral del av dette innovasjonsprosjektet innebærer å utvikle et motivasjonsprogram som leveres gjennom appen Myworkout. Vi vil anvende varierte forskningsmetoder, men studien sentreres rundt en randomisert kontrollert studie (RCT) som skal måle effekten av motivasjonsprogrammet.
«Trenerløftet» (2019-2024): er et forskningsprosjekt som er finansiert av Sparebankstiftelsen DNB (24 500 000 NOK). Jeg er involvert i dette prosjektet i samarbeid med Frode Moen (IPL, NTNU og leder i Olympiatoppen Midt-Norge) og Maja Gunhild Olsen Østerås (IPL, NTNU). Hensikten med prosjektet er å bidra til kompetanseheving for unge talentfulle trenere som selv trener unge talentfulle utøvere. Programmet er landsdekkende og består av både undervisning og mentoring av trenere under trening og konkurranse. Gjennom ett år får hver trener minst 10 besøk av en erfaren og skolert veileder fra Olympiatoppen. Veilederens oppgave er å støtte, følge opp og utfordre trenernes arbeid med sine personlige utviklingsmål. I arbeidet med å kartlegge trenernes utviklingsmål for prosjektet tar vi utgangspunkt i Olympiatoppens modell for trenere i norsk toppidrett. I forskningsgruppen gjennomfører vi longitudinelle undersøkelser for å vurdere effekten trenerløftet har på trenernes (og deres utøveres) opplevelse av f.eks. trenerkompetanse, prestasjonsutvikling, arbeidsallianse, stress, velvære m.m.
Forskning
Publikasjoner
2024
-
Moen, Frode;
Lervold, Kathrine;
Olsen, Maja Gunhild;
Haugan, Jan Arvid.
(2024)
Protective factors of burnout among Norwegian sport coaches.
Cogent Psychology
Vitenskapelig artikkel
2023
-
Olsen, Maja Gunhild;
Haugan, Jan Arvid;
Moen, Frode.
(2023)
Elite-level Coaches’ Coping: Stress Appraisal and Covid-19.
The Sport journal
Vitenskapelig artikkel
-
Hrozanova, Maria;
Haugan, Jan Arvid;
Saksvik-Lehouillier, Ingvild;
Skalicka, Vera;
Krondorf, Lukas;
Stenseng, Frode.
(2023)
The potential impact of adolescent sleep patterns on adulthood fertility: A call for longitudinal studies.
Sleep Medicine
Brev til redaktøren
-
Hrozanova, Maria;
Haugan, Jan Arvid;
Saksvik-Lehouillier, Ingvild;
Skalicka, Vera;
Krondorf, Lukas;
Stenseng, Frode.
(2023)
Quantifying teenagers’ sleep patterns and sex differences in social jetlag using at-home sleep monitoring.
Sleep Medicine
Vitenskapelig artikkel
-
Djupedal, Elise Farstad;
Haugan, Jan Arvid.
(2023)
Krav i skolen: ja, men ikke som i gamle dager.
Adresseavisen
Kronikk
2022
-
Moen, Frode;
Vatn, Marte;
Olsen, Maja Gunhild;
Haugan, Jan Arvid;
Skalicka, Vera.
(2022)
Sleep Characteristics in Esport Players and Associations With Game Performance: Residual Dynamic Structural Equation Modeling.
Frontiers in Sports and Active Living
Vitenskapelig artikkel
-
Kvello, Øyvind;
Haugan, Jan Arvid.
(2022)
Vennskap.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Haugan, Jan Arvid.
(2022)
Kulturhistorisk aktivitetsteori.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Haugan, Jan Arvid.
(2022)
Mestringstro, skolestress og psykiske vansker i videregående skole.
Psykologi i kommunen (PIK)
Fagartikkel
-
Haugan, Jan Arvid.
(2022)
Elevenes sosioemosjonelle læring i en helsefremmende skole.
Gyldendal Akademisk
Faglig kapittel
-
Haugan, Jan Arvid;
Kvello, Øyvind.
(2022)
Ensomme elever: Årsaker, konsekvenser og helsefremmende innsats.
Gyldendal Akademisk
Faglig kapittel
2021
-
Haugan, Jan Arvid;
Frostad, Per;
Mjaavatn, Per Egil.
(2021)
Stressors and vulnerability during upper secondary school: subjective experiences of classroom climate and coping beliefs as predicting factors of school stress in Norway.
Social Psychology of Education
Vitenskapelig artikkel
-
Haugan, Jan Arvid;
Moen, Frode;
Olsen, Maja Gunhild;
Stenseng, Frode.
(2021)
Effects of Mentor Program for Coaches on the Coach-Athlete Relationship.
