Ingvild Røsand
Om
Ph.D.-stipendiat knyttet til fagfornyelsen, folkehelse og livsmestring.
De fleste barn og unge trives og er godt fornøyd med tilværelsen. Det har likevel vært en økning i selvrapporterte psykiske vansker gjennom de siste ti årene, særlig hos unge jenter. Målet med denne studien er å utvikle kunnskap om sammenhenger mellom læringsmiljø, sosial støtte, opplevd stress, press og psykiske helse for gutter og jenter i videregående skole. Studien ønsker også si noe om hvordan videregående skole kan fremme god psykisk helse.
Forskning
Publikasjoner
2024
-
Røsand, Ingvild;
Johansen, Vegard.
(2024)
Connections between the school environment and emotional problems among boys and girls in upper secondary school.
Cogent Education
Vitenskapelig artikkel
-
Røsand, Ingvild;
Klomstén, Anne Torhild.
(2024)
Exploring Adolescent Stress and Coping Strategies in School: A Qualitative Study of Upper Secondary School Students in Norway.
Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis
Vitenskapelig artikkel
-
Johansen, Vegard;
Røsand, Ingvild.
(2024)
A cross-sectional study of variations in schoolwork stress in academic upper secondary school classes in Mid-Norway.
Scandinavian Journal of Public Health
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Røsand, Ingvild;
Johansen, Vegard.
(2024)
Connections between the school environment and emotional problems among boys and girls in upper secondary school.
Cogent Education
Vitenskapelig artikkel
-
Røsand, Ingvild;
Klomstén, Anne Torhild.
(2024)
Exploring Adolescent Stress and Coping Strategies in School: A Qualitative Study of Upper Secondary School Students in Norway.
Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis
Vitenskapelig artikkel
-
Johansen, Vegard;
Røsand, Ingvild.
(2024)
A cross-sectional study of variations in schoolwork stress in academic upper secondary school classes in Mid-Norway.
Scandinavian Journal of Public Health
Vitenskapelig artikkel
Undervisning
Emner og veiledning
- PED1002 Pedagogisk psykologi og utviklingspsykologi
- PED1005 Innføring i vitenskapsteori og forskningsmetode
- PED2900 Bacheloroppgave i pedagogikk
- PED3903 Masteroppgave i spesialpedagogikk
- PED3009 Fordypning i kvantitativ forskningsmetode
- PED3010 Vitenskapsteori og forskningsmetode
- PED3613 Læring, motivasjon og samspill
Formidling
2024
-
IntervjuRøsand, Ingvild; Havend, Emma. (2024) Verdensdagen for psykisk helse . LinkedIn LinkedIn [Internett] 2024-10-10
-
PosterFolstad, Siri Hausland; Edvoll, Maud; Røsand, Ingvild; Klomstén, Anne Torhild; Bjørnebekk, Gunnar; Røysamb, Espen. (2024) Almost No Studies Worldwide Evaluate Effects of School Curriculum Reforms on Child Mental Health. ISSBD 27th Biennial Meeting of the International Society for the Study of Behavioural Development , Lisbon 2024-06-16 - 2024-06-20
-
Vitenskapelig foredragFolstad, Siri Hausland; Edvoll, Maud; Røsand, Ingvild; Klomstén, Anne Torhild; Bjørnebekk, Gunnar; Røysamb, Espen. (2024) Rethinking Mental Health through Curriculum Reform: the Norwegian Model. Ragnhild Bang Nes, Espen Røysamb (Happiness Lab) Quality of Life Seminar , NaKuHel, Asker 2024-01-25 -
-
Faglig foredragRøsand, Ingvild. (2024) Adolescents' Mental Health in Norway: The Impact of Social Support and the Learning Environment. GISBE Conference on Time Studies in Childhood and Youth , Faculty of Social Sciences at the University of Valencia. 2024-06-11 - 2024-06-12
-
Vitenskapelig foredragRøsand, Ingvild. (2024) Mental health, Stress and Coping Strategies in School: A Qualitative Study of Upper Secondary School Students in Norway . PAGES Conferences International Conference on Public Health and Health Care System (ICPHHCS) , Florence, Italy 2024-03-21 - 2024-03-23
2023
-
Vitenskapelig foredragRøsand, Ingvild; Klomstén, Anne Torhild. (2023) Stress and Coping Strategies in Upper Secondary School. Institute of Public health and Clinical Nutrition, Faculty of Health Sciences, University of Eastern Finland Master university course: Children, adolescents, and families: Topical issues of health and well-being , University, Kuopio 2023-09-11 - 2023-09-15
2022
-
Vitenskapelig foredragFolstad, Siri Hausland; Edvoll, Maud; Røsand, Ingvild; Ystrøm, Eivind; Klomsten, Anne Torhild; Nes, Ragnhild Bang. (2022) Child Mental Health Effects of Large-Scale School Curricular Changes: A Systematic Review. Nordic Public Health Conference (NPHC) , Reykjavik 2022-06-27 - 2022-07-02
-
Vitenskapelig foredragRøsand, Ingvild. (2022) Gutter og jenters psykiske helse i skolen. Fagfokus Ufrivillig skolefravær 2022 , Gardermoen 2022-11-24 - 2022-11-25