Sports
Vitenskapelig artikkel
-
Haugan, Jan Arvid;
Frostad, Per;
Mjaavatn, Per Egil.
(2021)
Girls suffer: the prevalence and predicting factors
of emotional problems among adolescents during upper secondary school in Norway.
Social Psychology of Education
Vitenskapelig artikkel
-
Moen, Frode;
Haugan, Jan Arvid;
Olsen, Maja Gunhild;
Bjørkøy, John Anders.
(2021)
Effects of a one-year coaching educational program on athlete perception of the coach–athlete working alliance .
Journal of Physical Education and Sport (JPES)
Vitenskapelig artikkel
2020
-
Olsen, Maja Gunhild;
Haugan, Jan Arvid;
Hrozanova, Maria;
Moen, Frode.
(2020)
Coping Amongst Elite-Level Sports Coaches: A Systematic Review.
International Sport Coaching Journal
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
2019
-
Kvello, Øyvind;
Haugan, Jan Arvid.
(2019)
Epilog: Utviklingen og nytten av selvinnsikt.
Fagbokforlaget
Faglig kapittel
-
Haugan, Jan Arvid;
Kvello, Øyvind.
(2019)
Prolog: Historiske perspektiver på selvinnsikt.
Fagbokforlaget
Faglig kapittel
-
Haugan, Jan Arvid;
Kvello, Øyvind.
(2019)
Selvinnsikt og profesjonalitet.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Fagbok
-
Haugan, Jan Arvid.
(2019)
Selvinnsikt og ungdommers livsmestring.
Fagbokforlaget
Faglig kapittel
-
Haugan, Jan Arvid;
Frostad, Per;
Mjaavatn, Per Egil.
(2019)
A longitudinal study of factors predicting students’ intentions to leave upper secondary school in Norway.
Social Psychology of Education
Vitenskapelig artikkel
2017
-
Haugan, Jan Arvid.
(2017)
Mentalisering, sosioemosjonell læring og psykisk helse i skolen.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Haugan, Jan Arvid.
(2017)
Slutt å kødd med de uskyldige barna.
Bergens Tidende
Kronikk
2014
-
Haugan, Jan Arvid.
(2014)
Allmennlærerstudenters læring og utvikling i praksis.
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Haugan, Jan Arvid.
(2014)
Student teachers' tool orientation during internships.
FoU i praksis
Vitenskapelig artikkel
-
Haugan, Jan Arvid.
(2014)
Lærerstudenters praktiske handlekraft. En kvalitativ studie av fire allmennlærerstudenters verbaliserte refleksjoner i løpet av praksisopplæringen fra et aktivitetsteoretisk perspektiv.
NTNU-trykk
Doktorgradsavhandling
2013
-
Haugan, Jan Arvid;
Moen, Torill;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2013)
Exploration of Norwegian student teachers' reflective mediation during internships.
Reflective Practice
Vitenskapelig artikkel
2012
-
Haugan, Jan Arvid;
Moen, Torill;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2012)
Exploration of Norwegian Student Teachers' Relational Concerns During Internships.
US-China Education Review. B
Vitenskapelig artikkel
2011
-
Haugan, Jan Arvid.
(2011)
A systematic review of research regarding Norwegian general teacher education 2000-2010 :.
Nordic Studies in Education
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
2007
-
Haugan, Jan Arvid.
(2007)
Prestasjonsoptimalisering En studie av tre toppidrettsutøvere.
Tapir Akademisk Forlag
Skriftserien Bedriftspedagogikk (7)
Vitenskapelig monografi
Tidsskriftspublikasjoner
-
Moen, Frode;
Lervold, Kathrine;
Olsen, Maja Gunhild;
Haugan, Jan Arvid.
(2024)
Protective factors of burnout among Norwegian sport coaches.
Cogent Psychology
Vitenskapelig artikkel
-
Olsen, Maja Gunhild;
Haugan, Jan Arvid;
Moen, Frode.
(2023)
Elite-level Coaches’ Coping: Stress Appraisal and Covid-19.
The Sport journal
Vitenskapelig artikkel
-
Hrozanova, Maria;
Haugan, Jan Arvid;
Saksvik-Lehouillier, Ingvild;
Skalicka, Vera;
Krondorf, Lukas;
Stenseng, Frode.
(2023)
The potential impact of adolescent sleep patterns on adulthood fertility: A call for longitudinal studies.
Sleep Medicine
Brev til redaktøren
-
Hrozanova, Maria;
Haugan, Jan Arvid;
Saksvik-Lehouillier, Ingvild;
Skalicka, Vera;
Krondorf, Lukas;
Stenseng, Frode.
(2023)
Quantifying teenagers’ sleep patterns and sex differences in social jetlag using at-home sleep monitoring.
Sleep Medicine
Vitenskapelig artikkel
-
Djupedal, Elise Farstad;
Haugan, Jan Arvid.
(2023)
Krav i skolen: ja, men ikke som i gamle dager.
Adresseavisen
Kronikk
-
Moen, Frode;
Vatn, Marte;
Olsen, Maja Gunhild;
Haugan, Jan Arvid;
Skalicka, Vera.
(2022)
Sleep Characteristics in Esport Players and Associations With Game Performance: Residual Dynamic Structural Equation Modeling.
Frontiers in Sports and Active Living
Vitenskapelig artikkel
-
Haugan, Jan Arvid.
(2022)
Mestringstro, skolestress og psykiske vansker i videregående skole.
Psykologi i kommunen (PIK)
Fagartikkel
-
Haugan, Jan Arvid;
Frostad, Per;
Mjaavatn, Per Egil.
(2021)
Stressors and vulnerability during upper secondary school: subjective experiences of classroom climate and coping beliefs as predicting factors of school stress in Norway.
Social Psychology of Education
Vitenskapelig artikkel
-
Haugan, Jan Arvid;
Moen, Frode;
Olsen, Maja Gunhild;
Stenseng, Frode.
(2021)
Effects of Mentor Program for Coaches on the Coach-Athlete Relationship.
Sports
Vitenskapelig artikkel
-
Haugan, Jan Arvid;
Frostad, Per;
Mjaavatn, Per Egil.
(2021)
Girls suffer: the prevalence and predicting factors
of emotional problems among adolescents during upper secondary school in Norway.
Social Psychology of Education
Vitenskapelig artikkel
-
Moen, Frode;
Haugan, Jan Arvid;
Olsen, Maja Gunhild;
Bjørkøy, John Anders.
(2021)
Effects of a one-year coaching educational program on athlete perception of the coach–athlete working alliance .
Journal of Physical Education and Sport (JPES)
Vitenskapelig artikkel
-
Olsen, Maja Gunhild;
Haugan, Jan Arvid;
Hrozanova, Maria;
Moen, Frode.
(2020)
Coping Amongst Elite-Level Sports Coaches: A Systematic Review.
International Sport Coaching Journal
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
-
Haugan, Jan Arvid;
Frostad, Per;
Mjaavatn, Per Egil.
(2019)
A longitudinal study of factors predicting students’ intentions to leave upper secondary school in Norway.
Social Psychology of Education
Vitenskapelig artikkel
-
Haugan, Jan Arvid.
(2017)
Slutt å kødd med de uskyldige barna.
Bergens Tidende
Kronikk
-
Haugan, Jan Arvid.
(2014)
Student teachers' tool orientation during internships.
FoU i praksis
Vitenskapelig artikkel
-
Haugan, Jan Arvid;
Moen, Torill;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2013)
Exploration of Norwegian student teachers' reflective mediation during internships.
Reflective Practice
Vitenskapelig artikkel
-
Haugan, Jan Arvid;
Moen, Torill;
Karlsdottir, Ragnheidur.
(2012)
Exploration of Norwegian Student Teachers' Relational Concerns During Internships.
US-China Education Review. B
Vitenskapelig artikkel
-
Haugan, Jan Arvid.
(2011)
A systematic review of research regarding Norwegian general teacher education 2000-2010 :.
Nordic Studies in Education
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
Bøker
-
Haugan, Jan Arvid;
Kvello, Øyvind.
(2019)
Selvinnsikt og profesjonalitet.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Fagbok
-
Haugan, Jan Arvid.
(2007)
Prestasjonsoptimalisering En studie av tre toppidrettsutøvere.
Tapir Akademisk Forlag
Skriftserien Bedriftspedagogikk (7)
Vitenskapelig monografi
Del av bok/rapport
-
Kvello, Øyvind;
Haugan, Jan Arvid.
(2022)
Vennskap.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Haugan, Jan Arvid.
(2022)
Kulturhistorisk aktivitetsteori.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Haugan, Jan Arvid.
(2022)
Elevenes sosioemosjonelle læring i en helsefremmende skole.
Gyldendal Akademisk
Faglig kapittel
-
Haugan, Jan Arvid;
Kvello, Øyvind.
(2022)
Ensomme elever: Årsaker, konsekvenser og helsefremmende innsats.
Gyldendal Akademisk
Faglig kapittel
-
Kvello, Øyvind;
Haugan, Jan Arvid.
(2019)
Epilog: Utviklingen og nytten av selvinnsikt.
Fagbokforlaget
Faglig kapittel
-
Haugan, Jan Arvid;
Kvello, Øyvind.
(2019)
Prolog: Historiske perspektiver på selvinnsikt.
Fagbokforlaget
Faglig kapittel
-
Haugan, Jan Arvid.
(2019)
Selvinnsikt og ungdommers livsmestring.
Fagbokforlaget
Faglig kapittel
-
Haugan, Jan Arvid.
(2017)
Mentalisering, sosioemosjonell læring og psykisk helse i skolen.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Haugan, Jan Arvid.
(2014)
Allmennlærerstudenters læring og utvikling i praksis.
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Haugan, Jan Arvid.
(2014)
Lærerstudenters praktiske handlekraft. En kvalitativ studie av fire allmennlærerstudenters verbaliserte refleksjoner i løpet av praksisopplæringen fra et aktivitetsteoretisk perspektiv.
NTNU-trykk
Doktorgradsavhandling
Undervisning
Emner
Formidling
2023
-
PosterHrozanova, Maria; Haugan, Jan Arvid; Saksvik-Lehouillier, Ingvild; Skalicka, Vera; Korndorf, Lukas; Stenseng, Frode. (2023) Quantifying teenagers’ sleep patterns and sex differences in social jetlag using at-home sleep monitoring. European Sleep Research Society eSleep 2023-09-27 - 2023-09-29
2022
-
Faglig foredragHaugan, Jan Arvid. (2022) Press og stress i og utenfor skolen: Jentene lider og gutta taper. BUP BUP Seminar , Trondheim 2022-04-28 - 2022-04-28
-
Faglig foredragHaugan, Jan Arvid. (2022) Press og stress i og utenfor skolen: Jentene lider og guttene taper. Institutt for lærerutdanning, NTNU Menn i skolen: Foredrag for lærerstudenter , Kalvskinnet 2022-04-26 - 2022-04-26
2021
-
Faglig foredragHaugan, Jan Arvid. (2021) Spisset toppidrett: informasjon om utredning, del 1 og del 2. Trøndelag Fylkeskommune Hovedutvalg for utdanning , Fylkets hus, Trondheim 2021-11-24 - 2021-11-24
-
Vitenskapelig foredragHaugan, Jan Arvid. (2021) Psykisk helse og mestring i videregående skole: Jentene lider og gutta taper. Enhet for fysioterapi, Trondheim kommune Jubileumskonferanse: Enhet for fysioterapi, Trondheim kommune 2021-11-23 - 2021-11-23
-
Faglig foredragHaugan, Jan Arvid. (2021) Spisset toppidrett: Utredningsrapport, del 1 og del 2. Trøndelag fylkeskommune Konferanse om Trøndermodellen: spisset toppidrett , Hell, Stjørdal 2021-11-17 - 2021-11-17
-
Vitenskapelig foredragHaugan, Jan Arvid. (2021) Psykisk helse og stress blant elever i videregående skole. Hvor går veien videre?. Institutt for lærerutdanning Med nye og optimistiske blikk på folkehelse og livsmestring i skolen , NTNU 2021-06-02 - 2021-06-02
-
IntervjuHaugan, Jan Arvid. (2021) Gutter og skole: Jeg er meget bekymret. MannsForum MannsForum [Avis] 2021-06-26
2019
-
Vitenskapelig foredragHaugan, Jan Arvid; Frostad, Per; Mjaavatn, Per Egil. (2019) A Longitudinal Study of Factors Predicting the Extent of Students` Emotional Problems in Norwegian Upper Secondary Schools. ENSEC , Budapest 2019-08-28 -
2018
-
Vitenskapelig foredragHaugan, Jan Arvid; Frostad, Per; Mjaavatn, Per Egil. (2018) Factors predicting students` intentions to leave upper secondary school. ECER , Bolzano 2018-09-06 - 2018-09-10
-
Vitenskapelig foredragHaugan, Jan Arvid; Frostad, Per; Mjaavatn, Per Egil. (2018) Factors predicting pupils` intentions to leave upper secondary school. NERA , Oslo 2018-03-08 - 2018-03-10
2013
-
Vitenskapelig foredragHaugan, Jan Arvid. (2013) Lærerstudenters opplevelse av sin profesjonelle handlekraft i praksis. En kvalitativ analyse av lærerstudenters refleksjoner fra et aktivitetsteoretisk perspektiv. FoU-i-praksis Konferansen FoU-i-praksis , Stjørdal 2013-04-22 - 2013-04-23
-
Vitenskapelig foredragHaugan, Jan Arvid. (2013) Lærerstudenters opplevelse av utvikling i praksisopplæringen. ILU, NTNU Konferansen FOU-i-praksis , Stjørdal 2013-04-22 - 2013-04-23
2011
-
PosterHaugan, Jan Arvid. (2011) Student teachers` conceptual development. A study of student teachers` notions and experiences related to internships in teacher education. ISCAR , Roma 2011-09-06 - 2011-09-10